+ Plus

MotoGP Portugal

Hij wilde het vieren als Neil Armstrong, zei Jorge Lorenzo. Armstrong was veertig jaar geleden de eerste man op de maan en schreef geschiedenis. Op wat kleinere schaal kan Lorenzo dat ook doen. Hij verkleinde met een heel overtuigende overwinning het gat naar de achter Casey Stoner en Dani Pedrosa pas als vierde finishende Valentino Rossi tot een niet onoverbrugbare achttien punten. “Ik heb het gevoel op de maan te zijn, maar ik moet wel met beide benen op de grond blijven staan”, besefte Lorenzo. Niks te verliezen, alles te winnen; zo vatte Jorge Lorenzo voor de race zijn strijdplan samen. “Valentino moét wereldkampioen worden, ik niet”, vond de 22-jarige Spanjaard vervolgens ná de race waarin hij zijn achterstand in het klassement verkleinde tot achttien punten. Om vervolgens voorzichtig te blijven: “Het is niet onmogelijker geworden voor mij.”Net als vorig jaar startte Lorenzo vanaf de pole – zijn vijfde van het seizoen – en net als in 2008 won hij; pas de tweede keer dat Lorenzo vanaf een pole ook de meeste punten verzamelde. De suprematie die Lorenzo in Estoril echter tentoon spreidde en de ongewone machteloosheid die Rossi op zondag liet zien, lijkt wel degelijk een spannend slot van het MotoGP-seizoen mogelijk te maken. Lorenzo domineerde op de warm up na alle trainingen en gunde Dani Pedrosa in de race maar even de leiding. “Toen probeerde ik meteen om een gaatje te slaan. Dat was niet makkelijk, maar gelukkig kon ik wel bijna dezelfde tijden blijven rijden toen de banden slechter werden. De marge die ik had op de tweede man had ik niet verwacht. Dat Valentino vierde zou worden ook niet. Ik wist in het begin niet of hij misschien tweede of derde was. Op mijn pitboard stond op een gegeven moment ‘Casey + 2’, maar dat Casey toen tweede was, wist ik niet. Ik voelde me goed en relaxt en ik dacht dat ik langzaam was. Dani en Casey hebben mij vandaag geholpen. Een volgende keer kan het ook andersom zijn.”In de periode na de GP van Misano werkte Lorenzo aan zijn fitness in Majorca. Hij deed dat met zijn vader met wie hij enkele jaren geleden brak. Lorenzo koos de kant van zijn toenmalige manager en mentor Dani Amitriain. Sinds kort is het contact tussen Lorenzo en zijn vader weer hersteld. “Mijn vader heeft me vanaf m’n derde tot ongeveer m’n veertiende alles geleerd op de motor. Een tijdje daarna kregen we problemen en vertrok ik naar Barcelona. Nu is ons contact weer beter. We hebben samen getraind en misschien heeft die extra kracht me ook meer snelheid gebracht. Ik ben blij dat we nu weer beter met elkaar om kunnen gaan. Mijn vader had gelijk toen hij zei dat mijn manager niet goed voor me was.”Amatrian werd vorig jaar aan de kant gezet door Lorenzo toen bleek dat de ex-coureur een drugsprobleem had. Hij zou Lorenzo ook financieel ernstig benadeeld hebben. Lorenzo heeft dit jaar een duidelijke ontwikkeling doorgemaakt. Ondanks zijn fouten demonstreert de coureur een volwassenheid in zijn optredens op en naast de baan. Tijdens persconferenties luistert hij aandachtig naar zijn collega’s en in Estoril zette hij eigenhandig een applaus in voor de tweede man Stoner. Zijn zelfvertrouwen en gevoel voor realiteit zijn alleen maar gegroeid is, zonder dat Lorenzo de arrogantie van twee seizoenen geleden aan zich heeft hangen. Hij waakt er voor zichzelf uit te roepen tot favoriet; zich realiserend hoe gevaarlijk dat kan zijn met een ervaren man als Rossi als tegenstander. Die is nog steeds de voornaamste kandidaat voor de 2009-titel, maar Lorenzo blijft een gevaarlijke bedreiging. “Iedereen zegt dat Valentino na de warm up nog een stap kan zetten. Dat klopt. Maar het is niet altijd zo. Het is nog niet afgelopen. Na Brno was ik ook tweede met vijftig punten achterstand. Nu ben ik ook nog tweede. Maar ik kan nog winnen.”