+ Plus

GP Wegrace Le Mans, Frankrijk 2013

Voor het eerst sinds de Dutch TT van 2008 voert Dani Pedrosa de WK-stand aan in de MotoGP. De kleine Spanjaard reed een fenomenale Franse Grand Prix en deed onder moeilijke omstandigheden iets wat hem in Le Mans nog niet eerder was gelukt in de zwaarste klasse, namelijk winnen. Pedrosa won een spectaculaire race, terwijl Jorge Lorenzo en Valentino Rossi flinke steken lieten vallen. Cal Crutchlow en Marc Marquez maakten eveneens indruk met hun tweede en derde plaats.
Na zijn vierde plaats in Qatar stak her en der de twijfel over Dani Pedrosa de kop op, zijn tweede positie achter nieuweling Marquez in Texas kon bij de sceptici nauwelijks de handen op elkaar krijgen, maar in Jerez reed Pedrosa zelfverzekerd naar de winst. Dat deed hij ook in Le Mans. Niet dat hij een foutloos weekend kende, zeker niet. Vanwege een crash in de nog droge kwalificatie moest hij genoegen nemen met de zesde startplaats en ook in de natte wedstrijd kroop hij enkele malen door het oog van de naald. In de vijfde ronde kwam hij als eerste voorbij, maar drie ronden later verloor hij de leiding door een fout. Pedrosa herstelde zich en pakte de leiding terug – om daarna nog een klein foutje te maken. Halverwege de race heroverde hij echter de koppositie van de geïnspireerd sturende Andrea Dovizioso en bouwde een veilige voorsprong op die aan het eind bijna vijf seconden bedroeg. Terecht straalde Pedrosa trots uit na zijn 24e MotoGP-zege, eenzelfde aantal als Jorge Lorenzo en Wayne Rainey. “De start was goed, maar toen ik de witte startstreep passeerde, gleed de achterkant weg en verloor ik een paar plaatsen”, vertelde Pedrosa. “Gelukkig kon ik die weer goedmaken in de eerste bochten. De eerste ronden waren erg lastig met de banden. Je hoefde het gas maar iets aan te raken of de achterband spinde al. Ik kon de banden wel wat opwarmen en bij de kopgroep blijven. Daarna kon de leiding pakken, maar ik maakte een paar fouten. Ik had geluk dat ik op het asfalt bleef en niet in het grind terecht kwam. Het verraste me dat Dovi er vooraan zo lang bij bleef, maar hij reed erg goed. Toen ik de eerste plaats weer kon overnemen, kon ik een gaatje slaan en de race controleren. Het is een bijzondere overwinning voor me, want ik heb hier altijd problemen gehad om te winnen, steeds maar weer problemen met het opwarmen van de banden. In de 125 en 250 won ik wel, in de MotoGP maar niet. Daarom ben ik erg blij.” Pedrosa won een van de meest enerverende wedstrijden van de laatste jaren. Andrea Dovizioso profiteerde maximaal van zijn derde startplaats – op de eerste startrij waren met polesitter Marc Marquez, Jorge Lorenzo en Dovizioso drie merken vertegenwoordigd – én van de goede omstandigheden voor de Ducati en stormde naar de kop. Het eerste derde deel van de race zat een kopgroep met Pedrosa, Dovizioso, Valentino Rossi, Cal Crutchlow, Nicky Hayden en Jorge Lorenzo bij elkaar en toen daarna de verschillen iets groter werden, bleef de spanning groot door de moeilijke omstandigheden. Het Yamaha-fabrieksteam kreeg een forse dreun door het tegenvallende eindresultaat. Rossi viel in de achttiende ronde toen hij met Crutchlow en Hayden om de derde plaats vocht, terwijl Lorenzo steeds verder afzakte. Door de crashes van Rossi en Stefan Bradl (zijn derde in vier wedstrijden) scoorde de gefrustreerde wereldkampioen nog een zevende plaats. Een extra koude douche voor Rossi en Lorenzo was dat Cal Crutchlow in de thuisrace van zijn Tech3-team met een tweede plaats zijn beste Grand Prix-prestatie tot nu toe boekte. De taaie Brit verdiende respect, want op zaterdagmiddag viel hij hard van zijn machine waarna de wedstrijdleiding snel de rode vlag zwaaide. “Daar was ik wel blij om. Ik maakte me zorgen over mijn borst, want ik hoestte bloed op en ik had een