+ Plus

GP Wegrace Mugello, Itali

Jorge Lorenzo mocht dan in de eerste bocht al de beslissing hebben geforceerd in de Italiaanse Grand Prix, achter zijn rug én achter de schermen gebeurde er op en naast het circuit van Mugello van alles. Bij het gevecht om de derde plaats waren in de slotfase plotseling vier rijders betrokken en na de race wond Alvaro Bautista zich op over een agressieve manoeuvre van de slechts als achtste gefinishte Casey Stoner. En dan maakte Honda ook nog eens de line-up voor 2013 bekend. Met een flinke klap op de tank stuurde een woedende Jorge Lorenzo op zaterdagmiddag zijn machine binnen in de laatste seconden van de kwalificatie. Net op het moment dat hij zijn dominante rol in de tijdtraining wilde bekronen met zijn derde pole van het seizoen liet de elektronica hem in de steek. De exacte reden voor de ‘fall out’ bleef achter gesloten deuren, maar volgens onbevestigde berichten was de elektronica van slag geraakt omdat Lorenzo even eerder via een sluiproute terug was gekomen naar de pits. Eerder dit jaar kreeg Nicky Hayden in Estoril te maken met elektronica die niet wist waar de Amerikaan zich bevond op het circuit. Op zondag zette Lorenzo echter zijn frustratie om in een onstuitbare dadendrang. Als zijn indrukwekkende reeks aan snelle ronden tijdens alle trainingen al niet intimiderend genoeg waren geweest, dan maakte zijn foutloze vijfde zege van het seizoen wel zeer duidelijk welke rijder en machine momenteel de te kloppen combinatie is. Een week eerder ergerde hij zich nog over zijn ‘geschonken’ tweede plaats in Duitsland achter Dani Pedrosa, op Mugello draaide Lorenzo de rollen met overtuiging om. In de eerste bocht passeerde hij polesitter Pedrosa en ondanks de aanvankelijke druk van de sterke thuisrijder Andrea Dovizioso en Pedrosa reed de Yamaha-coureur in zijn eigen hoge ritme naar een voorsprong van ruim vijf tellen. “Ik wilde beslist vanaf de eerste ronde zo hard mogelijk rijden”, ontvouwde Lorenzo na afloop zijn strategie. “Toen Dani te laat remde in de eerste bocht, profiteerde ik daar meteen van. Ik wist dat zij problemen hadden met het opwarmen van de banden in de eerste paar ronden en daarom pushte ik maximaal. Maar Dovizioso maakte een erg goede start (vanaf de zevende startpositie, red.) en ik kon ‘m eerst niet lossen. Ik moest even geduld hebben, maar na zeven of acht ronden begon ik beter te rijden en sloeg ik een gaatje.” De afgelopen drie GP’s verliepen zeer wisselend voor de wereldkampioen van 2010, want na de DNF door Alvaro Bautista in Assen volgde de tweede plaats in Duitsland en nu – net als in 2011 – de overwinning in Mugello. “Jammer wat er gebeurde in Assen, anders had het gat nog groter kunnen zijn”, stelde Lorenzo vast. Toch pakte hij vijf punten extra op Pedrosa en kijkt Casey Stoner nu tegen een achterstand van 37 punten aan. Pedrosa realiseerde zich dat hij al in de eerste bocht de kans op de overwinning had verloren. “Boem! Jorge zat meteen aan de binnenkant en even later haalde Dovizioso me ook nog in”, vertelde Pedrosa na zijn achtste podium in negen races. “Dovi remde steeds ontzettend hard en ik had veel moeite om hem terug te pakken. De Yamaha was zo snel dat ik het op een andere plek moest proberen. Dat lukte, maar toen ik daarna sneller was, begon de achterband te spinnen en even later kreeg ik ook last van chatter. Ik wist niet of de rechterkant van de band te heet werd, maar ik wist wel dat ik steeds rondjes in de 1.47 moest rijden om Jorge terug te halen. Een tweede plaats was vandaag het maximale en daar ben ik tevreden mee.” Ook Andrea Dovizioso had genoeg reden om content te zijn met zijn vierde podium in vijf races op de Tech3 satelliet-Yamaha. De breeduit lachende Italiaan werd op het podium luid toegejuicht door het thuispubliek, want hij moest diep gaan om de geweldig sturende Stefan Bradl achter zich te houden. De debuterende Duitser passeerde Dovizioso zelfs en had elf ronden lang de derde positie stevig in handen. “Het zag er allemaal erg makkelijk uit wat hij deed”, sprak Dovizioso