+ Plus

Mailfeedback MP 19-2008

In hoeverre is de 2009-Blade een replica? Ik heb toch al niet zoveel die replica’s van moderne racemotoren, maar ieder zijn meug. Maar een nieuwe race-replica uitbrengen met reclamestickers erop van Michelin en Brembo, terwijl de echte racer is voorzien van Bridgestone banden en Tociko-remmen, dat zou een fabrikant zijn kopers in mijn ogen niet aan mogen doen. Honda doet dat nu dus wel met de Repsol-replica, zoals die ook in MotoPlus 18 stond. Je kunt je dus afvragen of dit wel een replica is. Jullie maken verder een leuk blad, maar het viel me tegen dat hierover geen opmerkingen zijn gemaakt.Gerard PronkDe Fireblade is absoluut geen MotoGP-replica. Dat pretendeert Honda ook niet. Alleen de kleurstelling is overgenomen. De racers zijn technisch ook totaal anders met onder meer een V4-blok, waar de Blade een gewone vier-in-lijn is. Overigens rijdt Nicky Hayden wel met Michelin-banden.[[Bild von der Repsol-Honda aus MP18 seite 8-9]]NIEUWSBRIEF-ACTIE10 liter benzine gewonnenHeel leuk dat wij via het doorsturen van de MotoPlus-nieuwsbrief naar onze motormaat Henk Smaling tien liter benzine hebben gewonnen. We zullen de brandstof gebruiken in onze Yamaha WildStar, waarmee we afgelopen zomer nog op vakantie zijn geweest in de bergen. Bijgaande foto is genomen op de Grossglockner in Oostenrijk, op doorreis naar de Dolomieten.Jacob Meerbeek[[Bild mitgeliefert]]NEDERLAND ONDER VENLOOpen dag-bezoeker uit Schin op GeulVoordat jullie denken dat de zoveelste zeikerd mailt, wil ik eerst even zeggen dat ik MotoPlus super vind. Zeer informatief met allerlei onderwerpen en voor iedere motorfan wel wat interessants of je nou van racers, toer, classics, cross of wat dan ook houdt. Maar nu het volgende: in ‘Warmdraaien’ uit MotoPlus 18 wordt geschreven dat honderden motorrijders van Zeeland tot Groningen en van Den Helder tot Venlo naar de opendag zijn gekomen. Ik neem aan dat er met Den Helder tot Venlo bedoeld wordt van noord tot zuid. Ik was ook op de open dag en woon in Schin op Geul, een klein dorpje in de buurt van Valkenburg in Zuid-Limburg. Dat hoort ook bij Nederland, maar ligt toch nog zo’n 80 km zuidelijker dan Venlo (Qua bochten is het zelfs het mooiste stukje Nederland voor motorrijders!). Ik heb het idee dat voor de meeste mensen Nederland onder de lijn Eindhoven-Venlo ophoudt en ondanks dat ik het idee heb dat Eric Bulsink met het kiezen van Venlo als ‘Zuid-Nederland’ de Limburgers niet tekort wil doen moest me dit toch even van het hart.Henk OckersLeuk dat je ook geweest bent op de Open Dag. Venlo was inderdaad als beeldspraak bedoeld; als Achterhoekers weten we maar al te goed hoe het gevoel is dat vooral mensen uit de Randstad denken dat je in het buitenland woont.DE GOORNOver een foutieve plaatsnaam in de Roadbook-tour Ik zat net jullie Roadbook-tour rond Purmerend te bekijken en zag dat het leidt naar een terras van een eetcafé in ‘De Groon’. Ligt dat plaatsje werkelijk in Noord-Holland? R. van de RietWaar gewerkt wordt… Het moet De Goorn zijn, dat ligt naast Avenhorn.[[bild aus MP18 seite 59: Eetcafe 70 in de Goorn]]REMBLOKKENTESTOver de test in MotoPlus 15Wat een leuke test van de remblokken in nummer 15. Wat mij op viel is dat de remvoeringen van de drie best beoordeelde blokken (van Brembo, Lucas en Braking) de voering niet helemaal tot de onderrand en bovenrand van de metalen achterplaat doorloopt. Is dat toeval of is daar een verklaring voor? Het lijkt er dus op dat de blokken met het kleinste aanrakingsoppervlak de meeste vertraging leveren. En stel dat ik de ene keer Brembo-remblokken gebruik, waardoor de remschijf over een minder hoog deel verslijt, en daarna overstap op bijvoorbeeld de originele BMW-blokken, dan heb ik dus tijdelijk een veel kleiner remoppervlak.Henry ten DamHet was ons niet eens opgevallen, maar je hebt helemaal gelijk. Als