+ Plus

GP Wegrace Misano, San Marino 2012

Jorge Lorenzo had het met Alvaro Bautista, Dani Pedrosa had het met Hector Barbera in Misano. Lorenzo werd in Assen midscheeps geramd door een landgenoot, tijdens de Grand Prix van San Marino knalde Barbera achter tegen een toch al gestreste Pedrosa. Zo kwam een einde aan Pedrosa’s indrukwekkende opmars in de puntenrangen en ziet het er voor Lorenzo dankzij zijn zesde overwinning plots weer een stuk zonniger uit. De meeste jubel veroorzaakte echter Valentino Rossi. Een kwartiertje rijden van huis werd de Ducati-coureur knap tweede.
Steeds vaker werd er dit jaar gerefereerd aan het feit dat Dani Pedrosa nog geen pech heeft gekend. In voorgaande jaren werd de kleine Honda-coureur vaak geplaagd door blessures en andere ongemakken, maar dankzij twaalf top 4-finishes in even zo vele wedstrijden ontpopte Pedrosa tot de gevaarlijkste belager van Yamaha’s Jorge Lorenzo. Vooral toen Pedrosa in de laatste twee races Lorenzo de achterstand terug bracht naar dertien punten, begonnen zelfs sceptici rekening te houden met een mogelijke MotoGP-wereldtitel voor de breekbare Repsol/Honda-man. Dat hij in Misano ook nog eens zijn derde pole in vijf races pakte, was verder bewijs dat Pedrosa zijn kansen niet wil laten schieten. Maar het ongeluk kreeg toch weer vat op de nummer 2 in het WK. Seconden voor de start stak Karel Abraham – die later in de race met een enorme highsider van zijn machine werd geworpen – in lichte paniek zijn handen op toen zijn Ducati voor de tweede keer op het startveld was afgeslagen. Terwijl een enkeling de koppeling al los liet, stopte de wedstrijdleiding de startprocedure om calamiteiten op de grid te voorkomen. Volgens Pedrosa begon toen de onduidelijkheid. “Er heerste totale chaos, want niemand wist wat er ging gebeuren”, keek Pedrosa terug op die verwarrende minuten. “De procedure was niet duidelijk. Niemand wist of of het één minuut of langer ging duren. De bandenwarmers gingen er op, moesten er weer af… Zouden we 28 rijden of 26, zoals ook gezegd werd? Toen kregen we plotseling te horen dat we één minuut voor de start zaten zonder dat er een bord te zien was geweest. De monteurs waren wat zenuwachtig en haastten zich om de start voor te bereiden en toen bleef een bandenwarmer steken.” De sleutelaars hadden de machine half in de pitlane geparkeerd en startten daar de RCV. Reglementair is dat niet geoorloofd en na de opwarmronde moest de polesitter achteraan starten. “Ik probeerde gefocust te blijven en geen fouten te maken in die eerste ronde”, aldus Pedrosa, die zich snel voorbij de langzamere CRT-machines werkte. Bij het aanremmen van de Quercia-bocht kwam de fout echter van landgenoot Barbera die onbedoeld voor een voortijdig einde van Pedrosa’s kansen zorgde. “Toen ik achter Dani reed, miste ik mijn rempunt en ik remde veel te laat”, legde Barbera uit. “Ik probeerde de machine nog te vertragen, maar de voorkant gleed weg. Dani onderuit rijden was wel het laatste wat ik wilde. Het was mijn fout en het spijt me enorm.” Pedrosa was woedend. “Ik weet niet wat voor ‘crazy thing’ hij dacht, maar ik voerde al mijn acties netjes uit. Het is nu natuurlijk makkelijk praten, maar ik denk dat ik hier een kans had om te winnen, zelfs vanaf de laatste startrij”, zat hij waarschijnlijk niet ver naast de waarheid. “Vanaf nu wordt het een stuk lastiger om de titel te veroveren. Maar de machine is goed en ik ben zelf in vorm. Het is dus nog niet voorbij.” Het gehoopte duel kwam er dus niet in Misano. Jorge Lorenzo vertrok uitstekend en gaf de kop niet meer uit handen. De WK-leider claimde een ogenschijnlijk eenvoudige start-finish-zege en vergrootte zijn voorsprong op Pedrosa tot 38 punten. Lorenzo had pas laat door gekregen dat