+ Plus

GP Wegrace Misano, San Marino

Valentino Rossi toonde zich in Misano andermaal een eenmans destructiebedrijf dat werk levert met een glimlach. Maar Repsol/Honda zorgde misschien nog wel voor de grootste headlines door te verklaren dat vanaf maandag na de San Marinese GP Dani Pedrosa officieel te boek staat als Bridgestone-klant. En daarbij verbleekte de prestatie van Valentino Rossi. “Ik verkeerde vorig jaar in dezelfde situatie als Dani nu”, toonde Rossi aanvankelijk begrip voor de opmerkelijke Pedrosa-transfer. “Maar het is nooit in me opgekomen om tijdens het seizoen te switchen van Michelin naar Bridgestone. Het is meer dan alleen een andere sticker op de motor plakken. Het kost heel veel testwerk om banden en machine op elkaar afgestemd te krijgen, hebben wij dit jaar gemerkt. Het is een heel vreemde en riskante zet om dat tijdens het seizoen te doen.”De als derde gestarte Jorge Lorenzo stond voor het eerst sinds vier maanden weer eens op het podium, een paar tellen achter semi-teammaat Rossi. Ook Michelin-klant Lorenzo had wel een mening over de actie van zijn landgenoot Pedrosa. “Ik vind het vreemd dat een rijder kan switchen tijdens het seizoen”, vertolkte de als herboren sturende Lorenzo de mening van velen. Zijn teammanager Daniele Romagnoli was eveneens hard. “Het is niet professioneel om gedurende het jaar een overeenkomst te verbreken”, aldus de Italiaan. Bridgestone-klant Casey Stoner reageerde laconiek. “Mooi voor hem.” Nu had Stoner ook wel meer aan zijn hoofd om zich ook nog bezig te houden met de bizarre perikelen rond de als vierde gefinishte Pedrosa. Stoner werd vanaf de eerste trainingsdag geplaagd door een pijnlijk schippersbotje dat hij vijf jaar geleden tijdens de 125 cc-race in Brno had gebroken. De Australiër kreeg gedurende het weekend steeds meer last van stekende pijnen. “Als elektrische schokken”, legde hij uit. Vanaf zijn zevende opeenvolgende pole stormde Stoner echter wel naar een voorsprong van drie seconden op Rossi, om vervolgens in de achtste ronde “plotseling” het voorwiel onder zich vandaan te voelen glijden. “Het was dezelfde voorband als die we al eerder gebruikt hadden”, vertelde de wereldkampioen. “Maar ik had niet hetzelfde gevoel als gisteren. Ik weet niet hoe het kan. Met mijn hand had het niets te maken.”Op opmerkingen dat een andere racetactiek – volgen in plaats van leiden – wellicht meer succes zou hebben, reageerde Stoner nukkig. “Je hoeft mij niet te vertellen hoe ik wedstrijden moet winnen. Deze tactiek werkte vorig jaar en ook dit seizoen in Donington, Assen en op de Sachsenring.”Bij Bridgestone reageerde men verrast na Stoners val. “Vreemd dat hij een ander gevoel had dan gisteren en de eerste zeven ronden toch zo hard kon rijden”, aldus Hiroshi Yamada van Bridgestone. Net als in Brno kon Valentino Rossi zo relatief eenvoudig op weg naar weer een overwinning, zijn zesde van het jaar. “Mijn start was goed, maar Pedrosa kwam vanaf de tweede rij langszij en ik moest toen terugkomen”, analyseerde Rossi. “Ik heb toen vooral in de eerste paar bochten veel geriskeerd. Vorig jaar (met Michelins, FW) zou ik er in zo’n situatie naast hebben gelegen. Toen ik Casey zag glijden, ging er een golf van emotie door me heen.” Eenvoudig was het echter geen moment geweest, meende Rossi. Ook niet omdat de sterke Jorge Lorenzo de druk hoog hield. Of hij Stoner zou hebben achterhaald als die niet gevallen was, betwijfelde Rossi. “In Brno wist ik het zeker, hier niet. Maar sinds Laguna hebben we bewezen dat we er bij kunnen zitten als de setting klopt. Casey weet dat inmiddels ook.” Rossi’s zesde overwinning betekende zijn 68e in de belangrijkste GP-klasse en daarmee evenaarde hij het recordaantal 500 cc-zeges van zijn legendarische landgenoot Giacomo Agostini. Op de grid kwam het kort voor de start nog tot een ontmoeting tussen Rossi en de