+ Plus

GP Wegrace Misano, San Marino 2013

Eindelijk kon Jorge Lorenzo weer eens winnen zoals hij wilde. Twee weken nadat hij in Silverstone op grandioze wijze Marc Marquez had verslagen in de laatste bochten, bediende de Spanjaard zich in Misano van een andere techniek. Lorenzo ontsnapte direct na de start en liet zich niet meer achterhalen. Marquez hield de schade beperkt door teamgenoot Dani Pedrosa achter zich te houden. Thuisfavoriet Valentino Rossi werd vierde. Er zijn weinig circuits waar Jorge Lorenzo zo’n indrukwekkende erelijst heeft als op Misano. De MotoGP-kampioen won er in 2007 de 250 cc-wedstrijd en is sinds zijn entree in de MotoGP niet lager geëindigd dan de tweede plaats. Zijn vijfde overwinning van het jaar betekende meteen zijn derde zege op rij tijdens de Grand Prix van San Marino – en nooit begon de 26-jarige Spanjaard vanaf de pole. Bovendien was zijn overwinning op het korte Misano net zo goed imponerend als in Silverstone, want elke poging van het Repsol/Honda-duo Marquez-Pedrosa om het gat te dichten wist hij met succes af te slaan. Daardoor miste de race op Misano het spektakel van de Britse Grand Prix, maar met zijn 49e Grand Prix-zege dwong Lorenzo weer diep respect af. “We hebben het hele weekend remproblemen gehad, maar we hebben nooit opgegeven”, benadrukte een trotse Lorenzo. Een zeer welkome verbetering hadden Lorenzo en teamgenoot Valentino Rossi al op donderdag begroet toen duidelijk was dat het duo eindelijk over de langverwachte ‘seamless shift’-bak zou kunnen beschikken. Belangrijk was bovendien dat de nieuwe bak in de huidige M1-blokken kon worden ingebouwd. Met name Rossi was zeer goed te spreken over de bak, terwijl Lorenzo meende dat de bak in Brno en Silverstone meer voordelen zou hebben opgeleverd. “De bak is fantastisch”, vond Rossi echter. “De motor is makkelijker en minder vermoeiend te rijden en het gevoel is beter. Je kunt je meer op de lijnen en op het rijden concentreren. De machine is minder veeleisend. Hij gaat minder op snel op het achterwiel en hij is stabieler.” Voor de tweede keer dit jaar kwalificeerde Rossi zich op de eerste rij, met als vaste voornemen om niet weer als vierde te finishen. Ondanks een crash in de vierde vrije training pakte Marc Marquez zijn zesde pole position voor een ontevreden Lorenzo. Hoewel zijn constante ritme een goed voorteken leek te zijn voor de wedstrijd, was de regerend kampioen niet gerust op de afloop. Toen hij de snelste tijd klokte in de warm-up – terwijl Marquez na het verstrijken van de tijd nóg een keer onderuit gleed – kwam bij Lorenzo het vertrouwen “In de warm-up hadden we de voorvork aangepast en bij het remmen voelde de machine veel beter”, vertelde hij na afloop. “Ik was kwaad om dat we van alles hadden geprobeerd, nu ook de nieuwe bak hadden en niet het voordeel leken te kunnen pakken. Maar in de warm-up was ik veel sneller en dat gaf me vertrouwen.” Lorenzo’s begin was overrompelend, want direct na de start ontwikkelde hij een moordend tempo. Terwijl Marquez de van de tweede rij gekomen Dani Pedrosa langszij zag komen en in de vijfde ronde ook nog eens Rossi zag passeren, leidde Lorenzo soeverein. Voor zijn bliksemstart had hij een opvallende verklaring. “Toen ik in de MotoGP kwam, heb ik heel wat crashes meegemaakt omdat de band moeilijk op te warmen was”, keek Lorenzo terug naar 2008. “Maar toen we met één merk gingen werken, was dat voorbij en kreeg ik meer vertrouwen. Dat is eigenlijk het geheim.” Het feit dat hij zich fysiek weer volledig fit voelt, speelde eveneens een belangrijke rol in de 28 ronden tellende race, meende Lorenzo. “Ik pushte meteen vanaf de start en kon een gaatje slaan, precies zoals ik van plan was. Het was een zware wedstrijd, want de druk van Marc en Dani werd niet minder.” Maar terwijl Lorenzo wel een foutloze race liet zien, waren bij Marquez wel enkele