er een klein randje rondom wordt vrijgehouden, kan dat te maken hebben met de uitzetting van het materiaal van de voering. Anders zou de voering als het ware buiten de stalen plaat kunnen komen en kunnen gaan klemmen in de klauw.Alle remblokken in de test hebben een zogenaamd KBA-nummer achterop staan en zijn dus goedgekeurd om te worden gebruikt in de BMW R1200GS die we in deze test als testmachine gebruikten. Door het slijten van de remschijf is het altijd erg belangrijk om nieuwe blokken de kans te geven om in te lopen op de schijf. Pas als de blok volledig aanligt, heb je de maximale remcapaciteit. Wij hebben aan dat inrijden voor deze test veel tijd en aandacht besteed. Overigens speelt hierbij niet alleen de slijtage van de schijf een rol, maar ook de nauwkeurigheid bij de blokken-productie, want niet alle nieuwe blokken bleken 100% vlak te zijn. Het duurt dus minimaal een paar honderd kilometer voordat ze perfect aanliggen tegen de schijf.Onze ervaring is dat de daadwerkelijke oppervlakte van de blokken minder van invloed is op de vertraging dan het gebruikte voeringmateriaal. Het lijkt dus toeval dat de blokken met het kleinste oppervlak (Braking, Brembo en Lucas) vooraan eindigen. Overigens hebben de orginele BMW-blokken veruit het kleinste werkzame vlak, aangezien deze naar buiten toe erg schuin weglopen. En aangezien deze blokken het in de test maar matig deden, blijkt een kleiner oppervlak dus geen garantie voor een goede vertraging! [[ Bild aus MP 15 seite 72 linksoben Brembo Bremsbelag]] EEN HEERLIJK BLADOver MotoPlusNee, ik ben geen abonnee, maar toch wordt dit een lofzang over Motoplus. Wat een geweldig blad; precies zoals een motorrijdermagazine moet zijn: glanzende/gladde pagina’s, prachtige foto’s, ontzettend gedetailleerde testen (heerlijk om door te spitten en te kijken of je de motorfiets of de banden zelf ook zo ervaren hebt), breed scala aan artikelen (variërend van motorbeheersing tot algemeen, van motorsport tot politiek) en heel professioneel in elkaar gezet. De wedstrijdverslagen van de MotoGP en Superbike vallen daarbij in het bijzonder zeer positief op. En dat laatste brengt mij bij mijn vraag: het valt me op dat tijdens wegraces een aantal coureurs (o.a. Bayliss en Rossi) bij het aansnijden en van een bocht hun binnenste voet van de voetstep afhalen en voordat ze de motor echt plat leggen hun voet weer op het steppie plaatsen. Waarom doen ze dat?Martin KroosBedankt voor je lofzang. Met een abonnement mis je trouwens geen enkel nummer…Wat je vraag betreft: Frank Weeink, onze sportredacteur die alle MotoGP’s bezoekt, heeft het al eens aan Rossi gevraagd, maar die was er zich niet eens van bewust. Hij doet het dus onbewust bij het aanremmen en insturen. Deze machines vertragen zo enorm dat de coureurs hun loshangende been waarschijnlijk gebruiken voor het evenwicht: tijdens het maximaal remmen wil de motor immers een beetje bewegen met de achterkant, omdat de achterband nauwelijks nog contact heeft met het wegdek. Met het uitgestoken been compenseren ze dus waarschijnlijk de zwaaiende achterpartij wellicht iets. HONDA SUPERSPORTSPECIALOver de CB750 in deze SpecialVorige week trof ik een min of meer speciale uitgave van MotoPlus aan bij MotoPort Rotterdam: de Supersport-special 2008. Het is een uitgave van Honda begreep ik, maar ik neem aan dat het onder jullie redactie tot stand is gekomen.Op pagina 11 staat een stukje over de stamvader van alle viercilinder-lijnmotoren: de Honda CB750. De foto die erbij staat is echter geen model uit 1969, maar eentje uit 1971 of 1972. Volgens mij is het een K2. Verder is het specifieke vermogen geen 89 maar 67 pk. Ik weet een beetje waar ik over praat, want ik heb zelf een K2 uit 1972. Verder is die Special trouwnes een mooie uitgave.Wim SchoutenDe Supersportspecial die jij bedoeld is uitgegeven door Honda en verspreid bij de TT in Assen en via de Honda-dealers. Het betreft een samenvoeging van twee eerdere vergelijkingstesten uit MotoPlus. Maar complimenten voor je opmerkzaamheid, de CB750 blijkt inderdaad een K2 te zijn. Wat het ‘specifieke vermogen’ betreft: dit is het vermogen omgerekend naar een cilinderinhoud van 1000 cc. De CB had inderdaad 67 pk. Dat gedeeld door 750 en dan maal 1000 levert 89 pk op. Dat werd gedaan voor het vergelijk met de huidige 1000-cc-ers, die specifiek dus ongeveer 100 pk meer hebben.