+ Plus

GP Wegrace Le Mans, Frankrijk 2010

Valentino Rossi bleef glimlachen. Terwijl de achtvoudig wereldkampioen voor de tweede keer op rij duidelijk geen antwoord had op de demarrage van zijn teamgenoot Jorge Lorenzo. Ook in Le Mans reed de Spanjaard een perfecte wedstrijd en durfde zelfs geduldig zijn moment af te wachten. Voor het eerst won Lorenzo twee MotoGP-races op rij – en niemand die er ook maar iets tegen kon doen. “Samen een rondje maken op donderdag houden we er maar in na die overwinning in Jerez”, vertelde Lorenzo’s teammanager Wilco Zeelenberg vrijdag glimlachend. Het zou immers best wel eens kunnen helpen. Zondag was de 23-jarige Lorenzo uitgesproken over de invloed van zijn nieuwe Nederlandse teammanager die sinds begin dit jaar Daniele Romagnoli vervangt. “Daniele heeft goed werk gedaan, maar hij heeft nooit gereden. Wilco is een ex-coureur. Hij weet veel en kan veel uitleggen. Wilco staat soms langs het circuit, ziet dingen en vertelt dan ook hoe andere coureur iets doen. Dat helpt”, aldus Lorenzo na zijn tweede seizoenszege. Meer en meer lijkt Zeelenberg de ideale mentor voor de eerzuchtige Lorenzo, die een ongebreideld talent koppelt aan een soms lastig te beteugelen temperament. Dat hij zaterdag de pole moest laten aan teammaat Rossi zat Lorenzo zichtbaar niet lekker. “Ik was boos omdat ik een te grote pet kreeg aangereikt, waardoor het leek alsof ik flaporen had”, probeerde de coureur zelf zijn ergernis te verklaren. “Ik was wel blij dat hij niet op de pole stond en dat heb ik hem ook gezegd”, vertelde Zeelenberg, duidelijk niet bang om zijn eigen visie te ventileren. “Anders was hij misschien weer te veel het mannetje geweest. Hij baalde, maar wat maakt het uit als je de pole hebt en dan in de eerste ronden zo veel laat liggen? Dáár moest hij aan werken. Hij ergert zich er aan als er jongens voor hem zitten. Ik heb hem daarom gezegd dat hij in de training niet steeds alleen moet rijden, maar ook eens een paar man moet opzoeken. Dat is misschien tegen zijn natuur (Lorenzo stoorde zich in het verleden meerdere malen aan volgers, FW), maar dan kan hij er aan wennen dat hij niet zijn eigen lijnen kan rijden.”In Le Mans was Lorenzo’s start beduidend beter dan in Jerez en vanaf de eerste doorkomst schaduwde hij zijn illustere Italiaanse teamgenoot. “Ik weet niet of we die problemen nu hebben opgelost, want uiteindelijk gaat het hier maar om één wedstrijd. Ik wist dat het moeilijk zou worden om Vale te passeren, omdat hij zo sterk is met het remmen. Ik was beter in de snelle bochten. Toen ik er toch voorbij kwam, had ik niet verwacht dat ik zo makkelijk zou kunnen rijden. Ik heb vandaag bewezen dat ik geduldiger ben geworden. Nu heb ik een ronde of twaalf gewacht, vroeger moest ik er na een paar bochten al langs. Als deze situatie zich een jaar of drie geleden had voorgedaan, had ik vast iets geks gedaan om er langs te komen.” Dat zijn geduld mede werd bepaald door het feit dat Rossi voor hem reed, bevestigde Lorenzo. “Voor hem heb ik inderdaad meer respect. En natuurlijk is hij een Yamaha-rijder. Ik wil geen problemen veroorzaken binnen Yamaha.”De Franse GP had Lorenzo in ieder geval één ding duidelijk gemaakt. “Dit jaar is het erg belangrijk om niet te crashen en om vooral te finishen. Casey (Stoner, FW) is zó snel en agressief, maar hij is nu al voor de tweede keer gecrasht. Valentino en ik zijn het regelmatigst. Vandaag heb ik in ieder geval het vertrouwen gekregen dat ik twee races op rij kan winnen.” Lorenzo verzamelde inmiddels wel negen punten meer dan zijn merkgenoot. Hij waakt er echter slim voor om zich na drie GP’s in de favorietenrol te laten drukken. “Als ik alleen reed, zou ik moeten winnen. Maar ik rijd met ’the legend’. Ja, voor mij is hij de favoriet. Een voorsprong van negen punten zegt niet alles.”