+ Plus

GP Wegrace Sepang, Maleisi

Mooier kon het feestje niet voor het gespannen Yamaha-management. De scheidende wereldkampioen Valentino Rossi reed een briljante race die hem zijn 105 GP-zege opleverde en de als derde finishende Jorge Lorenzo stelde de MotoGP-wereldtitel veilig die zo binnen de Yamaha-familie blijft. De GP van Maleisië leverde ongekend spektakel dat bijna maskeerde dat slechts twaalf rijders de finish haalden. Het leek wel alsof het zo moest zijn en beter kon het ook niet worden weergegeven: de oude kampioen wint, maar raakt zijn titel kwijt aan zijn acht jaar jongere teamgenoot. Dat Jorge Lorenzo de titel verdiende, daar kon Rossi het wel mee eens zijn. “Hij heeft dit jaar geen fouten gemaakt en was altijd en overal snel”, vond de Italiaan. Dat hij nog een zeer nadrukkelijke hoofdrol wilde spelen op het feestje van zijn teammaat was echter wel duidelijk, ondanks een dramatische start. Lorenzo kwam wel uitstekend weg en werd bovendien al in de eerste ronde verlost van Casey Stoner die crashte. Acht ronden gaf Lorenzo het tempo aan, geschaduwd door Andrea Dovizioso. Die nam twee ronden het commando over; daarna was het tot de finish de vanaf plaats elf gekomen Rossi. Nog even prikte Dovizioso zijn Repsol/Honda voorbij Rossi’s Yamaha, maar die wilde per se in Maleisië zijn 46e zege voor Yamaha scoren – na zijn overwinning in Qatar pas zijn tweede in een bewogen jaar. Lorenzo koerste bekeken naar de derde plaats; vanwege de in Spanje toekijkende Dani Pedrosa ruim voldoende om in zijn derde seizoen zijn eerste MotoGP-wereldtitel zeker te stellen; zijn derde kampioenschap in totaal. “Een droom is uitgekomen”, glom de 23-jarige Spanjaard. “Ik ben een beetje op de automatische piloot naar de derde plaats gereden. Het is fantastisch om MotoGP-wereldkampioen te zijn, de beste rijder van de planeet. Al is het maar voor één jaar, wij zijn de ‘Kings of the world’.” De kersverse kampioen had moeite om zijn gedachten onder woorden te brengen. “Je stelt het je voor hoe het zal zijn en als het dan zo ver is, weet je niet hoe je moet reageren of wat je moet zeggen. Ik heb altijd hard gevochten, vaak geluk gehad, weinig pech gekend. Ik heb altijd de goede motoren gehad en de juiste mensen die me verder hebben geholpen.” Naast de huidige Yamaha racebaas Lin Jarvis noemde Lorenzo ook zijn eerste baas in de GP Giampiero Sacchi (die ook een belangrijke rol speelde in Rossi’s beginjaren) en Dani Amatriain met wie hij vorig jaar brak. Hij was voor de start nerveuzer dan anders, gaf Lorenzo toe. “Het was niet mijn beste race en ik wist dat het bijna onmogelijk zou zijn om voor de overwinning te gaan. Ik had heel veel te verliezen en heel veel te winnen. Voor de race schoten er allemaal gedachten door mijn hoofd, het is onmogelijk om dat niet te hebben. Maar toen de lichten uit gingen, was ik alleen maar met de race bezig.”Lorenzo’s seizoen was echter niet vrij van problemen. In het voorjaar brak de pupil van teammanager Wilco Zeelenberg bij een motocrosstraining een duim en door die blessure miste hij de tweede test in Sepang. Bij de seizoensopening in Qatar werd hij achter teamgenoot Rossi knap tweede. “Toen ik geblesseerd raakte, was ik bang dat het moeilijker zou worden dan in 2009. Maar door die tweede plaats in Qatar kreeg ik weer meer vertrouwen en na mijn overwinning in Jerez begon het te lopen.” Met zeven overwinningen en dertien podiums in vijftien races bleek de combinatie Lorenzo/Yamaha niet te kloppen. De kampioen vond een waarschuwing naar zijn werkgever echter op zijn plaats. “Aan het begin van het jaar was de Yamaha de beste motor en zat de concurrentie een beetje te slapen. Toen werden ze wakker en hebben ze zich sterk