bloedneus”, vertelde Crutchlow die in Jerez ook twee keer onderuit ging op zaterdag. Maar bij de kwalificatie stapte de voormalig Supersport-wereldkampioen weer op en klokte de vierde tijd. Het scheurtje dat later onder zijn knie in zijn rechter scheenbeen werd geconstateerd stoorde hem tijdens de race nauwelijks. “Als ik loop is het pijnlijk, op de motor heb ik er geen last van als de adrenaline gaat stromen. En door de regen was het fysiek ook minder zwaar.” Crutchlow werkte zich op van de zevende plaats en verdrong halverwege de wedstrijd Rossi van de derde positie. “Op een droge baan was een podium was waarschijnlijk niet haalbaar geweest, maar ik wist dat ik een kans had als het nat zou zijn en ik had nog wat goed te maken voor vorig jaar toen ik crashte”, herinnerde Crutchlow zich. “We waren met dezelfde drie (Rossi, Dovizioso en Crutchlow, FW) als in die race van vorig jaar. Ik wilde afwachten, maar ik wist ook dat Marc er aan kwam. De Yamaha vergt veel van de voorband en ik zag dat dat ook voor Dovi gold, en daarom heb ik er vooral op gelet op hoe de voorband aanvoelde. Ik denk dat ik heb bewezen dat we er in deze omstandigheden bij kunnen zitten. Nu moeten we er aan werken dat dat in elke race zo is.” Dat Marc Marquez nog derde zou worden, leek halverwege de race onmogelijk. De debutant had moeite met de omstandigheden in zijn eerste natte MotoGP-race, maar toonde in de tweede helft van de race zijn onmetelijke talent toen hij aan een indrukwekkende opmars begon en twee ronden voor het einde nog Dovizioso van de derde plaats beroofde. In zeven van de laatste tien ronden was Marquez sneller dan winnaar Pedrosa en de grote grijns was begrijpelijk. De Repsol/Honda-coureur is de enige die in alle vier races op het podium mocht staan, een prestatie die in 1998 door Max Biaggi als rookie werd geleverd. “Dit is een heel belangrijk podium, omdat het mijn eerste MotoGP-race in de regen was”, vond Marquez. “Ik lag er in het begin vrijwel in elke bocht bijna af. Aan het eind van de warm-up maakte ik mijn eerste proefstart op een natte baan en bij de start van de wedstrijd liep het ook niet goed. Ik was voorzichtig in het begin, maar daarna werd het ritme beter. Voor mij was de race te kort, ik had graag nog wat ronden gereden, want het ging erg goed. Ik ben de leiding kwijt in het WK, maar dat ik na vier races maar zes punten achter Dani zou staan, had ik aan het begin van het jaar nooit gedacht.” Dovizioso miste uiteindelijk het podium op ruim drie tellen, maar de Italiaan was naast Pedrosa de enige geweest die de race had aangevoerd – een Ducati aan de leiding van een Grand Prix was iets wat men binnen het team de laatste twee seizoen niet meer had meegemaakt. Nicky Haydens vijfde plaats zorgde voor verdere tevredenheid bij Ducati. “Het gaat om wat we het hele weekend hebben laten zien”, aldus Dovizioso. “We stonden op de eerste rij, iets wat niemand had verwacht. En we hebben een goede race gereden. Bijna de halve race reed ik op kop en dat gaf een erg goed gevoel. Ons ritme was goed en het gevecht met Dani was mooi. Jammer genoeg werd het aan het eind droog en kon ik Marc en Cal niet bijhouden. De achterband verloor te veel grip en het podium zat er niet in. Onze tractie is goed en dat is een van de redenen dat het vandaag goed ging in de regen.” De Yamaha-coureurs hadden zich goede kansen toegedicht op Le Mans en vooral Lorenzo sprak na de kwalificatie zijn tevredenheid uit over de verbeterde set-up. Maar ook in Le Mans, waar sinds 2008 alleen Casey Stoner in 2011 een Yamaha-zege kon voorkomen, bleef de coup uit. De grootse vorm die Valentino Rossi tijdens de openingsrace in Qatar demonstreerde, kon de Italiaan daarna niet vasthouden. In Le Mans gaf hij toe dat hij moeite heeft met de nieuwe opzet van de kwalificatie (slechts één