+ Plus

Modelgeschiedenis Yamaha YZF-R1

Presentatie van het eerste model YZF-R1, het woeste en ronduit intimiderende oermodel dat voor die tijd ongekend nieuwe maatstaven zette in het ultrasportieve 1000cc-imperium. Techniek en design sloegen in als een bom en maakten de R1 tot de meest populaire supersport van dat moment. Maar de combinatie van een machtige 150 pk vermogen en een ultralaag drooggewicht van 177 kg maakte de R1 ook een haast ontembare machine, die zelfs de meest ervaren rijders nog kon verrassen met zijn overweldigende geweldsexplosie en de immer dreigende neiging tot tankslappers. Wijzigingen ’99-model* Verbeterd schakelmechanisme* Reservevoorraad brandstof terug van 5,5 naar 4,0 liter * Gemodificeerde motordekselsTechnische gegevensVloeistofgekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, 5 kleppen per cilinder, boring x slag 74,0 x 58,0 mm, cilinderinhoud 998 cc, compressie 11,8 : 1, carburateurs Ø 40 mm, max. vermogen 110 kW (150 pk) bij 10.500 tpm, max. koppel 108 Nm bij 8500 tpm, aluminium Deltabox II frame, upside-down voorvork Ø 41 mm, aluminium swingarm met monoschokdemper, dubbele schijfrem voor Ø 298 mm, vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 245 mm, tweezuiger remklauw, balhoofdhoek 66°, naloop 92 mm, wielbasis 1395 mm, zithoogte 813 mm, drooggewicht 177 kg. Nieuwprijs 1998: ƒ 28.990,- Nieuwprijs 1999: ƒ 28.990,-Verkocht in Europa: 28.819 stuks[Kasten 2][Bild YZFR1_04][Unterschrift]Het 2000-model telde liefst 250 wijzigingen, niet allemaal even zichtbaar trouwens. 2000-2001TWEEDE GENERATIE – MODEL RN04Het doorslaande succes van de eerste generatie R1 zette ook de Japanse concurrenten weer op scherp en die probeerden uiteraard uit alle macht aan te haken. Om koploper te blijven van het 1000cc-veld voerde Yamaha liefst 250 wijzigingen door. Niet allemaal even zichtbaar trouwens, want uiterlijk leek de tweede generatie sprekend op de eerste. Ondanks een aantal aanpassingen aan het blok bleef het vermogen met 150 pk bij 10.500 toeren ongewijzigd. Wel slankte de 2000-R1 in het kader van de gewichtswedloop 2 kg af tot een drooggewicht van 175 kg. Motor* Nokkenassen met interne olieleiding* Gewijzigde noktiming, ontsteking en carburateurafstelling* Titanium uitlaatdemper met Air Induction System voor schonere uitlaatgassen (Euro1)* Lichtere magnesium motordeksels* Aangepaste versnellingsbak met langere eerste versnellingRijwielgedeelte* Stijver Deltabox II frame * Voor- en achtervering aangepast* Dunnere remschijven voorOverig* Nieuw dashboard* Gewijzigde stroomlijn met hogere ruit* Aangepaste tank* Ander zadel* Nieuwe achterlichtunit TECHNISCHE GEGEVENSVloeistofgekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, 5 kleppen per cilinder, boring x slag 74,0 x 58,0 mm, cilinderinhoud 998 cc, compressie 11,8 : 1, carburateurs Ø 40 mm, max. vermogen 110 kW (150 pk) bij 10.500 tpm, max. koppel 108 Nm bij 8500 tpm, aluminium Deltabox II frame, upside-down voorvork Ø 41 mm, aluminium swingarm met monoschokdemper, dubbele schijfrem voor Ø 298 mm, vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 245 mm, tweezuiger remklauw, balhoofdhoek 66°, naloop 92 mm, wielbasis 1395 mm, zithoogte 815 mm, drooggewicht 175 kg. Nieuwprijs 2000: ƒ 