+ Plus

MotoGP-testen Sepang 2

Moest hij een paar weken eerder nog Dani Pedrosa voor zich dulden, bij de tweede test in Maleisië klokte Jorge Lorenzo de beste tijd. Nog verheugender voor Lorenzo en zijn crew was de zeer stabiele racesimulatie die hij op de laatste dag afwerkte. Zelfs vijfde man Valentino Rossi was onder de indruk van zijn teamgenoot. Én van rookie Marc Marquez. Het zat de coureurs niet alle drie dagen mee in Sepang. Op de openingsdag en ook op de laatste dag zorgden regen en nat en glibberig asfalt voor veel verloren tijd. Daardoor bleef Dani Pedrosa’s tijd van begin februari (2.00,100) staan. Yamaha-teammanager Massimo Meregalli stelde desalniettemin tevreden vast dat het team alle geplande werk had kunnen uitvoeren. Aan het eind van de slotdag doken Pedrosa (vooral druk met elektronica-mapping en vering) en teammaat Marc Marquez dankzij nieuw soft rubber nog onder de op dat moment snelste dagtijd van Lorenzo, maar diens toptijd van de tweede dag bleef net buiten bereik. Veel rijders gingen er met de softe Bridgestones in die slotfase nog even voor zitten en dat bracht ook Valentino Rossi nog een paar plekjes winst. De Italiaan was niet geheel tevreden met het werk wat hij in drie dagen had kunnen verrichten. Op de tweede dag toonde Rossi’s door 64 ronden te rijden – alleen Honda’s testrijder Takumi Takahashi, Karel Abraham, Nicky Hayden en Marc Marquez gingen vaker rond – de noodzaak om gebruik te maken van de beschikbare droge uren. Op de openingsdag kende Rossi namelijk een ‘klein probleem’ met het blok van de 2013-M1 die was voorzien van het nieuwe chassis. Daarom vervolgde hij de test op de machine van vorig jaar. Regen voorkwam ronden op de nieuwe M1. Op de tweede dag werd hij aanvankelijk geremd door elektronische tegenslag. “Daarna hebben we geprobeerd om achter de tractie en de grip te verbeteren met een gebruikte band. Het is iets beter, maar de balans werd wat minder. Daar moeten we nu aan werken”, aldus Rossi. Ook de laatste dag verliep niet gesmeerd. “We hadden wat meer kleine problemen met de machine en die kostten tijd. Ik kon wel mijn tijd verbeteren aan het eind en dat was goed. We hebben gezien dat de Honda’s erg snel zijn en dat Lorenzo vooral op dag 2 erg indrukwekkend was.” Lorenzo was niet de enige die indruk maakte op Rossi. Gedurende de laatste dag leidde hij de weer verbluffend snelle Marquez een aantal ronden rond, daarna nam de 20-jarige Spanjaard – nu nog tot groot vermaak van de oude meester – het initiatief over. Met name de over het asfalt schrapende ellebogen en van de Casey Stoner-achtige rijstijl beoordeelde Rossi als ‘very funny’. Wel ging de MotoGP-rookie nog twee keer, zonder grote gevolgen, onderuit tijdens de test. Ondanks zijn snelste tijd na drie dagen toonde Jorge Lorenzo zich niet helemaal tevreden. Op de tweede dag intimideerde hij met zeventien ronden in de 2.00, terwijl Pedrosa niet verder kwam dan vier doorkomsten in de twee minuten. Lorenzo stipte nog weer eens het tekort aan acceleratie aan, iets wat volgens hem verholpen zou kunnen worden door het gebruik van een razendsnel schakelende ‘seamless shift’-versnellingsbak zoals Honda en Ducati al hebben. Die tweede dag was hij sneller dan zijn beste tijd ooit op Sepang. “Dat is fijn, en daarnaast voel ik me ook sterker dan tijdens de eerste test”, vertelde Lorenzo. Op de laatste dag was hij de enige rijder die – ook nog eens op het warmste moment van de dag – een race-simulatie van twintig ronden afwerkte. Andermaal waren de constante snelle tijden buitengewoon indrukwekkend. De wereldkampioen bleef kritisch. “De voorkant voelde niet goed aan. Alsof het voorwiel onder me vandaan