(Spread 2)Rossi: “We hebben een fout gemaakt”Het was lang geleden dat Valentino Rossi in een race waarin hij niet crashte op een achterstand van ruim 23 seconden werd gereden. En dan ook nog door een man met dezelfde motor, met de dezelfde banden en uit hetzelfde team. “Vorig jaar hadden we het in Qatar en Portugal ook moeilijk”, haalde Rossi twee races uit zijn geheugen naar boven. Toen bedroeg het verschil tussen de winnaar en de Italiaan telkens zo’n dertien seconden; deze nederlaag in Estoril was van een andere orde. Rossi verschool zich echter niet na een voor hem zeer frustrerende race waarin hij niet een maal echt zijn tanden kon laten zien. Dat Lorenzo 17,5 seconde harder reed in de race dan vorig jaar, maakte het voor Rossi evenmin makkelijker.Al vanaf vrijdagmiddag liep de wereldkampioen achter de feiten aan. Rossi vertelde dat hij problemen had met hard remmen en dat er nog iets moest gebeuren wilde hij in de race Lorenzo partij kunnen bieden. Een verbetering op zaterdag en een goede warm up op zondag – de enige keer dat Rossi dat weekend sneller was dan Lorenzo – deden vermoeden dat Rossi ook in zijn tiende optreden in Estoril net als de vorige malen minimaal op het podium kon belanden. Dat bleek veel te hoog gegrepen in zijn honderdste wedstrijd voor Yamaha; derde man Pedrosa finishte ruim dertien tellen voor hem. “Het was een frustrerende race. Ik had geen goede grip aan de zijkant van de achterband en we hadden gewoon niet de goede setting gevonden. Dat de winst er niet in zat, begreep ik al snel en daarom probeerde ik bij Dani te blijven. Maar ook dat kon niet, daar moest ik veel te veel voor riskeren. Ik kon een keer een lage 1.37 rijden (Lorenzo reed meerdere ronden in de 1.36, FW), maar de machine gleed te veel. Het verschil met de kop was vandaag te groot. We hebben een fout gemaakt in de afstelling van de machine door te veel gewicht naar achteren te brengen. Bij de volgende races moeten we in de trainingen een betere basis leggen.”Na de GP’s van Le Mans (zestiende), Donington (vijfde na een crash) en Indianapolis (gecrasht) vond Rossi nog de energie om na de race zijn analyse nog luchtig te verpakken. In Estoril leek de ernst van de situatie goed tot de regerend kampioen te zijn doorgedrongen. “Dani en Stoner zullen in de laatste drie races nu een belangrijke rol kunnen spelen. Als Dani de afstelling van de Honda goed voor elkaar heeft, is hij gevaarlijk en Casey heeft vandaag laten zien dat hij nog heel snel is. Als je nu een probleem hebt, kun je zo maar lager finishen dan een tweede plaats.”Pedrosa: “Ik zat te ver achter de winnaar”Dani Pedrosa vecht voor de derde plaats in het WK, zei hij in Estoril. Wat dat betreft ligt de Repsol/Honda-coureur nog steeds op koers, want vierde man Casey Stoner (lees zijn verhaal vanaf pagina ..) heeft nog drie punten minder. De race in Estoril maakte Pedrosa echter duidelijk dat ook een podium – zijn achtste in veertien races – niet per definitie gelukkig maakt. De verkouden Spanjaard werd op zaterdag al van de eerste rij gehouden in de kwalificatie door Stoner en in de race zat de Australiër ook een comfortabele 3,6 voor hem. Hij had