+ Plus

GP Wegrace Sachsenring / Laguna Seca

De Grands Prix van Duitsland en Amerika behoorden tot de beste races van het seizoen. Op de twee kortste circuits van de kalender toonde Dani Pedrosa dat hij weer flink op de weg terug is en dat de titelstrijd tussen Casey Stoner en Jorge Lorenzo nog lang voort kan duren. Lorenzo snoepte Stoner punten af in Duitsland, maar de wereldkampioen moest zich op Laguna Seca gewonnen geven. Tekst Matthew Birt en Frank Weeink Foto’s Gold & GooseNa een aantal weinig opwindende races bood de Grand Prix op de Sachsenring veel spanning. Lange tijd bestond de kopgroep uit vijf rijders, maar halverwege moesten Andrea Dovizioso – die zelfs even de race had aangevoerd – en Marco Simoncelli Casey Stoner, Dani Pedrosa en Jorge Lorenzo laten gaan. De recente terugkeer naar het 2010-M1 chassis gaf wereldkampioen Lorenzo duidelijk meer vertrouwen, want de Spanjaard was de eerste koploper totdat hij werd afgelost door polesitter Stoner. De Australiër was op vrijdag al na vier minuten hard onderuit gegaan op het snelste deel van het circuit – later volgden Toni Elias, Pedrosa, Valentino Rossi en ook Marco Simoncelli dat slechte voorbeeld (zie Pitstop) en de Australiër nam duidelijk de tijd met zijn banden. Stoner kon niet wegrijden van de achtervolgers en werd zelfs weer binnen gehaald door Lorenzo en Pedrosa. Acht ronden voor het einde pakte de verbluffende Pedrosa de kop en de winnaar van 2010 controleerde daarop de race. Lorenzo werd in de laatste bocht beloond voor een uiterst moedige inhaalactie met de tweede plaats. De balende Stoner kwam hoofdschuddend over de streep. Dovizioso sloeg een laatste aanval van Simoncelli af en toonde zich tevreden met de vierde plaats, terwijl de zwaar verkouden Ben Spies handig profiteerde van Simoncelli’s overenthousiaste inhaalpoging. Alvaro Bautista kwam na een crash in de warm up knap terug met ‘de beste ronde in de MotoGP tot nu toe’ door voor de laatste doorkomst in één ronde zowel Nicky Hayden als Rossi te kloppen. De Italiaan, als zestiende gestart, kon zijn 250e GP-start niet met een gedenkwaardig resultaat opfleuren. Na de warm up wijzigde Rossi’s crew de set up van zijn GP11.1 en zorgde er met een andere gewichtsverdeling voor dat de eigenzinnige Ducati zich beter liet insturen. Een achterstand van 27 seconden is op de korte Sachsenring een enorme kloof, wist ook Rossi. Ondertussen zat Dani Pedrosa zich ernstig te verbazen over zijn vijfde overwinning op de Sachsenring en zijn tweede van zijn zeer bewogen seizoen. “Dat is me als tweede had gekwalificeerd was al ongelooflijk, dit is helemaal geweldig”, vond ook Pedrosa zelf. De periode na de Franse GP was erg zwaar geweest, vertelde hij. “Thuiszitten was erg moeilijk. Ik was steeds moe, had geen zin om iets te doen. Misschien waren het ook de naweeën van de operatie. Maar dat ik terug zou komen en dan mijn tweede race zou winnen, had ik niet verwacht. Dat de meeste bochten linksaf zijn, was zeker in mijn voordeel. Halverwege de race voelde ik me wat beter en besloot ik om wat meer te gaan pushen en dat lukte perfect. Aan het einde was ik wel op.”Een glunderende Lorenzo noemde het ‘een wonder’ dat hij Stoners ogenschijnlijk voorsprong twee bochten voor het einde nog teniet had kunnen doen. “Doordat ik altijd met de vinger op de koppeling rijd, iets wat is blijven hangen van mijn 125 cc-tijd, zijn de linker bochten erg lastig”, legde Lorenzo uit. “Daardoor kreeg ik halverwege de race heel erg last van mijn onderarm en toen ik het probeerde zonder vinger op de koppeling, ging ik steeds wijd. Ik weet niet waar ik de kracht vandaan haalde, maar het lukte me toch. Ik was eigenlijk al tevreden geweest met de derde plaats.”Stoner hield zich groot, maar gaf toe ‘niet in extase te zijn’ van zijn derde plaats. “Door de problemen met de bandentemperatuur in Mugello begon ik rustig. Ik