+ Plus

Lezerstest Husqvarna 701

Op wat voor manier kunnen we iets terug doen voor de kopers van een Husqvarna 701 Enduro? Dat vroeg met zich hardop af bij Husqvarna Nederland, waarna het idee werd geopperd om de kopers uit te nodigen voor een Offroad Experience onder leiding van Toine van Dijk. Daar werd uiteraard gretig gebruik van gemaakt, MotoPlus was er bij.

Via de dealers werden de kopers van een Husqvarna 701 Enduro in de gelegenheid gesteld om zich aan te melden voor deze unieke ervaring. Een dag lang lekker offroad rijden in de Brabantse Kempen, aangevuld met praktische tips van Toine van Dijk. Deze laatste kan het niet alleen mooi vertellen, hij weet ook nog eens heel goed waar hij het over heeft. Wat wil je met inmiddels bijna 40 jaar ervaring in cross en enduro. In eerste instantie was het de bedoeling dat ook wij zouden volgen op een 701, maar helaas, uitverkocht. En de levering van nieuwe exemplaren vanuit Oostenrijk (nee, ze worden echt niet in Zweden gemaakt) liet even iets langer op zich wachten. Op een Husqvarna FE350 als ‘volgmotor’ is het overigens eveneens goed toeven.
Vijf eigenaren van een nog bijna nieuwe Husqvarna 701 namen met plezier een snipperdag om met hun motor een dag op onverharde paden te gaan spelen. Het werd een enerverende dag waarbij Husqvarna Nederland zich van z’n beste kant liet zien. Deelname was gratis, koffie met gebak zat bij de prijs in, net als een heerlijke lunch bij een van de mooiste uitspanningen in het Nederlands-Belgisch grensgebied. De achtertuin van Toine van Dijk, die er dan ook letterlijk alle paadjes kent, legaal en illegaal. Voor de 701-trip werd uiteraard voor de legale paden gekozen en ook dan valt er nog meer dan genoeg te genieten. De nieuwbakken 701-rijders hadden er hun handen vol aan. Op het asfalt stuurt de 701 als een scheermes en op de onverharde paden met een harde ondergrond voelt de 701 zich als een vis in het water. In het rulle zand is het een ander verhaal. Dat ligt niet zozeer aan de motor, maar meestal aan de man (of vrouw) die erop zit. Hoe harder je door het losse zand durft te rijden, des te gemakkelijker het gaat. Ook met een 701 op originele Continental TKC80 banden. Allemaal leuk en aardig, maar zeg dat maar eens tegen iemand die nog nooit onverhard heeft gereden, laat staan op een rul zandpad waar maar geen einde aan lijkt te komen. Als er een ‘aftapkraantje’ op de helm van een van de deelnemers had gezeten, dan zou je met gemak een bekertje vocht bij elkaar kunnen tappen. Maar met de instructies van Toine werden de ‘cursisten’ met het uur meer wijzer en overheerste het rijplezier boven de angst voor het onbekende.
Uiteraard waren we benieuwd naar wie nu zo’n Husqvarna 701 Enduro koopt en wat ze er mee willen gaan doen. Wat vooral opvalt is dat de beweegredenen om een Husqvarna 701 te kopen, behoorlijk verschillend zijn. Gaat het over tevredenheid, dan zijn deze personen overigens unaniem: dik tevreden!

Naam: Corné Oldenziel
Woonplaats: Haarlem
Leeftijd: 34 jaar
Beroep: ICT’er

“Voor het offroad werk had ik eerst een Husqvarna TE610E, een Italiaanse Husqvarna zogezegd, maar die motor begon wat ouderdomsverschijnselen te krijgen. Ik wil me wat meer op het rallywerk gaan richten (amateurrally’s), te beginnen met een trip van 2.500 kilometer door Polen. Ik heb eerst aan een KTM 690 Enduro gedacht, maar toen ik hoorde dat er in de Husqvarna een nieuw blok zat, heb ik daarvoor gekozen. Naast de Husqvarna heb ik ook nog een BMW R1200GS, maar die is te zwaar voor degelijk offroad werk. Deze motor hou ik er wel bij voor de kilometers op de weg. Ik heb nu 5 jaar mijn motorrijbewijs en rij zo’n 25.000 kilometer per jaar op de verschillende motoren. Ik hoop de nieuwe 701 vooral te gaan gebruiken voor avontuurlijke reizen, waarbij ik de onverharde wegen niet zal schuwen. Voor het echte offroad werk koop ik in de toekomst misschien nog wel eens keer een echte hardcore 450 enduro. Ik heb alleen geen auto met aanhanger, dus is dat voorlopig niet handig. Met de 701 kan ik zowel op het asfalt als in het terrein goed uit de voeten. Tot nu toe voldoet de 701 ruimschoots aan de verwachtingen. Dat ik dankzij Husqvarna Nederland nu ook nog de kans heb gekregen om mijn rijvaardigheid in het terrein bij te schaven, maakt het plaatje compleet. Daarom, Husqvarna bedankt voor dit leuke initiatief.”

