+ Plus

IDM Wegrace

‘Achtung Fahrerlager!’ De speaker roept coureurs op om naar de uitgang van de pitlane te komen. Een beetje snel graag. Want “Ordnung muss sein”. Het “Internationale Deutsche Meisterschaft” is een van de meest vooraanstaande Europese wegracekampioenschappen en heeft ook een grote aantrekkingskracht op Nederlandse coureurs zoals Barry Veneman en Ghisbert van Ginhoven. ‘Hier houdt men rekening met elkaar.’Veneman en Van Ginhoven en hun RAC Racing Team zijn niet de enige buitenlanders in een strak georganiseerd kampioenschap dat in het verleden het opstapje betekende naar een internationaal toneel voor Grand Prix-coureurs als Tom Lüthi, Stefan Bradl, Kenan Sofuoglu en Max Neukirchner. De organisatie claimt deelnemers uit twintig verschillende landen en vorig jaar veroverde voormalig wereldkampioen Supersport Karl Muggeridge de titel bij de Superbikes, terwijl zijn Australische landgenoot Damian Cudlin het Supersportkampioenschap voor zich opeiste. Het Superbikerijdersveld is een zeer bonte mengelmoes van gelouterde oudgedienden zoals de ex-wereldkampioenen Muggeridge en Jörg Teuchert, vaste ‘IDM-waarden’ zoals de Oostenrijker Martin Bauer en Stefan Nebel (de enige Duitser in de top 5 van 2010) en de jongere garde onder aanvoering van – de ook al zeer ervaren – Dario Giuseppetti, Matej Smrz en oud-Dutch Superbike-kampioen Gareth Jones. Veneman voelt zich daar uitstekend in thuis. De BMW-coureur uit het Overijsselse Dalfsen debuteerde vorig jaar fulltime in het IDM. “Ik verwachtte top 5 en ik werd ook vijfde”, vertelt de 34-jarige Veneman. “Ik had derde kunnen worden, maar aan het eind van het jaar reed ik in dienst van Werner (Daemen, FW), omdat hij nog kans maakte op de titel.” Het niveau is hoog, maar er heerst een andere mentaliteit dan in het WK Supersport waarin Veneman tot en met 2009 reed. “Daar wordt toch wel harder gereden. Je merkt dat hier veel ervaring zit. In het WK Supersport was het ‘f**k de rest, als ik er maar langs kan’. Hier houdt men wat meer rekening met elkaar.” Die instelling lijkt ook te gelden voor de Duitse fans die op zondagochtend keurig gedisciplineerd aansluiten voor de pitwalk, constateert Veneman lachend. “Er is veel respect voor de coureurs. Ik kom dan zo maar foto’s van tien jaar geleden tegen waarop ze een handtekening willen! Eigenlijk best gaaf.” De coureurs worden door de IDM-organisatie verplicht om aan te schuiven voor die ‘Autogrammstunde’. “Je moet zelfs een adres opgeven aan de organisatie zodat verzoeken voor handtekeningen doorgestuurd kunnen worden”, zegt Veneman. Van Ginhoven heeft daar geen moeite mee. “Dat geeft toch een binding met het publiek”, zegt Van Ginhoven, die op de razendsnelle Salzburgring twee keer derde werd. “De afstanden zijn hier veel groter dan in Nederland en veel mensen maken er echt een weekendje van. Voor ons coureurs geldt dat je hier zo veel kilometers kunt maken, nou, daar kun je in Nederland niet tegen op trainen. In Nederland kun je niets testen. Hier hebben we daar de vrije trainingen op vrijdag nog voor.”De professionele opzet en uitstraling van het kampioenschap kenmerkt zich ook door de smetteloze presentatie van de topteams in de paddock, de persconferenties na de trainingen en races en de keurige stands van motorimporteurs, kledingfabrikanten en onderdelenleveranciers. Daarnaast kent de kalender met races op de Lausitzring, de Nürburgring, Oschersleben, de Sachsenring, de Hockenheimring, het semi-permanente stratencircuit van Schleiz en in Oostenrijk de Salzburgring en de Red Bull Ring (de voormalige