missers te zien. Nadat hij wijd ging en Rossi de derde plaats zag overnemen, had de klassementsleider enige tijd nodig om het goede ritme weer op te pakken. “Ik wist dat het begin van de race het moeilijkst zou zijn met de volle tank”, aldus Marquez. “Ik maakte een fout en ging wijd en dat kostte tijd. Mijn fout, want ik moet rustiger blijven. Dat is mijn gebrek aan ervaring. Maar het belangrijkste was dat ik het gevoel weer terug kreeg en ik kon het gat weer dichtrijden naar Dani en daarna een mooi strijd uitvechten met Dani. Het was me ook wel duidelijk dat Jorge te ver weg was. Ik zou te veel risico’s moeten nemen om hem nog te achterhalen en ik was ook best moe geworden. Twintig punten waren beter dan niets. Misschien had ik kunnen winnen, maar die twee fouten in het begin maakten het erg moeilijk.” Dat hij in twee opeenvolgende wedstrijden Marquez achter zich had gehouden was voor Lorenzo niet direct een reden om een voorschot te nemen op titelprolongatie; het gat tussen de twee – en ook Dani Pedrosa – bedraagt met nog vijf wedstrijden te rijden immers nog steeds 34 punten, zag ook Lorenzo. “Als je kampioen wilt worden, zul je wedstrijden moeten winnen”, was de Yamaha-coureur zich bewust van zijn situatie. “Marc finisht telkens als eerste of tweede en dus is hij een erg lastige tegenstander. Maar we blijven proberen.” Dani Pedrosa werd elf ronden voor het einde gepasseerd door teammaat Marquez. In de slotfase kwam Pedrosa nog even terug, maar het was een tijdelijke opleving in een toch al moeilijk en weinig overtuigend weekend. “In de eerste paar ronden had ik al veel verloren en ik voelde me niet helemaal op mijn gemak”, vertelde Pedrosa. “Ik maakte één foutje in de laatste bocht en de aansluiting was weg. Meer zat er vandaag niet in. De laatste paar races heb ik hetzelfde probleem met grip onder volle hellingshoek gehad. Daar kom ik te kort ten opzichte van Jorge en Marc, omdat ik niet vol op het gas kan en daardoor een te lage bochtensnelheid heb. Eerst dacht ik dat het een setting-probleem was, maar nu na zo’n vier wedstrijden met hetzelfde probleem denken we dat er misschien toch iets anders is. Als we dat kunnen oplossen, hebben we misschien weer een kans om races te winnen.” Valentino Rossi werd vorig jaar in Misano op een Ducati op ruim vier seconden tweede achter Jorge Lorenzo, dit keer moest hij als vierde finisher vijftien seconden toegeven. Rossi’s laatste podium dateert al weer van Laguna Seca toen Lorenzo en Pedrosa niet fit waren. Of de vierde plaats – alweer zijn vijfde van het seizoen – voor Rossi het maximaal haalbare is? Yamaha-baas Lin Jarvis gelooft dat niet. “Het is altijd moeilijk voor een topatleet om te erkennen wanneer zijn tijd is geweest, maar Valentino is niet hier om ergens halverwege het veld zijn rondjes te rijden”, was Jarvis’ overtuiging. “Na twee moeilijke jaren bij Ducati heeft hij hernieuwde motivatie gevonden en van de vier coureurs die dit jaar een MotoGP-race hebben gewonnen, is hij er een. Hij houdt nog steeds van de racerij en het rijden met motoren geeft hem een kick die hij in de Formule 1 niet zou hebben gekregen, wist hij zelf ook wel. Als hij dit jaar net zo had geworsteld als bij Ducati, denk ik echt dat hij de eerste was geweest die had gezegd dat het mooi was geweest. Maar met deze resultaten kun je toch moeilijk stellen dat hij het kwijt is? Hij zal zijn beslissing over 2015 begin volgend jaar maken, maar ik heb gezien hoe hard hij nog traint en hoe toegewijd hij nog is.” Ook Rossi’s crewchief Jerry Burgess houdt vertrouwen in de man met wie hij sinds 2000 samenwerkt. “Hij klaagt niet en doet niets fout. Er zijn momenteel alleen drie rijders sneller”, constateerde de Australiër. “En als hij er nog plezier in heeft, waarom zou hij dan stoppen? Als hij de doorstroom van nieuwe talenten zou tegenhouden, zou Yamaha hem geen nieuw