voetballegende Diego Maradonna. De Argentijn kuste Rossi’s hand. “Ik zei ‘dan moet ik jouw voeten kussen’.” Met een voorsprong van 75 punten op Stoner kan Rossi in de resterende wedstrijden gerust genoegen nemen met tweede plaatsen. “Ik race niet voor tweede plaatsen”, was de Italiaan duidelijk. “Dat is vragen om problemen.”Lorenzo was in Misano wel tevreden met zijn tweede plaats, maar gaf toe na de uitschakeling van Stoner stiekem op meer te hebben gehoopt. “Toen wilde ik winnen. Maar ik moest te veel risico’s nemen om bij Valentino te komen”, vertelde de 22-jarige nummer 4 in het WK. Toni Elias werd derde, zes seconden voor Dani Pedrosa. Nadat zijn technische crew de gewichtsverdeling van de Ducati had veranderd, vond Elias de snelheid voor zijn tweede podium op rij. Hij gooide zich meteen maar in de aanbieding voor 2009. “Als iemand me voor volgend jaar wil hebben: ik ben vrij. Kom maar met me praten.”Dani Pedrosa werd onopvallend vierde, maar promoveerde na de finish tot het gespreksonderwerp van de dag, toen tijdens een inderhaast georganiseerde persconferentie HRC Managing Director Kosuke Yasutake bekend maakte dat Pedrosa met onmiddellijke ingang tot het klantenbestand van Bridgestone kon worden gerekend. Die mededeling oogstte verbijstering op een moment dat er nog vijf races op de kalender staan. Pedrosa schitterde tijdens de persconferentie door afwezigheid. De verbazing werd nog groter toen bleek dat Repsol/Honda-teamgenoot Nicky Hayden zijn banden blijft halen bij Michelin. “Nicky heeft naar ons toe niet laten blijken dat hij ook wilde switchen”, vertelde Yasutake. “Dani wel.” De teamleiding nam niet de moeite om bij Hayden te informeren of hij ook wilde switchen, een weinig charmante behandeling voor de man die in 2006 Repsol/Honda de laatste wereldtitel schonk. Hayden onthield zich wijselijk van commentaar, in de wetenschap dat er bij Ducati/Marlboro een contract voor hem klaar ligt. Bovendien, zo merkte Yasutake op, wilde men “de goede verstandhouding met Michelin bewaren” door Hayden niet van de klantenlijst te laten schrappen. Al had Hayden dus gewild, er was voor hem geen kans geweest om me te verkassen. De invloed van rechtenhouder Dorna bleek in het hele spel een belangrijke rol gespeeld, zo liet Yasutake blijken. “Na de test in Brno (waar een ongemotiveerde Pedrosa na elf ronden zijn spullen pakte, FW) waren wij ervan overtuigd dat er geen goede ‘match’ was tussen Dani en de Michelin-banden”, legde Yasutake uit. “Daarmee wil ik niets over de kwaliteit van de banden zeggen, alleen dat ze niet bij elkaar pasten. Na een paar teleurstellende resultaten moest er wat gebeuren. Onze hoofdsponsor Repsol heeft ons sterk gepusht om maatregelen te nemen. Wij hebben contact gezocht met Dorna en zij hebben ons goedkeuring gegeven.”Dorna-baas Carmelo Ezpeleta onthulde zondagmiddag al voor de officiële HRC-bekendmaking voor de Spaanse tv de op handen zijnde switch. Ook die actie verdiende de schoonheidsprijs niet. Yasutake liet echter blijken dat HRC er alles aan wilde doen om coureur en zeker ook de Spaanse hoofdsponsor Repsol tevreden te stemmen. Dat Pedrosa zelf zijn eigen kansen op de wereldtitel ernstig reduceerde door in leidende positie in Duitsland hard te crashen en vervolgens de GP van Laguna Seca moest missen en de race in Brno nog verre van fit was, liet Yasutake onvermeld. “Wij maken ons zorgen over de MotoGP en die zorgen deelt Repsol”, vervolgde Yasutake. “Vertegenwoordigers van Michelin begrijpen ons probleem. Wij zijn hen dankbaar dat zij begrip voor de situatie hadden. Er is geen contract verbroken, maar de overeenkomst is beëindigd.”Een zegsman van Repsol bevestigde dat men sterke druk had uitgeoefend op Honda om niet met ingang van 2009, maar zo spoedig mogelijk een deal te sluiten met Bridgestone. Verwijten dat het van weinig professionaliteit getuigt