verbeterd. Yamaha is ook een beetje in slaap gevallen en iedereen moet aan het werk voor de toekomst.”Dat Valentino Rossi ook nog niet afgeschreven mag worden, maakte de negenvoudige kampioen duidelijk met zijn zesde Sepang-zege. Een set up-aanpassing voor de warm up – waarin hij de snelste bleek – was cruciaal geweest, aldus Rossi. “Ik had een hele slechte start en ik was bijna wanhopig. Maar na de eerste twee ronden wist ik dat de snelheid had om te winnen. Op het moment dat ik bij Andrea en Jorge aansloot, zat ik er helemaal door heen, maar ik heb niet opgegeven. Dit is een heel belangrijke overwinning.”BijschriftenOpeningDe finish van Jorge Lorenzo. Een derde plaats is ruim genoeg voor zijn eerste MotoGP-wereldtitel. Opening2Het drietal Rossi, Dovizioso en Lorenzo dat de wedstrijd van het jaar maakte. Rossi won uiteindelijk. Rossi_felicitatieDe nieuwe kampioen wordt gefeliciteerd door de oude. Het gaat van harte. TeamDe crew en de kampioen, met teammanager Wilco Zeelenberg als derde van links. Moto2: Elias kampioenMet zijn eerste GP-overwinning in meer dan zes jaar verraste de ijzersterk rijdende Roberto Rolfo. Maar de meeste aandacht trok Toni Elias, die achter Rolfo, Alex De Angelis en Andrea Iannone vierde werd. Door een crash bleef polesitter Julian Simon buiten de punten en dat bracht de 27-jarige Elias de eerste Moto2-wereldtitel. Een zeer geëmotioneerde Elias vertoonde zich na een langdurige verkleedpartij op het circuit in een zilverkleurig pak met het nummer 1, dat ook op zijn Gresini/Moriwaki prijkte. Elias, slechts één van zeven rijders die ooit in vier klassen GP’s wonnen, was dit jaar zeven keer de beste. “In Duitsland won ik en ik denk dat daar ook de beslissing is gevallen”, dacht hij. “Maar ik heb ook belangrijke punten in races waar we het moeilijk hadden. In Silverstone trainde ik als achttiende en was ik 22e na de eerste ronde, maar ik werd toch tiende.” Elias memoreerde nog dat hij in 2001 (derde in de 125 cc) en in 2003 (derde in de 250 cc) de titel had gemist. “Door de keren dat ik naast de titel greep en alle harde werk dat we samen gedaan hebben, ben ik sterker geworden.” De nieuwe kampioen benadrukte nog eens dat hij graag zo snel mogelijk terug wil keren in de MotoGP, de klasse waarin hij van 2005 tot en met 2009 actief was op Yamaha, Ducati en Honda. UITSLAGEN Moto2: 1. Roberto Rolfo (I), Suter; 2. Alex de Angelis (RSM), Motobi; 3. Andrea Iannone (I), Speed Up; 4. Toni Elias (E), Moriwaki; 5. Alex Debon (E), FTR; 6. Karel Abraham (CZ), Suter; 7. Stefan Bradl (D), Suter; 8. Dominique Aegerter (CH), Suter; 9. Jules Cluzel (F), Suter; 10. Simone Corsi (I), Motobi; 11. Hector Faubel (E), Suter; 12. Alex Baldolini (I), I.C.P.; 13. Yonny Hernandez (COL), BQR-Moto2; 14. Michael Ranseder (AU), Suter; 15. Claudio Corti (I), Suter.125 cc: Marquez komt terugMarc Marquez blijft nieuwe records zetten. Op zaterdag zette hij zijn tiende pole van het jaar; een absoluut record in één seizoen in de 125 cc-klasse. Belangrijker was nog dat de Derbi-coureur na een voorzichtig begin er toch weer in slaagde om iedereen zijn wil op te leggen. Omdat Pol Espargaro ook nog Nico Terol achter zich liet, nam Marquez ook weer de leiding in het WK over. Voor vertrek naar Australië had de 17-jarige Spanjaard drie punten meer dan Terol en twaalf meer dan Espargaro. Jasper Iwema kwam tijdens de trainingen zeer zwaar ten val. Vanwege zijn blessures stuurde de Nederlander op zondag ook vroegtijdig de pits binnen. UITSLAGEN 125 CC: 1. Marc Marquez (E), Derbi; 2. Pol Espargaro (E), Derbi; 3. Nicolas Terol (E), Aprilia; 4. Efren Vazquez (E), Derbi; 5. Bradley Smith (GB), Aprilia; 6. Sandro Cortese (D), Derbi; 7. Esteve Rabat (E), Aprilia; 