Lezerstest BMW K1600B

« Terug naar magazine

BMW bouwde haar zescilinderplatform afgelopen jaar uit met de K1600B, een op Amerikaanse leest geschoeide ‘Bagger’ met een kenmerkende lage bouw en geïntegreerde zijkoffers. Een forse jongen, om te zien, maar verrassend makkelijk te rijden. Dat ontdekten ook de MotoPlus-lezers Edwin Haverkate en Rudi Helmink, die we meenamen voor een uitgebreid blokje om met de K1600B. 

 

“EEN ECHTE HIGHWAY-KILLER”

Naam: Edwin Haverkate
Leeftijd: 51 jaar
Woonplaats: Haaksbergen
Rijdt zelf: Yamaha YZF1000 Thunderace

“Als je voor het eerst tegenover de K1600B staat, is het een behoorlijk indrukwekkende machine. Groot en zwaar zijn de eerste woorden die bij me opkomen. En zo voelt het ook als je er voor het eerst op gaat zitten. Met name bij manoeuvreren zijn formaat en gewicht echt iets waar je rekening mee moet houden. Maar eenmaal onderweg merk je er weinig meer van, al blijft het in bochten met lage snelheid wel een beetje oppassen geblazen. Wat sturen betreft vind ik het een echte highway-killer, lekker ontspannen kilometers maken op Route 66. Dan komt ook de elektronisch verstelbare vering helemaal tot zijn recht. Voor het echte gooi- en smijtwerk vind ik te zwaar en heb ik liever mijn eigen Thunderace, alhoewel de feedback in het bochtenwerk heerlijk duidelijk is. De remmen zijn ook helemaal top om al dat gewicht tot stoppen te dwingen.
Het meest verslavend aan de K1600B vind ik het motorblok, want die zespitter is geweldig. Wat een trekkracht van onderuit en wat een heerlijk geluid! En heerlijk zacht en soepel lopen ook. Door de quickshifter voor op- en terugschakelen heb ik de koppeling nauwelijks gebruikt, eigenlijk alleen bij wegrijden en stoppen. Het vraag even gewenning tussen de oren, dat op- en terugschakelen zonder koppeling, maar eenmaal gewend wil je eigenlijk niets anders meer.
Dat geldt ook voor de uitrusting, want op deze testversie zat werkelijk alles op en aan. Je zou haast vergeten dat je zelf gas moet geven, wat een berg knoppen en schakelaars op de armaturen! En spullen meenemen voor een motorvakantie is ook geen probleem, want de ruimte in de beide zijkoffers is enorm. Jammer vind ik wel dat er veel plastic kappen op zitten, wat in mijn ogen toch een beetje afbreuk doet aan de afwerking.
Het lijkt me echt een heerlijke machine voor motorrijders die vooral lange afstanden op de snelweg afleggen, maar persoonlijk heb ik een voorkeur voor een iets dynamischer machine. En eentje die iets voordeliger is, want een vanaf-prijs van € 26.395,- is behoorlijk stevig.”

 

Naam: Rudi Helmink
Leeftijd: 66 jaar
Woonplaats: Varsseveld
Rijdt zelf: Honda CB1100XX Super Blackbird

“Dit is inderdaad een motor waar je op moet rijden en niet om naast te lopen. Dan merk je bij het manoeuvreren het gewicht en het formaat namelijk behoorlijk. Om het woord lomp niet te gebruiken. Het is dus geen motor om in een klein fietsenschuurtje te parkeren…. Maar als je ermee gaat rijden, dan is het een supermotor. Dan vallen de kilo’s en de afmetingen eigenlijk amper meer op en verbaast de K1600B je met een lekker stuurgedrag en een relaxte rijstijl. En dan dat blok! Deze 160 pk zescilinder slaat natuurlijk alles. Wat een genot, wat een mooie draai-eigenschappen en wat een trekkracht. Hij stuwt je moeiteloos voort. Het karakter van het blok past ook mooi bij deze vette cruiser. Een beetje achteroverleunend zoef je door het landschap en zie je de wereld aan je voorbij trekken. Een blok om verliefd op te worden, zeker in combinatie met die quickshifter. Ik moest er wel even aan wennen, dat schakelen zonder koppelen en vooral zonder je gashendel te bewegen. Aanvankelijk had ik de neiging tijdens het schakelen toch het gas ietsje dicht te draaien, maar dat werkt niet. Je moet het gashendel gewoon in één stand houden en dan doet de elektronica de rest. Wat werkt dat dan mooi, en helemaal in samenwerking met het bijna verslavende zescilindergeluid. Deze aandrijflijn is echt de absolute top op motorgebied.
En dat geldt natuurlijk ook voor het dashboard en de bediening. Het gaat je aanvankelijk bijna duizelen met zoveel schakelaars en zo veel mogelijke instellingen via het dashboard, maar hiermee is BMW in mijn ogen toch echt wel een trendsetter. De vering, verlichting, zadelverwarming, handvatverwarming, eigenlijk kun je alles via de menustructuur op het dashboard bedienen. Een beetje zoals we dat in auto’s ook steeds meer zien, dus dit is voor BMW gesneden koek.
Heel prettig vond ik ook de cruise-control. Eerst denk je dat dit op een motor een onnodige accessoire is, maar ik heb onlangs een weekend met een KTM gereden waar dit ook op zat en toen merkte ik al dat dit heel fijn rijdt. Ook op deze BMW geeft zo’n cruise-control rust in het rijden. Je tikt hem even aan en hoeft je ook geen zorgen meer te maken dat je ongemerkt te hard rijdt. Nooit gedacht dat zo’n cruise-control zo goed zou voldoen op een motor.
Omdat dat het nogal regenachtig was, konden we de bescherming van de kuip ook goed testen en ondanks dat deze K1600B geen grote toerkuip heeft, blijk je er prima achter te zitten en wordt je ook in de regen nauwelijks nat. Remmen en vering zijn in mijn ogen trouwens ook top.
Al met al is deze BMW K1600B een supermotor, ik kan niet anders zeggen. Wat een prachtig stuk techniek, mooie afwerking en vooral: wat een subliem motorblok. Toch zou ik hem zelf nooit kopen. Cruisen is niet zo mijn ding; ik ben van oorsprong meer een sportieve rijder. Ik kijk al wel een beetje rond voor de vervanging van mijn Super Blackbird, maar zoek het meer in de allroad-hoek. Neemt niet weg dat het heel leuk was om zo’n testdag mee te maken met een motor waar jezelf niet direct aan zou denken.”

 

 

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.