om tijdens een seizoen een partner te verlaten, weerlegde de Repsol-man. “Wij vinden dat wij het wel professioneel hebben aangepakt door met alle betrokkenen te overleggen.”Hiroshi Yamada van Bridgestone vertelde dat het eerste contact tussen Bridgestone en Honda tijdens de Formule 1-GP van Valencia was gelegd. In de week voorafgaand aan de GP van San Marino had er een ontmoeting met de HRC-leiding in Japan plaatsgevonden, vertelde hij. Vervolgens diende HRC in Misano een verzoek in bij Bridgestone om na de GP Pedrosa onder contract te nemen. “Wij begrepen de problemen van HRC en Dorna kwam ook bij ons vragen wat mogelijk was”, aldus Yamada die zich zichtbaar ongemakkelijk voelde over de kwestie. “Dorna en HRC waren het er beiden over eens dat dit geen goede situatie was, maar voor ons was dit geen normaal verzoek. Mede omdat het nog maar om vijf races gaat, hebben wij aan het verzoek voldaan.” Het belang van een goede relatie met Honda speelde ook mee, gaf Yamada toe. Bridgestone voorziet namelijk ongeveer de helft van Honda’s straatmotoren van banden. Een keihard “nee” naar Honda als steunbetuiging naar collega/concurrent Michelin kwam derhalve niet in het draaiboek voor. Contact met de concurrent over de opmerkelijke actie zochten de Bridgestone-vertegenwoordigers niet en bovendien was Yamada niet geheel overtuigend in al zijn antwoorden. “Als Michelin Dani wilde laten gaan en Nicky zou behouden, zouden wij akkoord gaan. Nu blijft ontwikkeling voor Michelin nog mogelijk. Anderzijds, wij kijken niet naar namen van coureurs.”Yamada wees vorig jaar een soortgelijk verzoek van HRC af, omdat Bridgestone niet voldoende capaciteit zou hebben om nog meer rijders van materiaal te voorzien. Toch werd eind vorig jaar Valentino Rossi ingelijfd. Yamada gaf toen toe moeilijk nee te kunnen zeggen tegen een zevenvoudig wereldkampioen. Er speelde echter destijds nog wat anders mee, vertelde Yamada. “Er werd toen grote druk op ons uitgeoefend door Dorna. Nu was dat minder.”Michelins Competitions Manager Frédéric-Henry Biabaud was samen met collega Jean-Philippe Weber gedurende het raceweekend veelvuldig in de Repsol/Honda-pitbox te zien. Biabaud hield zich groot na dit gevoelige gezichtsverlies, amper een jaar nadat boegbeeld Rossi ook al de wijk nam. “Voor ons was de verstandhouding met Honda belangrijk”, verduidelijkte de Fransman. “En ook voor ons werd het een probleem. Het persbericht na de GP van Brno (waarin Pedrosa Michelin neersabelde, FW) was voor ons ook niet goed. Dit is niet de mooiste oplossing, maar we hebben dit weekend onze prioriteiten moeten stellen. Daarin past die relatie met Honda, maar ook het feit dat het lastig werken is met coureurs die niet gemotiveerd zijn. Het is een verlies, maar op een bepaalde manier is het ook goed. We kunnen ons nu weer concentreren op onze andere klanten.”Ook de discussie over één bandenmerk voor 2009 in de MotoGP-klasse werd in Misano met de dag actueler. Volgens Bridgestone-man Yamada is de invoering vrijwel niet meer tegen te houden. “Het is tijdens de rijdersmeeting in Brno besproken en alle rijders waren er over eens dat het beter is. Het voorstel is nu door Dorna naar de MSMA (de vereniging van fabrikanten, FW) gestuurd en wordt in Motegi besproken.”Zijn collega Biabaud verwachtte dat het zo’n vaart nog niet loopt, wellicht gesterkt door het feit dat in Misano vijf van zijn klanten in de top 10 te vinden waren. “Laten we eerst die meeting in Motegi maar eens afwachten”, hield Biabaud de moed er in. Yamada zei in Misano tegen de verdrukking in tegen de invoering van één bandenmerk te zijn. “Wij zijn in 2002 in de MotoGP gekomen met twee doelen: het verbeteren van het image van ons merk en het verbeteren van onze technologie. Als er maar één merk overblijft, ontbreekt competitie en dat is niet goed voor de ontwikkeling.” Die opmerking staat