contract aanbieden, maar daar geloof ik niet in. Natuurlijk zouden we liever dichter bij de kop zitten, maar ons probleem is het remmen. Als hij geen probleem zou hebben en met deze achterstand vierde zou worden, hadden we pas écht een probleem. De Yamaha van 2013 is niet de machine van 2009, de motor is zwaarder en de banden zijn ook veranderd. Hij remt niet later dan de anderen, maar hij kan de machine niet afremmen zoals destijds. We moeten verder met de voorkant aan het werk.” Rossi zelf meende dat hij moet werken aan het tweede deel van de race, terwijl hij eerder juist in het begin tijd liet liggen. “Jorge en de Honda’s zijn constanter”, aldus Rossi. “Mijn snelste ronde was 0,1 langzamer dan Marc, net zo snel als Jorge en sneller dan Dani, maar omdat ik langer en zwaarder ben, moeten wij heel voorzichtig zijn met de vermogensafgifte in verband met de benzine die we mee kunnen nemen. We moeten heel zuinig zijn en daardoor laten we aan het eind wat liggen om er voor te zorgen dat we de streep halen. We moeten er voor zorgen dat we minder op de grens zitten en hetzelfde tempo kunnen vasthouden tot de finish.” Stefan Bradl troefde Cal Crutchlow af in de strijd om de vijfde plaats. De Duitser zat de hele race aan Crutchlows achterwiel geplakt en sloeg in de laatste ronde toe. Crutchlow kampte nog duidelijk met de naweeën van een desastreuze Britse Grand Prix waar hij drie crashes moest verwerken. Dat de Tech3-coureur worstelt met het vertrouwen, was in Misano duidelijk te zien aan het feit dat hij in de snelle bochten de langzaamste Yamaha-rijder was, terwijl daar oorspronkelijk zijn kracht lag. “Toch ben ik blij met de zesde plaats”, zei de 27-jarige Crutchlow. “Het is weliswaar niet de plek die ik in gedachten had, maar vooraan meedoen was niet mogelijk. Als je zag hoe moeilijk ik het op vrijdag en zaterdag had (Crutchlow kwam pas via de ‘herkansing’ bij de snelste twaalf coureurs terecht in de kwalificatie, red), dan valt dit nog mee. Ik mis momenteel het vertrouwen bij hard remmen onder hellingshoek, maar ik heb vandaag geen fout gemaakt. Wat dat betreft was het misschien wel een van mijn beste races van het jaar. Maar natuurlijk moet ik weer meer snelheid vinden. Die gaat wel weer komen.” Moto3: RINS WORDT RIJP Twee keer zorgde Alex Rins dit weekend voor blijdschap binnen zijn team. De eerste maal was toen hij bekend maakte dat hij ook in 2014 voor het team zou rijden en op zondag maakte hij het fest compleet door in een rechtstreeks duel Maverick Viñales te verslaan. De twee Spanjaarden zorgden voor een boeiende ontknoping van een spannende race die maar twee rijders aan de kop van het veld kende. In de laatste ronde passeerde Rins Viñales en pakte alweer zijn vierde overwinning van het jaar. Teamgenoot Alex Marquez – ook hij tekende bij – kwam als derde binnen. Polesitter Jonas Folger zat aanvankelijk bij de twee leiders, maar de Duitser vloog met een highsider van zijn machine en liep een breuk in zijn voet en kneuzingen in zijn schouder op. Hij was niet de enige met fysieke schade. Klassementsleider Luis Salom werd op vrijdag van zijn KTM gelanceerd en blesseerde zijn al eerder gekwetste voet. Salom startte vanaf de tiende plaats, maar werkte zich nog op naar de vierde plaats. Ook Salom zorgde voor nieuws: samen met Maverick Viñales vormt hij volgend jaar het Moto2-team van Sito Pons. Bij het team van Aki Ajo wordt Salom vervangen door Jack Miller. Die werd in Misano direct achter Salom vijfde. Jasper Iwema kon een hoopgevende tweedaagse test in Vallelunga geen bijzonder gevolg geven. Iwema had op de grid nog maar twee rijders achter zich staan, maar reed in de race naar voren naar de 21e plaats. Moto2: ESPARGARO VERDEELT KRACHTEN Een fantastisch eindschot bracht Pol Espargaro in Misano nog de onverwachte winst. De Spanjaard reed de eerste drie ronden op kop, totdat hij