echter geen foutloze race gereden, wist de verkouden Pedrosa dondersgoed. “Ik had een goede start, maar in de derde bocht dreef ik te ver naar buiten en daardoor kon Jorge (Lorenzo, FW) langszij komen”, deed Pedrosa zijn verhaal. “Ik zag meteen dat hij heel snel was. De eerste vijf ronden kon ik hem niet bijhouden, daarna ging het wat beter.”In die eerste handvol ronden passeerde ook Stoner zijn rivaal in het kampioenschap. “Daarna maakte ik een foutje en was ik de aansluiting met Casey kwijt. Dat kostte me een seconde. Ik heb nog wel geprobeerd om de druk op Casey hoog te houden, maar hij was heel constant. Ik had een andere race verwacht, maar Jorge was erg snel vanaf het begin.”De starts blijken dit jaar een geducht wapen van Pedrosa, maar de ultieme beloning kwam alleen in Laguna Seca. “Ik weet niet hoe het komt dat ik goed start. Maar ik maak er niet lang genoeg gebruik van. Op sommige circuits hebben we meer problemen dan op andere banen. Hier ging het redelijk, maar ik zat gewoon te ver achter de winnaar.”In Portugal verlengden Repsol en Honda hun sponsorovereenkomst, zij het slechts met één jaar. Dat de deal slechts één seizoen is, kan te kunnen hebben met het feit dat Pedrosa ook een eenjarige overeenkomst met Honda tekende. Na de laatste test van het jaar, direct na de GP van Valencia, test ook Pedrosa de Öhlins-vering die nu al door Andrea Dovizioso gebruikt wordt. Dan zal ook de beslissing vallen of de Repsol/Honda’s in 2010 definitief de switch van Showa naar Öhlins maken.Pitstop• Hiroshi Aoyama start volgend jaar toch nog op een Honda in de MotoGP. Daniel Epp, nu nog teambaas van Thomas Lüthi, bouwt met geld van Café Latte een team om de koploper in het 250 cc-kampioenschap– met de zegen van Honda dat graag een Japanner in de hoogste klasse ziet. “Ik ben blij, maar het voelt ook een beetje onwerkelijk, omdat ik nu nog iets belangrijks moet afmaken”, vertelde Aoyama die na de Tsjechische GP benaderd werd door Epp. Hij wil graag bekende mensen om zich heen, aldus de Japanner, maar ook Epp heeft zijn ideeën over het team. “We moeten een compromis vinden.” Veel ervaring met viertakten heeft de 27-jarige Aoyama niet. “Ik heb een keer voor de Acht Uren van Suzuka getraind met een VTR1000. Veel afremmen van de motor.” Ook Lucio Cecchinello wilde graag Aoyama op een tweede LCR/Honda te zien. De Italiaan wilde echter een financiële bijdrage van Honda. “Maar wij willen juist bezuinigen”, aldus HRC-vice president Shuhei Nakamoto. Nakamoto vertelde dat de fabriek volgend jaar complete machines voor maximaal acht rijders zou kunnen verzorgen.• Casey Stoner en Nicky Hayden maakten in Estoril gebruik van een nieuwe stroomlijn die oorspronkelijk ontwikkeld was voor de race op het winderige Phillip Island. “Toen we wisten dat Casey hier terug zou zijn, besloten dat dit ons cadeau voor hem moest zijn”, vertelde GP9-designer Felippo Preziosi. De nieuwe kuip zou voordelen moeten bieden bij het insturen van chicanes. Testrijder Vito Guarescchi had “voor 90 procent” dezelfde commentaren als Stoner, vertelde Preziosi. Stoner had echter weinig verschil kunnen voelen, zei hij. “Hier hebben we ook weinig last van wind.”