+ Plus

MotoGP-test Valencia

Marc Marquez mocht dan tijdens de MotoGP-test in Valencia de snelste tijd zetten, geheel blij was de tweevoudige MotoGP-wereldkampioen niet met de nieuwe Honda RC213V. Ook teamgenoot Dani Pedrosa noemde de pijnpunten van de 2015-machine. Voor veel rijders was de test de eerste kennismaking met een nieuw team of zelfs een nieuwe klasse.

De geplande dag rust na de afsluitende Grand Prix van 2014 zat er niet in voor Marc Marquez. Op maandagmiddag stapte hij als een soort voorrijder op zijn kampioensmachine. Broer Alex kreeg namelijk als kersverse Moto3-kampioen de mogelijkheid om een dozijn rondjes op de reservemachine van Marc te stappen. Alex deed het met een beste tijd van 1.36,6 kalm aan. “Ik kon zien dat het soms net iets te veel voor hem was”, meende Marc. “Ik vond het leuk om met hem te rijden, maar ik kwam ook een paar keer in de problemen als hij wijd ging.” Na een natte tweede dag klokte Marquez op de derde dag Marquez weer serieuze tijden. Zijn snelste tijd, ongeveer een tiende seconde langzamer dan Valentino Rossi’s poletijd voor de Grand Prix, reed  de Spanjaard op zijn 2014-machine. “Het karakter van het nieuwe blok bevalt me niet en de achterkant van het frame ook niet”, was Marquez na drie dagen duidelijk. Hij bekritiseerde het gedrag van de machine bocht uit en de ‘engine braking’ bij het insturen. Ook Pedrosa was niet onverdeeld positief over de nieuwe machine, en ook hij zette zijn beste tijd met de 2014-RCV. Jorge Lorenzo en Valentino Rossi waren wat optimistischer gestemd over de verbeteringen aan de Yamaha M1. De machine was voorzien van een nieuw blok en een nieuwe megafoon-achtige uitlaat, terwijl vooral de wijzigingen aan het frame en de swingarm in goede aarde vielen bij de coureurs.  “De motor is wat makkelijker te rijden”, oordeelde Lorenzo. “De achterband spint iets minder.” De nummer 3 van het WK maakte zich echter zorgen over de topsnelheid. “We verliezen tien, twaalf kilometer op de Honda. Bocht in moeten we ook nog verbeteren.” De Tech3/Yamaha-rijders Pol Espargaro en Bradley Smith waren tijdens de test sneller dan Rossi, en bestempelden hun nieuwe Yamaha in koor als ‘een compleet andere machine dan de 2014-fiets’.

De Ducati-fabrieksrijders Andrea Iannone en Andrea Dovizioso, zevende en achtste tijdens de test, testten vooral chassis-settings en lieten na maandag de boel in pakken. Danilo Petrucci zorgde voor opgewekte gezichten binnen het Pramac Ducati Team. De Italiaan gleed weliswaar op de natte dinsdag onderuit, maar was van een beperkt gezelschap die dag wel de snelste. Daarna reed hij zich op woensdag op de GP14 de top 10 binnen, vóór Cal Crutchlow. De Brit schoof in de regen onderuit op dinsdag, maar zijn highsider op woensdag was van een andere orde. De nieuwe LCR/Honda-coureur duwde zijn linker knie in een plas water en vloog er vervolgens hard af. Crutchlow bezeerde zijn rechter knie en duim. Toch toonde hij zich ‘aangenaam verrast’ over de Honda RC213V. “Ik maak me ook niet te druk over de tijd, ik voel me goed op de motor en in het team”, aldus Crutchlow. “Er wordt goed naar me geluisterd. De motor is natuurlijk heel anders dan de Ducati. De bocht in remmen doet de Honda heel goed.”
Scott Redding had meer verwacht van zijn debuut op de satelliet-RCV van het Marc VDS Racing Team. Redding viel op dinsdag en kwam uiteindelijk na drie dagen niet verder dan de zeventiende tijd. “Ik was verrast door het feit dat de RC213V zo compleet anders is dan de productie-Honda”, gaf Redding toe, die in Valencia voor het eerst samenwerkte met crewchief Chris Pike. “Ik voelde me goed op de motor, maar die snelle ronde kwam maar niet, zonder dat ik snapte waarom. Aan het eind van de laatste dag reed ik een half rondje achter Pedrosa. Toen zag ik dat ik halverwege de bocht en bij de exit duidelijk verlies. De balans van de motor moet beter.”
Nicky Hayden reed in Valencia voor het eerst  met de nieuwe Honda-productieracer. De Amerikaan toonde zich verheugd over het merkbaar hogere vermogen, maar had toch verwacht sneller te zijn dan zijn vijftiende plaats. Hayden, voor het eerst samen met Aleix Espargaro’s voormalige crewchief Matthew Casey, vertelde nog veel topsnelheid te kort te komen. Teamgenoot Eugene Laverty was aan het eind van de tijdlijst net wat sneller dan Jack Miller. De uit de Moto3 gekomen Miller maakt later deze maand in Sepang kennis met de nieuwe RS213V-RS-productieracer.

Tijdens de Grand Prix van Valencia maakte het Suzuki-team geen gelukkige comeback. Na de test stonden de gezichten wat vrolijker, ook bij de coureurs Aleix Espargaro en MotoGP-rookie Maverick Viñales. Hoewel Espargaro op alle dagen de laagste topsnelheid liet registreren – op de woensdag was Pedrosa’s Honda 26 kilometer sneller – was de Spanjaard goed te spreken na afloop. “Het frame bevalt me heel goed, misschien gaat de Suzuki de bocht iets makkelijker in dan de Forward/Yamaha”, voelde de oudste van de Espargaro-broers. “In het midden van de bocht voelt hij compleet anders aan dan wat ik tot nu toe heb gereden, maar wel erg goed.” Met de zitpositie was Espargaro niet helemaal happy. “De motor is erg klein voor me.” Dankzij een softe achterband sloot Espargaro de test af als twaalfde, negen plaatsen voor de volop slidende Viñales.
Stefan Bradl, Espargaro’s opvolger bij Forward/Yamaha, moest duidelijk wennen en viel op woensdag. “Ik moet meer vertrouwen opbouwen”, aldus de Duitser na zijn zestiende tijd. “Het is echt een goede machine, maar het is wel een grote overstap. De bochtensnelheid en de exit zijn goed, hij draait ook mooi af. Het gevoel met remmen is wel anders dan met de Honda.” Op de laatste dag testten Bradl en zijn nieuwe teamgenoot Loris Baz zoals aangekondigd Kayaba-veerelementen. De vooraf al sceptische Bradl was niet positief. “Het duurde lang voordat ik een redelijk goede tijd neer kon zetten. Het werkte minder goed dan gehoopt.” De zeer lange Baz verloor volgens eigen zeggen tijd op het rechte stuk en in sommige bochten. “Ik kan me niet zo bewegen op de motor zoals ik graag zou willen”, aldus de voormalige Superbiker. Uit die klasse keert ook Marco Melandri terug naar de MotoGP. Samen met Gresini-teamgenoot Alvaro Bautista reed de voormalig 250 cc-wereldkampioen op een ge-update Aprilia. De machine is – evenals de Suzuki – nog niet voorzien van een ‘seamless shift’-versnellingsbak. Het nieuwe blok met pneumatische kleppen gaf in Valencia problemen die op het circuit niet waren op te lossen. Melandri sloot de test af als laatste, Bautista als achttiende.

Lees meer over

Ducati Honda Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-