kwartier lang) waarin andere rijders meer uit een nieuwe band halen dan hij zelf. Bovendien vond het team geen afdoende oplossing voor hardnekkige remproblemen waarmee Rossi al enige tijd kampt. De regen leek hem echter in de kaart te spelen. Vijf ronden lang bezette hij de derde plaats, maar de passerende Crutchlow op de satelliet-Yamaha kon hij slechts met moeite bijhouden. Elf ronden voor het einde viel Rossi. “Ik reed niet te hard en ik nam geen andere lijn, maar ik raakte een hobbeltje en ik viel”, legde hij uit. “Erg jammer, want we hadden de kans om op het podium te finishen.” Teamgenoot Jorge Lorenzo was ‘hot’ na de GP van Jerez en wilde toen niet reageren op het incident in de laatste bocht met Marc Marquez, na het ernstig teleurstellende optreden in Le Mans hield hij zijn frustraties niet binnenboord. De wereldkampioen kende korte tijd problemen met vizier, maar zijn grootste probleem was een totaal gebrek aan grip achter. Lorenzo waande zich ondanks de traction control en het aanpassen van zijn stijl op een ijsbaan, beschreef elke bocht als een nachtmerrie en ventileerde zijn onvrede richting Bridgestone dat duidelijk reageerde. De band vertoonde geen gebreken na inspectie, liet men weten. Ook bij Yamaha onderschreef men die conclusie, voegde de bandenfabrikant daar nog eens aan toe. “Alle rijders waren sneller dan in de warm up, ik was een seconde langzamer”, concludeerde Lorenzo. “De machine voelde totaal anders dan vorig jaar. Toen had ik een geweldig gevoel en had ik nergens angstige momenten. Dit jaar had ik problemen vanaf het begin. Met het remmen, met de achterband, in het midden van de bochten en met het accelereren. Eerst kon ik er nog wel mee omgaan, maar later werd het alleen maar erger. Ik moest me erg concentreren om niet te vallen en het was erg moeilijk. Ik ben er gelukkig op blijven zitten en de negen punten van vandaag kunnen nog belangrijk zijn voor het kampioenschap.” Sinds de TT van vorig jaar won een Yamaha-coureur (Lorenzo) slechts drie maal – in zestien races en dat wordt zo langzamerhand een verontrustend feit. Eén van die drie overwinningen behaalde Lorenzo vorig jaar in Mugello, het circuit waar de volgende wedstrijd wordt verreden. MOTO2: REDDING SLAAT TOE – foto: Filename: 455250.jpg Image Description: Redding Het kon nauwelijks beter voor Scott Redding. Hij was snel en constant tijdens de trainingen, maar moest in de kwalificatie net Takaaki Nakagami voor zich dulden. In een tumultueuze race leek Redding weinig kans te hebben op de winst, maar toen voor hem leider Nakagami en ook de teamgenoten Pol Espargaro en Tito Rabat zonder contact op exact dezelfde plek onderuit gleden, trok de aanvankelijk terug gezakte Redding het initiatief resoluut naar zich toe. De 20-jarige Brit reed zich los van de achtervolgers en zorgde voor de eerste Engelse GP-overwinning in de één na zwaarste klasse sinds 1983 toen Alan Carter in Le Mans de 250 cc-race won. Door de crashes van Rabat, Espargaro (die naderhand Rabat verweet te haastig te zijn geweest in het begin) en ook van Nico Terol leidt Redding als vierde winnaar in vier races nu comfortabel in het WK. De race werd voortijdig gestaakt door regenval en Mika Kallio zorgde met zijn tweede plaats voor dubbel succes binnen het Marc VDS Team. Xavier Simeon trok de stijgende lijn in Le Mans verder door. De 23-jarige Belg was vorig jaar vooral naamloos aanwezig op de tandeloze Tech3 Mistral, op Reddings Kalex van 2012 pakte hij de eerste Belgische podiumplaats sinds Didier De Radigues’ tweede plaats in de Belgische 250 cc-Grand Prix van 1990. MOTO3: VINALES WORDT STERKER – Filename: 455311.jpg Image Description: Vinales leads Op het circuit waar hij twee jaar eerder zijn eerste Grand Prix-behaalde, bouwde Maverick Viñales met een knappe zege zijn voorsprong in