zijn bewondering uit. Zijn ervaring en wedstrijdinzicht gaf tenslotte de doorslag. Toch was Bradls vierde plaats een eervolle vermelding waard. In de laatste ronde kwam nog even Nicky Hayden voorbij dankzij een sterk slotoffensief. Bradl sloeg even later agressief terug en Hayden werd zelfs opgeslokt door Valentino Rossi en Cal Crutchlow. “Nicky kwam niet goed uit een bocht en ik stuurde de machine naar binnen. Het was agressief, maar niet over de grens”, vond de 22-jarige LCR/Honda-coureur. De geknakte Hayden deelde die mening. “In mijn achterhoofd had ik misschien wel het idee dat ik in mijn eerste MotoGP-seizoen eens op het podium zou staan, maar ik zag vandaag wel dat de rest dicht in de buurt zat en dat ik moest blijven pushen. Dat is het verschil met de Moto2: daar denk je van ronde tot ronde, inde MotoGP denk je van bocht naar bocht.” Tussen derde man Dovizioso en de als zevende Hayden zat slechts een marge van ruim anderhalve seconde. Ook Rossi maakte in de laatste ronde nog aanspraak op de laatste podiumplaats, opgejaagd door Cructhlow. “Iedereen die denkt dat Rossi afgeschreven is, heeft het mis”, merkte de Brit. “Zijn race-inzicht is ongeëvenaard.” Ook Rossi was na zijn beste finish op een droge baan in 2012 positief gestemd, iets wat de tiende startplaats – de Italiaan slaagde er in tegenstelling tot de andere Ducati-rijders niet in om de softe compound maximaal te benutten – nog niet had doen vermoeden. “Onze racepace is de afgelopen twee races tot het einde echt goed geweest”, constateerde de 33-jarige thuisheld. “De race was goed, maar de start was slecht. Met een betere startplaats denk ik dat ik hier een podium had kunnen behalen.” Na de warm-up had Rossi zijn machine laten veranderen waardoor de gevoelige voorkant ineens een stuk zekerder aanvoelde. “Vooral bij het remmen en bij het insturen van de rechter bochten. Ik wist dat Cal dicht achter me zat, maar hij kon me nooit echt aanvallen. Op mijn pitboard zag ik dat ik ook sneller was dan Nicky voor me (die op zijn beurt inliep op Dovizioso en Bradl, red) en ik maakte een berekening. Ik dacht dat ik er misschien bij kon komen, maar dat inhalen nog een ander verhaal zou zijn. Maar het was al met al een mooie wedstrijd.” Voor Casey Stoner werd de Italiaanse Grand Prix echter een drama. Al in de trainingen vervulde de wereldkampioen een bijrol en vanaf de start was duidelijk dat er ook in de race weinig eer te behalen was. Stoner zakte terug naar de achtste plaats en kon zich na negen ronden met veel moeite opwerken naar de vijfde positie, ruim achter Bradl. Maar vervolgens kreeg de Australiër problemen met zijn remmen en voor de rood gekleurde Ducati-tribune schoot hij de grindbak in. Stoner continueerde de wedstrijd als tiende en raakte verzeild in een weinig vriendschappelijk duel met de worstelende Alvaro Bautista. Die kende ook het hele weekend remproblemen en had tot de wedstrijddag al drie keer naast zijn machine gelegen. In het gevecht met Stoner leek hij het vertrouwen in zijn remmen te hebben hervonden, want pas na een twijfelachtige inhaalactie in een bocht kwam Stoner voorbij. Hij raakte Bautista vol in zijn linker zijde en de Spanjaard bleef met enige moeite overeind. Op zaterdag had Stoner al een pittige vergeldingsactie uitgevoerd tegenover Danilo Petrucci, die Stoner met een 40 kilometer langzamere Ioda de pas zou hebben afgesneden. Bautista was na de race woedend. “Casey is niet alleen op de baan. Hij moet kalmeren, want hij is te agressief”, vond Bautista, in Assen nog de gebeten hond na zijn ongecontroleerde remmanoeuvre in de eerste bocht ten opzichte van Lorenzo. “Casey’s actie tegenover mij was niet correct. Ik zat al met mijn knie aan de grond toen hij me hard raakte. De sporen van zijn band staan op mijn arm en been. Het was gewoon gevaarlijk. Wat was er gebeurd als ik zou zijn gevallen? Je kunt een inhaalactie op het randje inzetten zonder een ander bijna te laten crashen. We hebben al vaker van dit soort dingen gezien van Casey.” Stoner verdedigde zich gelaten. “Het was