A1 Ring) uitstekende locaties. Met name de evenementen op de Sachsenring en de sfeervolle ‘Schleizer Dreieck’ – niet toevallig beide gelegen in het voormalige Oost-Duitsland – trokken vorig jaar tussen de 30.000 en 40.000 bezoekers. Veneman en Van Ginhoven en hun RAC Racing behoren tot de grotere teams in het IDM. Zeer prominent aanwezig is ook KTM dat twee teams voorziet van fabriekssteun voor de RC8R’s en daarnaast eveneens een dataman vanuit de thuisbasis Oostenrijk levert. Ook ex-125 cc GP-coureur Dario Giuseppetti heeft zijn Ducati niet alleen maar volhangen die in elk willekeurig werkplaatsmagazijn te vinden zijn en de Duitse Yamaha-tuning guru Michael Galinski heeft een direct lijntje met de race-afdeling. Het Honda-team waarvoor Karl Muggeridge rijdt, verwelkomde HRC-elektronica met open armen. Muggeridge, in 2004 wereldkampioen Supersport op een Ten Kate/Honda, speelde eind 2009 na diverse teleurstellende ervaringen in het WK Superbike met de gedachte om definitief te stoppen. “Ik wilde met vrouw en kinderen teruggaan naar Australië en lekker gaan surfen”, zegt de nu 37-jarige coureur. Totdat hij van Honda Holzhauer Racing Promotion een aanbieding kreeg om op een CBR1000RR in het IDM te komen rijden. “Ik was blij dat ik weer met een professionele groep mensen kon werken”, zegt Muggeridge. “Ik heb de Fireblade getest en daarna overlegd met mijn vrouw wat ik zou doen. We spraken af dat ik nog één jaar zou rijden. Maar toen werd ik kampioen en nu heb ik een contract tot en met 2012.”Muggeridge en zijn team hebben een sterke link met HRC. “Wij rijden als enige raceteam op de planeet met ABS en dat is voor Honda ook interessant. Als HRC iets maakt, gebruiken wij het.” Muggeridge begon zijn internationale carrière in Engeland, maar ziet inmiddels het huidige IDM als ‘stepping stone’ naar het grotere werk. “De circuits zijn mooi en zelfs een half stratencircuit als Schleiz heeft een pitlane en jurytoren. Daar kunnen veel Britse circuits nog wat van leren. De organisatie is behoorlijk formeel, maar typisch Duits: duidelijk en goed. Het WK Supersport was een ‘war zone’ met de ‘elbows out’, maar het niveau hier is goed en het kampioenschap is de moeite waard.” RAC Racing teammanager Evert Slager merkte in de voorbereiding van het seizoen 2011 de waarde van het IDM voor branche-gerelateerde bedrijven. “We wilden voor het beste materiaal gaan, zonder dat daar commerciële belangen aan vast zaten. Dat had Barry vorig jaar toch wat geremd, vonden wij”, aldus Slager. “Vervolgens werden wij zelf door WP benaderd uit Oostenrijk, omdat zij graag met een topteam wilden werken in het IDM. We zijn naar de fabriek gegaan en toen waren we er snel uit. Onze deal houdt in dat we het materiaal krijgen en tijdens het weekend technische steun van dezelfde veringspecialist. Met Dunlop ging het ongeveer op dezelfde manier. Vorig jaar zijn we na drie races samen gaan werken en zij wilden voor 2011 graag een top BMW-team met Barry als ontwikkelingsrijder en steun voor Ghisbert. Met Akrapovic hadden we vorig jaar al een deal en dat contact is heel direct: als we wat willen, bellen we.”In de hospitality-unit ontvangt het team niet slechts sponsors en relaties. Onder de vlag van Racing Against Cancer worden tijdens een weekend gemiddeld vijf families uitgenodigd die in hun gezin te maken hebben gekregen met een kind met kanker. Die sociale insteek wordt door de IDM-organisatie en ook door BMW zeer gewaardeerd, zegt Slager. “Het is echt hartverwarmend hoe die partijen dat ook hebben opgepikt.” Over die organisatie is