+ Plus

Interview Barry Veneman

Het kon niet langer zo, wist Barry Veneman. Wilde hij zijn huis en gezin behouden, dan moesten er harde beslissingen worden genomen. “Stoppen met het WK Supersport was moeilijk. Maar het lijstje voordelen van het starten in het IDM met BMW was drie keer zo lang als doorgaan in het WK Supersport.” Barry Veneman wil nog van alles. Kampioen worden in het Duitse kampioenschap, testen voor het WK Superbike-team; zo nog wel een jaartje of vijf door. Hij was teleurgesteld in zichzelf, geeft Barry Veneman toe. Het runnen van een eigen team na de breuk met het Suzuki-team van Marc Hoegee, de stress veroorzaakt door de brede verantwoordelijkheden en het verlammende effect van prijzige crashes eisten hun tol. “De Ten Kate/Honda liep harder en was lichter dan de Suzuki, maar ik was zelf gewoon niet snel genoeg”, stelt hij nuchter maar keihard vast. Maar het hoofd is weer helder. Zijn goede vriend Werner Daemen appelleerde al enkele jaren geleden aan Venemans gezonde verstand. De Belg runde ook zijn eigen WK Supersport-team, maar sloot vervolgens een deal met het Duitse Alpha Technik voor het IDM. Daarin is de nu 39-jarige Daemen inmiddels een vaste waarde, eerst met Honda, sinds 2009 met BMW. Met de nieuwe S1000RR werd hij derde in het Duitse Superbike-kampioenschap. “Ik weet niet of hij medelijden met me had, maar al in 2007, 2008 vroeg hij me of ik m’n lesje nog niet geleerd had in het WK. Vorig jaar heb ik toen eens contact met hem opgenomen en gevraagd of er plek was”, vertelt Veneman. In november tekende de nummer 13 uit het WK Supersport voor BMW. Een nieuwe toekomst op een nieuw platform. Zeker, het WK Supersport-veld van slechts zeventien starters in Phillip Island gaf hem gemengde gevoelens. “Maar als ik nu vijfde werd in een WK-race, zou ik niet juichend weglopen. Het IDM is een gezonder milieu. De hele goede tijden zijn ook daar wel voorbij, hoewel er nog van drie spookverhalen rondgaan. Wat ik verdien met een overwinning? Pfff…. Als ik het goed doe met bonussen loop ik na een overwinning toch met zo’n 5.000 euro weg.” Veneman sloot een tweejarig contract met Alpha Technik voor het acht weekenden – en zestien races – tellende IDM en maakte bovendien een deal met Alpha Racing om als testrijder voor het WK Superbike-team van Troy Corser en Ruben Xaus te gaan fungeren. Toch lijkt Veneman momenteel minstens zo intensief bezig met zijn werkzaamheden als testrijder voor het WK Superbike-team als met zijn voorbereidingen op het IDM-seizoen. “Dat komt ook omdat het IDM zo idioot laat begint op 25 april”, verduidelijkt de inmiddels 33-jarige coureur. “Ik heb zelden met een motor gereden die zo hard loopt. Echt niet normaal! Ook als ik een foute beslissing neem, gaan we nog hard. Dat is leuk, maar het kan ook niet goed zijn. De basis is heel goed, van daar uit harder gaan, is moeilijk.”In december testte hij de IDM-machine in Almeria en mocht er “als cadeautje” ook even sturen met Troy Corsers WK-fiets. In een poging om de Nederlander bij te houden op het hem zeer bekende circuit klapte Corser hard tegen het asfalt. In de tweede week van maart werkte Veneman in Valencia een uitgebreid WK-testprogramma af. “Dat gaat soms om het inrijden van een blok of het inremmen van remmen. Dat soort werk moet je gewoon slikken. Daarnaast zijn we vooral bezig met rijwieltechnische dingen. Veranderingen die we doorvoeren worden vooral ingegeven door wat de data aangeven, maar soms ook wel door mijn tips. Er is veel meer vrij in het WK. Je hebt een Öhlins-voorvork, achtervork en linksysteem zijn anders, tank-zit ook, offset ook, de hoogte van de swing arm is anders, de wielen zijn 16,5 inch en de twee rijders gebruiken twee verschillende merken remmen. Deze verschillen had ik in mijn wildste dromen niet kunnen voorspellen. Wat er ook gezegd wordt, wat Corser en Xaus met deze fiets doen, is niet slecht.”Dat doet vermoeden dat de machine niet goed genoeg is. Veneman ontkent. “Hij is wel goed. Maar als je een motor ontwikkelt en je werkt met twee zulke verschillende rijders als Corser en Xaus, dan is werkelijk alles anders. Ik stapte in Almeria vorig jaar op de motor van Xaus en ik dacht ‘eh, oké….’. Ik stap in Valencia op Corsers motor en denk ‘wat is dit nou?’