zijn rivaal uit de race lag. “We hebben vandaag geluk gehad”, meende hij na zijn 43e GP-overwinning. “De pech die ik in Nederland heb gehad, had Dani vandaag. Als de start niet was afgebroken, zou Dani niet zijn gecrasht. Misschien had hij me nog kunnen achterhalen, want mijn racepace was niet goed. De baan was niet goed en ik crashte bijna in de derde ronde. Ik wist nog niet dat Dani er uit was en ik ging vol door.” Tot ieders verrassing kwam de grootste bedreiging, zij het op een veilige afstand, van Valentino Rossi. “Valentino was vandaag erg moedig en reed vooral halverwege heel sterk”, aldus Lorenzo die met Pedrosa meevoelde. “Vandaag hebben we gezien dat het niet alleen aan jezelf ligt”, wist hij uit ervaring. “Je motor kan kapot gaan, een ander kan je uit de race rijden…. Er kan nog van alles gebeuren. De voorsprong in het WK is mooi en die mag je niet uit het oog verliezen, maar we moeten gefocust blijven en blijven proberen om races te winnen – zoals al het hele seizoen.” Over zijn aanstaande teamgenoot Rossi op de tweede plaats niet ver achter hem, antwoordde Lorenzo gevat. “Ik heb hem liever achter me dan voor me.” Rossi claimde op het Misano World Circuit Marco Simoncelli zijn eerste ‘droge’ podium voor Ducati. Enkele weken geleden testte de thuisrijder en en met een nieuw frame en een nieuwe swingarm voelde Rossi zich duidelijk sterker. Een aanvankelijk hard pushende Stefan Bradl hield hij achter zich en toen de dreiging van de Duitser afnam, hield Rossi ook Alvaro Bautista, Andrea Bautista en de in de slotfase sterk opkomende Ben Spies soeverein onder controle. “Dit was heel bijzonder”, sprak een duidelijk opgeluchte Rossi na afloop. “We hebben hier veel fans, het is mijn thuiswedstrijd en het is ook speciaal dat deze baan de naam van Marco heeft. Ik draag deze tweede plaats op. Ik had hem graag een overwinning willen geven, maar dan hadden we nog langer moeten wachten! Ook voor Ducati en al die mensen die hard werken en in mij geloven is dit een belangrijk succes. Het was een vreemd begin van de race, maar (vanaf de zesde plaats, red.) ik maakte een van de beste starts uit mijn carrière. Jorge reed niet echt weg. Ik wist niet wat ik moest verwachten en ik maakte me wel heel erg zorgen voor het tweede deel van de race. Maar de balans was erg goed nadat we wat dingen hadden gewijzigd na de warm-up en het uitkomen van bochten ging erg goed. Toen de band begon te glijden, kon ik wat wegrijden van Bradl. Ik zag Bautista komen, maar wij hadden ongeveer hetzelfde tempo en daarom begon ik te denken dat het mogelijk zou zijn.” De nieuwe chassisdelen gaven Rossi maakten de Ducati makkelijker rijdbaar. “We kunnen wat meer met de geometrie spelen”, aldus Rossi. “We weten dat elke race weer een ander verhaal is, maar ik wil graag over vijf races met een goed gevoel afscheid nemen van Ducati.” Daags na de Grand Prix testte Rossi nog een dag op Misano. “De test was eigenlijk bedoeld voor Nicky, maar hij heeft nog te veel last van zijn hand. Daarom is mij gevraagd of ik kon blijven. Geen probleem. Ik woon hier tien kilometer verderop…” Alvaro Bautista bekroonde een zeer sterke wedstrijd met zijn eerste MotoGP-podium. Zijn derde plaats was zwaarbevochten, want bij het remmen voor de laatste bocht kwam Andrea Dovizioso langszij. De kortere weg naar de finish bracht de van de vijfde plaats gestarte Bautista echter het succes, slechts 0,003 seconde voor Dovizioso, die met problemen aan de voorkant kampte. Bautista’s derde plaats kreeg extra lading omdat hij het resultaat bereikte in de thuisrace van zijn team – en op de machine die in feite bedoeld was voor de betreurde Marco Simoncelli. “Je eerste podium in de MotoGP is altijd bijzonder, maar hier is het extra speciaal. Ik