(Bijschriften)OpenerJorge Lorenzo was weer magistraal en won net als vorig jaar de MotoGP-race. Opener_kleinNa zijn overwinning nestelde Lorenzo zich voor een groot videoscherm met een bak popcorn. Niet alleen Rossi viert op eigen wijze (foto: Motogp.com)(Seite 3)Rossi blijft antwoord schuldigIn de achtste ronde pareerde Valentino Rossi fel de eerste aanval van zijn teammaat Lorenzo nog met succes. Dat de twee elkaar bijna raakten, was vooral “fun” geweest, wilde Rossi doen geloven. “Ik wist dat ik niet 28 ronden aan de leiding kon blijven rijden. Ik had een erg goede start en ik wilde zo lang mogelijk voor Jorge blijven. Toen hij me voorbij kwam, zag ik duidelijk dat hij sneller was.” Of hij verwacht had op ruim vijf seconden te worden gereden? “Eerlijk gezegd niet.”Voor het eerst sinds 2005 in Le Mans vertrok Rossi vanaf pole position. Hij was blij, maar sprak ook zijn zorgen uit over zijn nog niet volledig herstelde schouder. “Ik mis kracht. Ik had gehoopt dat ik helemaal fit zou zijn.” De test daags na Jerez had hem een betere setting gebracht, liet Rossi weten. Toch bleek die verbetering niet genoeg voor de winst in Frankrijk. “We hadden toch nog dezelfde ongemak als in Jerez. Ik dacht dat we problemen van de te veel bewegende achterkant hadden opgelost, maar dat was niet zo. Ik had niet genoeg grip met het accelereren. Dat baart me wel wat zorgen, want vorig jaar was dat niet zo slecht.” Het had hem vleugellam gemaakt, impliceerde de wereldkampioen, en hij legde een verband met de – eerder door hem met instemming begroete – “mono tyre”-regel. “Als je vroeger niet genoeg snelheid had, kon je eens wat proberen met andere banden. Dan kan niet meer. Als je nu iets anders probeert, crash je. Maar het gaat verder dan alleen de banden. Het heeft ook met de invloed van de verbeterde elektronica te maken.” De laatste acht ronden had zijn schouder hem geremd, zei Rossi. “Toen was de wedstrijd al wel gelopen. Als ik honderd procent was geweest, had ik misschien tot de laatste ronde mee gekund.”Van negen punten achterstand op Lorenzo wilde Rossi nog niet nerveus raken. “Maar ik had niet verwacht dat ik alleen met Jorge zou moeten vechten. Ik had zeker ook Casey verwacht, en misschien ook Dani nog wel. Het lijkt toch weer een Yamaha-gevecht te gaan worden.” Met de Italiaanse GP in Mugello zullen Rossi en zijn crew met een passend antwoord moeten komen. Een derde nederlaag op rij tegen Lorenzo en een tweede opeenvolgende voor eigen publiek – vorig jaar strandde hij op de derde plaats achter Stoner en Lorenzo – zal niet alleen zijn leiderschap aantasten, maar ook de speculatie over de invulling van het Yamaha-team voor 2011 nog verder doen groeien. Rossi’s hoogtepunt van het weekend was op zaterdagavond, toen zijn geliefde Inter Milan de Champion’s League-finale won. Hij had er meer van genoten dan van zijn eigen race, zei hij. Bijschrift Rossi1Tot de twaalfde ronde hield Valentino Rossi zijn teamgenoot achter zich. Lorenzo was te snel, wist Rossi. Rossi2Topoverleg voor de race met Jerry Burgess. De winnende formule werd niet gevonden. (Seite 4 1800)Stoner snapt het even nietCasey Stoner kreeg in Le Mans een stevige dreun te verwerken toen hij voor de tweede keer in drie races onderuit ging. “Het hele weekend heb ik bewust gepusht om te kijken of ik problemen met de voorkant kon krijgen zodat we ze konden verhelpen”, vertelde Stoner, in de warm up nog de snelste. “Maar er gebeurde niets voor, achter wel. En dan nu in de race wel. Ik weet niet waar we moeten zoeken als we niet eerder een probleem hebben. In Jerez hadden we het wel verwacht, hier niet.”Een eerste slippertje over de voorkant had Stoner nog kunnen opvangen, ten