+ Plus

GP Wegrace Losail, Qatar 2012

Om een gedoodverfde favoriet te verslaan, moet je erg goed zijn. Dat was Jorge Lorenzo dan ook tijdens het eerste Grand Prix-weekend van 2012. De 2010-wereldkampioen deed precies alles goed, concludeerde zijn teammanager Wilco Zeelenberg na een grandioze overwinning. Titelverdediger Casey Stoner werd ook nog geklopt door zijn teamgenoot Dani Pedrosa. Veel verder naar achteren worstelde Valentino Rossi zich naar een triest stemmende tiende plaats. De komst van de nieuwe 1000 cc-MotoGP-machines werd met belangstelling tegemoet gezien. De sterkere literfietsen beloofden een beter schouwspel en die belofte werd in nachtelijk Qatar ook bewaarheid. Hoewel het topsnelheidsrecord het enige record was dat gebroken werd (342,213 km/u voor Hector Barbera; Dani Pedrosa klokte in 2009 338,557), de race minder snel was dan vorig jaar en ook pole- en ronderecord bleven staan, was de start bemoedigend. Niet Casey Stoner, viervoudig MotoGP-winnaar in Qatar, maar een man die het vorig jaar geblesseerd afsloot, won de openingsrace van het jaar – zijn eerste MotoGP-zege in Qatar bovendien. Lorenzo reed op zaterdag al knap naar de pole – zijn eerste in Qatar sinds zijn MotoGP-debuutrace daar in 2008 – en op zondag leek de Yamaha-coureur geen moment in paniek toen Stoner in de derde ronde Lorenzo van de leiding verdrong en een kleine voorsprong opbouwde. Tegen het einde van de wedstrijd, toen Lorenzo zich vooral moest verweren tegen Dani Pedrosa, kwam de ommekeer. Door ernstige ‘arm pump’ zakte Stoners tempo gevaarlijk in en Lorenzo greep zijn kans, vier ronden voor het einde. Hoewel de Honda’s duidelijk sneller waren – Lorenzo’s M1 gaf 8 km toe op Pedrosa’s RC213V – verdedigde Lorenzo zijn eerste plaats met verve en succes. De ontlading aan de pitmuur en in de garage bij Yamaha was groot; Lorenzo toonde waarom zijn werkgever snel wil praten over verlenging van zijn aflopende contract. “Dit was ‘klassiek-Jorge’”, vond Yamaha-baas Lin Jarvis. “Ik was blij dat niemand hem na de warm up zag (Lorenzo was derde, red.), want hij was helemaal niet blij met de machine en wij maakten ons een beetje zorgen. Maar wat boven kwam, was zijn kwaliteit als echte professional. Hij draaide de frustratie om en reed zijn eigen race. Dat is waarin hij goed is.” “Dit was een perfect weekend”, glunderde Lorenzo zelf. “Halverwege de wedstrijd dacht ik dat het niet zou lukken. Maar de sleutel voor succes in deze wedstrijd was mijn mentaliteit en het feit dat Casey’s tijden inzakten. Dani was het grote probleem, want hij zat steeds aan mijn achterwiel. Toen hij me inhaalde, wist ik dat ik hem snel terug moest pakken. Want als hij Casey zou passeren, zou hij een gaatje kunnen slaan. Ik kon hem terugpakken en ook Casey inhalen en vanaf dat moment heb ik voluit gepusht. De motor was een stuk beter dan in de warm up. Ik weet niet wat er achter ons gebeurde, maar het was een geweldige wedstrijd voor ons. Vooral aan het slot.” Vanaf de zevende startplaats stootte Pedrosa door naar de tweede plaats in de eerste bocht. Vanaf dat moment lag hij op podiumkoers. “Het was vreemd, want na het goede voorseizoen stond hier alles op zijn kop”, verbaasde de Spanjaard zich. “Niets werkte, ik crashte op vrijdag en ik had de griep. In de race liep alles weer als normaal en kon ik weer goede tijden en een goed ritme rijden. Mijn start was heel belangrijk en aan het eind dacht ik dat ik echt dat ik kon winnen. Maar Jorge was beter en hij pakte dat kleine beslissende gaatje. Je wilt altijd het beste, maar ik ben tevreden met het resultaat. Maar