Naam: David Zwaan
Woonplaats: Gorinchem
Leeftijd: 30 jaar
Beroep: servicemonteur

“Ik ben eigenlijk een vreemde eend in de bijt. De 701 Enduro die ik nu bij me heb is namelijk niet van mij, maar van een vriend van me. Hij heeft de motor gekocht om samen met zijn vriendin op vakantie te gaan. Hij op een dikke BMW R1200GS, zij op de Husqvarna. Ik heb de kans om met de 701 aan te sluiten bij deze groep met twee handen aangepakt en ofschoon ik geen ervaring met de Husqvarna heb, voelde ik me direct vanaf de eerste meters thuis op deze motor. Op de weg, maar ook in het terrein. Met de tips die ik van Toine kreeg ging het onverhard rijden steeds beter. Bij de eerste aanblik dacht ik dat de motor voor mij aan de te hoge kant was, maar dat viel mee. Eenmaal aan het rijden merk je daar niks van. Voorlopig lig ik echt nog niet in de markt voor een 701, hoe prettig deze motor ook rijdt. Mijn vriendin gaat vaak achterop mee, de 701 is naar mijn idee toch meer op solo gebruik gericht.”

Naam: Lucien Terweijden
Woonplaats: Middelburg
Leeftijd: 55 jaar
Beroep: buschauffeur

“Ik ben motorliefhebber in de breedste zin van het woord en heb meteen mijn rijbewijs gehaald toen ik achttien werd. In mijn schuur staan een BMW R1150R, Harley-Davidson Fat Boy, Kawasaki KLX650, een 125cc Husqvarna enduro en nu dan ook een Husqvarna 701 Enduro. Een oude uit de tijd geraakte Husqvarna 650, waarvoor ik steeds lastiger aan onderdelen kon komen, heeft hiervoor plaats gemaakt. Ik vond de 701 niet alleen mooi, maar heb hem vooral ook gekocht omdat ik vertrouwen in het merk heb sinds het deel uitmaakt van KTM. Ik zal met de motor hoofdzakelijk over de weg gaan rijden, veel offroad mogelijkheden zijn er namelijk niet in Zeeland. Ik heb de 701 nu drie maanden en er staat al 3.000 kilometer op de teller. De motor bevalt me prima. Ik ben lid van MEVZ (Motor Enduro Verenging Zeeland), niet als actief enduro rijder, maar als een van de vele vrijwilligers op de achtergrond. Zodoende kende ik Toine van Dijk. Harstikke leuk dat ik nu de kans kreeg om een keer samen met hem in het zand te rijden. Dit was mijn vuurdoop en tjonge, wat is dat werken. Maar al was het maar één dag, ik heb het gevoel veel geleerd te hebben. Een kei in terreinrijden zal ik nooit worden, maar leuk is het wel.”

Naam: Hans Langeveld
Woonplaats: Sassenheim
Leeftijd: 65 jaar
Beroep: technisch automotive expert

“Tijdens een vakantie op Corsica ben ik met mijn GS onderuit gegaan. Ik heb nog wel verder kunnen rijden, maar terug in Nederland bleek mijn motor economisch total loss en werd hij door de verzekering verkocht. Ik rij al heel lang motor, maar altijd op de weg. Offroad is voor mij iets van de laatste jaren en ik vind het hartstikke leuk. Ik verblijf regelmatig in Spanje en daar maak ik gebruik van een KTM 500 voor korte afstanden. Het leek me ook leuk om op een offroad motor eens wat verder weg te gaan, dan denk ik aan zo’n reis naar Marokko met Arjan Brouwer. Zodoende is de Husqvarna 701 Enduro in beeld gekomen. De eerste meters bevielen me echter niet zo goed. Vol in de wind, dat was ik niet gewend. Maar bij Nomad-ADV hadden ze een prachtig stuurkuipje voor me met alles d’r op en d’r aan. Vanaf dat moment voelde ik me helemaal happy op de 701. De motor loopt als een kogel. Op de snelweg kan ik gemakkelijk met het verkeer mee en in het terrein, zo leer ik nu via Toine, kan ik er veel meer mee dan ik voor mogelijk had gehouden. En chapeau voor Husqvarna, dat men zoiets organiseert. Het gebeurt niet vaak dat je na een motor te hebben gekocht, nog wordt getrakteerd op iets leuks.”

Naam: Walter Bonnier
Woonplaats: Rotterdam
Leeftijd: 48 jaar
Beroep: technisch engineer

“Ik had een Yamaha WR450 en een BMW R1200GS, eentje voor het lichtere en eentje voor het zwaardere werk dus. Met de WR reed ik vaak in Zuid-Frankrijk waar ik een huis heb. Verder heb ik ook nog een Kawasaki ZX11, die mocht blijven, maar de andere twee hebben plaats gemaakt voor deze Husqvarna 701 Enduro. De motor zit qua gebruiksmogelijkheden precies tussen de WR en de GS in. Ik rij al dertig jaar motor, maar omdat ik voor mijn werk veel in buitenland vertoef ben ik geen kilometervreter. Ik heb nog niet zo heel veel met de 701 gereden maar mijn verwachting dat de Husqvarna precies tussen de WR en de GS zou passen klopt. Dat de motor in Europa wordt gemaakt, was voor mij ook een reden om voor de Husky te kiezen. Ik ben niet van plan om er extreme dingen mee te gaan doen, wat toertochten en heerlijke binnendoorweggetjes, verhard en liefst onverhard tijdens vakanties. Ik moet nog wel even werken aan de afstelling. Ik heb de motor nog maar zo kort, dat nog niet alle hendels en pedalen precies zo staan afgesteld dat ik er gemakkelijk mee overweg kan. Maar dat is slechts een kwestie van tijd.”

Gerelateerde artikelen

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...