• Hayden en Stoner gebruikten op zaterdag ook een nieuwe aluminium swing arm op verzoek van Preziosi. Stoner gebruikte de alu achterbrug in zijn snelste ronde, omdat “die het beste gevoel gaf”. Hayden zei verder bereid te zijn “technische risico’s” te lopen met het oog op volgend jaar. “Ik speel toch geen rol in het kampioenschap, dus als zij ergens mee komen waarvan ze denken dat het zou kunnen helpen voor 2010, wil ik dat best proberen.” • In Portugal maakte de FIM de straf bekend voor rijders en constructeurs die vanaf de Tsjechische GP meer dan de toegestane vijf blokken nodig hebben. Een rijder zal in dat geval de laatste startplaats krijgen toegewezen, terwijl de constructeur tien punten in mindering gebracht krijgt in het constructeurskampioenschap. HRC-vice president Shuhei Nakamoto toonde zich zeer ontstemd door de regel. “Wij zijn hier erg teleurgesteld door”, aldus Nakamoto. “Honda heeft de meeste motoren in de MotoGP en wij worden daar nu als het ware voor ‘gestraft’. De kans dat wij als constructeur door deze bepaling geraakt worden, is dus veel groter. Misschien moeten wij in de toekomst ook maar twee rijders inzetten.” Die laatste opmerking was een onverbloemde verwijzing naar Suzuki dat deze bepaling zou hebben voorgesteld.(Seite 5)Spies maakt Yamaha MotoGP-debuut in ValenciaBen Spies komt volgend jaar toch naar de MotoGP in het Tech3 Team en neemt tijdens de laatste GP in Valencia al vast een voorproefje op zijn debuutjaar in de belangrijkste klasse van de motorsport. Spies start in Valencia met een wild card in de officiële Yamaha Factory Racing-kleuren met steun van voormalig basketbalster Michael Jordan. Spies kent Valencia van zijn WK Superbike-optreden eerder dit jaar en bovendien testte hij er in 2007 de Rizla/Suzuki. Bij zijn Yamaha MotoGP-debuut zal Spies bijgestaan worden door de monteurs van het Japanse testteam. Zijn vaste crewchief Tom Houseworth en eerste monteur Gregory Wood, die al met Spies werken sinds zijn eerste AMA-jaren, verhuizen mee met de coureur. In Valencia zal hun rol echter bescheiden zijn. Bij Tech3 gaat hij met Colin Edwards een zogenoemd Texas Dream Team vormen. Spies’ switch is begrijpelijk, omdat hij als rookie geen plek in een Yamaha-fabrieksteam kan krijgen. Aan het eind van 2010 lopen echter de contracten van Valentino Rossi en Jorge Lorenzo af. Spies’ salaris wordt betaald door Yamaha Japan, in een regeling zoals die dit seizoen voor Edwards gold. Volgens Yamaha Racing Managing Director Lin Jarvis zal Spies bij Tech3 echter niet hetzelfde materiaal krijgen als Rossi en Lorenzo. Tech3-teambaas Hervé Poncharal toonde zich zeer verheugd met Spies’ komst. “Ik ken Ben al sinds hij in het Amerikaanse Superbike-kampioenschap reed”, aldus Poncharal. “Het was zijn beslissing om nu te komen, hij is geen moment gepusht door Yamaha om een beslissing te nemen. Nu kunnen we ook naar potentiële sponsors toe duidelijk maken wie volgend jaar onze rijders zijn. We hopen ook wat meer met de Amerikaanse markt te kunnen doen.” Monster blijft nog een jaar aan het team verbonden. Hoewel Spies nu pas zijn besluit wereldkundig maakte, wist hij al langere tijd waar zijn toekomst lag. “Ben heeft mij tijdens het Superbike-weekend in Duitsland verteld waar hij volgend jaar wilde rijden”, onthulde Poncharal. “Hij hoeft niet per se met een Superbike-wereldtitel te vertrekken. Hij heeft dit jaar al bewezen dat hij de beste is.” In het Duitsland-weekend stuurde Yamaha een persbericht de wereld in waarin de fabriek “voorzag” dat Spies in 2010 nog in het WSB actief zou zijn om vervolgens in 2011 de switch te maken.Valentino Rossi verwelkomde Spies. “Ik denk dat hij tijd nodig zal hebben om te wennen”, meende de wereldkampioen. “Hij zal moeten bewijzen dat hij bij de top hoort. Het aantal MotoGP-coureurs is