afgelost werd door Takaaki Nakagami. De Japanner bouwde een veilig ogende voorsprong op en leek op het circuit waar drie jaar geleden Shoya Tomizawa dodelijk verongelukte op weg naar zijn eerste Grand Prix-zege. Espargaro’s meedogenloze eindsprint voorkwam het feest. In de laatste vijftal ronden reed de Spanjaard het gat dicht en passeerde vervolgens Nakagami. Die werd voor de vierde keer op rij tweede, terwijl Espargaro uitstekende zaken deed met zijn vierde overwinning van het jaar. Terwijl Pons-teamgenoot het succes compleet maakte met de derde plaats, moest WK-leider Scott Redding diep in de reserves om in de laatste bocht Johann Zarco nog van de zesde plaats af te houden. Redding leverde vijftien punten in op Espargaro en is nog allesbehalve zeker van de titel. Pitstop • Nicky Haydens MotoGP-toekomst lijkt te liggen bij het team van Jorge Martinez. Hayden reed in de week voor de Grand Prix in Misano op verzoek van Ducati nog op een Panigale Superbike in Mugello, maar bezocht daarna de Aprilia-fabriek in Noale. Na zijn weer teleurstellende negende plaats in de Grand Prix van San Marino, twee seconden achter teamgenoot Andrea Dovizioso, gaf de Amerikaan toe gecharmeerd te zijn van de Aprilia en van het Aspar Team. “Ik was onder de indruk van wat ik zag bij Aprilia en ook van het professionalisme bij Aspar”, aldus de MotoGP-kampioen van 2006. Hoewel er nog geen handtekeningen werden gezet, wijst alles dat een deal aanstaande is. “Het zou voor ons een droom zijn om met Hayden te werken”, vertelde Aspars Gino Borsoi. “Hij heeft veel ervaring en zou ons kunnen helpen in de verdere ontwikkeling van de machine.” De komst van Hayden zou het vertrek van Aleix Espargaro naar het Forward Team kunnen bespoedigen. Espargaro, in San Marino dertiende na een ‘ride through’-penalty vanwege een jumpstart, heeft een clausule in zijn contract met Aspar staan die hem aan het team verbindt als hij 2013 afsluit als hoogst geklasseerde CRT-rijder. • Ben Spies komt dit jaar zeker niet meer in actie voor het Pramac Team. De Amerikaan reed dit jaar slechts twee wedstrijden voor het Italiaanse team en zit sinds de Indy GP weer thuis met een schouderblessure. Geruchten als zouden het team en Ducati Spies willen ontslaan, werden tegengesproken door teammanager Francesco Guidotti. “Op dit moment gaan wij er nog steeds van uit dat Ben onze tweede rijder wordt voor 2014. Wij hebben een contract met hem en daar willen we ons aan houden”, vertelde Guidotti. “Ik heb ook niet de indruk dat de fabriek wil breken met Ben. Als ik met Ben spreek, is de frustratie duidelijk en merk ik ook dat hij terug wil komen.” Ducati Corse-baas Bernhard Gobmeier liet echter door doorschemeren dat de fabriek zo snel mogelijk duidelijkheid wil over Spies’ plannen. “Wij willen hem niet kwijt, maar hij moet wel fit zijn”, houdt de Duitser vol. Na de race in Misano maakte het Pramac Team bekend dat Yonny Hernandez de plek van Spies overneemt. Het testschema van Michele Pirro zit te vol om ook de overige vijf races in de planning op te nemen. Hernandez wordt door het teambaas Paul Bird vrijgegeven. • In Misano bevestigde Claudio Domenicali ook dat hij zich weer intensiever met Ducati’s raceprogramma gaat bemoeien. Domenicali voerde van 1999 tot en met 2005 de regie bij Ducati Corse en werd in 2007 benoemd tot General Manager bij de fabriek. Eerder dit jaar volgde hij Gabriele Del Torchio op als CEO en hoewel zijn taken hem verhinderen om zich vol op de racerij te storten, vertelde Dominicali dat hij zich weer meer wil bezighouden met Ducati in de MotoGP en het WK Superbike. “Ik geloof niet in wonderen, maar we moeten beter werken dan dan we tot nu toe hebben gedaan”, vond Domenicali. “Sommige keuzes zijn goed geweest, maar we hebben ook fouten gemaakt. Dat weten we en we willen nu zaken rechtzetten die in de afgelopen 36 maanden fout zijn