. Dan de testmotor en ik denk ‘allemachtig, wéér anders’. Dat maakt het moeilijk. Ik denk dat het beter is om een basis te nemen waar iedereen mee rijdt en van daaruit moet je gaan werken. Dat is niet gebeurd, het eerste jaar.”De slimme Veneman is diplomatiek en denkt soms even na over zijn antwoorden, hij verloochent zijn eigen mening echter niet. “Ik denk dat er een beperking moet worden gesteld aan keuzes. Dat ze met verschillende merken remmen rijden, dat is de keus van de coureur. Die keus wordt door iemand toegelaten. En dat is nog belangrijker dan het feit dát die keus gemaakt wordt. Ik vind dat er een keer gezegd moet worden ‘dit pakket is het en dat gaan we beter maken’.” Hoewel hij er voor waakt Corser en Xaus te bekritiseren, benoemt hij wel de gevolgen van het werken met twee zo verschillende coureurs. “Het betekent dubbel werk. Ik weet zeker dat ik zelf harder kan rijden, maar dan zit ik op dié fiets en denk ‘harder rijden, ja, maar niet op deze motor’. Daar moet je overheen stappen. Je moet op die fiets een acceptabel tempo rijden en dan dingen gaan proberen. Een heleboel mensen hebben tegen me gezegd dat ik zo hard mogelijk moet rijden, dan zetten ze mij wel op die fiets in het WK. Dat is bullshit, zo werkt het niet. Dat is ook niet mijn functie. In het begin was ik wel geneigd om vooral maar te pushen, maar dat vinden ze helemaal niet interessant! Ik ging bijvoorbeeld veel sneller op het gas dan Corser en Xaus, een beetje in de Supersportstijl. Op sommige punten was dat goed, op andere punten kon je zien dat ik daardoor juist verloor. Dan is het wel de bedoeling dat ik mijn rijstijl aanpas aan die van Corser en Xaus. Al dat testwerk is alleen maar bedoeld om die twee harder te laten rijden. Ruben is nog te veel coureur en die ziet mijn tijden wat anders dan ik. Corser is daar niet mee bezig. Die werkt niet samen, maar bekijkt de data en zoekt er dingen uit waarvan hij denkt dat die hem kunnen helpen. En als dat zo is, heb ik mijn werk goed gedaan. Troy is bijvoorbeeld een rijder die heel erg op de voorkant rijdt en hij zoekt nu nog grip achter in het midden van de bocht. We zoeken nu iets waarmee hij zijn stijl kan behouden en toch sneller kan gaan. Ruben heeft plenty grip, maar hij heeft er geen controle over. Die motor heeft heel veel vermogen, maar het is niet alleen maar aan dat gas draaien. De elektronica is al wel heel ver, maar je zult toch zelf aan moeten geven wat je zelf wilt. Daar lijkt hij moeite mee te hebben. Ik moet wel zeggen dat ik in Valencia dezelfde problemen tegenkwam als hij.” Veneman zegt zijn “plaats te weten”, verhult echter niet zijn ambities om enkele malen met een wild card in een WK Superbike-race te starten. “Met het testteam, de structuur daarvan, de crew en het materiaal, kan ik gewoon meedoen. Assen valt af, omdat dan het IDM-seizoen begint, maar Silverstone zou kunnen en de Nürburgring ook. Ik geloof dat de mensen bij BMW daar nu ook meer voor open staan dan in het begin. Als je ziet hoe hard wij nu al gaan en ook die jongens op de Superstock-fiets, als de tijden met de IDM-fiets zo dicht bij de tijden van de WK-motor liggen – die lichter en sterker is – dan moet daar meer uit te halen zijn.”Terwijl Max Biaggi met de splinternieuwe Aprilia RSV4 vorig jaar een race wist te winnen en als vierde het WK afsloot, scoorden Corser en – de regelmatig geblesseerde zijnde – Xaus met de dertiende en zeventiende plaats slechts bescheiden resultaten voor het miljoenen verslindende project. Veneman betwijfelt of het alleen aan de nieuwe S1000RR lag. “Maar ook niet aan het niveau van de rijders. Ik denk dat Corser vorig jaar niet fit genoeg was, maar toen ik hem de laatste keer zag, oogde hij een stuk beter. Maar om de puzzelstukjes goed te kunnen leggen, moeten er beslissingen worden genomen. Wat dat betreft denk ik dat de komst van Davide Tardozzi (ex-teammanager van Ducati, FW) een goede zet is geweest. Ik heb hem nu meegemaakt tijdens de test in Valencia en hij pakt het goed op.” Veneman praat gedreven over zijn werk als testrijder. Dat merkt hij zelf ook. “Maar dan moet ik toch wat duidelijk stellen. Het IDM is echt het belangrijkst voor me. Prioriteit is om daar kampioen te worden, het goed te doen met Werner en BMW naar een hoger plan te tillen. Werner en ik zijn erg aan elkaar gewaagd en het IDM is sowieso een sterk kampioenschap.”Op de voorlopige startlijst staan niet alleen Dutch Open-kampioen Gareth Jones, Ghisbert van Ginhoven – ook op een BMW –, Peter Politiek (Hoegee-Suzuki) en Venemans voormalig Suzuki-teamgenoot Didier Van Keymeulen, maar ook voormalig WK Supersportwereldkampioenen als Jörg Teuchert en Karl Muggeridge en tweevoudig IDM-kampioen Martin Bauer op de KTM. “Het IDM is natuurlijk een nationaal kampioenschap, maar als je de startlijst bekijkt, heeft het wel een WK-tintje. Teuchert moeten we onder druk zetten zodat hij foutjes maakt en hoe het Muggeridge zal gaan, moeten we afwachten. Zijn (Honda-)team is in ieder geval goed. Het is heel makkelijk om de zaak te onderschatten en dat moesten we maar niet doen. Ik heb nu een hele mooie combinatie van racen en werk naast elkaar. Het is wel mijn bedoeling om dit nog een jaartje of vier, vijf vol te houden. Maar als ik niet presteer, dan is het afgelopen.”