niet groot, maar het niveau is wel hoog. Ik had verwacht dat hij nog een jaar weg zou blijven, maar ik denk dat het een goede beslissing is. We hebben gezien dat jongens met een 250 cc-verleden een voordeel hebben op de huidige MotoGP-machines en bovendien kennen zij ook de circuits. Maar ik denk dat Ben van de huidige Superbikers de enige is die races kan gaan winnen.” Nicky Hayden, de enige Superbiker met een wereldtitel, ziet zijn landgenoot graag komen. “Hij hoort in dit paddock”, vond Hayden. “Hier vind je de beste rijders. Hij is een groot talent en het zal lastig worden om hem te verslaan.” Door de komst van Spies kwam ook de toekomst van James Toseland in een stroomversnelling. De Brit keert als Spies-vervanger terug naar het kampioenschap waarin hij met Ducati en Honda twee titels won.Moto2: Gresini baalt van CrutchlowDe Moto2-grid zal volgend jaar bestaan uit 39 rijders. Dat voornemen bestaat althans als men de voorlopige startlijst van toegelaten teams bekijkt. In totaal werden 25 teams – de meesten momenteel actief in de kwartliterklasse – toegelaten, waarbij de namen van Hayate Racing (een eigendomsnaam van Kawasaki), JiR (dit jaar verdwenen uit de MotoGP), Pramac Racing (dat aanvankelijk geen financiën leek te kunnen reserveren) en Team Roberts opvallen. Het team van King Kenny wil twee rijders inzetten, maar kreeg onlangs te horen dat één van de drie belangrijkste geldschieters afhaakte. Naast Pramac schreven zoals bekend ook Tech 3 en Honda Gresini in. Bij Gresini wordt in ieder geval Cal Crutchlow niet de kopman. De Brit lang onderhandelde met Fausto Gresini, maar koos voor een plek in Yamaha’s WK Superbike Team naast James Toseland. Gresini reageerde teleurgesteld. “Ik denk dat Cal een verkeerde beslissing heeft genomen”, oordeelde Gresini verbitterd. “Ik denk dat hij door Yamaha onder druk is gezet. Bij ons had hij een goede kans gehad om de eerste Moto2-wereldkampioen te worden en op den duur door te stromen naar de MotoGP. Zijn besluit betekent wel dat ons project twee maand vertraging oploopt.” Gresini wilde niet praten over alternatieven, maar zijn huidige MotoGP-rijders Toni Elias en Alex de Angelis lijken niet in de running. Aprilia zal overigens in de Moto2-klasse frames leveren aan het Mapfre Aspar Team van Jorge Martinez voor Julian Simon en Mike DiMeglio. De teams hebben nu tot 2 november de tijd om hun rijders te noemen bij de IRTA, terwijl men ook een borg van 25.000 euro moet betalen. Wijst de IRTA rijders af of is de borg niet betaald, dan zullen de twee teams die nu op de reservelijst staan mogelijk worden toegelaten. De levering van de blokken laat op zich wachten, want pas in maart zullen de teams de speciale Honda CBR600RR-blokken in ontvangst nemen. Honda verwacht zo’n 120 blokken per jaar nodig te hebben die tijdens het seizoen in Zwitserland onderhouden worden. 125 cc: Espargaro met vertragingPol Espargaro leek in Misano een schitterende kans te hebben om zijn eerste GP-zege van Indianapolis meteen te laten volgen door een tweede overwinning. Een mislukte inhaalactie van Andrea Iannone voorkwam dat feest. In Estoril leek Espargaro lang kansloos voor de winst, maar de overwinning kwam er toch. In de laatste vijf ronden werkte hij zich langs de verrassende Sandro Cortese en kopman Bradley Smith en gaf in de laatste ronde ook de aandringende Cortese geen kans meer. Espargaro klom van de zesde naar de vierde plaats in het WK. Julian Simon verspeelde een goede kans om zijn voorsprong