toch… Misschien had er meer in gezeten.” Dat vond ook Casey Stoner voor wat betreft zijn eigen derde plaats. “Het feit dat ik zo lang kon leiden, pleitte niet echt voor hen”, beoordeelde de Repsol/Honda-coureur zijn tegenstanders hard. “Ik schaamde me bijna voor de tijden die ik reed en toch kon ik wegrijden. Dat geeft me juist vertrouwen. Zonder dat ene probleem had deze race zeker met een mooie voorsprong gewonnen, maar dat wil niemand graag zien. Ik weet zeker dat zij blij zijn dat ik gepasseerd werd en dat het een paar spannende laatste ronden waren.” Hoewel veel mensen dachten dat Stoner zijn banden had versleten, bleek ‘arm pump’ de reden van zijn langzamere ronden. De tweevoudig wereldkampioen had moeite met remmen en gas geven en kon zich zelfs nauwelijks meer vasthouden, vertelde hij. “De motor was fantastisch, maar kort nadat ik Jorge was voorbij gegaan, kreeg ik last van een verkrampende arm. Ik drukte het tempo iets en probeerde wat vloeiender te rijden. Dat hielp, tot ongeveer de laatste zeven ronden. Toen werd het een lijdensweg en ik kon me op het rechte stuk nauwelijks nog vasthouden. Om gas te geven hoef je niet veel kracht te hebben, maar zelfs dat lukte me amper. Dan weet je dat het ernstig is. De motor nam mij mee voor een ritje en het was verdomde moeilijk. Binnen komen heb ik niet overwogen; ik moest er alleen voor zorgen dat ik hard genoeg kon remmen om derde te worden. Bij het gas geven uit de bochten hield ik me met alleen nog de vingertoppen vast.” Tijdens de GP van Donington in 2010 werd Stoner ook geplaagd door opgepompte onderarmen. Destijds wist hij het euvel zonder ingrijpen van artsen binnen een week – ‘ik wil niet liever voor me houden hoe we dat gedaan hebben’ – van de problemen af te komen. “Ik hoop dat dat nu ook lukt, zonder operatie. Daar zit ik niet op te wachten.” De vanaf een voortreffelijke derde startpositie vertrokken Cal Crutchlow besliste een pakkend duel met zijn nieuwe teamgenoot Andrea Dovizioso in zijn voordeel en werd op 17 seconden vierde. Nicky Hayden ging tot op de bodem van zijn kunnen om een vijfde startplaats om te zetten in de zesde plaats, kort voor Alvaro Bautista, de knap debuterende Stefan Bradl en Hector Barbera. Pas als tiende kwam Valentino Rossi over de streep. De Italiaan was met een twaalfde tijd de slechtst gekwalificeerde prototype-coureur en ook in de race maakte Rossi een verloren indruk. Toen hij door Barbera met een agressieve manoeuvre terugverwezen werd, was Rossi’s verzet definitief gebroken. De negenvoudig wereldkampioen gaf zelfs toe te hebben overwogen om de volledig vernieuwde GP12 voortijdig naar binnen te sturen. De eerste barstjes in de droomsamenwerking met Ducati werden zichtbaar in Qatar. “Ik verlies veel tijd als ik het gas open”, legde Rossi vrijdagavond de nooit verdwenen onderstuurnegingen van de Ducati uit. “Het is moeilijk om de motor in lijn te houden, ook bij het ingaan van bochten.” Twee dagen later toonde hij zich openlijk kritisch naar zijn werkgever. “Alle hoop was al verdwenen aan het eind van 2011”, verzuchtte hij. “Ik gaf de engineers aan wat ik vond en hoewel de motor steeds gewijzigd werd, bleef het resultaat hetzelfde. Dat Nicky momenteel harder rijdt met deze motor, verandert weinig aan de zaak. En Barbera komt alleen maar de races om voor mij te finishen. Als hij dan negende of tiende wordt, is dat genoeg voor hem. Nicky riskeert zijn leven voor een zesde plaats, 28 seconden achter de winnaar. Dat is het maximale met deze Ducati.” “Ik geloof niet dat zijn tijd is geweest”, hield crewchief Jerry Burgess vertrouwen. Rossi’s