probeerde vooral vloeiend te rijden, maar ik wilde ook niet dat er iemand zou ontsnappen”, aldus Stoner. “Maar ik moest ook te veel moeite doen om weer naar de kop te rijden. Toen Dani en Jorge me voorbij waren gegaan en ik weer wilde gaan pushen, zat Dani al in zijn ritme en was hij te sterk. Toen kwam het op Jorge en mij aan. In de laatste twee ronden had ik geen grip meer aan de linkerkant. Ik had geen antwoord op Jorge’s actie.”Dat de Spanjaard in Amerika zijn tweede pole van het jaar – en zijn derde op rij in Laguna Seca – claimde was sensationeel. Lorenzo was op zaterdagochtend na een proefstart met een enorme highsider van zijn wit-rode M1 gevlogen. De uitgeschakelde traction control werd niet geactiveerd omdat Lorenzo niet terugschakelde. Dat hij de crash overleefde zonder ernstige blessures was een wonder. Wel was de Yamaha-man geschrokken. “Ik had even geen gevoel in mijn benen”, vertelde hij nadat hij een paar uur later de beste tijd klokte voor Stoner en Pedrosa. Lorenzo was niet de enige crasher: ook Ben Spies, Nicky Hayden, Alvaro Bautista, Karel Abraham, Toni Elias en Randy de Puniet (niet gestart vanwege een mogelijke breuk in zijn bekken en een scheurtje in een ruggenwervel) kwamen ten val. Met een fabuleuze serie constante tijden leek Lorenzo plots zelfs de favoriet voor de race. De winnaar van de Amerikaanse GP van 2010 nam meteen de kop voor Pedrosa en Stoner en sloeg alle aanvallen van Pedrosa af. Stoner had aanvankelijk moeite om het tempo te volgen. In de achttiende van 32 ronden stuurde Stoner met een gewaagde actie eindelijk voorbij de terugvallende Pedrosa en zette vervolgens de aanval in op Lorenzo. Zes ronden voor het einde moest ook de moegestreden wereldkampioen wijken toen Stoner met een geweldige actie voorbij start en finish buitenom stuurde. De Australiër koerste daarna comfortabel naar zijn vijfde racezege van het seizoen, ruim vijf seconden voor Lorenzo en 9,5 seconden voor teamgenoot Pedrosa. Ben Spies werd bij de start links en rechts voorbij gevlogen, omdat zijn launch control in de verkeerde setting stond. De voormalige wereldkampioen Superbike kwam echter sterk terug en versloeg Andrea Dovizioso in het gevecht om de vierde plaats. Aanvankelijk zat Simoncelli nog voor Spies, maar de Italiaan liet in ronde 7 zijn vijfde racecrash in tien wedstrijden noteren. Cal Crutchlow was hem vier ronden eerder al voor gegaan. Valentino Rossi versloeg teamgenoot Nicky Hayden in een pittig lijf aan lijf-duel om de zesde plaats. Alvaro Bautista ging in zijn jacht op de twee Ducati’s onderuit. Terwijl oud-wereldkampioen Kevin Schwantz niet uitgepraat raakte over de inhaalactie van Stoner, vond de winnaar het zelf wel meevallen. “Die bocht is niet zo gevaarlijk en voor mijn gevoel was er nog ruimte genoeg”, haalde Stoner de schouders op na zijn 35e GP-zege uit zijn carrière. “Als je in de toerenbegrenzer komt, blijft de motor gewoon op zijn lijn. Het is geen bocht waar je op de limiet zit en ik voel me er prettig. Daarom had ik het hele weekend ook een goede topsnelheid. Ik denk dat ik de enige was die hem met een langere zesde versnelling voluit hield.”Stoner had het hele weekend moeite om Lorenzo en Pedrosa bij te houden. Meer gewicht naar achteren bleek de winnende formule te betekenen. “Toen was de grip achter beter en ik kon beter de bochten in sturen. Voor de wedstrijd pasten we het zelfs nog meer aan en toen ik in het begin van de wedstrijd met een volle tank niet helemaal mee kon, dacht ik ‘nee, dit is geen goede actie geweest’. Maar die extra grip maakte aan het eind van de race het verschil. Ik kon rijden zoals ik wilde.”Nadat hij sinds de Dutch TT een voorsprong van 28 punten zag slinken naar vijftien, betekende de winst weer vijf punten extra ademruimte ten opzichte van Lorenzo. Stoner vertelde dat hij als sinds zijn trainingscrash in Assen met een