+ Plus

Interview Valentino Rossi 2009

Valentino Rossi gaat weer eens een seizoen in als grootste titelfavoriet. De Italiaan voelt zich daar prettig bij. De testen verliepen bovendien vlotjes en dat Casey Stoner in drie “rechtstreekse” confrontaties sneller was, is voor Rossi geen reden voor paniek. “Testen zeggen niets.” Ducati-baas Claudio Domenicali meende dat hij vorig jaar mogelijk de beste Valentino Rossi ooit had gezien met negen overwinningen, zestien podiums en een nieuw absoluut puntenrecords. “Vorig jaar was ik heel gemotiveerd om te laten zien dat ik na twee moeilijke seizoen nog niet afgeschreven mocht worden”, legt Rossi aan de vooravond van zijn veertiende GP-seizoen uit. “Ik geef toe dat het moeilijker is nu diezelfde motivatie te vinden, maar ik voel me nog zo sterk als toen ik 22 was.”Naar buiten toe geen spoortje van sleet. Hij begrijpt zijn fans, snapt de behoeftes van de pers en – vooral – hij weet dat de mensen in zijn team zich vooral vol voor hem in zetten omdat hij is wie hij is en wat hij is. De focus staat volledig gericht op het aanstaande seizoen, maar hoewel hij het grootste deel van zijn carrière achter zich heeft, kijkt hij ook naar de toekomst van zijn sport. De gevolgen van de economische crisis zijn tot nu toe grotendeels aan hem voorbij gegaan, zegt hij. “Ik heb geluk gehad dat ik m’n contract al in juni heb getekend”, grijnst hij.De crisis raakt Rossi echter wel op de baan vanwege inderhaast aangepaste reglementen. De achtvoudig kampioen weet wat er op hem af komt als er in plaats van de tot nu toe gebruikelijke vier trainingsuren slechts drie sessies van 45 minuten staan gepland. “Ik maak me ook best zorgen. Vorig jaar kwam het vaak voor dat we pas op zondagochtend de goede set up hadden gevonden. Het wordt nu zeker moeilijker om een perfecte afstelling te vinden. Minder races en dezelfde trainingstijd als we vorig jaar hadden zou volgens de rijders wel goed zijn. Ook voor nieuwe jongens in de MotoGP wordt het lastiger. Je moet kilometers maken voordat je met zo’n motor op de limiet kunt rijden. Toen ik de overstap maakte naar de 500 heb ik in de winter en tijdens het seizoen veel getest. Dat kan nu niet meer. Dit jaar hebben we ook maar twee testdagen na een GP. Dat is jammer. Vorig jaar konden we de problemen van zondag op maandag oplossen.”Zelden heeft Rossi harder moeten werken dan vorig jaar toen hij als jarenlange Michelin-klant bij het Yamaha-management een deal met Bridgestone afdwong. “De Yamaha was geboren en gemaakt voor Michelins. We hebben de machine vorig jaar moeten aanpassen, omdat de Bridgestones een andere rijstijl vragen. Met de nieuwe M1 hebben we ook een andere gewichtsverdeling om maximale grip te krijgen. Ik geloof dat dat wel gelukt is.”Een andere verandering ten opzichte van vorig seizoen is dat de qualifiers zijn verdwenen. Rossi betreurt het. “Zonder qualifiers zal de tijdtraining minder spektakel geven. Maar de laatste vijftien, twintig minuten zullen nog wel de belangrijkste blijven. Dan ben je zelf op je best en het circuit geeft de meeste grip. Ik denk wel dat tactiek en strategie belangrijker gaat worden. Ga je voor een goede startplek door een bepaalde band te pakken waarmee je weet dat het in de race lastig wordt? Of kies je een band waarmee je weet dat je kwalificatietijd niet super is, maar waarmee je in de race vooruit kunt? Per wedstrijd kan dat anders zijn.”Rossi maakt zich zorgen om de toekomst van de MotoGP, maar geeft toe dat hij niet de wijsheid in pacht heeft. “De MotoGP is een klasse voor prototypes en dat moet zo blijven”, vindt hij. Maar feit is dat de motoren per kilometer veel geld kosten. We moeten zoeken hoe we dat goedkoper kunnen maken. Ik wéét dat het moet. Maar ik weet niet hoe. De beslissing om na 2006 van 990 naar 800 cc te gaan, was de grootste fout die er gemaakt is in de MotoGP. Als het er om was gegaan om de snelheid te drukken, hadden we ook met air restrictors en een maximum aantal toeren kunnen gaan werken. Maar de 990’s waren goedkoper om te onderhouden. De 800’s moet je preciezer rijden, waardoor er minder inhaalacties te zien zijn. Ik weet niet of de spanning terugkomt van een jaar of vier, vijf geleden.” Rossi verbaast zich over de manier waarop de MotoGP zich heeft ontwikkeld. “Na Sepang heb ik ongeveer een maand niet gereden. De eerste keer dat ik in Qatar weer opstapte, was het alsof alles ‘fast forward’ ging. Ongelooflijk. Vooral de bochtensnelheden. Het lijkt wel alsof we twee keer zo hard door de bocht gaan vergeleken met de 990’s op Michelins. Dat maakt het ook zo moeilijk om in te halen. Vijf jaar geleden had je op Jerez vier, vijf punten waar je goed kon inhalen. Nu misschien… een half?”Het rijtje kanshebbers voor de MotoGP-titel naast Valentino Rossi is niet lang. De titelverdediger noemt het zelf ook op. “Dani zal door zijn blessure en de operatie in het begin zeker niet in de top 4 rijden. Stoner is jong en heel snel, Dovizioso heeft nu een fabrieks-Honda en Jorge (Lorenzo, FW) zou ik liever zien met Michelins …. Hij maakte zich zorgen over de overstap naar Bridgestone. Maar je moet leren rijden met Bridgestones. Ik denk dat hij snel genoeg is om voor de titel te gaan. En de Suzuki’s: voor mij beslist de verrassing van het winterseizoen. Op drie heel verschillende circuits zitten ze voorin, zowel Capirossi als Vermeulen. Dat is goed voor de MotoGP.”Toch tempert hij optimisme. “Testen betekenen niets. In wintertesten gaat het vooral om het bevestigen van een gevoel, om je weer op je gemak gaan voelen op een motor. Om gemoedsrust. We weten dat Stoner sneller is in één ronde dan wij. Maar het gaat om die hele raceafstand. En dan komen er ook andere dingen bij kijken.” Achteloos benadrukt hij dan zijn kracht, zonder zijn naam er aan te verbinden. “Dan tellen tactiek en mentale kracht ook mee.”(Kasten)Valentino Rossi # 46Aantal GP’s (totaal)/overwinningen/podiums: 150 (210)/71 (97)/115 (151)Team en machine: Fiat/YamahaWK 2008: 1[[Bilder:]]1 x porträt und 1 x action verwendenKein Bu’s

Lees meer over

Ducati Honda Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-