hoofd en hart lijken echter niet meer in de Ducati-samenwerking te geloven. Nu al steken in Italië de voorspelbare geruchten de kop op dat Rossi een nieuwe deal zou uitwerken voor een Yamaha-eenmansteam met sponsoring van Coca Cola. De Ducati-teamleiding blijft – zeker in woord – geloven in Rossi, maar de vrees is dat een eventueel vertrek van Rossi ook het afscheid van Ducati in de MotoGP zou kunnen inleiden. Colin Edwards finishte bijna een minuut achter winnaar Lorenzo, maar amper een seconde achter de door ernstige chatter geteisterde Ben Spies (de Yamaha-coureur crashte ook twee keer in de trainingen) als twaalfde en beste CRT-rijder op de Suter/BMW. Daarmee toonde de 38-jarige Amerikaan zich uiterst tevreden. “Voor de race betwijfelde ik of ik wel zou kunnen finishen, want na een paar ronden kreeg ik al last van opgepompte armen door vibraties door de clipons”, aldus Edwards. “Ik heb mijn rijstijl aangepast en ben meer met mijn lichaam gaan sturen en controleren. Dit ding is een beest, bepaald niet de meest vriendelijke motor die er is. We moeten er voor zorgen dat we het voorwiel beter op het asfalt houden. Bij Yamaha en Honda hebben ze de ophangpunten van de motor verlaagd om meer flex te creëren. Onze motor is hoog en we moeten werken aan het verlagen.” Ook de elektronica behoeft nog werk, stelde Edwards vast. “De motor is nu wat makkelijker te rijden, maar als ik de achterband meer zou kunnen laten spinnen, denk ik dat we tijd winnen. Als ik nu het gas open zet, word ik te snel van mijn lijn gepusht.” De komst van CRT-machines zorgde in Qatar voor een groter, maar ook langer uitgerekt startveld. De laatste twee mannen Ivan Silva en James Ellison klokten een langzamere trainingstijd dan de Moto2-top. Uiteindelijk finishten achttien coureurs. Michele Pirro op de van Ten Kate-power voorziene FTR/Gresini/Honda kwam voortijdig binnen vanwege ‘problemen met de achterkant’. Moto3: Viñales maakt favorietenrol waar Maverick Viñales staat in de geschiedenisboeken als de eerste winnaar van een Moto3-GP. De 125 cc-‘Rookie of the Year’ van 2011 reed een zeer bekeken wedstrijd en brak zeven ronden voor het einde definitief het verzet van de sensationele debutant Romano Fenati. De 16-jarige Italiaan startte vanaf de tweede rij, maar voerde lang als vanzelfsprekend het veld aan. Slechts Viñales was te sterk. Polesitter Sandro Cortese kwam als snelste van een heftig strijdende club van vijf nog naar het podium, maar gaf toe dat de KTM’s nog veel moeten doen om de FTR/Honda’s partij te bieden. Jasper Iwema’s seizoen kende een valse start. Iwema drukte bij de start per ongeluk op de dodemansknop en moest de FGR-Honda aan duwen. Hij finishte als 24e. Moto2: Marquez is terug De twijfel was niet terecht. Marc Marquez meende na zijn knappe tweede trainingstijd niet het ritme te hebben om met de snelste mannen mee te kunnen. Maar de Spanjaard is volledig terug na zijn slepende oogblessure. Het vuile werk liet Marquez door polesitter Tom Lüthi, Pol Espargaro en Andrea Iannone opknappen. Maar in de beslissende fase zette hij de aanvankelijk afwachtend rijdende Lüthi met een bikkelharde actie aan de kant. De Zwitser kwam naast de baan terecht en finishte kwaad als vijfde. In de uitloopronde stompte hij Marquez op de arm; beide rijders werden later berispt. Iannone tartte in de slotronde Marquez, maar slipstreamend trok de Spanjaard toch de winst naar zich toe. Espargo werd in een spectaculaire race derde, vlak voor teamgenoot Esteve Rabat. PITSTOP • De nieuwe Bridgestone-banden kregen tijdens de wintertesten kritiek van de