nekblessure rijdt. “De scan die we hebben laten doen heeft uitgewezen dat het nog wel twee maanden kan duren voordat mijn nek weer hersteld is. De crash was heel zwaar en door de G-krachten is een spier bekneld geraakt tussen mijn ruggewervels. Het enige wat ik kan doe is ontstekingsremmers slikken. Gelukkig heb ik er in het dagelijkse leven meer last van dan op de motor.”Lorenzo was vooral opgelucht na zijn hectische weekend. “In de race had ik veel pijn in mijn rug, mijn rechter been en ook in mijn armen”, aldus de Yamaha-coureur. “Ik kon niet zo veel kracht uitoefenen met mijn benen bij het omgooien van de motor in chicanes. Dat moest ik compenseren met mijn armen. Voordat Casey mij inhaalde was ik al erg moe en ik zei maar tegen mezelf ‘nog één rondje pushen, nog één rondje pushen’. Maar toen ik zag dat ik nog wat over had, leek het me beter om aan het kampioenschap te denken. De tweede plaats was het maximaal haalbare.”Over Stoners inhaalactie had Lorenzo gemengde gevoelens. “Hij kwam voorbij en gooide de deur een beetje dicht. Je zit daar in de zesde versnelling en door de wind bewoog de motor nogal. Daarom moest ik van het gas en ik schrok er behoorlijk van. Als we elkaar geraakt hadden, had het slecht af kunnen lopen. Casey dacht dat er nog een aardig gaatje tussen hem en mij zat, maar het was heel ‘close’. Het is oké, want hij is een faire rijder. Als je daar inhaalt, moet je erg moedig zijn.”Pedrosa voelde zich sterk aan het begin van de race. “Maar halverwege merkte ik dat mijn armen nog steeds niet zo sterk zijn als eerder dit seizoen. Ik kon niet meer zo met de machine vechten en mijn tijden werden langzamer. Maar ik ben wel tevreden, want ik sta weer op het podium en ik kon het tempo aan de kop in ieder geval een halve race volhouden. Nu moet ik in de stop mijn spieren weer op sterkte krijgen.” Dankzij zijn overwinning en de derde plaats in Amerika klom Pedrosa naar de vierde plaats in het WK ten koste van Rossi. Terwijl zijn crew chief Jerry Burgess sprak van ‘een slecht resultaat op een halve minuut’ van de winnaar en voorzichtig pleitte om met een ander (conventioneler aluminium frame) een ‘side project’ te ontwikkelen naast de GP11.1, liet de Italiaan zelf zich ook weinig hoopvol uit over de toekomst. “Als we realistisch zijn, denk ik niet dat ik de top 2 voor het eind van het seizoen te pakken hebben”, gaf de Ducati-coureur toe. “Als we met Dovizioso, Spies en Simoncelli mee kunnen aan het eind van het jaar kunnen we de champagne er bij halen. Sinds 1996 heb ik elk jaar minimaal één race gewonnen, maar winnen is dit jaar onmogelijk. Tenzij het ergens sneeuwt.” 125 cc: Faubel na fotofinishZelfs enkele minuten na de finish wist de wedstrijdleiding niet wie de winnaar van een waanzinnige 125 cc-race op de Sachsenring was. Johann Zarco vierde zijn eerste GP-overwinning, omdat hij dacht dat hij Hector Faubel op de streep had geklopt. Een fotofinish bracht geen uitkomst. Daarom besloot de racedirectie de Spanjaard als winnaar aan te wijzen, omdat zijn beste raceronde sneller was geweest dan die van Zarco. Zo greep die voor de derde keer dit jaar naast de winst en was er voor het eerst sinds bijna vier jaar weer een dagprijs voor Faubel, de veteraan van het veld. Polesitter Maverick Vinales werd netjes derde. WK-leider Nico terol bleef mede dankzij een achterblijver net buiten bereik van Luis Salom. Jasper Iwema kreeg promoveerde in de laatste ronde nog naar de vijftiende plaats toen voor hem twee rijders ten val kwamen. Moto2: Marquez komt dichterbijNog altijd bedraagt zijn achterstand op WK-leider Stefan Bradl 47 punten, maar Marc Marquez bewees dat hij de Duitser zelfs in eigen huis kan verslaan. De twee snelste mannen van het Moto2-kampioenschap hadden ook de training al bepaald en vonden elkaar ook in de race. Ook Alex de Angelis speelde een hoofdrol, maar ook hij kon Marquez