+ Plus

MotoGP Losail, Qatar 2010

Zelden is Valentino Rossi na een gewonnen race zo voorzichtig geweest als na de GP van Qatar. Hoewel Rossi triomfeerde in een geweldige seizoensopener, wenste hij zijn 104e GP-overwinning wel in de juiste proporties te plaatsen. Want als Casey Stoner niet was gevallen…. Is er reden voor zorg voor Yamaha, met Jorge Lorenzo op een tweede plaats en Ben Spies op de vijfde positie? Valentino Rossi gaf het na afloop van een zindererende race grif toe. Als Casey Stoner in de zesde ronde niet zo’n fout had gemaakt, zou het er voor hem wel eens heel anders hebben kunnen uitzien. Stoner verkeerde in briljante vorm en leek niet te kloppen op de Big Bang-Ducati – tot die crash. “Eerlijk gezegd was het ontzettend moeilijk om met Casey mee te gaan”, zei Rossi. “En als je hem bij wilt houden, moet alles perfect zijn. Maar hij crashte en die 25 punten zijn voor mij als goud. Vooral op een circuit waar wij het vaak moeilijk hebben.”En ondanks de drie Yamaha’s in de top 5 vond Rossi het hard nodig om kanttekeningen te plaatsen. De Italiaan maakte zich ernstig zorgen over het gebrek aan vermogen van zijn M1, ondanks zijn eerste winst in een openingsrace sinds 2005. Na de wintertesten loofde Rossi nog het werk van de Yamaha-technici – zoals Colin Edwards en Ben Spies dat ook deden – die moesten werken aan een blok dat vanwege de nieuwe reglementen langer mee moest (zo’n 2400 km) maar toch sterk moest presteren. Rossi was dan wel blij met zijn overwinning, hij wees ook op de topsnelheidslijsten over het weekend waar hij na de race als zestiende, nét voor merkgenoot Spies op stond vermeld. Edwards werd geklokt als negende, Lorenzo als dertiende. “Het is rampzalig dat wij als Yamaha zo laag staan op die lijst”, vond Rossi. “Ik geloof dat we net zo langzaam zijn als de Yamaha…. Ik maak me zorgen. We hadden wel verwacht dat we een kilometer of vijf aan topsnelheid zouden moeten inleveren, maar ik ben bijna tien kilometer langzamer dan Stoner. In de wintertest was er geen officiële topsnelheidsmeting en nu worden we met de neus op de feiten gedrukt. Ik ben niet de enige die hier niet blij mee is, ook de engineers hadden verwacht dat we er dichter bij zouden staan.”Niet alleen de Ducati vreest Rossi, ook de nieuwe Honda heeft aan snelheid gewonnen. Volgens de wereldkampioen was Andrea Dovizioso’s RC21V zelfs sneller dan de Ducati’s; iets wat op de officiële lijsten werd tegengesproken. Dat Dovizioso hem zo maar was gepasseerd op het rechte eind, had hem weinig vertrouwen gegeven, gaf Rossi toe. “Ik wist dat ik diep in de problemen zou zitten als ik geen gaatje kon slaan. Als Andrea in mijn slipstream voor de laatste keer het rechte eind op zou gaan, was ik gezien.” Uiteindelijk vergaarde Rossi echter wel met de meeste punten. “Dat is natuurlijk heel belangrijk”, vond hij zelf ook. “De topsnelheid baart zorgen, maar de rest van de machine is fantastisch.”Voor Rossi was het een zege met de hakken over de sloot, want in de uitloopronde kwam hij stil te staan met een lege tank. “Mijn achterband spinde meer dan in de kwalificatie en we hadden minder grip dan verwacht. Door het spinnen verbruikte de machine meer brandstof en ik kwam zonder te staan. Zolang dat maar na de finish is, heb ik daar geen problemen mee. Zoals Enzo ferrari ooit zei ‘de perfecte race-auto gaat meteen na de streep kapot’!”