het Moto3-kampioenschap verder uit. Op koud maar droog asfalt liet hij Jonas Folger een aantal ronden het vuile werk opknappen, maar na negen ronden sloeg Viñales toe. Folger, Alex Rins en Luis Salom bleven de Spaanse WK-leider op zijn huid zitten. Toen Folger na een inhaalactie van Rins een vluchtroute moest nemen en later Rins en Salom vooral oog voor zichzelf hadden, pakte Viñales een voorsprong, groot genoeg voor zijn tweede overwinning op rij. Rins werd tweede voor Salom, die op zaterdag pas vijf minuten voor de kwalificatie terugkeerde op het circuit. De KTM-coureur was eerder zwaar gecrasht en ging voor controle naar het ziekenhuis. De zonder vertrouwen rijdende Jasper Iwema stelde teleur met een 21e plaats. Pitstop • Filename: 453305.jpg Image Description: Lorenzo and Marquez press conference Alsof de duvel er mee speelde: tijdens hun vlucht van Jerez naar huis zaten Jorge Lorenzo en Marc Marquez op dezelfde rij in het vliegtuig. “Er zijn 200 stoelen in een vliegtuig en dan zitten we bijna naast elkaar. Dat was wel grappig”, grinnikte Lorenzo tijdens de persconferentie op donderdag. Over het incident was niet gesproken tijdens de vlucht, wel schudden ze elkaar de hand. “Marc stak zijn hand uit en die heb ik aangenomen. Het was onze eerste ‘handshake’ na de race.” Tijdens de persconferentie ging het vrijwel uitsluitend over de laatste bocht in Jerez. Voorafgaand was er nog een al eerder rijdersbriefing op met wedstrijdleider Mike Webb. “Race Direction wilde ons vooral bijpraten over de situatie bij het zwaaien van rode vlaggen en hoe de procedure is voor een herstart en hoeveel monteurs er op de grid mogen staan”, aldus Marc Marquez. “Pas tegen het einde spraken we over de laatste bocht in Jerez. Maar het was oké.” “Het ging ook over langzame rijders die snelle mannen opwachten en dan op de ideale lijn stoppen”, vulde Lorenzo aan. “Maar ook over Jerez.” • Lorenzo was nog steeds van mening dat Marquez’ inhaalactie in de laatste bocht te ver ging. “Ook nu ik afgekoeld ben”, vertelde hij. “Ik heb niks tegen Marc, het gaat mij om de veiligheid in onze sport. Marc zag een gaatje en probeerde het. Maar we hebben dit jaar het nieuwe systeem met strafpunten en ik vind er in Jerez strafpunten of een gele kaart hadden moeten worden uitgedeeld. Je kunt elkaar raken, maar als je er voor zorgt dat een rijder van zijn lijn moet afwijken, klopt het mijns inziens niet.” Lorenzo gaf toe dat het lastig is om vooraf een lijst met strafmaatregelen op te stellen bij overtredingen. “Maar als je elkaar raakt zoals als in Jerez gebeurde, vind ik dat zoiets bestraft moet worden. Ik denk dat een rijder verandert als hij bestraft wordt. Dat gold ook voor mij toen ik in 2005 veel fouten maakte en een race geschorst werd. Als het niet gebeurd was, zou ik misschien nog vaker gecrasht zijn.” Lorenzo was de eerste die de meeting verliet. “Ik dacht dat de bijeenkomst afgelopen was en iemand moet als eerste vertrekken”, verklaarde de Spanjaard. Later gaf hij toe mogelijk wat verhit te hebben gereageerd. Loris Capirossi, die deel uitmaakt van de wedstrijdleiding, bezocht Lorenzo in zijn motorhome om de zaak uit te spreken. • Dani Pedrosa had zich in Jerez keurig buiten de woordenstrijd kunnen houden en ook in Le Mans had hij weinig trek om in de discussie betrokken te worden. “Ik denk dat Jorge de deur eerder had moeten sluiten en misschien kwam Marc wat te hard op de bocht af”, aldus Pedrosa. “Ik heb zelf ook wel eens in die situatie gezeten (in 2011 werd Pedrosa in Le Mans door Marco Simoncelli van zijn machine gereden, FW) en ik denk in ieder geval dat het goed zou zijn als wij als rijders wat beter zouden weten wat voor sancties er gelden. Momenteel weten we niet goed wanneer we gestraft worden.” Elk incident is anders, meende Cal Crutchlow. “Daarom is het