koste van een volkomen doorgesleten elleboogbeschermer, maar direct daarna was alle controle kwijt toen ook de achterkant mee kwam. “Het gebeurde in het minst belangrijke stuk van de bocht, geen idee waarom. Ik ben heel teleurgesteld. Ik denk dat ik vandaag met Jorge mee had gekund, gemeten naar de rondentijden die ik dit weekend kon rijden. De clip ons waren nog heel (Stoner reed het weekend met sterkere clip ons, FW), maar de machine sloeg een paar keer over de kop, dus het was snel bekeken.” Het chassis van de GP9 werd voor dit jaar gekopieerd, wel werd het nieuwe Big Bang-blok ingezet. Net als de andere Ducati-coureurs roemt Stoner het verbeterde koppel van de nieuwe krachtbron en de extra tractie die het mede daardoor biedt. De voorkant van de GP10 is nu, na Stoners crashes in Qatar en Le Mans en Nicky Haydens trainingsklapper in Spanje het zwakke punt van de machine. “Misschien pusht die extra tractie de voorkant te veel, maar ik dacht juist dat we vandaag achter minder grip hadden. Ik kan het niet uitleggen. Al voordat ik in de grindbak lag, ging er zoveel door mijn hoofd. Vooral de vraag waarom.”Stoner maakte een aangeslagen indruk, wetende dat hij inmiddels 59 punten achterstand op leider Lorenzo heeft. “Het wordt een beetje frustrerend, maar het is mijn eigen verantwoording. Ik heb het mezelf heel moeilijk gemaakt. Het is bijna onmogelijk om nog mee te doen voor de titel. We moeten het nu race voor race bekijken.” Zijn teamgenoot Hayden had even daarvoor nog verteld dat Stoner maar over een extreem kort geheugen beschikt. “Ik hem wel eens zien crashen en dan na twee rondjes op een andere machine weer rode helmpjes (ten teken van de snelste tijd, FW) zien rijden”, aldus de Amerikaan. Stoner haalde zijn schouders op. “Ik maak me nog geen zorgen, misschien wel als het in Mugello weer misgaat. Maar ik moet wel mijn vertrouwen weer opbouwen.”Bijschrift StonerCasey Stoner jaagt op teamgenoot Nicky Hayden. Toen hij de Amerikaan voorbij was, crashte Stoner. Pitstop * Op donderdagmiddag werd meteen de toon gezet voor het weekend. Terwijl normaal tijdens die traditionele persconferentie vooral over de aanstaande GP wordt gepraat, werd vooral gepraat over 2011. In kleiner gezelschap had Jorge Lorenzo al gezegd “zenuwachtig te worden van al die vragen over Ducati” en dat niet hij, maar zijn manager Marcus Hirsch met Ducati’s Felippo Prezioso had gesproken. “Yamaha is mijn eerste optie, want ik voel me thuis in dit team en de machine is nog steeds competitief”, luidde Lorenzo’s voorspelbare antwoord. Teammaat Valentino Rossi wimpelde alle toespelingen op een toekomst voor hem bij Ducati lachend weg. Hij voelde geen enkele druk, grinnikte de wereldkampioen. “Een jaar of vijf geleden hoorde je deze verhalen pas aan het eind van het seizoen. Het is wel interessant.” * Dani Pedrosa raakte tijdens die persconferentie geïrriteerd toen iemand impliceerde dat Honda blijkbaar weinig vertrouwen in hem had. “Ik weet niet waar je die informatie vandaan hebt, maar ik heb een goede relatie met Honda.” Ook Casey Stoner werd kribbig toen over zijn vermeende slechte relatie met de voormalig Ducati-teammanager en huidig Honda-sponsormanager Livio Suppo gesproken werd. “Dat is nooit zo geweest”, aldus een hoofdschuddende Stoner. “Livio stond vorig jaar onder veel druk vanwege de hele situatie door mijn gezondheid. We kunnen het goed vinden met elkaar.” Of hij door Suppo naar Honda geloodst zou worden en volgens sommigen zelfs al getekend zou hebben? “Het is aardig als je naam genoemd wordt. Mijn vader doet als manager de gesprekken, maar we moeten de zaken niet overhaasten. Ik geloof zelf dat dit jaar nog heel belangrijk is. Het zal prettig zijn als de zaken afgerond zijn. Dan hebben we deze vragen tenminste niet meer.”