haaks op het feit dat één bandenmerk onderdeel kan zijn van een pakket maatregelen om de MotoGP veiliger te maken. Jean-Philippe Weber hoopt net als Yamada dat het niet zo ver komt en erkent dat zijn merk fouten heeft gemaakt. “In Laguna maakten we een tactische fout door te harde banden mee te brengen en in Brno waren onze voorbanden niet goed genoeg”, stak Weber de hand in eigen boezem. “Wij weten dat dit niet nog een keer mag gebeuren.” Kritiek over gebrekkige communicatie met de teams nam Weber ter harte. “Misschien is de concurrentie duidelijker in het delen van de verantwoordelijkheden. Maar wij willen zeker meer informatie met de teams delen.”Ook als het in 2009 niet tot een bandenregel komt, dreigt leegloop bij Michelin. Zeker nu het Repsol/Honda Team een eerste stap heeft gezet richting Bridgestone en ook Tech3 Yamaha zich niet al committeert aan Michelin voor volgend jaar. Vrijwillig terugtrekken uit de MotoGP zal het tot en met 2006 superieure Michelin zich niet. “Wij hopen dat er klantenteams zijn die zich willen onderscheiden door een andere keuze te maken”, wees Weber naar LCR en JiR/Scot. Dat Michelin daarbij in de buidel moet tasten, is niet onaannemelijk. Dunlop hield in 2006 en 2007 Tech3 financieel op de been, een dergelijke constructie met één of meerdere teams is voor Michelin niet uitgesloten. En mocht de bandenregel in 2009 realiteit worden, dan zal men van Michelin meedingen, liet Weber weten. “Wij zullen Dorna in dat geval een voorstel doen.”Voor Michelin is het een kwestie van overleven. In de Formule 1 heeft Bridgestone de alleenheerschappij, in het WK Rally, het WK Superbike en het Britse Superbike-kampioenschap is Pirelli de rubberleverancier. De MotoGP blijft derhalve het enige aansprekende motorsportplatform waarop Michelin zich kan laten gelden. De ontwikkelingen in Misano, hoe onverkwikkelijk ook, hebben ook Michelin duidelijk gemaakt dat de komende tijd het laatste beetje prestige en respect op het spel staat. ________________________________________[KASTEN PITSTOP]PITSTOP[Bild: 204279]• Marco Melandri liet na de laatste GP in Brno weten dat hij volgend jaar op een Kawasaki zit. Een handtekening is echter nog niet gezet. “Wij hebben Marco een aanbieding gedaan en hij kan zich daar in vinden”, aldus zegsman Ian Wheeler van Kawasaki. “De zaak wordt echter beslist door Kawasaki Japan. Daar kunnen nog details aangepast worden. Maar het is niet aannemelijk dat het alsnog afketst.” Wheeler verwacht ten tijde van de GP van Indianapolis zekerheid te hebben. Ook aangaande de derde Kawasaki voor 2009 waarover wij in de vorige MotoPlus al berichtten. Daarvoor moet extern budget de inzet mogelijk maken. Toni Elias wordt genoemd als rijder, terwijl Jorge Martinez de crew rond zijn landgenoot zou managen. • John Hopkins ontbrak de eerste trainingsdag in Misano vanwege “problemen met een in Brno geblesseerde rib en een opspelende spier in zijn ribbenkast”, luidde de officiële teamlezing. In de paddock was echter duidelijk dat Hopkins’ problemen niet zo zeer op fysiek vlak lagen, maar veel meer in de persoonlijke sfeer zaten. Naar buiten toe hield het Kawasaki-management Hopkins de hand boven het hoofd. Dat hij zichzelf echter geen goede dienst bewees met zijn afwezigheid op vrijdag was duidelijk. JiR-baas Gianluca Montiron deed op zaterdag in Misano heel wat wenkbrauwen fronsen door te zeggen dat hij in gesprek is met Hopkins voor 2009. Ook is Montiron met Sete Gibernau in gesprek. Ben Spies heeft een “letter of intent” getekend met JiR.