+ Plus

Rij-impressie alle Yamaha 700 Ténéré’s op een rij

Sinds zijn introductie in 2019 is de Yamaha Ténéré onverminderd populair. Vijf jaar terug was de wereld wel een stuk eenvoudiger. Je had één Ténéré en daarmee moest je het doen. Tegenwoordig biedt Yamaha vijf varianten aan. We zetten op een rij welke Ténéré bij jou past.

Vijf? Kun je echt kiezen uit vijf verschillende varianten van de Ténéré? Ja dus. Sterker nog: eigenlijk zijn het er zes. We nemen de indrukwekkende GYTR alleen niet mee in dit overzicht omdat die puur voor competitiegebruik is gemaakt. Een kentekenplaat zit er dan ook niet op. Bovendien plaatst hij zich door zijn prijskaartje – dat een halve ton overstijgt – een flink stuk naast zijn betaalbare mede- Ténéré’s.

In 2019 is de Ténéré er godzijdank weer. De motorwereld had het even zonder moeten doen. In 1983 maakt die kennis met de eerste Ténéré, gebaseerd op de XT550. Even als geheugensteuntje: het is het model met de immense dertigliter-tank. Yamaha blijft het model voeren, al zitten we tussen 1997 en 2008 tijdelijk zonder Ténéré. Met de komst van de XT660Z Ténéré is het lange wachten over. Al gaapt er zoals gezegd ook wel weer een gaatje tussen de laatste 660 en de 700. Dat (over)compenseert Yamaha door na de introductie van de Ténéré 700 bijna jaarlijks met een nieuwe variant op de proppen te komen. Waar het nog begint met enkel een fraai staaltje kleurenpracht (Rally Edition), volgen daarna echt afwijkende modellen zoals de World Rally, World Raid, Extreme en Explore.

Waar Yamaha altijd ferme eencilinders in het rijwielgedeelte van Ténéré’s lepelde, heeft de 700 een staande tweecilinder. Een meer dan goed idee want met het CP2-blok van de MT-07 had Yamaha een overdreven fijn motorblok in huis. Koppelrijk, speels, zuinig en aan alle kanten overladen met complimenten. Om de keus uit een van deze vijf varianten alvast wat makkelijker te maken: in elke Ténéré huist hetzelfde blok. Prijs je er gelukkig mee. De 73 pk zijn op de weg voldoende en offroad ruim voldoende. Bij volledig afgetankte modellen met de 23-liter benzinetank voel je wel dat het blokje er harder aan moet trekken.

Om de lastige keus nog iets eenvoudiger te maken is het verhaal van de elektronica eveneens snel verteld. Wars van digitale poespas beschikken Ténéré’s over uitschakelbaar ABS, maar daarmee houdt het wel zo’n beetje op. Tractiecontrole zit ouderwets in de rechterhand en voor rijmodi verwijst Yamaha je graag een deurtje verder. Puur is het toverwoord voor deze allroad. Een allroad die de naam allroad ook echt verdient.
Oké elektronica en het motorblok maken het verschil niet en dat gegeven trekken we nog even door met het frame. Yamaha vertrouwt voor alle modellen op hetzelfde stalen dubbel wiegframe. Toch ontstaan de onderlinge verschillen vooral bij het rijwielgedeelte. Die verschillen komen op het conto van de voor- en achtervering. Tijd om te kijken hoe de diverse varianten van elkaar verschillen.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Yamaha MT-09 Y-AMT

Eerste Test Yamaha MT-09 Y-AMT

19 september, 2024

Ruim twaalf jaar – sinds de komst van de NC700 DCT – had Honda zo’n beetje het alleenrecht op ...
Alpenmasters 2024 – Mid Nakeds

Alpenmasters 2024 – Mid Nakeds

5 september, 2024

Waarom de KTM 990 Duke en Yamaha MT-09 tot de succesnummers van deze twee fabrikanten behoren, wordt niet alleen op ...