in de slotfase niet bijhouden. De Angelis pakte wel zijn eerste podium van het seizoen. Erg knap was ook de vierde plaats van Randy Krummenacher die vanaf de twaalfde plaats kwam. Julian Simons comeback na een beenbreuk strandde al in de eerste bocht toen de Spanjaard door een eigen fout crashte. Marc Marquez kreeg op zaterdag overigens nog een boete van 1000 euro toen hij een middelvinger opstap naar Scott Redding. De Brit vond de Spanjaard tijdens een snelle ronde rustig rijdend op de ideale lijn. Redding deelde daarop een stomp uit; à 3000 euro.Pitstop • Nadat vier MotoGP-coureurs in de eerste vrije training op de Sachsenring onderuit waren gegaan in een van de slechts drie bochten die de baan kent, laaide de kritiek op Bridgestone weer hoog op. Tijdens de gebruikelijke bijeenkomst van de Safety Commission spraken de rijders hun bezorgdheid uit en de bandenleverancier kwam daarop met een reactie. Vanaf de Grand Prix van Brno krijgen de rijders de beschikking over drie compounds voor (met een taal van negen exemplaren) in plaats van twee (en acht totaal). Achter blijven de twee compounds (totaal tien banden) gehandhaafd. De coureurs kunnen meer banden van één favoriete compound kiezen met een maximum van zes exemplaren van één type band. De coureurs waren tevreden. “Dit is waar we om gevraagd hebben”, reageerde Rossi.• De controverse over de GP van Japan vanwege vermeend stralingsgevaar van de kerncentrale van Fukushima blijft voortbestaan. In Duitsland gaven Lorenzo en Stoner aan de race op Motegi aan zich voorbij te willen laten gaan, in Amerika reageerden teammanagements. Alessandro Cicognani van Ducati gaf aan dat het Italiaanse team voorlopig de Japanse GP in de planning mee neemt, maar weet dat Rossi en Hayden weinig trek hebben om te rijden. “We hebben allemaal; een contract, maar uiteindelijk kun je niemand dwingen om te gaan”, aldus Cicognani. Namens HRC sprak HRC vice-president Shuhei Nakamoto persoonlijk met de coureurs. Livio Suppo verklaarde daarop dat hij verwacht dat alle HRC-rijders naar Japan zullen afreizen als de uitkomst van een onafhankelijk onderzoek aangeeft dat het veilig is. Stoner gaf nogmaals aan dat hij niet verwachtte dat Honda hem verplicht te gaan, ondanks het feit dat het contractbreuk zou kunnen betekenen. Rizla/Suzuki-teammanager Paul Denning zei dat Suzuki verwacht dat Alvaro Bautista gewoon in Motegi start mits de uitkomst van het rapport een negatief reisadvies geeft. • Andrea Dovizioso lijkt dicht bij een deal met Lucio Cecchinello te zijn voor 2012. Cecchinello wil zijn landgenoot graag binnenhalen. “Maar Andrea is fabriekssteun gewend en we zullen ons team uit moeten bouwen om dat ook te kunnen realiseren”, sprak Cecchinello. “We praten er over met onze sponsors en het heeft onze voorkeur.” Bovendien bestaat de mogelijkheid dat Stefan Bradl aansluit bij LCR. Bradls hoofdsponsor Viessmann zou dan voor de financiën moeten zorgen en zijn Moto2-team zou dan ondergebracht moeten worden bij LCR. “Ik heb Viessmann niet benaderd, omdat ik dat niet correct zou vinden”, vertelde Cecchinello. “Zij hebben ons benaderd via Honda. Het zou kunnen dat we twee rijders hebben die in andere kleuren verschijnen. We moeten beide projecten voorleggen aan alle partijen.” In Laguna reed Ben Bostrom met een wild card op één van Toni Elias’ machines. De 37-jarige Amerikaan kwam voortijdig binnen vanwege remproblemen. John Hopkins liet de kans schieten om in Amerika op een LCR/Honda te stappen, omdat hij zijn kansen in het Britse Superbike-kampioenschap niet in gevaar wilde brengen. Dat Elias op de schopstoel zit, ontkende Cecchinello. “Het is het beste om het seizoen samen af te maken.”