29.990,- Nieuwprijs 2001: ƒ 31.990,-Verkocht in Europa: 24.218 stuks[Kasten 3][Bilder][avas_7900_2002_yzf-r1_static12, kein Unterschrift][avas_7904_2002_yzf-r1_static21]Het 2002-model was de eerste R1 met injectie en had ook een compleet nieuw frame. [avas_7882_2002_yzf-r1_feature35]Het nieuwe dashboard kreeg ook een schakellamp.2002-2003DERDE GENERATIE – MODEL RN09Deze derde generatie van de R1 wordt binnen de Yamaha-gelederen ook wel als de tweede generatie aangeduid. Het 2000-model, de eigenlijke tweede generatie, had dan wel 250 wijzigingen ondergaan, maar de veranderingen op het 2002-model waren stukken ingrijpender en dat alles om het hoofd te bieden aan een nieuwe ster aan het firmament: de in 2001 geïntroduceerde Suzuki GSX-R1000. De R1 werd uiteraard weer iets sterker en lichter, maar de meest opvallende wijziging was de langere naloop van 103 mm. Hierdoor werd het pk-kanon een stuk stabieler en werd ook de voorpartij wat vaster. Motor* Injectie* Nieuw motormanagement met katalysator en secundair luchtsysteem (Euro2)* Blok hoger gemonteerd* Kortere inlaatkanalen* Vernieuwd Exup-systeem met vier kleppen* Nieuwe luchtfilterkast* Sterkere dynamo* Grotere oliekoeler* Brandstofpomp in benzinetank geïntegreerd* Max. vermogen 152 pk bij 10.500 tpm* Max. koppel 107 Nm bij 8500 tpmRijwielgedeelte* Nieuw, stijver en zwart gespoten Deltabox III frame* Nieuwe swingarm met hoger scharnierpunt* Ø 43 mm voorvork met kortere veerweg* Lichtere wielen* Langere naloop* Kleinere achterremschijf Overig* Gewijzigd dashboard met schakellamp* Nieuw kontje met breed, plat achterlicht* Gewijzigde, meer hoekige stroomlijn * Andere positie stuurhelftenWijzigingen ’03-model* Permanent brandend dimlichtTECHNISCHE GEGEVENSVloeistofgekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, 5 kleppen per cilinder, boring x slag 74,0 x 58,0 mm, cilinderinhoud 998 cc, compressie 11,8 : 1, benzine-injectie Ø 40 mm, max. vermogen 112 kW (152 pk) bij 10.500 tpm, max. koppel 107 Nm bij 8500 tpm, aluminium Deltabox III frame, upside-down voorvork Ø 43 mm, aluminium swingarm met monoschokdemper, dubbele schijfrem voor Ø 298 mm, vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 220 mm, tweezuiger remklauw, balhoofdhoek 66°, naloop 103 mm, wielbasis 1395 mm, zithoogte 820 mm, drooggewicht 174 kg. Nieuwprijs 2002: € 14.990,- Nieuwprijs 2003: € 14.890,-Verkocht in Europa: 23.574 stuks[Kasten 4][Bilder][avas_7685_2004_yzf-r1_static02, ohne Unterschrift][avas_7678_2004_yzf-r1_feature01]In 2004 werd de basis gelegd voor het huidige dashboard. [avas_7659_2004_yzf-r1-naked_feature09]Het 2004-blok betekende een radicale stap vooruit: andere boring x slag, nieuw injectiesysteem, andere krukas en uiteraard een forse hap extra vermogen.[avas_7651_2004_yzf-r1-naked_feature01] Het nieuwe blok hing in een eveneens nieuw frame. Let ook op de ‘omgekeerde’ swingarm. 