• Naar aanleiding van goede testresultaten in Brno lieten Loris Capirossi en Chris Vermeulen Suzuki weten dat zij in Misano graag met het prototype van de 2009-GSV-R zouden rijden. Het duo kreeg de beschikking over één nieuwe en één 2008-machine. Het nieuwe chassis biedt meer mogelijkheden om een voorband te gebruiken die tot nu toe alleen door Casey Stoner, Valentino Rossi en – sinds Brno – door Shinya Nakano werden gebruikt. De andere band voelt aanvankelijk nerveuzer aan, maar heeft een langere levensduur. [Bild: 203988]• Suzuki is voor 2009 zo goed als rond. Capirossi, die in Misano zijn 277e GP reed, zegt dat hij alleen nog maar zijn handtekening hoeft te zetten. Bij Vermeulen lagen de zaken iets gecompliceerder, omdat de Australiër ook een aanbieding van Gresini/Honda had. Op zondag kwam het officieuze bericht dat Vermeulen toch getekend had bij Suzuki.• Voor de tweede editie van de GP van San Marino werd de pitstraat verlengd en de tweede bocht aangepast. Rossi bleek niet tevreden over de wijziging. “De uitgang van de pits was vorig jaar gevaarlijk”, verklaarde Rossi. “Op onze verzoeken is die aangepast, maar dat is anders gedaan dan wij wilden. Het bleek niet goed te zijn voor auto’s, maar nu is het slechter geworden dan het vorig jaar voor ons was. De tweede bocht is nu veel krapper.” Wereldkampioen Stoner betitelde de tweede bocht nu als “een ramp”. “Het is niet onveiliger”, maar vorig jaar zat er meer snelheid in en was het leuker om te rijden”, aldus Stoner. • Nicky Hayden zat voor het eerst sinds de Amerikaanse GP weer op een MotoGP-machine hoewel zijn hielblessure, opgelopen tijdens een een Supermoto-evenement, nog niet geheel genezen was. De oud-wereldkampioen liep op donderdag nog op krukken en had zijn rechter onderbeen in een spalk. Hayden liet een speciale laars maken met extra steun. “Waar de breuk zit, is het nog wel erg gevoelig”, gaf Hayden toe. “Als ik druk zet op de voet, komen twee botten op elkaar en dat maakt het pijnlijk.” Hayden crashte bovendien op vrijdag. Na elke sessie werd de pijn erger en de Amerikaan meldde zich op zondagochtend af voor de race. • Hayden toonde zich in Misano verbaasd over het feit dat Shinya Nakano sinds Brno met een “Pedrosa”-RCV rijdt. “Ik heb er eerder last dan geen profijt van”, schatte hij in. “Ik zou liever zien dat Honda alle aandacht richt op de ontwikkeling van het blok met pneumatische kleppen dat ik gebruik. Ik zou liever zien dat Dani het ook gebruikte. Naar mijn mening is het niet verstandig om die aandacht over twee verschillende projecten te verdelen.” Na de GP van Brno testte Tady Okada Haydens machine en toonde zich verheugd over de progressie. Hayden was in Misano minder enthousiast. “Te oordelen naar Tady’s verhalen had ik hier grotere verbeteringen verwacht. Het is zeker nog geen ‘magic’.” De benzineconsumptie van de nieuwe RCV is nog steeds een bron van zorg voor Hayden. “We moeten de machine armer afstellen om zeker te zijn dat we de finish zien. Dat maakt de fiets piekeriger en lastiger te rijden.” [Bild: 203310]• James Toseland testte in Brno een nieuwe koppeling voor zijn Yamaha. De koppeling die “buitenshuis” gemaakt wordt, leverde een voordeel op bij het terugschakelen waardoor de “engine braking” minder sterk was. Toseland gebruikte de koppeling echter niet in Brno en het ziet er niet naar uit dat het onderdeel dit jaar aan de Yamaha-coureurs uitgeleverd zal worden. Volgens een lid van het team betrof het een test voor 2009. Toseland kreeg overigens samen met zijn merkgenoten Rossi, Lorenzo en Edwards een onaangename verrassing na de tijdtraining. De racedirectie beboette het viertal voor een in de MotoGP niet toegestane proefstart na het slot van de training. De overtreding kostte de coureurs 1000 dollar. Colin Edwards had een eigen verklaring. “Ik stopte alleen maar bij die jongens om te zeggen dat het niet mocht.”