+ Plus

Jurgen van den Goorbergh – TT Assen

De 85ste TT Assen was een spektakel van jewelste! In alle klassen waren er spannende gevechten en met het Wilhelmus in de Red Bull Rookies Cup gloort er ook weer licht aan het einde van de veel te donkere tunnel van het Nederlandse deelnemersveld.

Voorafgaand was er sprake van het MotoGP-debuut van Michael van der Mark, als vervanger van Karel Abraham. De garantie (financiële) bij eventuele crashes kon helaas niet worden afgegeven. Toch raar dat er een TT circuit is met 100.000 toeschouwers, de VIP-boxen allemaal vol zijn, er een sterke bond als de KNMV is en dat er toch niemand garant wilde staan voor Michael…. Een gemiste kans voor de motorsport in het algemeen!
Zoals gezegd werd het Wilhelmus wel gedraaid en wel voor de zeer sterk rijdende Bo Bendsneyder, die tot nu toe alle races wist te winnen en 100 punten achter zijn naam heeft staan. De titel is (uiteraard) nog niet binnen, maar dit moet voor Bo wel de springplank worden naar de Moto3 in 2016. Het liefste gelijk in het fabrieksteam van Red Bull KTM. Ook Walid Soppe en Robert Schotman pakten in de tweede race weer mooi wat punten mee, nadat beiden in de eerste race waren gevallen.
Voor de Dutch TT was er eerst de GP van Catalunya, waar vooral Jorge Lorenzo opzien baarde door zijn vierde GP op rij te winnen. Het was echter Marc Marquez die de aandacht op zich vestigde met wederom een valpartij, na een narrow escape met Lorenzo vlak voor hem. Marquez liet hier zien nog niet geleerd te hebben van zijn eerdere valpartijen en de te late uitremacties. Jammer dat hij het zichzelf zo moeilijk maakt, want aan zijn talent hoeven we niet te twijfelen.
De Honda blijft toch een stuk onstabieler, vooral bij het aanremmen, waarbij er te weinig motorrem op lijkt te zitten en er teveel met de achterrem moet worden gedaan om het hele spul tot stilstand te laten komen. De Yamaha is juist erg uitgebalanceerd, net als de Suzuki. Dat het daar met het stuurgedeelte wel goed zit, kwam in Spanje wel tot uiting in de pole position van Aleix Espargaro en de tweede plek tijdens de training van Maverick Vinales. Gewoon uitmuntend goed werk van zowel team als coureurs.
Jammer is wel dat ze bij de start – ook goed te zien – wat snelheid tekort komen. Ook schoven er veel coureurs in de lange doorlopende bochten, die veel van de kleefkracht van de Bridgestones vergden. De hellingshoeken van 60 graden zijn ongekend en de coureurs liggen dus al bijna op de grond als het voor- of achterwiel wegschuift. Helaas was dat op Catalunya ook het geval bij Aleix Espargaro.
Valentino Rossi moest hier nog zijn meerdere erkennen in Lorenzo, die vooral in de eerste paar ronden toe slaat en daarna zijn rondjes als een robot weet af te werken. Werkelijk subliem. Met dit in het achterhoofd weet ook Rossi dat hij zijn Yamaha-collega niet zozeer in de race moet verslaan maar juist in de tijdtraining.

De TT van Assen was daarmee ook het ideale plaatje voor Rossi. Hij domineerde vrijwel alle trainingen en de lijnen die ik hem heb zien rijden, waren van de buitencategorie. Veel zelfvertrouwen straalde het uit! Een mooie gelijkmatige verdeling van het gewicht over de voor- en achterkant, alles compleet in balans. Er was maar één coureur die ook die lijn kon aanhouden en zelfs met nog meer snelheid en dat was Marquez. Maar langs de baan houd je bij hem wel automatisch de adem in, want het gaat met meer geweld en kracht gepaard dan je je kunt voorstellen. Brrrr!
Lorenzo had het duidelijk minder naar zijn zin en dat gaf de achtste tijd in de tijdtraining ook al aan. In de race wist hij dan toch die derde plaats te pakken, maar bemoeien met het gevecht Rossi & Marquez zat er deze keer niet in.
Rossi was ijzersterk, maar Marquez liet hem niet los. De GT-bocht zou de scherprechter worden in hun duel. Voor de Ramshoek leek Rossi nog in een zetel te zitten voor de overwinning, maar de snelheid waarmee Marquez deze snelle rechterbocht nam, was ongekend. Daardoor kon hij een bijna onmogelijke uitremactie aan de binnenkant van de GT-bocht inzetten. Hij had zijn voorwiel echter nog niet voor dat van Rossi, toen de Italiaan vol op zijn lijn aan het insturen was. Ze raken elkaar licht en Rossi kiest de veilige optie om rechtdoor te gaan. Marquez haalt maar nét de bocht en met z’n tweeën was dat uitgesloten geweest en in ene drama geëindigd.
Er valt voor beide wat te zeggen. De meningen van de coureurs verschillen nogal, beiden vonden dat ze op de juiste lijn zaten. Mijn mening? Marquez was een fractie te laat en Rossi wijkt niet van zijn lijn, met een kleine touché als gevolg. Rossi heeft naar mijn mening juist gehandeld en om Rossi te citeren: ‘It was a great, great vicory’.

Lees meer over

Honda Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-