de teammanager zeer tevreden. “Er wordt kordaat opgetreden, men is duidelijk en sjoemelen hoef je niet te proberen.” Verbeterpunten zijn er echter wel, meent Slager. “Als je als team in de eerste vijf pitboxen staat, heb je meer invloed. En als je niet zoals wij de steun van een bandenfabrikant hebt, kom je echt seconden tekort.” Dat een IDM-race in Nederland niet blijkt te trekken – ondanks winst van Veneman in 2010 – steekt Slager eveneens. “Onbegrijpelijk dat daar maar een man of 500 op de tribune zat voor zo’n kampioenschap. Dat mogen we onszelf ook aanrekenen. De publiciteit vooraf had beter gekund. Toch staat het IDM sterk dankzij één centrale organisatie en een vast programma op alle circuits en de Superbikes die twee keer op zondag rijden. Daarnaast investeert de Duitse motorsportbond ook op de lange termijn. Het zou mooi zijn als in Nederland de KNMV dat ook zou doen. Als je investeert zoals de DMSB, mag je ook eisen stellen. Het niveau in Nederland is minder, maar rijders zijn er genoeg. Organisatoren halen ze maar binnen, want dat is toch een plusje op de begroting.”Veneman, die volgend jaar na vijftien raceseizoenen full time als bondscoach voor de wegrace in dienst treedt van de KNMV, zal zijn toekomstige pupillen op kampioenschap over de oostgrens wijzen. “Dit is een goed kampioenschap, hoor”, vindt Veneman. “De fabrikanten zijn hier met goed materiaal aanwezig, de circuits zijn goed en het totaalpakket doet weinig onder voor het WK. De opzet in de paddock is professioneel en je hebt veel trainingsmogelijkheden. De tijd dat je hier goed geld kon verdienen is een beetje voorbij, maar als je jong bent en je wilt internationaal wat, dan is het IDM een goede opstap.”Kijk voor meer info en actuele tussenstanden op www.idm.de (kader)Directe concurrentie voor Dunlop en PirelliVoor bandenfabrikanten is het IDM een van de weinige grote internationale kampioenschappen waarin zij nog de directe concurrentie met elkaar aan kunnen gaan. “De ondersteuning van Dunlop is hier zelfs groter dan in het Spaanse en Italiaanse kampioenschap, ook qua ontwikkeling”, zegt Ralf Christmann van Dunlop. “Wij hebben elk weekend zo’n 2000 banden bij ons voor de verschillende klassen en we werken nu met acht mensen, waarbij ook uit Engeland elk raceweekend een designer en een service engineer over komen. We hebben ontwikkelingsteams aan wie wij nieuwe compounds en constructies voor leggen. We hebben daarom in de Superbike-klasse ook gekozen voor vijf coureurs op vier verschillende merken (Martin Bauer en Stefan Nebel op KTM, Karl Muggeridge op Honda, Jörg Teuchert op Yamaha en Barry Veneman op BMW, FW). Maar als ontwikkelingsrijder ben je niet automatisch verzekerd van de beste band. Er is ook wel eens iets dat niet werkt. Daarom laten we die ook altijd testen op vrijdag voor het weekend. Als ze werken, kunnen we ze ook op zaterdag of tijdens de kwalificatie inzetten. Speciale kwalificatiebanden in de Supersport en Superbike zijn er natúúrlijk niet.” Christmann grinnikt. “Maar ze er natuurlijk gewoon wel.”Thomas Thierolf van Pirelli zag kampioen Karl Muggeridge eind vorig jaar vertrekken en heeft nu met Dario Giuseppetti (Ducati) en Damian Cudlin (BMW) twee belangrijke ontwikkelingsrijders. “Het IDM is een belangrijk platform, want hier ontwikkelen we mede banden die in 2012 op de straat worden geïntroduceerd”, aldus Thierolf, die samen met twee Italiaanse collega’s en een landgenoot Pirelli vertegenwoordigt. “Alleen hier en in het WK Endurance is nog sprake van concurrentie in een groot kampioenschap en de