+ Plus

Interview Suzuki-chef Sadayuki Inobe

De standaard situatie voor een journalist is dat hij de vragen stelt over trends, design en nieuwe modellen en dat de geïnterviewde die vragen beantwoordt. Maar Suzuki-chef Sadayuki Inobe voelt zich niet gebonden aan dat stramien en stelt net zo gemakkelijk een wedervraag. ? U hebt in de laatste twee jaar slechts twee echt nieuwe modellen op de markt gebracht. De Gladius en de GSR750. Richt Suzuki haar vizier nog wel op Europa? ! “Vanzelfsprekend! We hebben de laatste jaren wel wat meer de nadruk op de Aziatische markt gelegd, een sterk groeiende markt. Wij speelden daar geen grote rol, en om daar verandering in te brengen hebben we alle krachten binnen het bedrijf moeten bundelen. En het is gelukt om daar door te dringen op de markt. Europa blijft desondanks zeer belangrijk voor ons merk.” ? Waarom? Want in Europa kelderen de verkoopcijfers. Is het niet beter om te concentreren op de groeiende markten zoals in Azië en Zuid-Amerika? ! “Nee, en wel om een heel simpele reden. De Europese motorrijder is heel veeleisend en in dat opzicht heel aantrekkelijk. Zodoende blijft de Europese markt voor ons de belangrijkste markt. Het gaat ons niet zozeer om de dalende verkoopcijfers, maar om de technische insteek. Wat wij nu al voor Europa ontwikkelen, dat kunnen we binnen korte, of desnoods lange tijd gebruiken voor andere delen in de wereld.” ? Toch blijken Japanse merken, waaronder Suzuki, maar ook Honda, Kawasaki en Yamaha de laatste jaren de wensen van de Europese motorkopers niet te kunnen vervullen. Vooral niet qua design. Hoe komt dat volgens u? ! “Het succes van de Japanse merken in de jaren tachtig en negentig kwam eigenlijk vanzelf. Japanse motoren waren betrouwbaar en hadden door de lage Yen een hele goede prijs-kwaliteitverhouding. Over het design hoefden we niet zo lang na te denken, omdat onze motoren toch wel verkocht werden. Maar tijden zijn veranderd en de prijs van Japanse motoren ligt bijna net zo hoog als die van Europese merken. Hierdoor wordt het design een belangrijke factor in de verkoop. Maar ik moet toch zeggen dat wij vaak succesmodellen in ons assortiment hebben. De GSR750 wordt bijvoorbeeld heel veel verkocht in Duitsland en Frankrijk. En wat vinden jullie bij MotoPlus dan van deze motor?” ? Die bevalt ons zeer goed, en onze lezers ook. Wij willen u dan ook aanraden om er gelijk een 1000 cc achter aan te presenteren. Sportieve en agressieve naked bikes zijn nog altijd een stijgende trend. Maar terugkomend op het design: wat doen jullie om die achterstand in te halen? Of is het design nog steeds niet zo belangrijk? ! “Nee, die instelling van vroeger is volledig veranderd. Tegenwoordig runnen we in ons Italiaanse hoofdkantoor een designcentrum, waar we de impulsen van de Europese markt proberen op te vangen, zodat we daar nog beter op kunnen inspelen.” ? Allroads worden van steeds groter belang in Europa. Honda, Kawasaki, en Triumph hebben met de Crosstourer, Versys en de Explorer iets nieuws op de markt gebracht, en volgend jaar staan de vloeistofgekoelde boxer van BMW en een nieuwe Adventure van KTM ook op die lijst. De V-Strom van Suzuki is met zijn 650cc aanzienlijk kleiner en zwakker. Is het dus geen tijd voor wat nieuws? ! “We houden de markt goed in de gaten, en je hebt natuurlijk gelijk. In Europa heeft de allroad bijna de hoogste prioriteit. Daarom zien wij dit nu ook als een prioriteit. Binnenkort brengen wij onze eigen interpretatie van dit thema op de markt, dat verschillend zal zijn van alle andere merken.” ? Wat is binnenkort? Dit jaar al? ! (Lacht) “Dat is mogelijk, ja.” ? En hoe ziet die interpretatie eruit? ! “Dat mag ik natuurlijk nog niet verraden. Maar ik ben er zeker van dat de motor bij jullie in de smaak zal vallen.” ? Suzuki was met eencilindermotoren als de DR Big zeer succesvol, maar de productie werd stilgelegd. Tegenwoordig zijn eenpitters zoals de KTM Duke weer in opkomst. Worden eencilinders ook bij Suzuki weer interessant? ! “In Europa nog niet, want volgens mij is er nog niet veel veranderd aan het gebrek aan vraag naar dit soort motoren. Het was destijds de reden om te stoppen met de productie. Bij toermotoren en allroads willen de mensen veel pk’s en stabiele prestaties. Dat kunnen we alleen bereiken met twee- en viercilindermotoren.” ? En hoe zit het met de driecilinders? Triumph heeft er nu veel succes mee, en in het verleden heeft Suzuki ook al driecilinders gebouwd. ! “Dat we nu alleen maar twee- en viercilinders bouwen, betekent niet dat we driecilinders helemaal uitsluiten. Zoals gezegd is Europa een belangrijke markt voor ons en we hebben een vat vol met goede ideeën voor deze markt.” [BU onderaan] Alle Suzuki modellen ondergaan een serie intensieve testen: een vrije val vanaf een meter hoogte, een serieuze waterdoorwading en een uitgebreide geluidstest. [BU bij portret] Suzuki-baas Inobe houdt van spectaculair en rekent de Hayabusa tot de zijn lievelingsmotoren. [eventueel streamer] “Onze interpretatie van een allroad zal anders zijn dan bij andere merken”

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-