wilde graag een mooi resultaat voor het team, maar dit is ongelooflijk. Ik dacht dat ik het niet zou halen, maar op de grote schermen na de finish zag ik dat het toch gelukt was. Toen zat ik breeduit te lachen in mijn helm.” Volgens Bautista wierp in Misano zijn status als enige Showa-rijder vruchten af. “Soms weten we niet welke kant we op moeten, omdat we geen referentie hebben. Voor dit weekend hadden we een andere setting gekozen en het liep beter.” Bautista keek ook vooruit. Zijn eerste podium kon wel eens helpen, realiseerde hij zich. “Ik vertrouw in mezelf en ik vind niet dat je toekomst van één wedstrijdresultaat af mag hangen. Ik kan alleen maar zeggen dat ik graag wil blijven en dat Fausto me wil houden. Ik hoop dat we er binnen een paar weken uit zijn.” Een teleurgestelde Bradl zakte terug naar de zesde plaats en zijn team constateerde bij terugkeer in de pits een opmerkelijk lage bandenspanning in de voorband; voor Bradl de verklaring waarom zijn machine bij hard remmen in de slotfase onwillig aanvoelde. Nicky Hayden overwoog ’s ochtends nog om zich terug te trekken, maar de Amerikaan reed door de pijn van zijn nog niet volledig herstelde gebroken middenhandsbeentjes heen en finishte als zevende, twee seconden voor Casey Stoners vervanger Jonathan Rea. Over tien dagen rijdt de Noord-Ier ook in Aragon, waar hij onlangs een test afwerkte. De snelste mannen daar waren toen Dani Pedrosa en op de tweede dag Jorge Lorenzo. Moto3: CORTESE LOOPT VERDER UIT Twee keer won Sandro Cortese dit jaar een Grand Prix als hij vanaf pole mocht vertrekken. In Misano maakte de Duitser het trio vol. Cortese reed een zeer beheerste en knappe race en liet ‘youngster’ Romano Fenati op eigen terrein lange tijd het vuile werk opknappen. Drie ronden voor het einde hengelde Cortese de Italiaan weer binnen en maakte vervolgens in de laatste ronde handig gebruik van de schermutselingen achter hem. In hun ijver om de KTM-coureur niet te laten ontsnappen hadden Fenati, Luis Salom en ook Maverick Viñales vooral oog voor de eigen belangen. Viñales trainde slechts als elfde maar na een sterke inhaaljacht had hij tot de laatste bocht nog kans op de derde positie achter Cortese en de weer slim rijdende Salom. Een alles of niets-inhaalactie van Alex Rins hield hen beiden naast het podium, terwijl Fenati dankbaar profiteerde. Jasper Iwema ging al in de tweede ronde onderuit. Moto2: MARQUEZ WINT PRESTIGESTRIJD De Moto2-coureurs kregen slechts veertien ronden om hun spektakel op te voeren. Gino Rea blies zijn machine op en legde een oliespoor waardoor de rode vlag tijdelijk de wedstrijd stillegde. Na de herstart sloeg Andrea Iannone meteen een gat ten opzichte van zijn achtervolgers. Pol Espargaro had echter een uitstekende eindsprint, maar kreeg ook polesitter Marc Marquez met zich mee. Nadat de twee vier doorkomsten voor het einde Iannone passeerden werd de winnaar pas na een bloedstollende laatste ronde bepaald waarin het duo meerdere malen van positie wisselde. En halve ‘blockpass’ van Marquez brak het ritme bij de gefrustreerde Espargaro in de voorlaatste bocht en bracht Marquez zijn zevende overwinning van het jaar. Iannone werd derde en nam ook de derde plaats in het WK weer over van Tom Lüthi. De Zwitser kwam niet verder dan de negende plaats. Pitstop • Cal Crutchlow ontkende met klem in Misano dat hij speciale onderdelen heeft ontvangen van Yamaha. Vanwege de sterke resultaten van Lorenzo’s grootste tegenstander Dani Pedrosa zou de fabrikant Cructhlow snelle spullen hebben bezorgd om zo de kampioenschapsleider te helpen. "Er klopt niets van dat gerucht", aldus Crutchlow. "Misschien komt er iets, maar dat zal dan niet zijn om Jorge te helpen. Misschien kan hij het eens voor me vragen." De GP