+ Plus

Jurgen van den Goorbergh – Yamaha flow

Jorge Lorenzo zit in een flow en wie gaat hem daar nu uit halen? Teamgenoot Valentino Rossi of het Ducati-koppel Andrea Dovizioso en Andrea Iannone? Of zal Marc Marquez het lek boven krijgen en een gat van 49 punten weten te overbruggen?

Dat laatste geloof ik, om heel eerlijk te zijn, niet zo. Mugello had de omslag moeten betekenen voor Honda en Marquez om zijn titelaspiraties nog enigszins in leven te houden. Yamaha heeft de zaken beter voor elkaar. De M1’s kwamen in het begin van het seizoen nog wat topsnelheid te kort, maar dat gat op de concurrentie is echter zo goed als gedicht. De combinatie Lorenzo/Rossi is ijzersterk en juist dat heeft er bij Honda de laatste tijd aan ontbroken. Elkaars grootste concurrenten zijn en toch door één deur kunnen is naar mijn idee de doorslaggevende factor, die het Yamaha team momenteel zo sterk maakt. Er wordt goed naar de rijders geluisterd, waardoor de machines in rap tempo zijn verbeterd en daarnaast is er een zeer goede afstelling gevonden op meerdere circuits.
De Yamaha oogt stabiel bij zowel remmen als accelereren en is dus gebruiksvriendelijk voor de rijders. Rossi heeft nog wel moeite met die ene snelle rondetijd tijdens de kwalificatie en op dat punt legt hij het af tegen Lorenzo. Bij Lorenzo moet het vooral tussen de oren goed blijven zitten, dan is hij praktisch onverslaanbaar. Rossi kan daarentegen met veel situaties omgaan en weet ook dat Lorenzo in deze vorm moeilijk te kloppen is. Als dit duo zo blijft werken, zal de titelstrijd zich beperken tot het Yamaha-kamp.
Een ander team dat ook in een goede flow verkeert, is dat van Ducati. De nieuwe GP15 is geen eendagsvlieg en is een snelle, scherp sturende MotoGP-fiets. Daarbij moet echter niet vergeten worden dat de Ducati’s nog altijd twee liter meer benzine mogen meenemen en dat de beide coureurs ieder de beschikking hebben over twaalf motorblokken tegen vijf voor de concurrentie. Ze kunnen het materiaal dus meer belasten en hebben zodoende ongeveer 10 pk meer. Ook bij Ducati werken de coureurs goed samen en ze zijn van hetzelfde niveau. Ik zie Dovizioso dit jaar nog wel een race winnen. Wellicht in Assen?
Suzuki is ook goed op weg, zeker als je bedenkt dat ze er toch een paar jaar tussen uit zijn geweest. Vooral het chassis blijkt op alle banen goed te sturen, alleen het aantal pk’s schiet nog te kort. Aleix Espargaro is een uitmuntend goede coureur voor dit project. Ook zijn chef-monteur Tom O’Kane speelt een grote rol in het succes. Tom was mijn chef-monteur bij Proton KR Racing en is zeer ervaren wat chassis, afstelling en geometrie betreft.

Bij Honda zullen inmiddels toch wel wat woorden zijn gevallen. De neerwaartse spiraal is nog niet gestopt en dat is toch vreemd voor zo’n professioneel team. De afstelling van de Honda is teveel gebaseerd op de rijstijl van Marquez en alleen hij kan hier, dankzij zijn enorme talent, mee overweg. Het gemis van Dani Pedrosa in een aantal GP’s is nu pas duidelijk voelbaar. Marquez houdt ervan om de motor erg dwars de bocht in te laten glijden en juist daarin is hij naar mijn mening te ver doorgeschoten. Met andere woorden: hij overstuurt de machine teveel de bocht in en op het moment dat het voor- en achterwiel weer in één lijn komen, is er een kort moment dat overstuur in onderstuur uitmondt. En juist dan verliest hij de voorkant van de machine, met als gevolg veel crashes over het voorwiel. Of hij gebruikt de achterrem te veel de bocht in of de slipperclutch staat te strak afgesteld (tegenwoordig allemaal elektronisch instelbaar). Pedrosa heeft hier minder last van en wellicht moet er meer van zijn afstelling op Marquez’ machine worden uitgeprobeerd.
Bocht uit heeft de Honda vrij veel wielspin, wat niet ten goede komt aan de bandentemperatuur, met als gevolg veel slijtage gedurende de race. Marquez krijgt het lek wel boven, maar daar is het voor dit seizoen al wel rijkelijk laat voor – fouten van zijn concurrenten daargelaten. Wie gaat tegen wereldkampioen Marquez vertellen wat hij fout doet? Ook Rossi heeft bij zijn terugkeer in het Yamaha-kamp met een soortgelijk probleem gekampt en zie waar hij nu staat. Pas maar op wanneer Marquez weer in de flow komt!

Lees meer over

Ducati Honda Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-