* Dani Pedrosa leek met enige jaloezie te kijken naar Marco Melandri die vanaf de Franse GP met Showa-vering rijdt (zie volgende pagina). Pedrosa kende tijdens de wintertesten minstens even veel problemen als Melandri met de Öhlins-vering en slaagde er maar moeilijk in om zich prettig te voelen op de Honda RC212V. “Ons team zal het niet mogen”, luidde Pedrosa’s verwachte antwoord. “Wij hebben een contract met Öhlins.” Op de vraag of hij Melandri’s switch begreep antwoordde de Spanjaard met een veelzeggende glimlach. “Maar we zijn nu al een paar wedstrijden onder weg. Dit is niet het moment om te veranderen.” Niets is echter onmogelijk, bewezen Pedrosa en zijn teamgenoot Andrea Dovizioso in een recent verleden. In 2008 verruilde Pedrosa zijn Michelins voor Bridgestones, terwijl Dovizioso vorig jaar in Misano de switch maakte van Showa naar Öhlins. (Seite 5)Verdeeldheid over crossende MotoGP-coureursAlvaro Bautista brak een week voor de Franse GP een sleutelbeen; hij is dit jaar al het derde prominente slachtoffer van een crash tijdens een motocrosstraining. Jorge Lorenzo en Valentino Rossi gingen hem voor. Vorig jaar brak Randy de Puniet een enkel tijdens een crosstraining met zijn coach, Marco Simoncelli miste de eerste GP van 2009 door een blessure opgelopen tijdens een crosstraining. Rizla/Suzuki-teammanager Paul Denning is mild in zijn oordeel over Bautista. “De afgelopen jaren werd er nauwelijks over gepraat en nu is het actueel”, aldus Denning. “Ik weet ook niet echt of jongens er voordeel bij hebben. Dat ligt aan de rijder en als ze het graag doen, betekent dat dat het mentale voordeel misschien nog wel groter is dan het fysieke.” Ducati-teammanager Alessandro Cicognani denkt dat alle grote sporters wel een clausule in hun contact hebben staan die handelt over sporten die gevaar met zich mee brengen. “Maar het zou beter zijn als ze tijdens het seizoen niet zouden crossen”, zegt Cicognani eerlijk. “Als dit soort dingen gebeurt, is dat een nachtmerrie. In de winterstop is het te begrijpen. Dan is de tijd ook langer om van een eventuele blessure te herstellen.” Denning bevestigt het bestaan van een clausule. “In de contracten met onze rijders staat dat zij niet mogen deelnemen aan wedstrijden zonder de toestemming van Suzuki. Trainen mogen ze wel.”“Wij staan het toe, maar na het ongeval van Valentino hebben we wel met hem gepraat en zijn we de standpunten aan het heroverwegen”, vertelt zijn Fiat/Yamaha-teammanager Davide Brivio. “Het probleem is dat die jongens tegenwoordig maar weinig testen hebben. Dus als ze kunnen rijden, is het logisch dat je op een crosser stapt. Je kunt je in een sportschool fit trainen, maar niet je reactievermogen scherp houden. Misschien kunnen we crosstrainingen vervangen door iets dat minder gevaarlijk is zoals dirttrack.” Andrea Dovizioso stapte als vierjarige op een crosser en ziet crosstraining nog steeds als een belangrijk deel van zijn voorbereiding. “Ik mag trainen, maar geen wedstrijden rijden”, zegt de Repsol/Honda-coureur over zijn contract. “Crossen leert je van alles, maar dan alleen als je jong begonnen bent.” Nicky Hayden onderschrijft die mening. De Amerikaan blesseerde zich in 2008 bij een Supermoto-training en miste twee races. “Er is een reden waarom zo veel jongens het doen en dat is niet alleen omdat het leuk is”, aldus Hayden. “Geen andere training is zo goed om je hersenen, je mentale gesteldheid en je spieren te oefenen als crossen. Maar je riskeert wel iets. Momenteel doe ik vooral dirttrack waarbij we nauwelijks springen.” Hoewel hij door zijn enkelblessure in 2008 tijdelijk uitgeschakeld was, leek Hayden zich verzekerd van de steun van Honda. “Ze stimuleerden het min of meer door te zorgen dat ik