deels zijn en deels mijn fout”, meende de Repsol/Honda-rijder. “Het spijt me dat het gebeurde en iedereen weet dat ik geen vuile rijder. Ik stuurde in en remde later dan normaal en hij gooide zijn motor ook plat waardoor mijn lijn afgesneden werd. Ik deed het niet expres. Jammer dat Alvaro zich zo uit, maar ik denk dat hij zich meer op moeten winden over het feit dat ik naast de baan terecht kwam en hem toch nog weer kon inhalen. Dat lijkt me teleurstellender.” Stoner slaagde er het hele weekend niet in om een goede set-up te vinden voor zijn RC213V met de door hem gehate nieuwe Bridgestone-voorband. Daags na de Grand Prix testten hij en teamgenoot Pedrosa een compleet nieuwe machine. Volgens HRC’s vice-president Shuhei Nakamoto zou de vermogensafgifte vriendelijker zijn en zou het nieuwe rijwielgedeelte de hardnekkige chatter tegen moeten gaan. Of de machine naast de bestaande RCV al bij de volgende race in Laguna Seca ingezet wordt, was nog onduidelijk. Pitstop • Vlak voor de Italiaanse Grand Prix bevestigde Honda dat Dani Pedrosa en Marc Marquez in 2013 en 2014 het Repsol/Honda Team vormen. Pedrosa rijdt al sinds zijn MotoGP-debuut in 2006 voor het team en het inlijven van Marquez werd al langere tijd verwacht. “Ik wilde na vorig jaar nog een seizoen in de Moto2 blijven”, vertelde Marquez. “Jongens als Rossi, Lorenzo en Pedrosa reden ook minimaal twee jaar in de 250 cc. De Moto2 is een goede klasse om te leren.” Marquez is goed bevriend met de ruim zeven jaar oudere Pedrosa. “Ik denk niet dat ik in het eerste seizoen al een concurrent voor hem ben. Ik verwacht nog niet te veel van volgend jaar. Ik wil vooral leren.” De ironie wil dat Marquez zijn voorbeeld Casey Stoner komt vervangen. “Ik had graag tegen hem gereden. Ik vind zijn stijl ongelooflijk.” • Nicky Hayden en Andrea Dovizioso staan beide open voor een overstap naar het WK Superbike. De Amerikaan ontkende in Italië echter dat hij op verzoek van de fabriek de nieuwe Ducati Panigale zou gaan bemannen. “Dat verhaal klopt beslist niet”, aldus de 30-jarige Amerikaan, die wel toegaf ‘een paar telefoontjes’ te hebben gehad van Superbike-teams. “Maar er loopt momenteel niets.” Dovizioso zou in de belangstelling van BMW en Aprilia. “Mijn doel is om volgend jaar in een fabrieksteam te rijden en om kampioen te worden, maar ik heb me nooit blind gestaard op de MotoGP”, vertelde de nummer 4 in het WK. “Ik praat met iedereen, maar er ligt nog geen concreet aanbod.” • De verwachte bekendmaking dat Cal Crutchlow volgend jaar op een Ducati zit, bleef uit. “Die vertraging komt niet van onze kant”, liet de coureur weten. Verhalen dat Valentino Rossi liever Nicky Hayden zou behouden als teamgenoot, ontkende de Italiaan met klem. Crutchlow: “Ik heb bij Ducati aangegeven dat ik denk dat ze nieuw bloed nodig hebben en dat ik wel wil.” Van Yamaha-zijde lijkt de Brit weinig te hoeven verwachten. Ben Spies, in Mugello op zondag geplaagd door voedselvergiftiging, lijkt nog steeds de beste papieren te hebben om zijn dienstverband te verlengen in het fabrieksteam. • Of is er nog een weg terug voor Valentino Rossi naar Yamaha? Volgens zijn vertrouwensman Davide Brivio is er geen contact tussen de fabriek waarmee Rossi vier wereldtitels behaalde. Brivio verlegde de aandacht naar Ducati. “We moeten een goed beeld krijgen wat Audi wil met Ducati”, aldus Brivio. “Audi wil Ducati weer op het hoogste plan zien. Maar voor Valentino is het een beetje als geloof hebben in een gok.” Rossi’s aandacht voor de autoracerij zou een rol kunnen spelen. Brivio: “Audi als groep is interessant. Ze zitten met Volkswagen in het WK Rally en dat is een wereld die Valentino interesseert. Daarnaast zijn ze actief in het DTM en in de 24 Uurs-races. Het zou ook belangrijk kunnen zijn voor Audi om Valentino voor langere tijd aan zich te binden. Met alles wat zij hebben, kan hij de volgende tien jaar wel onder de pannen zijn.” Moto3: VINALES LOOPT WEER IN Sinds de Britse Grand Prix is het een gewoonte geworden dat de nieuwe Moto3-klasse op een racedag het