+ Plus

Mail Feedback MP 20-2007

Met veel genoegen heb ik het verslag van de Alpen masters 2007 gelezen . Welke motor ik wel miste was de Triumph 1050 Sprint ST, die kan toch ook best als een allrounder worden gezien?Verder helemaal super dit soort tests. Cees VerhagenDe eerlijkheid gebied te zeggen dat we meerdere vragen hebben gekregen over de selectie motorfietsen die meedoen met de Alpenmasters. De eigenlijke opzet van deze uitgebreide vergelijkingstest is uiteraard om te kijken welke motor zich het beste leent voor een bochtenfeest in de bergen. Om het één en ander in een duidelijk perspectief te plaatsen zijn er vijf verschillende categorieën in het leven geroepen, waarin vier motoren strijden om de winst. De vijf uiteindelijke winnaars per categorie treden daarna in de finale niet alleen tegen elkaar aan, maar ook tegen de winnaar van het voorgaande jaar. Nu komt het, er is gekozen om alleen motorfietsen te selecteren, die in het jaar voorafgaand aan de test nieuw op de markt zijn gekomen. In uitzonderlijke gevallen kan het zijn dat er te weinig nieuwe machines zijn in een bepaalde categorie, deze wordt dan aangevuld met motorfiets die algemeen als toonaangevend in dat segment wordt beschouwd. Daarnaast wordt er ook gekeken naar de diversiteit in een bepaald segment. Voorbeeld de supersports, daarin streden de Ducati 1098, Yamaha R1, Suzuki GSX-R750 en de Honda CBR600RR tegen elkaar. Allemaal nieuw, maar ook verschillend qua blokconfiguratie. Juist in de bergen, met de uitzonderlijke variëteit aan bochten, moeten de deelnemers hun troeven goed uitspelen en die liggen bij een 600 cc viercilinder natuurlijk op een heel ander vlak dan die van een 1098 cc V-twin. We willen toch graag een zo compleet mogelijk beeld.Let wel, helemaal waterdicht zal deze selectieprocedure nooit worden. Zelfs hier op de redactie komen we niet tot een éénduidige keuze. Daarvoor spelen andere zaken, zoals bijvoorbeeld emotie, een te grote rol. Het kan ook maar zo zijn dat we volgend jaar voor een iets andere insteek kiezen, de voorbereiding samen met ons Duitse moederblad zijn in ieder geval alweer in volle gang. [Bild MotoPlus 16/2007 Seite 16-17]________________________________________DROOGGEWICHTOver metingen van het gewicht Ik ben sinds kort lid van jullie blad en lees het met plezier, maar er is iets waar ik mee zit. In jullie over de Alpenmasters staat dat de Honda CBR600RR 186 kg weegt en ik heb een folder van Honda waarin staat dat het drooggewicht van de Honda 155 kg is. Kunnen jullie mij vertellen waarin dat verschil precies zit? Ik ben namelijk van plan om een CBR600RR aan te gaan schaffen. Arjan KitsHet vermelde gewicht in onze tests zijn eigen metingen, die we doen met een rijklare, volledig afgetankte motor. De fabrikanten zelf reppen in de verkoopfolders altijd over het drooggewicht en dat kun je in deze heel letterlijk nemen. De motorfiets wordt namelijk vaak op de weegschaal gezet zonder brandstof, olie, remolie en in sommige gevallen wordt zelfs de vloeistof van de accu en olie uit de voorvork nog verwijderd! Een behoorlijk irreële waarde, want in feite schiet je als consument weinig op met dergelijke informatie, aangezien je met een motorfiets in die staat nog geen meter kunt rijden. Om een zo’n eerlijk mogelijk beeld neer te zetten meten wij daarom altijd het zogenaamde ‘rijklaar gewicht afgetankt’. Daar heb je immers wel wat aan.[Bild aus MotoPlus 16/2007 Seite 28 (Honda CBR600RR)]________________________________________PEPTALKOver Open Dag MotoPlusGraag wil ik éénieder bedanken voor het mogelijk maken van de gezellige en gelukkig ook zonnige Open Dag op het (nieuwe) redactie adres van MotoPlus, met als toetje de (mooie) tour van Gerard Rietman. Bedankt man!Waarom? Nou iedereen neemt het maar voor normaal dat dit soort dagen georganiseerd worden en totaal geen benul hebben wat er bij komt kijken qua inzet, energie en vooral tijd. Met name het uitzetten van een route voor een grote groep moet toch met de nodige zorg gedaan worden. En een positief bericht is dan in mijn ogen zeker op zijn plaats.Robert van Ginkel, Bedankt voor het compliment! Het was inderdaad gezellig en een enorm succes. Daarom krijgt de Open Dag volgend jaar zeker weer een vervolg.