(Seite 3)Lorenzo met het hart op de tankHet begin van de training was voorzichtig geweest. Maar toch stond Jorge Lorenzo vrijdagavond na de eerste vrije training op de tweede plaats na Casey Stoner. De snelheid was er, zo veel was duidelijk. In de kwalificatie nestelde de Spanjaard zich achter de razendsnelle Stoner en zijn teamgenoot Valentino Rossi als laatste op de eerste startrij. Op het circuit waar hij in 2008 zijn MotoGP-debuut vierde met een poleposition reed Lorenzo nu een bekeken race – waarin pas in de slotfase de ware Lorenzo op stond. In de tweede ronde werd hij door Andrea Dovizioso nog terug verwezen naar de zesde plaats, in de een na laatste ronde verdrong hij de Italiaan van de tweede positie. En die plaats, een seconde Rossi, hield de pupil van teammanager Wilco Zeelenberg vast. “Ik ben heel blij met deze tweede plek”, zei Lorenzo. Begrijpelijk, want zijn in februari gebroken hand baarde hem nog wel zorgen. In de slotfase werkte de vice-wereldkampioen zich echter met gewaagde manoeuvres langs de sterke Nicky Hayden en Dovizioso. Hij had zichzelf moeten inprenten vooral geen gekke dingen te doen, vertelde Lorenzo. “Maar ik kan er niets aan doen. Als ik in dit soort situaties zit, stroomt de adrenaline en kan ik met geen mogelijkheid rustig blijven. Dan moet ik voluit gaan. Ik moet met m’n hart rijden en dat is wat ik de laatste ronden heb gedaan. Maar ik was ook moe en het was wel riskant. Ik ben tweede geworden, maar ik had ook kunnen crashen. Een prachtig resultaat voor ons.”Het gevecht met Dovizioso en Hayden had kracht gekost, beaamde Lorenzo. “We hebben het hele weekend eigenlijk problemen gehad met de grip achter. In het begin van de race voelde ik me dan ook niet zo zeker. Dani (Pedrosa), Andrea en Nicky waren sneller dan ik, maar toen kon ik nog wel afwachten. Toen ik minder benzine had, was de motor makkelijker te rijden en daardoor kon ik nog versnellen.”Met zijn tweede positie zorgde Lorenzo er dat hij sinds 2006 telkens op het podium stond in Qatar. Hij gaat als nummer twee naar Motegi, een circuit waar hij vorig jaar Rossi op duidelijke achterstand zette. “Voor mij is het ook belangrijk dat we even een pauze hebben, zodat mijn hand verder kan helen. Ik ga harder trainen en ik hoop dat het dan beter gaat. Ondanks onze problemen met de topsnelheid en de steeds beter wordende Ducati wil in Motegi wel weer proberen te winnen.”(Seite 4) Dovizioso: “Beloning voor het harde werk”In zijn eerste seizoen als Repsol/Honda-coureur won Andrea Dovizioso de GP van Donington. Het was de enige keer dat de Italiaan op het podium stond. Zijn zesde plaats in het WK, één plaats lager dan tijdens zijn MotoGP-debuutjaar op de stalliet-Scot/Honda, kon maar weinig enthousiasme opwekken. Zelfs HRC-topman Shuhei Nakamoto vond dat de voormalige 125 cc-wereldkampioen zich moest verbeteren. In Qatar leek een nieuwe Andrea Dovizioso te zijn opgestaan. Vorig jaar besloot hij in Misano over te stappen op Öhlins-vering en in de woestijn kwam het eerste tastbare resultaat met een nipte derde plaats – 0,11 seconde voor Nicky Hayden. “Maar 1,8 seconde achterstand op de winnaar, dat is een stuk beter dan vorig jaar”, glunderde Dovizioso, vorig jaar vijfde in Qatar, 27 seconden achter winnaar Stoner. “Dit is het resulaat van het harde werk van Honda, van het team en van mij. Dit is een mooie start en ik hoop dat dit het begin is van meer.”Dovizioso kon bovendien profiteren van de hoge topsnelheid van de Honda. “op sommige plaatsen verloor ik wat, maar op het rechte eind (waar hij Rossi ook even van de leiding verdrong, red) kon ik weer winnen. Jammer genoeg maakte ik net een klein foutje op het moment dat Valentino begon te pushen. Daarna kwam Jorge ook nog voorbij en Nicky ook nog. In de bochten 10 en 12 verloor ik te veel.”Bij