[Bild: 203429]• Marco Simoncelli blijft nog een jaar in de 250 cc-klasse nadat hij een aanbod van Gilera accepteerde. De Italiaan legde een aantrekkelijke aanbieding van Ducati naast zich neer. Zijn teamgenoot zou Mattia Pasini kunnen worden, maar die heeft ook een aanbod van KTM. Bradley Smith maakt mogelijk de overstap naar de kwartliterklasse met Jorge Martinez. Of hij daar als derde rijder komt of dat hij Hector Faubel vervangt, is nog onduidelijk. Bautista tekende bij in Misano. Hector Barbera verkast naar het Jack&Jones Team. Ducati wil Mika Kallio weer/nog steeds stallen bij Pramac/Ducati. Het team ziet meer in het koppel Elias/De Angelis. Ducati-testrijder Niccolo Canepa, twee weken geleden nog “99,9 procent zeker” volgens een zegsman van het team is uit de picture. Hij kan terecht bij het BMW-Superbike-team.• Davide Brivio van het Fiat/Yamaha Team sprak in Misano berichten tegen dat hoofdsponsor Fiat niet van plan zou zijn om na het aflopen van het tweejarige contract door te gaan met Yamaha. “We hebben besprekingen gevoerd met Fiat, maar ook met Wudy en Acer en alle partners hebben ons verteld interesse te hebben om contracten te verlengen”, aldus Brivio. “Ik denk dat de resultaten ook weinig aanleiding geven tot ontevredenheid.” Brivio verwacht uiterlijk in oktober bekend te kunnen maken dat de contracten zijn gesloten. ________________________________________[Bild: 204312]MotoGP-rapport [LOGO MOTOGP] WK TUSSENSTAND1. Valentino Rossi, 262 punten; 2. Casey Stoner, 187; 3. Dani Pedrosa, 185; 4. Jorge Lorenzo, 140; 5. Andrea Dovizioso, 118; 6. Chris Vermeulen, 110; 7. Colin Edwards, 108; 8. Shinya Nakano, 87; 9. Loris Capirossi, 86; 10. James Toseland, 85; 11. Nicky Hayden, 84; 12. Toni Elias, 82; 13. Alex de Angelis, 49; 14. Marco Melandri, 48; 15. Sylvain Guintoli, 47. ________________________________________[KASTEN 125 CC]125 CC: TALMACSI VECHT VOOR LAATSTE KANSGabor Talmacsi startte dit jaar al twee keer eerder vanaf pole position. Beide keren bleef de overwinning buiten bereik. In Misano stond hij voor de derde opeenvolgende GP op de beste startplaats. Voor de Hongaarse wereldkampioen was het driemaal scheepsrecht. Hoewel Talmacsi geen foutloze race reed, behield hij dankzij een verdiende overwinning wel zijn minieme kans op titelprolongatie. Een star-finish-zege was het echter niet, want na een remfout van Talmacsi voerde Bradley Smith drie doorkomsten het veld aan. In die drie ronden maakte Talmacsi zijn achterstand weer goed en perste zich vervolgens brutaal voorbij de jonge Brit. Diens verzet was direct gebroken en Talmacsi scoorde na het sprintje in Assen zijn tweede GP-zege van het jaar. In de WK-stand promoveerde hij weer naar de derde positie, de plek die hij in Brno moest afstaan aan Stefan Bradl. In Misano was de Duitser minder succesvol. Aan Bradl zelf lag het niet. Na een matige elfde trainingsplek acteerde de Aprilia-coureur sterk in de wedstrijd, maar acht ronden voor het einde liet de techniek hem in de steek. Bradl had toen al de derde plaats moeten verruilen voor de zesde. Bradl was niet de enige non-scorer. Scott Redding kon zijn knappe vierde trainingstijd niet omzetten in punten: de 15-jarige Engelsman crashte al in de tweede ronde. Steve Bonsey van het De Graaf GP Team strandde twee doorkomsten later met pech. Pol Espargaro startte als derde, maar werd eveneens geremd door een onwillige machine. De meest opvallende coureur die puntloos bleef was echter Mike Di Meglio. De WK-lijstaanvoerder vocht met zijn grootste concurrent Simone Corsi om de derde plaats, maar crashte acht ronden voor het einde. Het was Di Meglio’s eerste nulscore van het jaar. Corsi werd derde, maar moest daarvoor wel in de slag met Joan Olivé. De Spanjaard moest in de laatste bocht een ultieme poging om derde te worden bekopen met een crash. De kleine Marc Marquez werd nu keurig vierde. Danny Webb moest in de eerste ronde drie crashers ontwijken en pakte uiteindelijk nog twee punten. Hugo van den Berg reed het hele weekend onder de maat en werd in de achterhoede 24e. UITSLAGEN 125 CC: 1. Gabor Talmacsi (HON), Aprilia; 2. Bradley Smith (GB), Aprilia; 3. Simone Corsi (I), Aprilia; 4. Marc Marquez (E), KTM; 5. Nicolas Terol (E), Aprilia; 6. Andrea Iannone (I), Aprilia; 7. Sandro Cortese (D), Aprilia; 8. Dominique Aegerter (CH), Derbi; 9. Esteve Rabat (E), KTM; 10. Sergio Gadea (E), Aprilia; 11. Efren Vazquez (E), Aprilia; 12. Joan Olive (E), Derbi; 13. Michael Ranseder (AU), Aprilia; 14. Danny Webb (GB), Aprilia; 15. Jonas Folger (D), KTM; 24. Hugo van den Berg (NL), Aprilia. WK TUSSENSTAND: 1. Mike di Meglio, 186 punten; 2. Simone Corsi, 158; 3. Gabor Talmacsi, 147.