[[Bild aus MotoPlus 7 seite 23 motorblok oben]]SCHLEMIELOver de betiteling van Casey StonerIk weet dat schlemiel een woord is van deze tijd, maar doe mij een plezier en gebruik dat woord niet voor Casey Stoner. Dergelijke taal kunnen jullie beter overlaten aan Mart Smeets van Studio Sport. In mijn ogen mag je zulke woorden niet voor mensen gebruiken!Martin van der Waal[[eventueel ein Fahrbild von Stone raus ein GP-strecke nehmen.]]BANDENSPANNINGHoe hard moeten banden op het circuit zijn?In de bandentest in MotoPlus 14 hebben jullie een bandenspanning gebruikt van 2,5 voor en 2,9 achter. Volgens mij zijn dit de waardes die geadviseerd worden voor gebruik op de openbare weg. Maar hoe zit het als je een dagje op het circuit gaat rijden. Ik rij zelf met Bridgestones BT016’s, wat kan ik dan het beste aanhouden?Jarno HoltslagJoost van Zonneveld van Bridgestone Nederland adviseert om op het circuit te kiezen voor 2,3 bar voor (nog lager geeft nauwelijks meer grip, wel zwaarder stuurgedrag en minder stabiliteit) en 2,6 bar achter. De bandenspanning achter kan naar gelang de temperatuur, de snelheid van de rijder en de staat van het asfalt eventueel nog verder worden verlaagd tot 2,4. Dan wordt de band nog iets warmer (hij vervormd meer, dus warmt ook meer op). Dat geeft dus nog iets meer grip, maar pas op dat het rubber niet te warm wordt, dan verbrand het buitenste laagje als het ware, waardoor de grip juist weer afneemt. Bij een lagere spanning gaat de motor wel iets zwaarder sturen.BOOTJE VARENErgernis over Warmdraaien in nr. 15Met verbazing, wat later zelfs ontaarde in enige ergernis, heb ik ‘Warmdraaien’ in MotoPlus 15 van Eric Bulsink gelezen. De verbazing bestond uit hoe het mogelijk was om tijdens het varen te bedenken welke verschillen er zijn tussen het vaarbewijs en het motorrijbewijs en de verzekeringsverschillen tussen varen en motorrijden. Waar je al niet over denkt tijdens het genieten op het water.De ergernis ontstond door de BPM en andere belastingen erbij te halen, waar watersporters van profiteren. Beste Eric, je weet toch als geen ander dat je geen slapende honden (in dit geval kamerleden) wakker moet maken! Zo jaag je andere mensen die genieten van de watersport op onkosten. Want een wetje is zo gemaakt als er zo’n Kamerlid jouw artikeltje leest. Ik hoop dan ook van ganser harte dat de door ons gekozen Kamerleden lekker doorslapen en zich met zaken bezig houden waar heel Nederland zich al jaren aan ergert, maar nog niet door hebben dat voor een bootje soms de brug open moet en het verkeer dus even moet wachten. Voor de rest m’n complimenten voor uw mooie blad.Joop Nijman Een nieuw ingevoerde belasting door een column in MotoPlus? Dat lijkt ons teveel eer. In het bewuste artikel zijn enkel de verschillen weergegeven tussen twee werelden die qua gevoel heel sterk overeenkomen. Het idee van belasting op bootjes is ook niet nieuw: er is in Den Haag al meerdere keren over gesproken, maar voorstellen hiertoe zijn tot dusver afgewezen. Ook al omdat niet alle boten geregistreerd zijn en controle dus moeilijk is. Een voorstel om dan met een soort belastingvignet (een sticker op je boot) te gaan werken haalde het niet omdat men vreest dat de controle meer gaat kosten dan de belasting oplevert.

Lees meer over

BMW Honda Yamaha

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-