rijders. Jorge Lorenzo, Casey Stoner en Dani Pedrosa gaven na afloop van de race hun evaluatie. “Vanaf de derde ronde sta je al dwars”, merkte winnaar Lorenzo. “Vooral insturen van bochten wordt gevaarlijker. Het is leuk om te rijden, maar niet makkelijk.” Pedrosa had veel meer last van chatter. “En we glijden veel meer dan voorheen, maar het is wel leuk.” “Tegen het einde van de race was de ‘edge grip’ bij het ingaan en in het midden van de bocht minder, maar over het geheel genomen waren de banden oké”, oordeelde Stoner. “Ze bouwen sneller af, maar ze blijven dan redelijk constant.” • Dani Pedrosa kwam in de week voor de eerste GP in het nieuws vanwege fraude tijdens zijn vaarexamen. Pedrosa zou een oortelefoontje hebben gebruikt om de goede antwoorden ingefluisterd te krijgen. De Spanjaard maakte zijn excuses tegenover HRC-baas Shuhei Nakamoto. “Dit was natuurlijk niet goed”, aldus Nakamoto. “Wij proberen onze rijders te controleren, maar zij hebben ook nog zoiets als een privéleven. Ik ben er van overtuigd dat zoiets niet weer gebeurt.” • Zoals verwacht waren de verschillen in topsnelheid tussen de prototypes en CRT-machines groot in Qatar. Hector Barbera zette de hoogste top op 342,3 km/u, langzaamste man Danilo Petrucci gaf op de Ioda met Aprilia RSV4-blok maar liefst 41,2 km toe. Langzaamste qualifier James Ellison had voor zijn rondje 6,1 seconde langer nodig dan polesitter Lorenzo. Colin Edwards stond als beste CRT-qualifier 0,8 seconde achter de laagst geklasseerde prototype-rijder Valentino Rossi. Opvallend was het grote aanval crashes van CRT-rijders tijdens de kwalificatie. Randy de Puniet, Mattia Pasini, Petrucci en Ellison gingen allen gestrekt. • Yamaha en Honda lieten in Qatar weten dat een voorgestelde ‘budget cap’ van 15 miljoen euro voor ontwikkelingskosten in de MotoGP-project onmogelijk te controleren is. Dorna hoopt met een dergelijk bestedingsplafond fabrikanten als BMW binnen te halen in de MotoGP. “Alleen al daarover nadenken is een slecht idee”, vond Lin Jarvis van Yamaha. “Dat zal al veel tijd kosten. Het is een goed streven om de kosten te drukken en zo andere fabrieken over de streep te trekken. Of 15 miljoen een goed bedrag is, weet ik echt niet.” HRC’s Shuhei Nakamoto (foto) vroeg zich af hoe fabrieken ontwikkelingskosten in hun R&D-afdeling kunnen checken. De gedachte van kostenbesparing klinkt goed, maar 15 miljoen is voor ons te lastig. Ik denk dat we eerder aan 20 miljoen moeten denken. Ik heb gehoord dat BMW als 15 miljoen in hun WK Superbike-team stopt. Als ze naar de MotoGP komen, kunnen ze misschien grotere sponsors aan trekken die een deel van de kosten kunnen dragen.” • MotoGP’s nieuwe wedstrijdleider Mike Webb denkt dat een maximum toerental de beste manier is om kosten te drukken en om de kloof tussen prototypes en CRT-machines kleiner te maken. Momenteel wordt gesproken over een maximum toerental van 14.500 tot 15.000. “Ik denk dat het onvermijdelijk is dat we daar naar toe gaan”, aldus voormalig ’technical director’ Webb. “Op dit moment wordt het bepaald door de hoeveelheid benzine, 21 liter voor prototypes, 24 voor CRT’s. Maar de fabrieken zijn inmiddels erg goed in het maken van zuinige en zeer snelle motoren. Daarom zou een maximum toerental de CRT’s kunnen helpen.” “Een maximum toerental zal gevolgen hebben voor de manier waarop de fabrikanten hun technologie gebruiken”, vindt Yamaha’s Lin Jarvis (foto). HRC’s Nakamoto zegt dat de gevolgen minimaal zullen zijn. “Per ronde verliezen we misschien 0,1 seconde.” • Wilco Zeelenberg hield de vader van Cal Crutchlow aan de belofte die