het uitkomen van de laatste bocht stelde Dovizioso zijn podium toch nog veilig. “Nicky kwam er niet goed uit en mijn motor was iets sneller. Het is me nog nooit gebeurd dat ik een Ducati op het rechte stuk kon inhalen!”Aan het begin van het weekend vertelde Dovizioso dat een overwinning vrijwel onmogelijk was. Na de race stelde hij zijn mening enigszins bij. “Maar ook al had ik de hele race met Valentino kunnen rijden, dan nog was het moeilijk geweest. Er zijn nog verbeterpunten. De gewichtsverdeling en stabiliteit met remmen is verbeterd en daardoor zullen we op sommige circuits mee kunnen, op andere moeilijk. Onze topsnelheid is erg goed en die moeten we maximaal gebruiken.”Pitstop• Loris Capirossi reed in Qatar zijn 300e GP en daarom had zijn Rizla/Suzuki GSV-R op de wedstrijddag ook niet het vertrouwde nummer 65, maar 300. Ook zijn helm was aangepast aan de gelegenheid. De 37-jarige Italiaan werd voorafgaand aan de race ook nog gehuldigd. Capirossi, die aan zijn 21e GP-seizoen is begonnen, racete gedurende zijn carrière op 41 circuits. Toen de Italiaan in 19990 zijn eerste wereldtitel veroverde, was hij 17 jaar en 165 dagen; daarmee is nog altijd de jongste wereldkampioen ooit. Tussen zijn eerste GP-zege in Donington 1990 en zijn laatste in Motegi in 2007 zitten 17 jaren en 49 dagen; en ook dat is een record. • Tijdens de test in Qatar enkele weken voor de race ging een opvallend groot aantal coureurs onderuit in de slotfase en in dezelfde bocht. Direct gingen stemmen op om de race een of twee uur vroeger te laten starten. Uiteindelijk ging de race echter gewoon door om 23.00 uur zoals eerder afgesproken. Casey Stoner had daar vrede mee. “De luchtvochtigheid is minder dan tijdens de test”, stelde hij vast. “Tijdens de test was het asfalt meer onvoorspelbaar. Nu hadden we geen grote problemen.” Valentino Rossi pleit er voor om de wedstrijd in de toekomst minimaal een uur eerder van start te laten gaan. “Ik vind het een beetje riskant om tot elf uur te wachten. De vochtigheidsgraad wordt dan snel hoger en kan je verrassen”, vond Rossi. “Ik blijf een start om elf uur te laat vinden.”• Valentino Rossi benadrukte in Qatar nog eens dat hij een MotoGP-deal wil hebben getekend in juni. Of dat voor Yamaha of Ducati is, blijft nog een punt van discussie. Masao Furusawa liet andermaal doorschemeren dat hij zowel Rossi als Lorenzo hoopt te kunnen behouden voor het Fiat/Yamaha Team. Lorenzo wordt inmiddels – net als vorig jaar – in verband gebracht met een switch naar Honda. ’s Werelds grootste fabrikant zou ook Casey Stoner over de streep willen trekken om na vier seizoenen te vertrekken bij Ducati. Honda ontkent echter de geruchten en Alessandro Cigognani van Ducati benadrukte nog maar eens dat de fabriek graag verder wil met de ex-wereldkampioen. “Dat hebben we hem laten weten en nu ligt het aan hem”, aldus Cicognani. • Het nieuwe Interwetten Team van Hiro Aoyama – dat Thomas Lüthi inzet in de Moto2 – kwam in Qatar voor een onverwachte verrassing te staan. De online goksite die als hoofdsponsor fungeert kreeg te horen dat gokken verboden is in Qatar. Op het laatste moment moest het team de kleding aanpassen. (Seite 5)Spies: “Ik wil niet te gretig zijn”Al tijdens de laatste GP van 2009 toonde Ben Spies dat hij een aanwinst is voor het MotoGP-veld. In Valencia sloot hij zijn Yamaha-MotoGP-debuut af met een zevende plaats, in Qatar begon hij zijn eerste full time-seizoen met een knappe vijfde plaats – hoger dan zijn voorganger James Toseland ooit was gefinisht. Spies herstelde zich bewonderenswaardig na een tegenvallende