________________________________________PIMP MY RIDEHierbij een foto van de gepimpte crossfiets van mijn zoon Rutger (5 jaar). De sticker maakte de fiets voor hem helemaal af!Freddy en Rutger Huls[Bild Pimp my ride]________________________________________MAG HET IETSJE MINDEROver budget bikes Dit weekend heb ik met belangstelling het artikel over budget-bikes gelezen. Als trouw aanhanger van CX-achtige motorfietsen en virtueel lid van de Nederlandse Honda CX V-Club niet zo gek natuurlijk.Wel jammer dat er met een geknepen CX-C is getest, die in mijn ogen ook nog voor relatief veel geld is gekocht. Mijn huidige GL650D Silverwing heb ik ruim twee jaar geleden voor € 999,- gekocht en deze zou in deze test beslist een betere indruk hebben achter gelaten.Het brandstofverbruik van mijn 650 ligt bijvoorbeeld lager dan dat van de geteste 500!De tips uit het uitstekende artikel ‘Alles over remmen’ heb ik trouwens met veel succes toegepast op mijn CX. Vorig jaar had ik de originele balhoofdlagers al vervangen door betere aftermarket-lagers en de binnenpoten heb ik ook nieuw laten hardverchromen en slijpen. Nu gaat de machine, zelfs zwaar beladen, als de spreekwoordelijke trein. Roelof Veldhuis[Bild aus MotoPlus 19/2007 Seite 62 (unten)]________________________________________HOOFDZAAKOver helmenIk ben op zoek naar een geluidsarme helm. Ik rij een Honda Transalp en mijn huidige helm is van het merk Boost, maar op de motor maakt deze behoorlijk wat herrie. Nu wil wel een nieuwe kopen, maar ik weet niet welke helm bekend staat als stil. En het probleem is dat je bij de motorzaak de helm niet rijdend mag proberen. Cor van der HeijdenWe hebben je vraag voorgelegd aan Rolf Veenendaal, eigenaar van motorkledingzaak De Leertent in Amsterdam en een autoriteit op kleding- en helmgebied. Zijn antwoord: “Allereerst is het merk Boost niet echt gangbaar op motorgebied, wat een teken kan zijn dat ze niet gespecialiseerd zijn in het fabriceren van degelijke motorhelmen. Het ligt eraan welke helm je wilt kopen, maar bedenk dat een systeemhelm over het algemeen meer geluid doorlaat en/of veroorzaakt dan een dichte integraalhelm. Het meeste geluid dringt doorgaans via de onderkant van de helm binnen en een integraalhelm sluit daar nu eenmaal beter af dan een systeemhelm. Schuberth heeft daarom voor haar systeemhelmen een zogenaamde ‘wisper strip kit’ in de aanbieding, waarmee de helm aan de onderzijde goed afgesloten wordt. Ook kunnen diverse helmen (zowel systeem- als integraalhelmen) achteraf nog opgevuld worden met extra voering of grotere wangkussens, wat ook het geluid zou moeten doen afnemen. Wat integraalhelmen betreft gelden onder andere de S1 en R1 van Schuberth, de Z1 van Shoei en R010 van Roof als behoorlijk stil. Ook wat systeemhelmen aangaat staat Schuberth trouwens bekend als zijnde geluidsarm. Wat in dit hele verhaal echter zeker zo belangrijk is, is een optimale pasvorm. Je kunt wel op zoek gaan naar een merk dat bekend staat om haar geluidsarme helmen, wanneer de pasvorm niet goed is – en hij met name bij hals en oren niet goed aansluit – schiet je er weinig mee op. De vorm van je hoofd moet naadloos aansluiten op het binnenprofiel van de helm en dus is het eigenlijk vooral een kwestie van proberen, passen en vergelijken. Het profiel van de binnenzijde verschilt namelijk behoorlijk per merk en type. Dat betekent ook dat je niet direct je heil moet zoeken in het duurdere prijssegment: een helm van 150 euro kan net zo goed bij je passen dan een exemplaar van € 500,-.”________________________________________

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.