in het WK te vergroten. De Spanjaard leidde de race, maar crashte zeven ronden voor het einde. Hij loodste zijn gehavende machine nog binnen als twaalfde. Dat geluk had concurrent Nico Terol niet die kwam in botsing met Smith en vloog van zijn fiets na vier ronden kopwerk te hebbe verricht. Danny Webb viel in de laatste ronde uit met pech; zijn teammaat Krummenacher pakte eindelijk weer eens punten met een tiende positie. Jasper Iwema kwam in Estoril lelijk te val. Niet echter met zijn Seel-racer, maar tijdens een rondje skeeleren. De eerste jaars-GP-coureur liep flinke schaafwonden op aan zijn beide ellebogen en knie. Die blessures hinderden Iwema met het opvouwen achter het stroomlijnruitje. Met een zeventiende plaats was Iwema wel tevreden. “Het was niet mijn baan. Ik liet te veel liggen in het laatste deel”, vertelde Iwema. “Maar ik heb toch wel een aardige race gereden. In de laatste drie wedstrijden wil ik nog twee keer punten pakken.” In Portugal werd bevestigd dat KTM zich definitief terug trekt uit de 125 cc-klasse. 250 cc: Simoncelli houdt moedHet enige wat je kunt doen als je kansen op titelprolongatie minimaal zijn geworden, is races winnen. En precies dat Marco Simoncelli in Estoril. De wereldkampioen startte niet imponerend, maar zat na vier ronden wel aan de leiding en weerstond vervolgens 22 ronden lang de druk. Die werd ook steeds minder, waarbij Simoncelli geholpen werd door tegenvallende resultaten van zijn concurrenten. Kopstarter Alvaro Bautista crashte al in de vijfde ronde door een vastloper en WK-kopman Hiro Aoyama kwam niet verder dan de vierde plaats. Op vrijdag voor de race kwam het nieuws dat Aoyama in Indianapolis illegale benzine had gebruikt. Het Scot Racing Team kreeg een boete van 700 dollar, maar Aoyama mocht wel zijn tweede plaats behouden. In het WK leidt hij nu met 26 punten voorsprong op Bautista en 28 op de nog niet verslagen Simoncelli.Om de tweede plek te bepalen was een finishfoto van Hector Barbera en Mike DiMeglio niet genoeg. Uiteindelijk kreeg de Fransman de tweede plaats toegewezen, omdat hij een snellere raceronde had gereden. Achtste man Mattia Pasini miste de eerste 250 cc-training op vrijdag, omdat zijn teambaas Imre Toth (weer) de leasingkosten van de Aprilia niet had betaald. Op zaterdagochtend trainde Pasini toch dankzij geld dat 2008-sponsor Polaris hem nog schuldig was. Een week voor de Portugese GP testte Pasini andermaal de Ducati GP9, ditmaal op Mugello. Pasini reed geen briljante tijden, maar het Ducati-management blijkt zeer gecharmeerd van de 23-jarige Pasini, die geremd leek te worden door rechterarm die niet op volle sterkte is. Ducati/Marlboro-teammanager Livio Suppo ziet in de Italiaan een mogelijk MotoGP-coureur. “Hij heeft eerder dingen gedaan waarvan men zei dat die onmogelijk waren.” (spread 4)Circuit EstorilLengte 4.182 meterBreedte 14 meterRechter bochten negenLinker bochten vierLangste rechte eind 986 meterTopsnelheid 2009 Niccolo Canepa, Ducati, 327,6 km/u Ronderecord Dani Pedrosa, 1.36,937Pitstop• Andrea Dovizioso krijgt volgend jaar een nieuwe chefmonteur. Pete Benson, sinds 2004 crewchief van eerst Nicky Hayden en nu van Dovizioso, moet wijken op aandringen van de Italiaan. Bij Honda is men niet onverdeeld gelukkig met Dovizioso’s verzoek. “Wij hadden van Andrea zelf ook meer verwacht”, gaf HRC-vide-president Nakamoto toe. “Hij zal zelf ook zijn rijstijl moeten aanpassen.” Nakamoto was zeer terughoudend over het daadwerkelijke inwilligen van