elfde trainingstijd. Vanaf de vierde startrij kende de Amerikaan – op de langzaamste machine van het veld – echter een droomstart toen hij in de eerste ronde Hiro Aoyama, Loris Capirossi, Randy de Puniet en teamgenoot Colin Edwards passeerde. Spies reed op een comfortabele bijfde plaats, totdat hij halverwege de race een serie ronde zette die sneller was dan elke andere rijders en die hem zelfs richting het podium bracht. “Een podium zou super zijn geweest en ik kon de eerste drie voor me ook goed zien”, vertelde een opgeluchte Spies. “Maar ik wil niet meteen te gretig worden. Als ik vanaf de tweede rij had kunnen starten, denk ik dat het mogelijk was geweest. De tijdtraining liep niet zoals ik dat wilde en dat kan je een beetje van slag brengen. Of het echt gelukt zou zijn, zullen we nooit weten. Ik kon de hele race Valentino voor me zien en dat was al goed. Even was ik echt de snelste van de vijf, maar ik kon net niet die stap maken. Iedereen zag mij hier al op het podium, maar ik heb mijn eigen verwachtingen overtroffen en dat is belangrijker. Voor mij was dit een perfect weekend.”Aan de lage topsnelheid van de Yamaha wilde Spies niet te veel woorden vuil maken. “Veel van de bochten hier kom je uit in de tweede versnelling. Dan gaat het allemaal om het koppel. Dat ik met de top onderaan sta, is een combinatie van de motor en mijn eigen gewicht.” Het resultaat was zaligmakend. “Ik ben blij dat deze race er op zit. Er is sprake van een soort hype om mijn persoon. Ik weet dat het met dit veld niet makkelijk is. Ik had in het WK Superbike kunnen blijven en daar vooraan mee kunnen blazen. Maar ik wilde iets nieuws, ik wil mezelf weer moeten pushen, ik wil verder leren.”Cecchinello-team vaart eigen koersRandy de Puniet kwalificeerde zich als snelste Honda en kwam op zondag als tweede Honda-coureur binnen op een respectabele zesde plaats. Dat was voor een niet onaanzienlijk deel te danken aan het feit dat het LCR Team van Lucio Cecchinello haar eigen weg bewandeld. Chefmonteur Christophe Bourguignon vertelde dat Honda als doel had gehad om de remstabiliteit en de grip achter te verbeteren. De fabriek deed dit onder meer door meer gewicht naar achteren te verplaatsen. Ook werd het zwaartepunt verlegd en de stijfheid van de swingarm en het chassis gewijzigd. “In 2009 zat er veel gewicht voor in de motor, daarom plaatste Honda de ECU voor 2010 naar achteren”, aldus Bourguignon. “Op papier zag het er goed uit. Maar Randy (de Puniet, red) vond dat de motor niet goed de bocht in wilde en dat hij niet goed kon remmen. Zelfs als hij maximaal remde, wilde de motor rechtuit.” Het LCR Team besloot daarop om meer te luisteren naar rijder De Puniet dan naar HRC. “We hebben wel wat oplossingen gevonden, vooral voor de chatter die Randy eerste voelde bij het loslaten van de rem totdat hij het gas opende.” Ook heeft het team geprobeerd om het karakter van het blok te modificeren. “Het blok voelt sterker dan 2009, maar de vermogensafgifte is onderin wat agressief. Er zit een gat en dan komt het vermogen er sterk in. Dat proberen we kunstmatig te controleren door de elektronica en de mapping aan te passen zodat het vermogen wat soepeler wordt afgegeven.”