[Bild 204944]Gabor Talmacsi pakte in Misano zijn laatste kans om uitzicht op titelprolongatie te houden. Bradley Smith (38) werd achter de Hongaar tweede. [Bild: 204910]Mike di Meglio in een pose zoals we hem vroeger vaker zagen. Het was de eerste nulscore van de lijstaanvoerder. ________________________________________[KASTEN 250 CC]250 CC: BAUTISTA WINT IN FOUTENFESTIVALDe kwartliterklasse zal nog maar een paar seizoenen bestaan, maar wat de coureurs in Misano lieten zien, was een groots spektakel. Dat Alvaro Bautista vanaf de elfde startplaats naar zijn derde seizoensoverwinning stormde was sensationeel, de wijze waarop dat ging tartte eenvoudigweg elke omschrijving. Alex Debon vloog in de vierde ronde met een highsider van zijn fiets, waarna Hector Faubel over de machine ten val kwam. Een ronde later schakelde het KTM-duo Mika Kallio-Hiroshi Aoyama elkaar uit. Kallio schatte de snelheid van zijn teammaat verkeerd in en ramde de Japanner van achteren. Die viel en Kallio kon de glijdende KTM niet ontwijken. Kallio meende dat Aoyama veel te langzaam was geweest, de Japanner vond de actie van de Fin “zo vroeg in de race” niet slim. Het duo streed op dat moment mee in een kopgroep van zo’n acht rijders. In de elfde ronde kwam er een einde aan de ambities van Mattia Pasini. De thuisrijder, vorig jaar nog zegevierend in de 125 cc, werd als leider in één van de snelste bochten van het circuit van de sokken geramd door Hector Barbera. Polesitter Barbera speelde een dubieuze rol in de San Marinese GP. De Spanjaard grossierde in fouten en gewaagde inhaalacties die hem uiteindelijk de toorn opleverden niet alleen van een terecht ziedende Pasini, maar ook van Marco Simoncelli. De WK-leider liet zich verleiden tot een bikkelhard lijf aan lijf-gevecht met Barbera. Met de wetenschap dat concurrent Kallio al lang uit de race lag, was dat niet verstandig van de Italiaan. Simoncelli en Barbera hanteerden beiden het breekijzer, maar Simoncelli verloor een derde plek door een eigen fout. Bautista had toen al samen met de sterk sturende Yuki Takahashi geprofiteerd van het haantjesduel en pakten de eerste twee plekken. Barbera scoorde een derde plaats en werd in de pits onthaald op een striemend fluitconcert van het 51.000-koppige publiek én enkele boze Pasini-aanhangers. Simoncelli werd achter teamgenoot Roberto Locatelli en Julian Simon nog zesde, maar realiseerde zich dat hij een grote kans op meer punten had laten liggen. Zijn voorsprong op Kallio bedraagt nu 26 punten. De dolblije Bautista is derde met 27 punten achterstand. UITSLAGEN 250 CC: 1. Alvaro Bautista (E), Aprilia; 2. Yuki Takahashi (J), Honda; 3. Hector Barbera (E), Aprilia; 4. Roberto Locatelli (I), Gilera; 5. Julian Simon (E), KTM; 6. Marco Simoncelli (I), Gilera; 7. Thomas Luthi (CH), Aprilia; 8. Ratthapark Wilairot (THA), Honda; 9. Lukas Pesek (CZ), Aprilia; 10. Karel Abraham (CZ), Aprilia; 11. Fabrizio Lai (I), Gilera; 12. Federico Sandi (I), Aprilia; 13. Manuel Hernandez (E), Aprilia; 14. Toni Wirsing (D), Honda; 15. Simone Grotskyj (I), Gilera. WK TUSSENSTAND: 1. Marco Simoncelli, 190 punten; 2. Mika Kallio, 164; 3. Alvaro Bautista, 163.[Bild: 204457]Kill and attack! Alvaro Bautista profiteerde optimaal van het foutenfestijn bij de kwartliters.