wilde. De tijden waren minder goed dan ik verwachtte, maar slecht was het niet.” Het Yamaha-fabrieksteam vertrekt samen met de Repsol/Honda-mannen en Stefan Bradl naar het nieuwe circuit Circuit of the Americas in Austin, Texas om daar te testen om zo beter voorbereid te zijn als daar op 19 april de trainingen voor de Grand Prix beginnen. “Een heel belangrijke test”, volgens Rossi. Opvallend was de vierde tijd van Cal Crutchlow, die een minimum aan bandensets gebruikte en nonchalant opmerkte dat er niets te testen viel voor het Tech 3/Yamaha Team, omdat er geen nieuwe onderdelen waren. “Ik zou het geen test willen noemen. We rijden rond”, merkte de oud-Supersport-wereldkampioen wat stuurs op. Bij Ducati was vooral bij Andrea Dovizioso van enig optimisme sprake. Volgens de Italiaan pusht de van BMW gekomen nieuwe baas Bernhard Gobmeier hard om zaken te veranderen. De meest ingrijpende wijziging voor Dovizioso en teamgenoot Nicky Hayden was de andere gewichtsverdeling van de GP13, waarbij nu de tank onder het zitje is geplaatst, terwijl de elektronica verder naar voren is verschoven. “De tweede dag was onze beste testdag van het seizoen”, vond Dovizioso. “Het afdraaien is nog steeds het probleem. Met het andere frame is het gevoel bij het ingaan van bochten beter. Ik kan nu harder pushen en remmen en harder een bocht in. Onze tijd is ook beter. Het was een goede test, vooral om te bepalen welke kant we op willen.” Gobmeier beloofde nog chassiswijzigingen, evenals elektronica en blokaanpassingen. Ben Spies moest bij de eerste test in Sepang zijn Pramac/Ducati voortijdig aan de kant zetten, geplaagd nog door zijn vorig jaar opgelopen schouderblessure. Ook nu was de Amerikaan verre van fit en slechts goed voor de zestiende tijd. Na de test kwam uit Italië het nieuws dat voormalig Ducati Corse-baas Felippo Preziosi ‘vanwege gezondheidsredenen’ Ducati had verlaten. Beste CRT-rijder was Randy de Puniet, dankzij een snelle tijd op de laatste dag. Het Aspar Team vertrouwt ook komend seizoen op eigen elektronica. Ook tijdens de tweede Sepang-test bleek dat de teams van Ioda, Avintia Blusens, Forward en PBM (alleen voor nieuweling Michael Laverty) die de door Dorna beschikbaar gestelde elementaire Magneti Marelli-elektronica gebruik maken, nog steeds kampen met een gebrek aan data. Resultaten MotoGP-test Sepang: 1. Jorge Lorenzo (E), Yamaha, 2.00,282; 2. Dani Pedrosa (E), Honda, 2.00,562; 3. Marc Marquez (E), Honda, 2.00,643; 4. Cal Crutchlow (GB), Yamaha, 2.00,907; 5. Valentino Rossi (I), Yamaha, 2.01,062; 6. Alvaro Bautista (E), Honda, 2.01,078; 7. Stefan Bradl (D), Honda, 2.01,309; 8. Andrea Dovizioso (I), Ducati, 2.01,650; 9. Nicky Hayden (USA), Ducati, 2.01,778; 10. Bradley Smith (GB), Yamaha, 2.02,023; 11. Andrea Iannone (I), Ducati, 2.02,566; 12. Michele Pirro (I), Ducati, 2.02,733; 13. Randy de Puniet (F), ART, 2.02,863; 14. Aleix Espargaro (E), ART, 2.02,905; 15. Katsuyuki Nakasuga (J), Yamaha, 2.02,946. Polerecord Sepang: 2012, Jorge Lorenzo, Yamaha, 2.00,334 bijschriften 440874.jpg – van achteren Jorge Lorenzo was niet helemaal tevreden, maar wel de snelste en meest regelmatige rijder in Sepang. 440771.jpg – Marquez, ellbow down De stijl blijft een lust voor het oog. Ondanks een paar schuivertjes klokte Marc Marquez toch de derde tijd. 440782.jpg Voorzichtig optimisme bij Andrea Dovizioso. Hij was achtste 437720.jpg Cal Crutchlow vertelde dat hij weinig had om te testen. De Brit was wel snel. 440615.jpg Valentino Rossi zit maatje Andrea Iannone op de huid, denkend aan slechtere tijden. Iannone was elfde, Rossi vijfde.

Lees meer over

BMW Ducati Honda Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-