• Marco Simoncelli heeft Honda laten weten dat hij bij de volgende wedstrijd in Brno een voorstel voor 2012 wil hebben. De Italiaan heeft niet de intentie Honda te verlaten, maar het uitblijven van een aanbieding heeft geruchten doen ontstaan dat Ducati geïnteresseerd zou zijn in de Gresini/Honda-coureur. “Hij wil bij Honda blijven, maar als Ducati komt met een voorstel, zal hij daar zeker naar kijken”, aldus Simoncelli’s adviseur Carlo Pernat. “Ducati is geïnteresseerd.” Ducati-teammanager Alessandro Cicognani zegt echter dat Simoncelli nog niet is benaderd. “Wij hebben voor volgend jaar met Rossi en Hayden al twee rijders onder contract.” • Fausto Gresini zou volgend jaar mogelijk nog maar materiaal voor één rijder willen leasen en dat zou dan Marco Simoncelli moeten zijn. De Italiaan zou bovendien bezig zijn om met chassisbouwer Moriwaki – met wie hij ook samenwerkt in de Moto2 – een machine te ontwikkelen voor 2012. Als krachtbron zou een Aprilia RSV4-blok worden gebruikt. Door de slechte economische situatie en de aardbeving eerder dit jaar zou Honda volgend jaar mogelijk slechts vijf rijders willen hebben. “Eén rijder voor Fausto zou kunnen”, aldus Livio Suppo van Honda. “Het is allemaal een kwestie van geld. Volgend jaar hebben we nieuwe 1000 cc-machines en we kunnen niet zoals dit jaar deals aanbieden met een nieuw blok en een 2010-chasis zoals voor Aoyama en Elias.”• Nicky Hayden vreest dat de nieuwe Ducati GP12 duidelijk langzamer is dan de nieuwe Honda RC213V. Casey Stoner reed onlangs tijdens een test op Mugello 1.47,326 met de huidige RC212V, een tijd die door Hayden en Rossi niet gehaald werd op de nieuwe GP12. “De voorkant van de 1000 is hetzelfde als de voorkant van onze huidige machines, maar het probleem is dat we tijdens een test alleen rijden en niet jagen op Honda’s of Yamaha’s”, sprak Hayden. “Ik denk dat we in de problemen komen met de voorkant als we die volgende stap willen zetten. Het gevoel voor was beslist beter dan eerder op de GP11, maar met een 1000 val je de bochten zeker niet zo aan als op een 800.” Alessandro Cicognani van Ducati ontkende dat hoofdsponsor Phillip Morris, dat de fabriek al sinds 2003 steunt, ontevreden is. “De eerste mensen die ontevreden zijn, zijn wij zelf en Valentino en Nicky. We hebben geen problemen met onze sponsors.” Ducati is echter niet de enige fabrikant in problemen. In Laguna Seca kwam de bevestiging van het Yamaha-management dat men de Mugello-test had laten schieten nadat een blok op de testbank was geploft.UITSLAGEN GP SACHSENRING, DUITSLAND125 CC1. Hector Faubel (E), Aprilia; 2. Johann Zarco (F), Derbi; 3. Maverick Viñales (E), Aprilia; 4. Nicolas Terol (E), Aprilia; 5. Luis Salom (E), Aprilia; 6. Sergio Gadea (E), Aprilia; 7. Jonas Folger (D), Aprilia; 8. Sandro Cortese (D), Aprilia; 9. Danny Kent (GB), Aprilia; 10. Niklas Ajo (SF), Aprilia; 11. Alberto Moncayo (E), Aprilia; 12. Toni Finsterbusch (D), KTM; 13. Jakub Kornfeil (CZ), Aprilia; 14. Danny Webb (GB), Mahindra; 15. Jasper Iwema (NL), Aprilia. Moto21. Marc Marquez (E), Suter; 2. Stefan Bradl (D), Kalex; 3. Alex de Angelis (RSM), Motobi; 4. Randy Krummenacher (CH), Kalex; 5. Thomas Lüthi (CH), Suter; 6. Yonny Hernandez (COL), FTR; 7. Scott Redding (GB), Suter; 8. Simone Corsi (I), FTR; 9. Jules Cluzel (F), Suter; 10. Michele Pirro (I), Moriwaki; 11. Kenan Sofuoglu (TUR), Suter; 12. Dominique Aegerter (CH), Suter; 13. Pol Espargaro (E), FTR; 14. Andrea Iannone (I), Suter; 15. Claudio Corti (I), Suter.MotoGP1. Dani Pedrosa (E), Honda; 2. Jorge Lorenzo (E), Yamaha; 3. Casey Stoner (AUS), Honda; 4. Andrea Dovizioso (I), Honda; 5. Ben Spies (USA), Yamaha; 6. Marco Simoncelli (I), Honda; 7. Alvaro Bautista (E), Suzuki; 8. Nicky Hayden (USA), Ducati; 9. Valentino Rossi (I), Ducati; 10. Colin Edwards (USA), Yamaha; 11. Hector Barbera (E), Ducati; 12. Karel Abraham (CZ), Ducati; 13. Randy de Puniet (F), Ducati; 14. Cal Crutchlow (GB), Yamaha; 15. Hiroshi Aoyama (J), Honda.

Lees meer over

Ducati Honda Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-