[Bild: 204662]Marco Simoncelli, hier achter Bautista, belandde naast het podium, maar behield wel de leiding in de WK-stand. ________________________________________[KASTEN WINNAAR/VERLIEZER][Bild: 121784]WINNAAR VAN HET WEEKEND: RepsolAls sinds 1995 is oliegigant Repsol gelinkt aan het Honda-fabrieksteam. Repsol en Honda vierden samen wereldtitels voor Mick Doohan (1995 – 1998), Alex Crivillé (1999), Valentino Rossi (2002 en 2003) en Nicky Hayden (2006). Een sponsor om zuinig op te zijn, derhalve. En die status leidde er in (het voortraject naar de GP in) Misano toe dat Repsol haar machtspositie op belangrijke wijze vergrootte. Dat een hoofdsponsor van een team gedurende het seizoen bepaalt dat haar troetelkindje Dani Pedrosa de laatste vijf GP’s van het seizoen op andere banden naar de finish moet fietsen, geeft blijk van macht. Repsol oefende zware druk uit op HRC en zag ’s werelds grootste motorenfabrikant overstag gaan. Alle betrokken partijen, van Honda tot Repsol en van Michelin tot Bridgestone, blonken uit door het uitspreken (of in het geval van HRC Managing Director Yasutake: oplezen) van politiek zeer correcte teksten. De gebeurtenissen in Misano duiden er op dat de invloed van een hoofdsponsor zeer oprekbare grenzen kent. Dat is voor Repsol een dikke winst. Dat men daarmee de sport op een hellend vlak brengt en bovendien weinig sympathie kweekt, is van ondergeschikt belang. [Bild: 200444]VERLIEZER VAN HET WEEKEND: HRCHet machtige HRC, van 1983 tot nu goed voor veertien wereldtitels met partner Michelin in de klassen 500 cc en MotoGP, wekte de indruk gezwicht te zijn voor de Spaanse druk van Repsol en de Spaanse tandem Puig/Pedrosa. Vorig jaar sprak HRC-baas Hamane in Motegi nog alle vertrouwen uit in het toen ook worstelende Michelin. Pedrosa, na de Dutch TT koploper in het WK, had Honda al laten weten volgend jaar zeker niet meer op Michelins te willen rijden. Dat een dergelijke transfer onafwendbaar was, is opmerkelijk, maar na de tegenvallende resultaten niet onverwacht. Immers, ook Valentino Rossi dwong vorig jaar met hulp van Dorna-baas Ezpeleta Yamaha en Bridgestone in een situatie waarin zij geen nee meer konden verkopen. Het verschil met toen is duidelijk: de overstap kwam ná het seizoen, nu geschiedt die met nog vijf races te rijden. HRC leed in Misano gezichtsverlies door Repsol en Dani Pedrosa de zin te geven. HRC had Repsol en Pedrosa die toezegging kunnen doen voor 2009, maar door nu de oren te laten hangen door twee partijen die horen te dienen en niet te dwingen, bewijst HRC zichzelf een slechte dienst. Het was beter geweest de besprekingen met Bridgestone voor 2009 te openen en de deal te sluiten, Michelin te danken voor veertien wereldtitels, Repsol te vragen nog enig geduld uit te oefenen en dwingeland Pedrosa te verstaan te geven vooral zijn werk te doen met de middelen die hem ter beschikking staan. [Weitere Bilder][Opener: 204561][Einsatz opener: 205106]Van held naar schlemiel: Casey Stoner lijkt het spoor na zijn tweede opeenvolgende en onbegrijpelijke val volkomen bijster. [2e Spread][204304]Emotie bij Rossi. Terecht, want de Italiaanse virtuoos evenaarde het zegerecord van Giacomo Agostini. [204840]Jorge Lorenzo is terug en hoe! De Spanjaard finishte knap als tweede. [204385]En dat is twee. Toni Elias pakte met een derde plek zijn tweede achtereenvolgende podiumplek en hield Dani Pedrosa achter zich. [204313]In de openingsfase leek er geen vuiltje aan de lucht voor Casey Stoner. Koppositie, klein gaatje en toch ging het weer mis. [5e Seite][204873]Ook in zijn 277e GP was Loris Capirossi weer onvermoeibaar en liet de veteraan zien nog lang niet versleten te zijn.[204390]Andrea Dovizioso, hier voor Shinya Nakano en James Toseland, had een super start, maar viel door een matige voorband terug. [204562, wenn platz]Marco Melandri voor de man wiens zitje hij volgend jaar overneemt, Anthony West.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-