gelopen. Ik weet zeker dat we weer aan de top kunnen komen. Met de huidige resultaten mogen we niet tevreden zijn. We werken inmiddels aan de machine voor 2014 en daarmee willen we weer meedoen om de podiumplaatsen.” Ducati’s laatste overwinning stamt uit 2010 toen Casey Stoner de Grand Prix van Australië won. • Alex Barros gaat volgend jaar een Moto2-team runnen. De oud-MotoGP- en 500 cc-coureur heeft een bestelling geplaatst bij Suter voor de in Europa onbekende Argentijn Luciano Ribodino. “Motorsport groeit in Brazilië en met een mogelijke Grand Prix in 2014 is dit volgens mij het goede moment om een team op te zetten”, meende Barros. Met het oog op de Argentijnse Grand Prix van 2013 contracteerde Barros Ribodino, maar Barros heeft nog andere plannen. “Misschien kan mijn zoon Alex junior ook een aantal wild cards krijgen.” • HRC-baas Shuhei Nakamoto gelooft dat Honda’s nieuwe productieracer volgend jaar op een aantal circuits in staat zal zijn om het een aantal prototypes erg moeilijk te maken. De vier liter extra brandstof zullen volgens technici een groot voordeel zijn op circuits als Qatar, Misano en Motegi waar benzineconsumptie een grote rol speelt. “Tijdens de kwalificatie gebruiken we het volle vermogen van onze prototypes, maar in de race moeten we rekening houden met de twintig liter die we hebben. Daarom denk ik dat onze productieracer met 24 liter benzine een stuk dichter bij kan komen”, aldus Nakamoto. “Ik twijfel er niet aan dat een coureur van topniveau op sommige banen in de top 6 zou kunnen finishen. Als Casey (Stoner) er mee zou rijden, zou hij misschien wel kunnen winnen in Phillip Island.” Nakamoto bevestigde dat de ontwikkelingskosten van de RCV1000R hoger uitvallen dan Honda had begroot. “Ik ben erg tevreden over de prestaties van de machine tot nu toe, maar niet over de kosten. Maar we hebben ons als Honda verbonden aan dit project en wij zullen de hogere kosten niet doorberekenen aan onze klanten. Wij zijn geen Aprilia.” UITSLAGEN GP WEGRACE MISANO, SAN MARINO Moto3 1. Alex Rins (E), KTM; 2. Maverick Viñales (E), KTM; 3. Alex Marquez (E), KTM; 4. Luis Salom (E), KTM; 5. Jack Miller (AUS), FTR Honda; 6. Zulfahmi Khairuddin (MAL), KTM; 7. Miguel Oliveira (POR), Mahindra; 8. Niccolò Antonelli (I), FTR Honda; 9. Philipp Oettl (D), Kalex KTM; 10. Romano Fenati (ITA), FTR Honda; 11. Niklas Ajo (SF), KTM; 12. Efren Vazquez (E), Mahindra; 13. Jakub Kornfeil (CZ), Kalex KTM; 14. Isaac Viñales (E), FTR Honda; 15. Arthur Sissis (AUS), KTM; 21. Jasper Iwema (NL), Kalex KTM. WK Tussenstand: 1. Luis Salom, 246; 2. Maverick Viñales, 227; 3. Alex Rins, 225; 21. Jasper Iwema, 8. Moto2 1. Pol Espargaro (E), Kalex; 2. Takaaki Nakagami (J), Kalex; 3. Esteve Rabat (E), Kalex; 4. Thomas Lüthi (CH), Suter; 5. Dominique Aegerter (CH), Suter; 6. Scott Redding (GB), Kalex; 7. Johann Zarco (F), Suter; 8. Xavier Simeon (BE), Kalex; 9. Mika Kallio (SF), Kalex; 10. Nicolas Terol (E), Suter; 11. Anthony West (AUS), Speed Up; 12. Mattia Pasini (I), Speed Up; 13. Julian Simon (E), Kalex; 14. Marcel Schrotter (D), Kalex; 15. Alex de Angelis (RSM), Speed Up;. WK Tussenstand: 1. Scott Redding, 202 punten; 2. Pol Espargaro, 179; 3. Esteve Rabat, 151. MotoGP 1. Jorge Lorenzo (E), Yamaha; 2. Marc Marquez (E), Honda; 3. Dani Pedrosa (E), Honda; 4. Valentino Rossi (I), Yamaha; 5. Stefan Bradl (D), Honda; 6. Cal Crutchlow (GB), Yamaha; 7. Alvaro Bautista (E), Honda; 8. Andrea Dovizioso (I), Ducati; 9. Nicky Hayden (USA), Ducati; 10. Michele Pirro (I), Ducati; 11. Bradley Smith (GB), Yamaha; 12. Colin Edwards (USA), FTR Kawasaki; 13. Aleix Espargaro (E), ART; 14. Hiroshi Aoyama (J), FTR; 15. Danilo Petrucci (I), Ioda-Suter. WK Tussenstrand: 1. Marc Marquez, 253 punten; 2. Jorge Lorenzo, 219; 3. Dani Pedrosa, 219.

Lees meer over

Ducati Honda Kawasaki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-