(Seite 6)125 cc: Terol wacht kans afNico Terol switchte afgelopen winter naar het “kampioenenmakersteam” van zijn landgenoot Jorge Martinez. Terol nam de plek in van de naar de Moto2 promoverende wereldkampioen Julian Simon. In Qatar toonde Terol zich een voortreffelijke vervanger. Achter Marc Marquez maar voor Pol Espargaro zette Terol in de kwalificatie de derde tijd. Met Efren Vasquez op plaats vier werd de eerste rij uitsluitend door Spaanse rijders bevolkt. Randy Krummenacher van het team van Arie Molenaar kwalificeerde zich uitstekend als vijfde, Jasper Iwema kwam tot een twaalfde plaats – zijn beste trainingsresultaat ooit. In de race vocht onder aanvoering van polesitter Marquez een zeven man sterke kopgroep om de eerste overwinning van het nieuwe seizoen. Vice-wereldkampioen Bradley Smith was daar niet bij. De Brit had weinig vertrouwen en werd op aanzienlijke achterstand slechts achtste. Vier ronden voor het einde loste de tot dan weinig opvallend rijdende Terol koploper Marquez af en bleek ook nog in staat tot een fikse versnelling. Zijn achtervolgers hadden het veel te druk met elkaar. Achter de zegevierende Terol slipstreamde Vasquez verrassend naar de tweede plaats voor Marquez en een balende Espargaro. Krummenacher, vrijwel de hele race zonder voorspatbord na een botsing met Sandro Cortese werd heel netjes zesde. Jasper Iwema startte matig, maar verbeterde zich van de twintigste naar een zeer verdienstelijke veertiende plaats. Voor de 20-jarige Drent was het pas de tweede keer dat hij WK-punten scoorde. “Daar moet ik dik tevreden mee zijn, maar ik heb wel het idee dat het met er met een goede start meer hadden kunnen zijn”, meende Iwema. Moto2: Tomi-wie? Al tijdens de Moto2-wintertesten deed Shoya Tomizawa af en toe van zich spreken met zijn Suter MMX. Om de 19-jarige Japanner echter te betitelen tot potentieel racewinnaar, leek echter te ver te gaan. Tomizawa, vorig jaar met een zeventiende plaats in het laatste 250-WK vooral opvallend door zijn vele crashes, bewees echter het nog onvoorspelbare van de nieuwe Moto2-klasse. Dertien rijders kwalificeerden zich binnen een seconde van snelste man Toni Elias; Tomizawa opende met een negende tijd de derde rij. Met Elias (Moriwaki), Julian Simon (RSV), Stefan Bradl (Suter) en Alex De Angelis (Force GP210) stonden ook vier verschillende framefabrikanten op de eerste rij. Starten en racen met 41 man bleek bij de eerste Moto2-race in de geschiedenis niet zonder gevaren. Al in de eerste ronde ging ex-MotoGP-er De Angelis knullig in de fout en sleurde Bradl met zich mee in zijn val. Koploper Elias had mazzel dat zijn ex-teammaat hem niet torpedeerde. Al na een ronde werd Elias afgelost door Jules Cluzel van het voormalige Hayate Team. Na ook nog eens een ronde kopwerk van Alex Debon trok Tomizawa, een pupil van Gilles Bigot die in 1999 Alex Crivillé naar de 500 cc-titel begeleidde, verrassend het intiatief naar zich toe. Debon verdrong in de laatste ronde Cluzel van de tweede plaats, de nog geblesseerde Elias moest zich tevreden stellen met een vierde positie. Het podium werd gevormd door 250 cc-coureurs, terwijl slechts drie van de eerste tien finishers (Elias, vijfde man Roberto Rolfo en negende finisher Gabor Talmacsi) ook viertaktervaring hebben. Julian Simon moest al in de eerste ronde naar de pits toen zijn koppeling dienst weigerde. Daar meldde zich later ook het gecrashte Tech3-duo Yuki Takahashi en Raffaele De Rosa. (Seite 7)• Dani Pedrosa kon in Qatar beschikken over een aangepast chassis. De Spanjaard had al vanaf de eerste wintertesten problemen om te wennen aan de Öhlins-vering. In de trainingen was Pedrosa nog steeds ver naar achteren te vinden, maar in de race startte hij sterk. Daarna zakte hij weer terug. De nummer 3 van 2008 en 2009 werkte ook aan zichzelf: Pedrosa kweekte drie kilo spieren, omdat hij als lichtste rijder van het MotoGP-veld hinder ondervindt van zijn geringe massa. Tijdens de eerste GP van het seizoen sijpelde ook door dat Honda mogelijk ook in 2012 met een 800 cc-prototype van start gaat, ook als dan de 1000 cc’s zijn toegestaan. Als belangrijkste reden voor het vasthouden aan de huidige formule werd het budget genoemd.