hij ooit had gemaakt. Als zijn zoon zich op de eerste rij zou kwalificeren, zou Dek Crutchlow zijn karakteristieke snor afscheren. Dat deed de Brit dan ook op zaterdagavond. “Ik vrees nu voor mijn wenkbrauwen als hij ook nog eens op het podium finisht”, aldus Crutchlow senior. • Hervé Poncharal is ook de volgende twee jaren voorzitter van de IRTA, de vereniging van teams. Bij de stemming versloeg de Tech3-baas met gemak Michael Bartholemy. De Belg is teammanager van het Marc VDS Racing Team in de Moto2 en geen vriend van Poncharal. GP WEGRACE DOHA, QATAR Moto3 1. Maverick Viñales (E), FTR/Honda; 2. Romano Fenati (I), FTR/Honda; 3. Sandro Cortese (D), KTM; 4. Luis Salom (E), Kalex/KTM; 5. Miguel Oliveira (POR), Suter/Honda; 6. Zulfahmi Khairuddin (MAL), KTM; 7. Arthur Sissis (AUS), KTM; 8. Danny Kent (GB), KTM ; 9. Louis Rossi (F), FTR/Honda; 10. Alex Rins (E), Suter/Honda; 11. Alan Techer (F), TSR/Honda; 12. Hector Faubel (E), Kalex/KTM; 13. Niklas Ajo (SF), KTM; 14. Alberto Moncayo (E), Kalex/KTM; 15. Jakub Kornfeil (CZ), FTR/Honda; 24. Jasper Iwema (NL), Moto FGR/Honda. WK Tussenstand: 1. Maverick Viñales, 25 punten; 2. Romano Fenati, 20; 3. Sandro Cortese, 16. Moto2 1. Marc Marquez (E), Suter; 2. Andrea Iannone (I), Speed Up; 3. Pol Espargaro (E), Pons/Kalex; 4. Esteve Rabat (E), Pons/Kalex; 5. Thomas Lüthi (CH), Suter; 6. Scott Redding (GB), Kalex; 7. Mike di Meglio (F), Speed Up; 8. Simone Corsi (I), FTR; 9. Bradley Smith (GB), Tech 3; 10. Mika Kallio (SF), Kalex; 11. Randy Krummenacher (CH), Kalex; 12. Johann Zarco (F), Motobi; 13. Toni Elias (E), Suter; 14. Takaaki Nakagami (J), Kalex; 15. Julian Simon (E), FTR. WK Tussenstand: 1. Marc Marquez, 25 punten; 2. Andrea Iannone, 20; 3. Pol Espargaro, 16. MotoGP 1. Jorge Lorenzo (E), Yamaha; 2. Dani Pedrosa (E), Honda; 3. Casey Stoner (AUS), Honda; 4. Cal Crutchlow (GB), Yamaha; 5. Andrea Dovizioso (I), Yamaha; 6. Nicky Hayden (USA), Ducati; 7. Alvaro Bautista (E), Honda; 8. Stefan Bradl (D), Honda; 9. Hector Barbera (E), Ducati; 10. Valentino Rossi (I), Ducati; 11. Ben Spies (USA), Yamaha; 12. Colin Edwards (USA), Suter/BMW; 13. Randy de Puniet (F), ART; 14. Yonny Hernandez (COL), BQR/FTR; 15. Aleix Espargaro (E), ATR. WK Tussenstand: 1. Jorge Lorenzo, 25 punten; 2. Dani Pedrosa, 20; 3. Casey Stoner, 16. Bijschriften Opener Jorge Lorenzo deelde na een zeer sterke wedstrijd de eerste klap uit aan de Repsol/Honda-rijders Pedrosa en Stoner. Lorenzo Jump! Na zijn tweede poleposition in de MotoGP-klasse in Qatar volgde nu Lorenzo’s eerste MotoGP-zege. De HSL met Lorenzo aan kop. Een ronde of vier voor het einde had hij Stoner achterhaald. Die werd ook nog gepasseerd door teamgenoot Pedrosa. Dovi_crutchlow De hele race zaten de Tech3/Yamaha-teamgenoten Andrea Dovizioso en Cal Crutchlow bij elkaar. De Brit passeerde uiteindelijk zijn meer ervaren teammaat en werd vierde. Bradl_hayden Stefan Bradl debuteerde knap in de MotoGP. Lang reed hij eenzaam rond als zesde. Hij werd toch nog gepasseerd door Nicky Hayden (69) en Alvaro Bautista (19). Edwards_depuniet_espargaro Colin Edwards werd met een twaalfde plaats de beste CRT-rijder. Randy de Puniet werd dertiende na een probleem in het begin, Aleix Espargaro finishte als vijftiende. Guareschi_preziosi Ducati-teammanager Vito Guareschi en technische baas Felippo Prezioso hadden weinig reden om te lachen. Rossi Valentino Rossi had mee kunnen doen in het gevecht om de zesde plaats, zei hij. Tot hij door Hector Barbera werd gepasseerd.

Lees meer over

BMW Ducati Honda Yamaha

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-