+ Plus

Jubileumrace SOBW

Uiteraard kun je als coureur niet debuteren in de MotoGP, maar de S.O.B.W (Stichting Organisatie Brommer en scooter Wegraces) biedt een mooie springplank. Al 25 jaar staan er elk evenement ruim honderd rijders aan de start en ter ere van dat jubileum vond op de kartbaan van Berghem een festijn plaats waar de rijders van het eerste uur met hun oorspronkelijke machines present waren. Daarnaast werd een All Stars-klasse verreden voor motorcoureurs die ooit begonnen bij de S.O.B.W. en later successen boekten in de wegrace. In 1988 zat ik nog braaf met mijn neus in de Atheneum-boeken en te vaak in een motorblaadje. Daarin zag ik een piepkleine aankondiging dat op de wielerbaan ‘De Lindenholt’ in Nijmegen de eerste Brommerrace zou worden georganiseerd, precies in het weekend na mijn eindexamens! Kwam dat mooi uit, want in de examenweek hoefde je slechts een uurtje per dag naar school en dus bleef er tijd over om een Kreidler te verbouwen tot racer. Broer en ik (op de brommers) naar Nijmegen, waar ik in de tweede ronde van de kwalificatie hard viel en daardoor in de B-groep moest starten. Daarin werd ik toch nog tweede. Twee seizoenen reed ik, waarna een pauze volgde, totdat ik rond de eeuwwisseling met een Aprilia RS250 ging racen en opnieuw won. Door dat laatste had ik de eer om te worden uitgenodigd voor de NSF100 All Stars-race in Berghem. Deze All Stars-klasse toont wel aan hoe belangrijk de brommerraces zijn voor het ontwikkelen van racetalent. Barry Veneman, Raymond Schouten, Arie Vos, Randy Gevers en Joan Veijer zijn bijvoorbeeld rijders die door zijn gestoten naar de top van het ONK Superbikes. Jarno Jansen begon hier ooit, Jarno van Lith is nu als bakkenist ONK zijspankampioen en Marcel Zuurbier werd Suzuki SV650-kampioen. Bas den Breejen gold halverwege gold jaren negentig als hét nieuwe Nederlandse 125-talent, totdat een ongeval zijn raceambities minimaliseerde. Daarnaast is er nog een hele waslijst met TT-wildcardrijders als Wim Kroegman, Wilhelm van Leeuwen, Harold de Haan, Ronnie Timmer en Mark van Kreij. Niet slecht! Het regent dat het giet, dus we gaan een drijfnatte baan op. Coureurs zijn coureurs en dus gaan alle remmen los zodra het vizier is dicht geklikt. We hebben slechts tien rondjes kwalificatietijd, dus besluiten de meesten om direct stevig van acquit te gaan. Dat doen ze dusdanig dat zeker de helft onderuit gaat. In mijn laatste ronde tracht ik het devies van coach Arie Molenaar ‘focus on open throttle’ te volgen, push hard, glijdt de laatste bocht op het randje door en pak de pole positie, net voor Raymond Schouten. De race begint op een droge baan en ik start zeer vastberaden. Ik voel direct dat er fysiek contact is met één van die bloedhonden achter me, duik het eerste rechte stuk op met die hele roedel achter me, kom bij de eerste hairpin aan, rem, constateer dat die NSF niet hard genoeg remt, knijp véél harder en dat ding gaat progressief harder remmen, waardoor ik wat ongecontroleerd naar voren schuif. Afmetingen en zitpositie helpen hier niet mee. Hierdoor schakel ik slecht terug en kom het rechte stuk op in een te hoge versnelling. Ik word ingehaald door vijf gasten, jammer dan. Ik haal er weer wat in, weet een hevig aandringende Veneman achter me te houden en kom als derde over de streep. Uiteindelijk krijg ik de eerste prijs