Dovizioso’s wens. • FIM-president Vito Ippolito verstuurde op donderdag voor de race een open brief naar het MotoGP-paddock. De Venezolaan achtte het noodzakelijk dat hij “naar aanleiding van de vele incidenten tussen rijders die zijn voorgevallen en de commentaren van de rijders in de media” op te merken dat de FIM in de toekomst zal optreden tegen “unfair gedrag” en “vulgaire en beledigende commentaren”. Zijn brief kwam vooral naar aanleiding van de opzienbarende clash tussen de 125 cc-rijders Iannone en Espargaro in Misano. Iannone deelde een kopstoot uit aan zijn tegenstander die na een door Iannone veroorzaakte crash in de laatste bocht diens ruitje kapot sloeg. In Estoril ging het tweetal verzoenend gezamenlijk op de foto. Iannone riep na de Misano-race dat hij een hekel had aan Espargaro – en eigenlijk aan alle Spanjaarden. Met die opmerking scoorde hij geen bonuspunten bij het door Spanjaarden gedomineerde Dorna. • Lucio Cecchinello ziet voor zijn team geen toekomst in het leasen van blokken. De Italiaanse teambaas ziet liever zijn verstandhouding met Honda gehandhaafd. “Het kan zorgen voor motoren op de grid, maar die teams zullen niet voor de winst gaan”, is Cecchinello’s overtuiging. “Voor bepaalde teams kan het een uitdaging zijn om een eigen chassis te bouwen, maar wij zijn nu achtste in de stand en ik wil graag omhoog kijken. Met een eigen chassis is dat onhaalbaar, denk ik. Ik geloof ook niet dat grote sponsors geïnteresseerd zullen zijn in dit soort projecten. Je ziet nu al dat de grootste geldschieters terecht komen bij de fabrieksteams.” • In de periode tussen de GP van Misano en Estoril werd bekend dat de traditionele wintertest in Jerez van de kalender is geschrapt. Er zullen nu slechts testsessies zijn in Valencia (direct na de laatste race), twee maal in Sepang en in één tweedaagse sessie in Qatar. Weinig rijders leken rouwig om het besluit. “Het belang van de wintertesten wordt toch al overschat”, klonk het enigszins verrast uit de mond van testbeest Nicky Hayden. “We hebben toch al bijvoorbeeld minder banden te testen dan in het verleden. Ik vind het spijtiger dat we zo weinig testen hebben op maandag en dinsdag na een race.” Teammaat Stoner baalde evenmin van het schrappen van de Jerez-test. “Al die testen zijn niet nodig”, was Stoner ouderwets uitgesproken. “Het zal wel prettig zijn om een echte winterstop te hebben.”MotoGP telegramRonde 1: Pedrosa vanaf de tweede rij naar de leiding, maar houdt maar even stand. Lorenzo komt langszij. Stoner derde voor Rossi, Edwards, Capirossi, Hayden en goed gestarte Kallio. Ronde 3: Lorenzo bouwt aan voorsprong, Stoner passeert Pedrosa. Rossi verliest alleen maar terrein ten opzichte van de kop. Ronde 6: Lorenzo leidt redelijk comfortabel. Kallio crasht en verliest zesde plaats. Die komt terecht bij Hayden, maar die moet een ronde later wijken voor Dovizioso. Ronde 13: Aan de kop verandert niets; om de zesde positie is het wel interessant tussen Dovizioso en de knap opgeklommen Elias. Die was twaalfde na de eerste ronde. Ronde 21: Lorenzo heeft van achtervolgers niets te vrezen; iets wat in feite voor de top 5 geldt. Capirossi valt uit. Nog veertien man in de race. Ronde 24: Achter eenzame vijfde man Edwards stuurt Elias brutaal voorbij Dovizioso. Hayden zit daar een paar tellen achter. Ronde 28: Lorenzo sluit one man show af met vierde seizoenzege, ruim voor Stoner, Pedrosa en teleurstellende Rossi. MotoGP Rapport28 ronden = 117,096 km, snelste ronde Dani Pedrosa 1.36,937 (155,309 km/u)1. Jorge Lorenzo (E) Yamaha Vijfde pole en de snelste in alle sessies. Won eindelijk weer eens vanaf de pole. Bezorgde Yamaha de constructeurstitel.2. Casey Stoner (AUS), Ducati Indrukwekkende comeback met derde startpositie. Een dag later was zijn tweede plaats in de race nog indrukwekkender. 