• HRC-baas Shuhei Nakamoto gaf in Qatar zijn mening over Marco Simoncelli. De 250 cc-wereldkampioen van 2008 crashte enkele malen zwaar en bungelde telkens aan de staart van het veld tijdens de testen. Nakamoto denkt dat dit kwam omdat Simoncelli blijkbaar grote problemen heeft om om te gaan met de enorme invloed van elektronica op een MotoGP-machine. Casey Stoner liet in Qatar weten dat de inbreng van de vier overgekomen 250 cc-coureurs Aoyama, Bautista, Simoncelli en Barbera hem tot nu toe zwaar tegenviel. • Een auto met daarin teamleden van 125 cc-coureur Danny Webb raakte zaterdagavond betrokken bij een verkeersongeval. Webbs monteur, die van zijn teamgenoot Moncaya en de sleutelaar van Pol Espargaro moesten voor onderzoek naar het ziekenhuis. Daarna kon het gezelschap terug naar het hotel. • Nico Terols overwinning in de 125 cc-klasse betekende de 275e GP-zege voor Aprilia. Daarmee kwam de Italiaanse constructeur op gelijke hoogte met die andere fameuze Italiaanse fabrikant MV Agusta. Aprilia is na het schrappen van de 250 cc-klasse alleen nog actief in de 125 cc en moet daar afrekenen met – vooral – Derbi; een Aprilia onder een andere naam. CircuitinfoQatarLengte 5.380 meterBreedte 12 meterRechter bochten tienLinker bochten zesLangste rechte stuk 1.068 meterTopsnelheid 329,1 km/u, Casey Stoner, DucatiRonderecord 1.53,927 (170,003 km/u), Jorge Lorenzo, Yamaha (2008)MotoGP TelegramRonde 1: Vanaf zijn zevende startplaats schiet Pedrosa naar de leiding, maar Rossi verdringt hem al in de eerste ronde. Polesitter Stoner valt terug naar vierde plaats achter teammaat Hayden. Ronde 2: Pedrosa komt terug en Stoner promoveert van vier naar twee; Rossi terug naar de derde plaats. Ronde 3: Stoner is de nieuwe leider, vijftiende man Kallio crasht. Teammaat Espargaro doet dat twee ronden later. Ronde 6: Stoner crasht! Rossi weer naar de kop, gepusht door sterke Hayden. Dovizioso verdringt Pedrosa van “podium”. Ronde 11: Spies – verrassend goed gestart – zet Pedrosa aan de kant. De Puniet gaat mee. Ronde 16: De top 5 zit erg dicht bij elkaar: nieuwe leider Dovizioso, Rossi, Hayden, de verrassende Lorenzo en de sterke Spies zitten binnen twee seconden van elkaar!Ronde 18: Rossi weer op kop, nu sterk onder druk gezet door Hayden. Lorenzo heeft reserve. Ronde 22: Rossi is safe, Lorenzo inmiddels op plaats 2. In de sprint naar de finish blaast Dovizioso dappere Hayden alsnog van het podium. Bautista valt in de laatste bocht. MotoGP uitslag22 ronden = 118,36 km, snelste ronde Casey Stoner, 1.55,537 (167,634 km/u)1. Valentino Rossi (I), Yamaha Na tweede startplaats nog geen idee hoe hij Stoner moest stoppen. Die hielp Rossi echter een handje. De wereldkampioen deed zelf de rest. 2. Jorge Lorenzo (E) Yamaha Kwam nog ten val tijdens de trainingen en was wat huiverig voor zijn handblessure. Sterk slotoffensief bekroond met tweede plaats. 3. Andrea Dovizioso (I), Honda Trainde als zesde en besloot een sterke race met zijn pas derde MotoGP-podium. Liet ook zien dat de Honda niet de langzaamste fiets is. 4. Nicky Hayden (USA), Ducati Wist niet of hij moest lachen of huilen. Negende startplek was niet goed, zijn race was beslist zijn beste in het 800-tijdperk. “More to come”.5. Ben Spies (USA), Yamaha Tijdens de trainingen (elfde) soms hoofdschuddend op zijn machine na “wéér” een fout. Groeide in de wedstrijd, 2 tellen achter het podium.6. Randy de Puniet (F), Honda In de trainingen met startplaats 4 de beste Honda! Geen stuntwerk in de race, maar moest wel Spies laten gaan. Terecht zeer tevreden. 