2004-2005VIERDE GENERATIE – MODEL RN122004 is het jaar waarin de YZF-R1 zich radicaler dan ooit tevoren presenteerde. Messcherp gesneden kuipwerk, twee hooggeplaatste uitlaatdempers en een berg onderhuidse aanpassingen en fijnslijperij. Het blok kreeg onder andere een gewijzigde boring x slag verhouding, een nieuw injectiesysteem en een andere krukas, waardoor het vermogen de lucht inschoot naar liefst 172 pk bij 12.500 toeren. Rond het blok werd een compleet nieuw frame geconstrueerd, Deltabox V, maar de eveneens nieuwe ‘omgekeerde’ swingarm stal de show. En eindelijk gaf Yamaha ook gehoor aan de roep om een standaard stuurdemper. Motor* Boring x slag gewijzigd in 77,0 x 53,6 mm* Nieuw injectiesysteem met dubbele gaskleppen* Grotere en steiler geplaatste kleppen* Compressie verhoogd naar 12,3 : 1 * Nieuwe krukas* Max. toerental naar 13.750 tpm * Kleinere, maar sterkere dynamo* Grotere airbox met Ram-Air systeem* Nieuw uitlaatsysteem met twee hoog geplaatste titanium dempers* Max. vermogen 172 pk bij 12.500 tpm* Max. koppel 104 Nm bij 10.500 tpmRijwielgedeelte* Nieuw, smaller en stijver Deltabox V frame * Nieuwe gegoten ‘omgekeerde’ swingarm* Kortere naloop* Radiaal gemonteerde eendelige remklauwen voor* Grotere Ø 320 mm remschijven voor* Radiale rempomp* Nieuwe veerelementen* Stuurdemper standaard* Lichtere wielen Overig* Nieuw, meer ‘open’ kuipwerk* Nieuw dashboard met schakellamp en stopwatch* elektronische wegrijdbeveiliging Wijzigingen ’05-model* Nieuwe ECUTECHNISCHE GEGEVENSVloeistofgekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, 5 kleppen per cilinder, boring x slag 77,0 x 53,6 mm, cilinderinhoud 998 cc, compressie 12,3 : 1, benzine-injectie, max. vermogen 126 kW (172 pk) bij 12.500 tpm, 104 Nm bij 10.500 tpm, aluminium Deltabox V frame, upside-down voorvork Ø 43 mm, aluminium swingarm met monoschokdemper, dubbele schijfrem voor Ø 320 mm, vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 220 mm, enkelzuiger remklauw, balhoofdhoek 66°, naloop 97 mm, wielbasis 1395 mm, zithoogte 835 mm, drooggewicht 172 kg. Nieuwprijs 2004: € 15.499,- Nieuwprijs 2005: € 15.599,-Verkocht in Europa: 28.164 stuks[Kasten 5][Bilder][avas_9958_2006_yzf-r1_studio_0015_ryc1_f]De gele kleurstelling was opvallend, maar meer dan een tussenmodel was de 2006-versie niet. [avas_9949_2006_yzf-r1sp_static_0056_f. Bilder avas_9943_2006_yzf-r1sp_details_0022_f und avas_9942_2006_yzf-r1sp_details_0009_f an die rechterseite in Ansichtbild oben unter einander verarbeiten]Ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van Yamaha verscheen er in 2006 ook SP-versie met onder andere dure Öhlins vering.2006VIERDE GENERATIE – MODEL RN12De vierde generatie R1 werd geen compleet nieuwe machine, maar meer een verfijning van het 2005-model en vandaar ook dat de modelcodering ongewijzigd bleef. Door een aantal niet te ingrijpende aanpassingen aan het blok steeg het vermogen naar 175 pk bij 12.500 toeren. Een langere swingarm en dientengevolge een eveneens langere wielbasis moesten voor meer tractie en ook stabiliteit zorgen. Ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van Yamaha in 2006 verscheen er ook een exclusieve SP-versie met onder andere Öhlins vering en Marchesini wielen op het R1-toneel. Motor* Vloeiender inlaatkanalen* Reductie inwendige wrijvingsverliezen* Kortere inlaatklepgeleiders* Ander koppelingshuis* Max. vermogen 175 pk bij 12.500 tpm* Max. koppel 107 Nm bij 10.500 tpmRijwielgedeelte* 20 mm langere wielbasis* Langere swingarm* Gemodificeerde voorvorkExtra’s op SP-versieMotor* antihop-koppelingRijwielgedeelte* Öhlins voorvork* Öhlins achterschokdemper * Verstelbare rijhoogte* Gesmede Marchesini wielenOverig* Plaatje met serienummer op bovenste kroonplaatTECHNISCHE GEGEVENSVloeistofgekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, 5 kleppen per cilinder, boring x slag 77,0 x 53,6 mm, cilinderinhoud 998 cc, compressie 12,4 : 1, benzine-injectie, max. vermogen 128,7 kW (175 pk) bij 12.500 tpm, max. koppel 107 Nm bij 10.500 tpm, aluminium Deltabox V frame, upside-down voorvork Ø 43 mm, aluminium swingarm met monoschokdemper, dubbele schijfrem voor Ø 320 mm, vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 220 mm, enkelzuiger remklauw, balhoofdhoek 66°, naloop 97 mm, wielbasis 1415 mm, zithoogte 835 mm, drooggewicht 173 kg. Nieuwprijs 2006: € 15.699,-Nieuwprijs SP: € 21.999,-Verkocht in Europa: 9474 stuks[Kasten 6][Bild avas_16332_und 2007_YZF-R1_EUR_2-Clay recht gegenuber einander]Ook tien jaar later fungeert het kleimodel nog steeds als basis voor het uiteindelijke productiemodel. [avas_19593_2007_yzf-r1_eur_aoe_0020]Op de vijfde generatie kreeg ook het Deltabox frame weer een update. [avas_19596_2007_yzf-r1_eur_aoe_0024]De rol van de elektronica wordt steeds belangrijker. Het 2007-model heeft onder elektronisch aangestuurde gaskleppen en variabele inlaatlengte (foto). 2007-2008VIJFDE GENERATIE – MODEL RN19‘’De vijfde generatie R1 markeert het einde van een tijdperk en luidt meteen het nieuwe begin in’’, schreven we bij de introductie van het 2007-model. Inderdaad een einde van een tijdperk, want op het 2007-model moest de bekende vijfkleps cilinderkop het veld ruimen voor een exemplaar met vier kleppen. Ook in een ander opzicht markeerde deze modelevolutie het einde van een tijdperk, want met elektronisch aangestuurde gaskleppen en inlaatlengte kreeg de elektronica een veel grotere rol. En uiteraard werd bij deze update ook het vermogen weer wat verder opgekrikt: 180 pk bij 12.500 toeren. Motor* Elektronisch gestuurde variabele inlaatkanalen (Yamaha Chip Controlled Intake, YCC-I)* Elektronisch gestuurde gaskleppen (Yamaha Chip Controlled Throttle, YCC-T) * Compressie verhoogd naar 12,7 : 1* Titanium inlaatkleppen* Nieuwe verbrandingskamers* Nieuwe vierkleps cilinderkoppen* Antihop-koppeling* Aangepast Ram-Air systeem* Max. vermogen 180 pk bij 12.500 tpm* Max. koppel 112,7 Nm bij 10.000 tpmRijwielgedeelte* Vernieuwd Deltabox frame* Gewijzigde swingarm* Aangepaste voorvork en achterschokdemper* Kleinere 310 mm schijfremmen voor* Zeszuiger remklauwen* Langere naloopOverig* Nieuw design kuipwerkTECHNISCHE GEGEVENSVloeistofgekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, 4 kleppen per cilinder, boring x slag 77,0 x 53,6 mm, cilinderinhoud 998 cc, compressie 12,7 : 1, benzine-injectie, max. vermogen 132,4 kW (180 pk) bij 12.500 tpm, max. koppel 112,7 Nm bij 10.000 tpm, aluminium Deltabox frame, upside-down voorvork 43 mm, aluminium swingarm met monoschokdemper, dubbele schijfrem voor Ø 310 mm, zeszuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 220 mm, enkelzuiger remklauw, balhoofdhoek 66°, naloop 102 mm, wielbasis 1415 mm, zithoogte 835 mm, drooggewicht 177 kg. Nieuwprijs 2007: € 15.999,-Nieuwprijs 2008: € 15.999,-Verkocht in Europa (2007): 10.888 stuks

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.