+ Plus

Jawa 650 Style

Stijl – oefeningEen verbond tussen Tsjechië en Oostenrijk: de Jawa 650 Style wordt aangedreven door een bewezen goed vierkleps-motorblok, de 652 cc grote Rotax ééncilinder. Klassieke eencilinder straatmotoren als de Yamaha SR500 en de Honda XBR500 zijn volledig uit de gratie geraakt. De roemruchte Tsjechische motorfabrikant Jawa probeert nu de ontstane leegte op te vullen met de nieuwe 650 Style. Daarvoor werd de machine op een Oost-Europese manier rustiek gestileerd en doet in de verte nog denken aan de in de jaren ’90 gebouwde Jawa 639, het laatste Tsjechische 350cc-tweetakt straatmodel. De nieuwe Style wordt aangedreven door de watergekoelde Rotax ééncilinder. En dat is weer dezelfde krachtige en betrouwbare krachtbron, die al sinds jaar en dag dienst doet in de BMW F650. Technisch gezien is het blok nogal conservatief uitgerust: geen benzinepomp, geen injectie, geen geregelde katalysator, geen gasklepsensoren en daarom ook geen Euro3. In plaats daarvan moet de Rotax het zien te redden met een 33 millimeter Bing-carburateur. De gasaanname is weliswaar wat terughoudend, maar eenmaal wakker reageert de 650 best monter. Op onze testbank leverde de ééncilinder een vermogen van 45 pk, maar wel is er een duidelijke inzinking rond de 3500 tpm te zien. En dat is ook in de praktijk duidelijk merkbaar. Het verbruik van de Oost-Europeaan ligt rond de 1:18,5 en dat is niet direct een topprestatie. In combinatie met de 17 liter brandstoftank kan er toch een dikke 300 kilometer worden afgelegd alvorens er weer een pompstation bezocht moet worden. En die kilometers vliegen voorbij, wanneer je je op de comfortabel rechtop zittende machine nestelt, waarbij de solide beklede buddyseat lekker stroef aanvoelt. Comfortabel blijken ook de eenvoudige veerelementen, die alleen wel erg snel aan hun limiet zitten. De versnellingsbak laat zich wat moeizaam bedienen en ook het rijgedrag is nogal plomp. Wil je de Jawa eens lekker in de bocht leggen, houdt er dan rekening mee dat de machine al behoorlijk snel kenbaar maakt: “tot hier, en niet verder!” Ook de telescoop voorvork laat zien over niet veel reserves te beschikken, bij remmen – die het overigens goed doen – op hobbelig wegdek slaat de vork nogal eens door. De 650 staat op klassieke 16 inch spaakwielen, die garant staan voor een lichtvoetige handelbaarheid. Helaas hebben de Tsjechen bij de bandenkeuze op het verkeerde paard gewed. Het Tsjechische Mitas schoeisel mag dan wel voldoen op het eveneens beschikbare Style zijspan, bij solorijden zijn de banden instabiel en beschikken slechts over een matige grip. En de prijs van de van 650 Style? Voor € 6690,- mag je hem de jouwe noemen. TECHNISCHE GEGEVENS JAWA 650 STYLE MOTOR vloeistofgekoelde ééncilinder viertakt , twee bovenliggende ketting aangedreven nokkenassen, vier kleppen per cilinder, vacuümcarburateur Ø 33 mm, ongeregelde katalysator, vijfversnellingsbak, ketting. Boring x slag 100,0 x 83,0 mm Cilinderinhoud 652 cc Max. vermogen 35,4 kW (48 pk) bij 6500 tpm Max. koppel 56 Nm bij 5000 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen dubbel wiegframe, telescoop voorvork Ø 43 mm, swingarm met twee schokbrekers, schijfrem voor Ø 320 mm, tweezuiger-remklauw, schijfrem achter Ø 220 mm, tweezuiger-remklauw. Spaakwielen 2.50 x 16; 3.50 x 16 Banden 3.50-16; 130/90-16 Banden in test Mitas MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1550 mm, zithoogte 805 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 195 kg, max. belading* 175 kg, tankinhoud/reserve 17,0/3,0 liter. Garantie twee jaar Prijs € 6690,- INFO Trade & Traffic BV, tel. 038-453 3222, www.exclusivebikes.nl * MotoPlus metingen Goed afleesbare retro tellers en een uitlaat waarbij de stilisten volgens ons iets te enthousiast zijn geweest.

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.