+ Plus

Lezerstest RST kleding

Aan de andere kant van de Noordzee, in Engeland, is het RST het grootste motorkledingmerk. Inmiddels hebben de Britten ook in Nederland voet aan wal gezet, en wat is nu een betere manier van integreren dan een aantal lokale motorrijders aan te kleden met je producten? En dus krijgen drie MotoPlus-lezers de kans om dit motorseizoen ervaring met RST-motorkleding op te doen. Stuk voor stuk zijn het echte kilometervreters en vanaf deze plek zullen ze op gezette tijden hun ervaringen delen. Een korte update na een klein half jaar ervaring met de kleding.

Naam: Gerwin Batten
Leeftijd: 38 jaar
Beroep: motorinstructeur
Motor(en): Kawasaki Ninja ZX-6R, Honda VTR1000SP-1, Honda CB250 Nighthawk
Aantal kilometers per jaar: minimaal 40.000

“Nadat ik de kleding van RST zowel in de sneeuw als in de brandende zon uitvoerig heb getest, wordt het tijd voor de herfst. Frisse temperaturen in de ochtend, goed zweten in de middagzon, waarna het weer snel koud wordt in de avonduurtjes. En alsof dat nog niet genoeg is, valt er met regelmaat een hoop nattigheid. Aangezien de waterdichtheid belangrijk is voor mijn werk als motorinstructeur ben ik dan ook erg blij dat de kleding nog steeds waterdicht is. Zelfs na een hoop maanden intensief gebruik. De slijtvastheid komt voor mij zeer positief uit de bus. De kleding ziet er nog steeds uit alsof het gisteren in de winkel is gekocht.
Ik ben ook heel blij met de wijze waarop je de binnenvoering makkelijk in en uit kunt ritsen. Dit geldt voor zowel de jas als de broek. Geen naden die los laten of ritsen die moeilijk dicht gaan. Wel belangrijk, aangezien ik dit op een werkdag vanwege de wisselende temperaturen weleens moet doen. De laarzen zitten ook nog steeds comfortabel en bieden goede bescherming tegen de regen. Het enige wat ik soms voel is een klein beetje nattigheid op mijn grote teen. Waar dat vandaan komt weet ik niet, maar echt natte voeten krijg ik niet.
De handschoenen zijn ook nog steeds fijn, al moet ik bekennen dat ik deze in de afgelopen maanden iets minder heb gebruikt vanwege de hitte. In dit ‘heerlijke’ herfstweer komen deze een stuk beter tot hun recht. Enige minpuntje wat ik kan noemen, is dat er van de toplaag bij de vingers een paar stukjes loslaten. Waarschijnlijk omdat ik de positie van mijn vingers vaak verplaats op de handvaten om slapende vingers tegen te gaan. Gelukkig alleen een optisch dingetje aangezien de handschoenen wel gewoon water- en winddicht blijven. Ik ga de komende herfstbuien sowieso positief tegemoet!”

De outfit van Gerwin
Jack: RST GT Textile, € 229,-
Broek: RST GT Textile, € 169,-
Handschoenen: RST GP WP, € 90,-
Laarzen: RST Racetech Evo 3 Sport CE WP, € 185,-

Naam: Frans Jan Boon
Leeftijd: 48 jaar
Beroep: ZZP-er zakelijke dienstverlening/online marketing
Motor: Suzuki V-Strom 1000 XTA
Aantal kilometers per jaar: 15.000

“Inmiddels zijn we een kleine zes maanden, een motorvakantie en het nodige aantal woon-werk-kilometers verder. Naast veel stof en af en toe flinke plensbuien heeft de RST kleding ook al wat prut mogen verwelkomen tijdens een dag offroad-rijden door de mooie bossen in Gelderland.
De vakantie ging via Duitsland naar Tsjechië en Polen, waar het wegdek op zijn zachtst gezegd niet altijd even best is. Zowel bij het rijden op slecht wegdek als bij offroad-rijden sta je vaak op je stepjes en dan is het prettig als de protectoren op hun plek blijven zitten en niet drukken, wat bij andere motorkleding nog wel eens gebeurt. Mijn RST-set heeft daar geen last van. Daarnaast heeft het profiel onder de laarzen mij al voor wat glijpartijen behoed, en zet je in een bocht een voetje aan de grond dan geven de laarzen geen krimp.
Ik schreef het al eerder: de RST jas en broek zijn ook bij hoge temperaturen comfortabel en niet zweterig dankzij het materiaal en de doorwaairitsen. De pocket onderaan de achterzijde van de jas, die eigenlijk bedoeld is om de binnenvoering in op te bergen, is ook heel handig om een extra shirt in mee te nemen op momenten dat ik liever zonder top- of zijkoffers rijd.
Is het dan allemaal rozengeur en maneschijn? Nee, uiteraard heb ik enkele kleine puntjes van kritiek. Na een half uur door een regenbui rijden is de broek op zadelhoogte niet geheel waterdicht, waardoor de kleding daaronder klam aanvoelt. Ook de laarzen hebben dan al wat water doorgelaten. Verder begint het klittenband in de broekspijpen wat pluizig te worden na dagelijks gebruik. Het functioneert overigens nog prima, en mocht dat niet meer zo zijn, dan kan het gemakkelijk vervangen worden door de plaatselijke kleermaker.

De outfit van Frans Jan
Jack: RST X Raid, € 369,-
Broek: RST X Raid, € 229,-
Handschoenen: RST Jet, € 60,-
Laarzen: RST Raid, € 185,-

Lees meer over

Honda Kawasaki Suzuki

Gerelateerde artikelen

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...
Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...