3. Dani Pedrosa (I), Honda Nam petje af voor Stoner die hem van de eerste startrij hield. Kon de Australiër ook in de race niet bijhouden. 4. Valentino Rossi (I), Yamaha Was redelijk tevreden met een tweede startplaats, maar zocht nog tractie en frontgrip. Die vond Rossi uiteindelijk niet. Geen paniek, maar ook geen feest. 5. Colin Edwards (USA), Yamaha Gaf zichzelf (terecht) een pluim vanwege zijn vijfde startplaats. Wist al kort na de start dat de vijfde plek in de race het maximale was. Goede race.6. Toni Elias (E), Honda Dertiende in de kwalificatie, maar meende in de race in staat te zijn om om de zesde plaats te kunnen vechten. Voegde heel knap de daad bij het woord.7. Andrea Dovizioso (I), Honda Problemen met de hobbels; had niet de snelheid om met de kop mee te gaan, zei hij. Dat klopte. Elias bleef hem 0,014 voor. Was niet tevreden. 8. Nicky Hayden (USA), Ducati Met 274 km/u geramd door…. De Angelis in de kwalificatie. Was woedend. Vanaf plek negen naar tegenvallende achtste plaats in de race. Miste tractie.9. James Toseland (GB), Yamaha Gooide geometrie en wielbasis weer eens om. Meende wel beter te zijn dan zijn twaalfde trainingstijd. Reed een beetje eenzaam rond op plek negen. 10. Chris Vermeulen (AUS), Suzuki Vanwege crossongeval niet fitte Vermeulen trainde als vijftiende. Geblokkeerd bij de start en later tot de conclusie gekomen dat de soft compound te soft was.11. Randy de Puniet (F), Honda Vanaf zesde startplaats klapte in eerste bocht laars open. Duurde lang om die weer vast te krijgen en dat kostte veel tijd. Later nog bijna highsider. 12. Marco Melandri (I), Kawasaki Zeer slechte trainingen met stabiliteitsproblemen in en uit de bochten. In de race ging het iets beter, maar van duelleren om plek 12 word je niet vrolijk. 13. Niccolo Canepa (I), Ducati Was vanaf startplaats veertien dat hij een goed resultaat kon boeken, richting de top 10. Dat viel de Italiaan uiteindelijk tegen. Zei maximaal te hebben gepusht. 14. Gabor Talmacsi (HON), Honda Stelde vast dat hij in alle trainingen ongeveer dezelfde tijd reed. Niet goed, vond hij zelf. “Ik krijg niet het gevoel dat ik zoek”, zei hij na de race. DNFMika Kallio (SF), Ducati In zijn snelle trainingsronde zaten Melandri en Talmacsi in de weg. Tiende startplaats. Reed even vijfde (voor Hayden), maar crashte al in de zesde ronde.Loris Capirossi (I), Suzuki Goede kwalificatie (zevende) op een Suzuki met meer grip en topsnelheid. Verloor plotseling veel vermogen door een kapotte gear position sensor.Alex de Angelis (RSM), Honda Verkouden De Angelis startte als elfde, maar viel uit met elektrische problemen WK Tussenstand:1. Valentino Rossi, 250; 2. Jorge Lorenzo, 232; 3. Dani Pedrosa, 173; 4. Casey Stoner, 170; 5. Andrea Dovizioso, 142; 6. Colin Edwards, 134; 7. Loris Capirossi, 97; 8. Randy de Puniet, 93; 9. Marco Melandri, 91; 10. Toni Elias, 90; 11. Chris Vermeulen, 90; 12. Alex de Angelis, 88; 13. James Toseland, 85; 14. Nicky Hayden, 81; 15. Mika Kallio, 51; 16. Niccolo Canepa, 38; 17. Gabor Talmacsi, 14; 18. Sete Gibernau, 12; 19. Yuki Takahashi, 9; 20. Aleix Espargaro, 8.

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-