8. Luis Salom (E), Aprilia; 9. Tomoyoshi Koyama (J), Aprilia; 10. Randy Krummenacher (CH), Aprilia; 11. Johann Zarco (F), Aprilia; 12. Alberto Moncayo (E), Aprilia; 13. Adrian Martin (E), Aprilia; 14. Jakub Kornfeil (CZ), Aprilia; 15. Marcel Schrötter (D), Honda; DNF Jasper Iwema (NL), Aprilia.MotoGP uitslag20 ronden = 110,96 km in 41,03.448 min.; snelste ronde Valentino Rossi 2,02,17, = gem. 165,724 km/u1. Valentino Rossi (I), Yamaha Snelste op de eerste dag en teleurstellend zesde tijdens kwalificatie. Moeite met soft compound. Briljante inhaalrace van elfde naar eerste plaats. 2. Andrea Dovizioso (I), Honda Nog blijer met startplaats 2 dan pole in Motegi. Stap gezet met elektronica. Wilde tevreden zijn met tweede plaats waar hij hard voor vocht. 3. Jorge Lorenzo (E) Yamaha Prachtige zesde pole van het jaar tijdens belangrijkste race in carrière. Leidde lang, maar liet verstand zegevieren en ging het gevecht niet aan. 4. Ben Spies (USA), Yamaha Op vrijdag niet op zijn gemak. Op zaterdag knap vierde. Liet het in begin van de race een beetje liggen door banden die niet op temperatuur waren. Daarna sterk.5. Alvaro Bautista (E), Suzuki Keurig vijfde op vrijdag, achtste op zaterdag. Indrukwekkende race van Spanjaard die wel laat op gang kwam. Werkte zich knap naar voren.6. Nicky Hayden (USA), Ducati Slechte eerste dag en toen plots 0,1 tekort voor pole! Puur door zichzelf te verbeteren, aldus Hayden. Baalde van zesde plaats. Problemen met remmen.7. Hiroshi Aoyama (J), Honda Door problemen met voorkant strandde Aoyama op zijn favoriete circuit op veertiende startplek. Prachtig fysiek gevecht met Simoncelli dat hij won.Edwards. 8. Marco Simoncelli (I), Honda Teleurgesteld over elfde plek op grid. Startte erg goed, lag even derde, vocht daarna hard met Aoyama, maar kon het conditioneel niet aan. 9. Marco Melandri (I), Honda Was tevreden met tiende startplaats. Werd negende in de race na paar foutjes waarna hij weer opnieuw moest beginnen. Oogde aanvankelijk agressief. 10. Randy de Puniet (F), Honda Zwaar teleurgesteld over dertiende startplaats. Worstelde met harde compound voor. Tiende plaats was minder dan gehoopt. Voorkant werkte niet mee. 11. Hector Barbera (E), Ducati Crashte in de kwalificatie. Door stabiliteitsproblemen bij acceleratie slechts vijftiende startplaats. Harde band in race was “waarschijnlijk een fout”.12. Mika Kallio (SF), DucatiLast van in Le Mans geblesseerde schouder. Laatste op de grid en in de race. Geruchten circuleerden dat hij plaats moet maken voor Carlos Checa in Estoril en Valencia.DNF. Casey Stoner (AUS), Ducati Moeizaam begin op vrijdag met crash, niet blij met vijfde startplaats. Geen goed gevoel met de softe banden. Crashte al in openingsronde door te koude banden.DNF. Loris Capirossi (I), Suzuki Zware klapper op zaterdagochtend, toch negende in de kwalificatie met pijnlijke enkel. Was sprakeloos na zijn DNF door defecte elektronica. DNF. Aleix Espargaro (E), Ducati Goed begin op vrijdag met achtste tijd, twaalfde op zaterdag. Zat in race net voor Kallio toen hij crashte. Kon door afgebroken clipon niet verder. DNF. Colin Edwards (USA), Yamaha Zevende startplaats was maximum, aldus Edwards. Reed goed totdat problemen met voorrem en voorband hem deden crashen. WK Tussenstand1. Jorge Lorenzo, 313 punten; 2. Dani Pedrosa, 228; 3. Valentino Rossi, 181; 4. Casey Stoner, 180; 5. Andrea Dovizioso, 179; 6. Ben Spies,152; 7. Nicky Hayden, 139; 8. Randy de Puniet, 94; 9. Marco Simoncelli, 92; 10. Marco Melandri, 86; 11. Colin Edwards, 81; 12. Hector Barbera, 74; 13. Alvaro Bautista, 69; 14. Aleix Espargaro, 52; 15. Hiroshi Aoyama, 44.

Lees meer over

Ducati Honda Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-