moeilijk om hier vooraf straffen aan te verbinden. Voor de wedstrijdleiding is het moeilijker dan voor ons. Wij zien een gat en gaan er voor. Tussen mij en Nicky Hayden gebeurde vorig jaar ook iets vergelijkbaars, maar we waren het er over eens dat dit kan gebeuren.” • Filename: 453310.jpg Image Description: De Puniet Randy de Puniet vloog ’s maandags na de race in Le Mans naar Japan om daar in Motegi voor het eerst de nieuwe Suzuki MotoGP-machine te testen. De Fransman, gecrasht in de race, praat al sinds eind vorig jaar met de Japanners over een testrol binnen het MotoGP-project en hoopt op een plek in het team voor 2014. Eerder werd bevestigd dat Davide Brivio zoals verwacht het team gaat runnen tijdens de testen en mogelijk ook in 2014. Het eerste Europese optreden van de viercilinder in lijn staat gepland voor tijdens de gezamenlijke MotoGP-test na de race in Barcelona. • Filename: 453698.jpg Image Description: Crutchlow Hervé Poncharal uitte in de aanloop naar de Franse Grand Prix enige kritiek op zijn kopman Cal Crutchlow die zich met regelmaat uitlaat over het materiaal dat hij ter beschikking heeft. Poncharal benadrukte in bedekte termen dat Crutchlow wel degelijk de steun van Yamaha heeft en dat hij weinig te klagen heeft. “Het pakket is goed, dat is heb ik ook niet bestreden”, verdedigde Crutchlow zich. “Het is alleen niet het pakket van 2013, maar van vorig jaar. Het feit dat ik maar een eenjarig contract heb getekend, klopt ook. Maar Hervé had maar een eenjarige deal met Yamaha. Wat als hij geen nieuwe overeenkomst sluit met Yamaha voor 2014? Dan zou hij me misschien wel in de Moto2 kunnen laten starten. Daarom denk ik dat ik er goed aan heb gedaan om maar voor één seizoen te tekenen.” Een halve waarheid van Crutchlow, omdat Bradley Smith al vorig jaar van Poncharal de garantie kreeg dat hij in 2014 ook voor het team in de MotoGP uit zou komen. • Bryan Schouten en Thomas van Leeuwen, beiden 18 jaar, zijn de Nederlandse wild card-rijders voor de Dutch TT. Voor Schouten wordt het zijn derde TT, Van Leeuwen kreeg in 2011 een uitnodiging. Schouten leidt momenteel het Moto3-klassement in het Duitse IDM met vier overtuigende overwinningen op rij. Daarnaast deelt hij na één raceweekend de koppositie in het Spaanse kampioenschap. Bijschriften opener Filename: 454766.jpg Image Description: Pedrosa Dani Pedrosa won eindelijk een MotoGP-race in Frankrijk en nam meteen de leiding in het WK over van teamgenoot Marc Marquez. Filename: 454795.jpg Image Description: Pedrosa, Crutchlow, Marquez Terwijl Pedrosa enigszins afgezonderd staat, vieren Marc Marquez en Cal Crutchlow hun podiumplaatsen. Filename: 454990.jpg Image Description: Dovizioso Een Ducati aan de leiding! Dat was lang niet gebeurd, maar Andrea Dovizioso zorgde er voor. Pedrosa, Rossi en Crutchlow volgen. Gemailde foto van frankweeink@hetnet.nl: Crutchlow_LeMans Cal Crutchlow crashte zwaar op zaterdag en reed een dag later naar zijn beste GP-klassering ooit. Filename: 454971.jpg Image Description: Hayden, Marquez almost crashes Terwijl Nicky Hayden bezig aan zijn beste race van het seizoen verraadt Marc Marquez’ wat ongewoonlijke zithouding een klein probleem. Filename: 454853.jpg Image Description: Marquez Marc Marquez begon vanaf de achtste plaats aan een niet stuiten opmars. Filename: 454996.jpg Image Description: Bautista and Lorenzo Voor Jorge Lorenzo werd de Franse Grand Prix een lijdensweg. Ook Alvaro Bautista moest hij laten gaan omdat hij geen grip had. Filename: 455356.jpg Image Description: Hamilton and Rossi Voor de start van de wedstrijd was Rossi’s beter dan naderhand. Formule 1-coureur Lewis Hamilton was voor het eerst bij een MotoGP-race en kwam buurten bij een van zijn helden.

Lees meer over

Ducati Honda Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-