ontwikkeling gaat het hele jaar door. De directe tweekamp met Dunlop is ook voor ons belangrijk”, aldus Thierolf. “De verdeling Pirelli-Dunlop is ongeveer 40-60 bij de Superbikes en in de Supersport-klasse is het net andersom.” (kader)“Serienmanager” Nico Amende: “Aan prijzengeld doen we niet”Nico Amende is de spin in het web van het IDM. De jonge ‘event manager’ is in dienst van de Duitse bond (DMSB) en is onder meer verantwoordelijk voor de contacten met en het binnenhalen van sponsors, de communicatie met de organisatoren en de uitstraling van het kampioenschap. Amende heeft een vaste kern mensen om zich heen die bij elk raceweekend in principe hetzelfde is. Tot die groep behoren bijvoorbeeld de zogenaamde ‘Fahrerlagerleiter’, het technische team, de perschef, de ‘Sportkommisar’ en de arts. Ook de grote sponsors worden vastgelegd voor de hele serie. “Alle organisaties moeten daarom dan ook voldoen aan onze eisen”, legt Amende uit. “Wij hebben bij elke race hetzelfde tijschema en dat bleek vorig jaar in Assen niet door te voeren. Vanwege de geluidseisen moest het programma eerder worden afgebroken en dat is niet zoals wij het willen. De publieke belangstelling viel ook tegen, mogelijk ook de manier waarop de voorpubliciteit is gedaan.” Volgens Amende heerst er een vertekend beeld over de financiële gesteldheid van het IDM. “Er zijn altijd rijders die denken dat de IDM een dikke portemonnee heeft, maar dat is helaas niet zo. Wij vallen onder de DMSB en daar zijn drie partijen in vertegenwoordigd die garant staan voor tekorten bij organisatoren. Er is bewust gekozen voor een organisatie die gelinkt is aan de bond, want een externe promotor zou waarschijnlijk te commercieel denken. Daarom proberen wij ook buiten dat wereldje te zoeken, omdat die externe sponsors voor de langere termijn heel belangrijk kunnen zijn. In dat licht ben ik ook heel blij dat we voor het derde jaar toch verzekerd zijn van TV-coverage op (het Duitse) Sport1. TV betekent mediawaarde naar de sponsors toe. Hoewel we erg blij zijn met grote namen als Muggeridge en Teuchert, gaan we niet zelf rijders benaderen om in het IDM te komen rijden. Er is wel een uitwisseling met bonden, maar wij moeten onafhankelijk blijven.” Dat rijdersveld hoeft echter niet op enorme financiële vergoedingen te rekenen, benadrukt Amende. “Prijzengeld is er niet. Er is wel voor elke klasse een pot waaruit aan het eind van het jaar wordt betaald. We stoppen het geld liever in TV, een tent waarin de persconferenties na afloop van de races worden gehouden en reclame voor het kampioenschap. ” BijschriftenOpenerOnder leiding van oud-kampioen Martin Bauer (45) gaat het IDM Superbike-kampioenschap van start op de LausitzringVeneman_pitsBarry Veneman in overleg met de dataman van RAC Racing. Veneman is bezig aan zijn laatste seizoen. FahrerlagerDe paddock is bij elke wedstrijd strak ingedeeld. De publieke belangstelling publiek is altijd groot. GinhovenGhisbert van Ginhoven kende een uitstekend weekend op de Salzburgring met twee derde plaats. Met het nummer 11 heeft ex-Supersportkampioen Jörg Teuchert het nakijken. MuggeridgeKarl Muggeridge tijdens de ‘Autogrammstunde’. De Australiër werd vorig jaar kampioen. Veneman_actieVeneman kende een moeilijke start van het seizoen. Matej Smrz (25) is een van de KTM-rijders die fabriekssteun ontvangt. Ginhoven_podiumVan Ginhoven in champagneduel met Michael Ranseder. De Oostenrijker werd vorig jaar vice-kampioen in de Supersportklasse.

Lees meer over

BMW Ducati Honda Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-