(Kasten)Veneman en het WK EnduranceTwee jaar geleden won Veneman met het Franse Suzuki-fabrieksteam SERT de 24 Uren van Le Mans. De Nederlander verhult niet dat hij zijn hart heeft verpand aan de lage afstandsracerij. Ook BMW heeft een WK Endurance-team dat – voorlopig – bestaat uit de Franse endurancespecialisten Sébastien Gimbert en Erwan Nigon. Of hij zich niet bij het Franse duo wil voegen? “Ja……. Dat wil ik best wel graag, ja…. En ze rijden met Michelins, de beste banden…. Ik weet het allemaal wel, ja. Maar ik weet uit ervaring wat een impact de voorbereiding voor Le Mans heeft. Het is een week voor onze eerste IDM-race. Voor de endurance is de BMW wel een superding. In het WK Endurance kun je – simpel gezegd – iets minder hard een hoek om en het op de rechte stukken weer goed maken. En daar is de BMW wel aardig goed in. Die fiets is gewoon zo’n twintig pk sterker dan de andere motoren. Ik weet dat ze bij Suzuki gewoon een standaard blok gebruiken. Als je dan de standaardfietsen naast elkaar zet…. En volgens mij zijn ze nu zo ver dat ze bij Michelin zo ver dat ze met één bandenset twee uur kunnen rijden, dus daar win je veel tijd mee.”Veneman lijkt zeer geïnteresseerd te zijn en de verleiding lijkt groot om ook daar zijn licht op te steken. “Wanneer ik ga testen? Nee, nee… Het kriebelt wel, maar op een gegeven moment kun je ook te veel willen.” (Kasten)Moto2-testAls ZZP-er biedt Veneman zijn diensten aan bij meerdere opdrachtgevers. In die hoedanigheid heeft hij zijn eigen circuittrainingen opgezet, maar zou hij binnenkort ook ingehuurd kunnen worden om voor het Duitse Kalex hun Moto2-machine te testen – mits Alpha Technik hem toestemming geeft. Opvallend genoeg is die link gelegd door het Ten Kate-team. “Ten Kate heeft vorig jaar het team van Sito Pons een blok geleverd van 130 pk om het project op gang te helpen”, legt Veneman uit. “Ik denk dat Kalex er had moeten staan toen de teams hun beslissingen maakten over het materiaal dat ze wilden gebruiken. Ze moesten toen goede tijden rijden en dat deden ze niet. Het is wel een prachtig ding om te zien, maar ze hebben alleen Sergio Gadea en Axel Pons en ze missen gewoon data en feedback. De bedoeling is om na onze WK-test in Mugello mee te gaan rijden.” Op het gerucht dat hij aast op een wild card voor de Dutch TT wil Veneman niet reageren. (Kasten – fabrieks1,2,3,4)Bij zijn eerste bezoek aan de imposante BMW-faciliteit in Stephanskirchen waar de WK- en IDM-teams en het WK Enduro-team zijn gehuisvest, was Veneman zwaar onder de indruk, zegt hij. “Met de minuut werd ik stiller. Ze hebben er draai- en freesmachines, testbanken, driedimensionaal apparatuur… Je zou er bijna een vliegtuig kunnen bouwen. Maar stepjes en remhendels laten ze ergens anders maken! Bij Ten Kate hebben ze het super voor elkaar, alleen is het bij BMW gewoon vijf keer zo groot. En als ik het zo voel, geloof ik dat daar in Beieren het Duitse kampioenschap nog belangrijker is dan het WK. Het zijn toch ‘unsere Motorräder’, hè.”(Streamers)“Als ik nu vijfde werd in een WK-race, zou ik niet juichend weglopen. Het IDM is een gezonder milieu” “Ik stapte in Almeria op de motor van Xaus en ik dacht ‘eh, oké….’. Ik stap in Valencia op Corsers motor en denk ‘wat is dit nou?’. Dan de testmotor en ik denk ‘allemachtig, wéér anders’” BijschriftenOpener1 – openerAlternatief Veneman in actie tijdens zijn eerste test op de IDM-machine. “Ik heb zelden op een fiets gezeten die zo hard loopt”, was zijn eerste indruk. Bij_opener – geen bijschriftActie2In december testte Veneman de BMW S1000RR in Almeria. Met de 2010-versie wil hij een gooi naar de Duitse Superbike-titel doen. Barry_WernerVenemans teamgenoot Werner Daemen (links) werd vorig jaar derde in het IDM op de BMW.

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.