7. Dani Pedrosa (I), Honda Zevende startpositie, maar weer briljant weg. Hield het echter niet lang genoeg vol. Had gehoopt mee te doen voor het podium. In Motegi dan? 8. Colin Edwards (USA), Yamaha Toch tegenvallend, volgens Edwards te danken aan gebrekkige grip achter. Had dat probleem al in de training, kon het niet oplossen. 9. Loris Capirossi (I), Suzuki Crashte op vrijdag, kwam op zaterdag met vijfde startplaats sterk terug. Miste vertrouwen op een deel van het circuit en was niet blij met resultaat. 10. Hiroshi Aoyama (J), Honda Afgezien van Spies de beste rookie. Tiende in training en race. Passeerde in de wedstrijd Simoncelli en zat op 0,3 van Capirossi. 11. Marco Simoncelli (I), Honda Was redelijk tevreden met zijn debuut. Vond het lastig om met slechter wordende banden hard te gaan, maar bleef teammaat Melandri voor. 12. Hector Barbera (E), Ducati Liet zich naar eigen zeggen te makkelijk aan de kant zetten en “betaalde prijs voor onervarenheid”. Twaalfde beter dan een crash, vond hij. 13. Marco Melandri (I), Honda Laatste op de grid (en langzamer dan op Kawa in 2009) en laatste in een “een van slechtste races” uit carrière. Problemen met elektronica. DNFMika Kallio (SF), Ducati Had een moeilijk weekend en kwam gewoon te kort. Werd in race stevig aangetikt door Spies en Barbera. Crash was echter eigen fout. Aleix Espargaro (E), Ducati Kwam van veertiende startplaats langzaam op gang en crashte in de jacht op Simoncelli. Lag toen elfde. Alvaro Bautista (E), Suzuki Crashte op zaterdag en startte als dertiende. Had toen na slechte start alleen Barbera en Melandri achter zich. Casey Stoner (AUS), Ducati Polesitter baalde van eigen domme fout. Voorkant al paar keer kwijt, probeerde toen minder druk op voorkant te leggen. Daardoor volgens Stoner de crash. BijschriftOpenerValentino Rossi had geluk, vond hij zelf. Maar de Italiaan won wel de eerste GP van 2010. Opener_klein1Grote vreugde en opluchting ook bij Rossi en team. Voor het eerst sinds 2005 won hij de openings-GP van het seizoen. Opener_klein2 (reserve)Vanwege een lege tank in de uitloopronde moest Rossi op zoek naar alternatief transport. Seite3_openerLorenzo kende een zeer sterk eindschot. Twee ronden voor het einde passeerde hij Dovizioso. Seite3_kleinWilco Zeelenberg in zijn rol als mentor bij de rijdersbriefing. Zeelenberg mocht tevreden zijn. Seite4_Dovi1Dovizioso in de sandwich tussen Hayden en Rossi. Dovizioso pakte zijn pas derde MotoGP-posium. Seite4_Dovi2Vriendschappelijke begroeting van Rossi. Dovizioso was de beste Honda-coureur. Seite5_Spies1In zijn tweede MotoGP-race op Yamaha stormde Spies naar een zeer respectabele vijfde plaats voor De Puniet en Pedrosa. Seite5_Spies2Spies en Stoner kunnen het goed met elkaar vinden. Na de race lachte alleen Spies nog. Seite5_LCRChristophe Bourguignon in overleg met Randy de Puniet. Het LCR Team volgt een eigen strategie. Seite6_125_1Nico Terol sloeg in de slotfase toe. Espargaro (44) kwam achter Vasquez (7) en Marquez (93) over de streep. Seite6_125_2Jasper Iwema, hier met Marcel Schrötter, sloot een sterke race af met een veertiende plaats. Seite6_moto2_1Maar liefst 41 Moto2-rijders stormen onder leiding van Toni Elias richting de eerste bocht. Seite6_moto2_2De zeer verrassende winnaar van de allereerste Moto2-race heette S

Lees meer over

Ducati Honda Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-