meeste spektakel biedt. In Mugello werd die jonge traditie voortgezet. Ook nu vocht in de openingsfase een groep van zo’n tien rijders om de topplaatsen, maar uiteindelijk verdeelden drie rijders de podiumplekken. In zijn thuisrace was Romano Fenati (5) weer helemaal terug, maar ook hij kon niet voorkomen dat Maverick Viñales (25) na een geweldige apotheose zijn vijfde overwinning van het seizoen behaalde. Sandro Cortese (11) slaagde er door een haperend blok niet in om uit zijn slipstream te komen en zag zelfs nog Fenati voorbij komen. Het verschil tussen de drie was op de streep 0,05. In de WK-stand zag Cortese Viñales naderen tot op negen punten. Jasper Iwema crashte door toedoen van een andere coureur zwaar op zaterdag. Met een pijnstillende injectie begon de FGR/Honda-coureur opvallend goed aan de race. Maar in de zevende ronde kwam Iwema binnen met een loszittend balhoofd. Moto2: KNAPPE THUISZEGE IANNONE Andrea Iannone (29) nam knap revanche voor zijn teleurstellende crash in Duitsland. Op eigen terrein bouwde de Italiaan zijn wedstrijd erg knap op hij bleek de enige de Pol Espargaro (40) de baas kon. Espargaro moest in de laatste ronde plaatsmaken, maar mocht meteen tweede plaats nauwelijks ontevreden zijn. Op zaterdagochtend werd hij door Johann Zarco getorpedeerd in de eerste bocht. Zarco werd op de grid vijftien plaatsen teruggezet, Espargaro verblufte iedereen ’s middags met de pole – ondanks een pijnlijke enkel. Tom Lüthi verknalde zijn kansen op de winst door een fout in de voorlaatste ronde, maar hield wel de sterke Bradley Smith achter zich. WK-leider Marc Marquez koos vanwege enorme chatter voor een zekere vijfde plaats, maar pas nadat hij op het rechte stuk voor de finish de veel zwaardere Scott Redding was gepasseerd. Alex de Angelis en Toni Elias schaarden zich onder de vallers. Elias maakte na afloop bekend dat hij ‘in goed overleg’ zijn laatste race had gereden voor het team van Jorge Martinez. Moto3 1. Maverick Viñales (E), FTR Honda; 2. Romano Fenati (I), FTR Honda; 3. Sandro Cortese (D), KTM; 4. Niccolò Antonelli (I), FTR Honda; 5. Danny Kent (GB), KTM; 6. Efren Vazquez (E), FTR Honda; 7. Alex Rins (E), Suter Honda; 8. Jakub Kornfeil (CZ), FTR Honda; 9. Zulfahmi Khairuddin (MAL), KTM; 10. Hector Faubel (E), Kalex KTM; 11. Niklas Ajo (SF), KTM; 12. Alexis Masbou (F), Honda; 13. Adrian Martin (E), FTR Honda; 14. Kevin Calia (I), Honda; 15. Michael Ruben Rinaldi (I), Honda. WK Tussenstand: 1. Sandro Cortese, 164 punten; 2. Maverick Viñales, 155; 3. Luis Salom, 104. Moto2 1. Andrea Iannone (I), Speed Up; 2. Pol Espargaro (E), Kalex; 3. Thomas Lüthi (CH), Suter; 4. Bradley Smith (GB), Tech 3; 5. Marc Marquez (E), Suter; 6. Scott Redding (GB), Kalex; 7. Takaaki Nakagami (J), Kalex; 8. Dominique Aegerter (CH), Suter; 9. Claudio Corti (I), Kalex; 10. Johann Zarco (F), Motobi; 11. Mika Kallio (SF), Kalex; 12. Randy Krummenacher (CH), Kalex; 13. Nicolas Terol (E), Suter; 14. Julian Simon (E), Suter; 15. Ricard Cardus (E), AJR. WK Tussenstand: 1. Marc Marquez, 163; 2. Pol Espargaro, 129; 3. Andrea Iannone, 129. MotoGP 1. Jorge Lorenzo (E), Yamaha; 2. Dani Pedrosa (E), Honda; 3. Andrea Dovizioso (I), Yamaha; 4. Stefan Bradl (D), Honda; 5. Valentino Rossi (I), Ducati; 6. Cal Crutchlow (GB), Yamaha; 7. Nicky Hayden (USA), Ducati; 8. Casey Stoner (AUS), Honda; 9. Hector Barbera (E), Ducati; 10. Alvaro Bautista (E), Honda; 11. Ben Spies (USA), Yamaha; 12. Randy de Puniet (F), ART; 13. Aleix Espargaro (E), ART; 14. James Ellison (GB), ART; 15. Mattia Pasini (I), ART. WK Tussenstand: 1. Jorge Lorenzo, 185 punten; 2. Dani Pedrosa, 166; 3. Casey Stoner, 148. Bijschriften Opener Jorge Lorenzo zwaait in de laatste ronde al zelfverzekerd naar het publiek. Net als vorig jaar wint hij de Italiaanse Grand Prix. Podium Andrea Dovizioso pakte zijn vierde podium in vijf races, Dani Pedrosa werd na zijn knappe optreden in Duitsland toch weer duidelijk geklopt door Lorenzo. Lorenzo_dovi

Lees meer over

BMW Ducati Honda Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-