in Misano werd geen succes voor Crutchlow. Net als in Brno kwalificeerde hij zich als derde, maar al na vijf ronden kwam hij in de slipstream van teamgenoot Andrea Dovizioso door eigen schuld ten val. • Ben Spies en Andrea Iannone zitten volgend jaar op een Pramac/Ducati. Nicky Hayden denkt dat de Ducati voor Iannone misschien wel een kleinere ‘ culture shock’ is dan voor Spies die er bijna drie MotoGP-seizoenen met Yamaha op heeft zitten. "Iannone heeft zijn talent getoond en soms is het makkelijker om zonder referentie op iets nieuws te stappen. Voor jongens die van een Japanse machine komen, kan een Ducati nog wel eens vreemd aanvoelen. Als je niet precies weet wat je kunt verwachten, is het soms makkelijker om je aan te passen." • Voor de GP van Indianapolis liet Spies doorschemeren dat hij waarschijnlijk zou terugkeren naar het WK Superbike, omdat hij zijn buik vol had van de slangenkuil die MotoGP heet. In Brno liet hij zich ontvallen dat hij ‘over tien jaar niet het gevoel wil hebben de MotoGP te vroeg de rug toegekeerd te hebben’. Bij Pramac/Ducati krijgen hij en MotoGP-debutant Andrea Iannone de beschikking over identieke machines als Nicky Hayden en nieuweling Andrea Dovizioso. “Ik heb in het WK Superbike gereden en ik zal niet zeggen dat ik daar weer zou gaan winnen, maar ik hoef mezelf daar niet meer te bewijzen”, vond Spies. “Hier is het anders. Ik weet niet wat ik hier kan, maar ik weet wel dat het meer is dan wat ik tot nu toe heb laten zien.” Voormalig mentor Kevin Schwantz gaf toe dat Ducati ‘niet mijn keus zou zijn geweest, maar het is beter dan het WK Superbike’. Volgens zijn oud-teambaas Hervé Poncharal en zijn huidige teammanager Massimo Meregalli zou het een fout zijn geweest om weer op een Superbike te stappen, omdat een tweede MotoGP-carriére dan bijna onmogelijk was geweest. Teammaat Jorge Lorenzo denkt dat een rijder van het kaliber Spies in de MotoGP hoort, maar Andrea Dovizioso liet openlijk zijn verbazing blijken. "Misschien heeft hij het gevoel dat hij met zijn stijl beter op de Ducati gaat passen", denkt Dovizioso. • Nu ook de plaatsen bij Pramac/Ducati zijn ingenomen, is er nog slechts één prototype beschikbaar in de MotoGP. Scott Redding hoopt daar een kans op te hebben, net als de huidige Gresini/Honda-coureur Alvaro Bautista. Ook Jonathan Rea wordt voorzichtig gelinkt aan het Italiaanse team. Karel Abraham bevestigde in Misano dat hij zijn Ducati zal verruilen voor een ART (Aprilia), terwijl ook de bij Pramac vertrekkende Hector Barbera opties op een ART onderzoekt. WK Superbike-coureur Leon Camier werd in Misano eveneens gekoppeld aan een ART bij een niet nader genoemd team. Camier gaf aan dat hij ‘meerdere opties’ heeft. Paul Bird heeft nu nog James Ellison op zijn ART zitten en wil in 2013 zelfs twee – zeer waarschijnlijk Britse – rijders in zijn team opnemen. Als namen circueleren oud-MotoGP-rijder Shane Byrne (nu voor Bird in het BSB actief), Supersporter Sam Lowes en BSB-kampioen Tommy Hill. • Danilo Petrucci zat in Misano niet meer op de rampzalig langzame Ioda, maar op de temperamentvolle Suter/BMW. Colin Edwards uitte al lange tijd harde kritiek op de Suter/BMW, maar lijkt het seizoen af te maken op de Zwitsers-Duitse machine. Edwards werd bij Forward Racing voor 2013, maar het is niet te verwachten dat de samenwerking met Suter wordt voortgezet. "De beloften zijn niet waargemaakt en voor volgend jaar heb ik wat beters nodig", zei Edwards. Recent testte hij een ART: "Dat is een optie. Ik heb er in Brno mee gereden en de elektronica voelde geweldig. Maar ik had ontzettende chatter waardoor ik de machine amper plat kon gooien. Misschien dat de machine al eens gecrasht was." Aan stoppen na een tegenvallend seizoen had de 38-jarige