overhandigd omdat dit een ‘regelmatigheidsrace’ was. Zo hoopte de NSF-organisatie dat de heren coureurs wat liever voor het materiaal zouden zijn. Yeah right! Ik bleek tijdens het droge deel van de race wat langzamer dan de snelsten, maar toen het weer begon te regenen wat sneller, vandaar dat de spreiding in mijn rondetijden het kleinst was. Ach ja, succes smaakt zoet. Ook zoet was dit prachtevenement, waarbij iedereen met een grijns op zijn machine zat of door het rennerskwartier liep. SOBW, bedankt! [Kader onderlangs de spread, beetje als bij Ducati Club Race Hengelo, MP12 p. 62, bijbehorende foto’s heb ik genummerd en corresponderen met de tekst. Kun je er doorheen plaatsen] HET TIJDPERK VOOR 2000 Een kleurrijk tijdsbeeld van 25 jaar brommerraces werd gegeven in de Pre-2000-klasse. Arie Geleijns reed vanaf de beginjaren tot en met 1996 in de Formule-klasse met zijn Zündapp (1). Let op de fraaie combi van retro-kleurstelling en de dubbele remschijven. Dat ding was met name op de kortere banen een geduchte tegenstander door zijn acceleratie. Andere Formule-deelnemers waren de gebroeders Krabbenborg, die al vroeg maximaal experimenteerden door vanuit technische overtuiging te kiezen voor een Yamaha FS-1 motorblok met roterende inlaat in een Engels Waddon-rijwielgedeelte van een 125 cc GP- racer. Barry Veneman verscheen met zijn originele Kreidler (2), waarmee hij in 1994 en 1995 streed in de Sportklasse. Dat ding stond nog op de Michelin M29s banden uit die jaren, geen pretje op een natte kartbaan. Hij lag er ook twee maal naast. Henri Tiben verscheen met zijn originele Bidalot (3), een merk dat ooit een Peugeot 103 als basis nam maar uiteindelijk deze productieracers aanbood voor ongeveer 10.000 gulden. Let op de prachtige luchtvering achter. Yordi Reniers bracht zijn blauwgele Expi-machine (4) mee, waarmee hij in 1999 reed. Een representatief apparaat voor deze vrije klasse, waarbij hij een Honda NSR50-blok uithuwelijkte aan een oud type Honda RS125 raceframe. [kader] S.O.B.W., HOE EN WAT? De Stichting Organisatie Brommer en scooter Wegraces (S.O.B.W., www.sobw.nl) doet in een seizoen zo’n tien kartbanen en korte circuits aan. De klassen in een notendop: de Sport-, Formule- en Expi-klasse rijden met 50 cc twee- of 88 cc viertakten. De Sport-klasse rijdt met een standaard chassis, bij de Formule-klasse zijn modificaties toegestaan en is het vermogen groter, de Expi’s zijn qua motorblok identiek aan de Formule-klasse, maar bieden complete vrijheid qua banden en chassis (slicks en een 125GP-frame). Topscooters zijn 70 cc tweetakten, de viertakt scooters mogen 125 cc meten. De NSF100’s en Yamaha R125 zijn standaard klassen, waar weinig veranderd mag worden. [OVERIGE FOTO’S EN BU’S] [OPENER: be240612_1233] Op zo’n NSF100 durft onze eigen Matthijs van de Wall (21) wel! De pole bij de All Stars was voor hem, voor gerenommeerde namen als Arie Vos (14), Raymond Schouten (6) en Barry Veneman (18). [be240612_1190] “Joh, dat voorwiel kwam maar zo’n stukje los”, lacht Schouten naar Van de Wall, die vervolgens een plek aanwijst om het dan maar op de ouderwetse manier uit te vechten. [schouten_veneman] Ook bekende namen als Raymond Schouten (links) en Barry Veneman (rechts) stonden ooit op de S.O.B.W.-deelnemerslijst.

Lees meer over

Ducati Honda Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-