Edwards niet gedacht. "Zo ver ben ik nog niet." • Volgens Loris Capirossi zijn krasse maatregelen bij Ducati nodig om het merk weer naar de top te brengen. De coureur die in 2003 in Barcelona de eerste Ducati MotoGP-overwinning pakte, heeft er alle begrip voor dat Valentino Rossi na twee moeizame seizoenen Ducati de rug toekeert. "De nieuwe eigenaar Audi kan voor geld en zo voor engineers zorgen. Als een project over langere tijd niet werkt, kom je op een moment terecht dat je dingen moeten veranderen", vindt ex-coureur Capirossi. "Valentino heeft de voor hem beste beslissing genomen door terug te keren naar Yamaha." • Bij Yamaha zal Rossi zich schikken in de rol van nummer 2-rijder, neemt zijn oud-teammaat en vriend Colin Edwards aan. "Ik denk dat het hem niet kan schelen", vermoedt de Amerikaan. "Het is bekend dat Lorenzo de weg mag aan geven, maar volgens mij wil Valentino gewoon plezier hebben. Hij is nog steeds razendsnel en hij heeft de ‘drive’ en de wil om het goed te doen. En hij heeft nog de bereidheid om iets te bewijzen." Bovendien is het volgens Edwards van levensbelang voor de sport dat Rossi weer op een goede machine komt te zitten. "Valentino is de MotoGP, voor mij. De fans zullen de sport weer gaan volgen . Valentino moet in de top mee doen in de MotoGP en hij heeft dat ook zelf gerealiseerd." In Brno verkondigde Rossi overigens dat wat hem betreft gesprekken over de toekomst pas na de GP van Brno behoren te beginnen. “Zoals het tien jaar geleden was.” • De nieuwe reglementen voor 2014 zullen er niet toe leiden dat BMW haar entree maakt in de MotoGP. Volgens bronnen zou de Duitse constructeur recent de ontwikkeling van een MotoGP-blok definitief op de plank te hebben gelegd. "Er waren plannen om in 2014 te komen, maar die zijn geschrapt. Dorna is hier erg kwaad over, want het verhaal dat BMW naar de MotoGP zal komen, gaat al zo lang rond", aldus een anonieme bron. Uitslagen MotoGP Misano, San Marino Moto3 1. Sandro Cortese (D), KTM; 2. Luis Salom (E), Kalex KTM; 3. Romano Fenati (I), FTR Honda; 4. Alex Rins (E), Suter Honda; 5. Maverick Viñales (E), FTR Honda; 6. Jonas Folger (D), Kalex KTM; 7. Efren Vazquez (E), FTR Honda; 8. Niccolò Antonelli (I), FTR Honda; 9. Miguel Oliveira (POR), Suter Honda; 10. Arthur Sissis (AUS), KTM; 11. Zulfahmi Khairuddin (MAL), KTM; 12. Danny Kent (GB), KTM; 13. Hector Faubel (E), Kalex KTM; 14. Alberto Moncayo (E), FTR Honda; 15. Jakub Kornfeil (CZ), FTR Honda; DNF Jasper Iwema (NL), FGR Honda. WK Tussenstand: 1. Sandro Cortese, 225 punten; 2. . Maverick Viñales, 179; 3. Luis Salom, 169; 24. Jasper Iwema, 9. Moto2 1. Marc Marquez (E), Suter; 2. Pol Espargaro (E), Kalex; 3. Andrea Iannone (I), Speed Up; 4. Mika Kallio (SF), Kalex; 5. Esteve Rabat (E), Kalex; 6. Dominique Aegerter (CH), Suter; 7. Scott Redding (GB), Kalex; 8. Bradley Smith (GB), Tech 3; 9. Thomas Lüthi (CH), Suter; 10. Johann Zarco (F), Motobi; 11. Takaaki Nakagami (J), Kalex; 12. Julian Simon (E), Suter; 13. Alex de Angelis (RSM), FTR; 14. Claudio Corti (I), Kalex; 15. Nicolas Terol (E), Suter. WK Tussenstand: 1. Marc Marquez, 238 punten; 2. Pol Espargaro, 185; 3. Andrea Iannone, 165. MotoGP 1. Jorge Lorenzo (E), Yamaha; 2. Valentino Rossi (I), Ducati; 3. Alvaro Bautista (E), Honda; 4. Andrea Dovizioso (I), Yamaha; 5. Ben Spies (USA), Yamaha; 6. Stefan Bradl (D), Honda; 7. Nicky Hayden (USA), Ducati; 8. Jonathan Rea (GB), Honda; 9. Randy de Puniet (F), ART; 10. Michele Pirro (I), FTR; 11. Colin Edwards (USA), Suter; 12. Yonny Hernandez (COL), BQR; 13. James Ellison (GB), ART; 14. Danilo Petrucci (I), Ioda-Suter; 15. David Salom (E), BQR. WK Tussenstand: 1. Jorge

Lees meer over

BMW Ducati Honda Yamaha

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-