altijd goede spullen had voor mijn crossers.” Tech 3/Yamaha-baas Hervé Poncharal, wiens rijders Colin Edwards en Ben Spies niet crossen, uit ernstige twijfels over het nut van crosstrainingen. “Ik snap dat de rijders het willen doen en we kunnen het niet verbieden. Ik geloof zelf niet in de voordelen. De rijders hebben een grote verantwoordelijkheid ten opzichte van teams, fabrikanten en sponsors en we verwachten dat ze achttien races fit zijn. Risico’s naast races moet je zo veel mogelijk vermijden, vind ik. Zeker in deze tijd is het erg lastig om goede vervangende rijders te vinden.” Bijschrift seite5_crossen-haydenNicky Hayden heeft een verleden als dirttracker en ervaart crosstraining als zeer nuttig (foto: Honda). Seite5_crossen_dovi Als ventje van 4 jaar begon Andrea Dovizioso te crossen. Als hij de tijd heeft, stapt de Italiaan op een crosser (foto: Honda). Melandri verruilt Öhlins voor ShowaTijdens de Jerez-test daags na de GP werd Marco Melandri’s Gresini/Honda buiten het oog van grote horden toekijkers voorzien Showa-veerelementen. De Italiaan was ten einde raad na een matige seizoensstart en zijn crewchief Antonio Jimenez liet eerst twee kroonplaten maken die al verbetering brachten. De voorkant van de machine bleef echter een probleem. “Marco heeft nooit het goede gevoel gehad met Öhlins”, vertelde Jimenez. “In Jerez kregen we toestemming van Honda om het te proberen en toen hij na een paar rondjes binnen kwam, zei hij ‘zo herken ik de Honda weer die ik reed na de laatste GP van 2009’. Die stond namelijk nog op Showa’s. Ik geloof zelfs dat de Öhlins op dit moment beter zijn, maar ik moet er voor zorgen dat mijn rijder zich prettig voelt. Ik zie Marco als een wolf die slaapt. Maar op een dag zal hij ontwaken en snel zijn. Bovendien is de Honda ontwikkeld met Showa’s en zijn de Showa’s ontwikkeld voor Honda. Als je met Öhlins-technici praat, zeggen die dat Rossi en Stoner geen klachten hebben. Daar gaat het juist om: deze voorvork is gemaakt voor Rossi.”Na de hoopgevende Jerez-test moest Jimenez nog steeds veel overtuigingskracht aanwenden om pas op donderdagavond voor de Franse GP groen licht te krijgen van Honda. Het Gresini-team is een belangrijk referentieteam voor Honda dat in 2007 als enige Honda MotoGP-team op Bridgestone reed en datzelfde jaar ook Shinya Nakano gedurende het seizoen van een fabrieksblok voorzag. Ook Melandri’s teamgenoot Marco Simoncelli gaat – voorlopig? – door met Öhlins. “Simoncelli is een rookie, die heeft geen andere referentie”, zegt Jimenez. “Marco is eigenlijk al te ervaren.” Bijschrift seite5_melandriMarco Melandri in gesprek met crew chief Antonio Jimenez. De terugkeer naar Showa leverde een veelbelovend resultaat op in Le Mans. (Seite 6)125 cc: Iwema bevestigt groeiTerwijl Pol Espargaro polesitter Nico Terol na een kuip-knallend duel net als in Jerez achter zich hield, reed Jasper Iwema weer een uitstekende Franse GP. De Nederlander verloor bij de start vier plaatsen, maar werkte zich vervolgens toch weer op van de negentiende naar de twaalfde positie. “Ik kwam redelijk weg, maar eigenlijk lag het ritme toch iets te hoog voor me”, bekende Iwema. “Ik had een tijdje nodig om langs Schrötter te komen, daarna ging het goed. De motor is heel snel: even iets eerder op het gas en ik kon er een paar pakken.” Iwema’s CBC/Aprilia bleek inderdaad razendsnel: slechts twee machines werden in de race geklokt met een hogere top. Michael van der Marks Lambretta bleek bijna 14 kilometer langzamer. Onder toeziend oog van zijn vader Henk en Dirk Brand, het duo dat in 1984 de 24 Uren van Le Mans won, maakte Van der Mark zijn debuut als permanent GP-coureur. Kort na de Spaanse GP brak de 17-jarige Nederlander met het Duitse Team Sachsenring en kwam dankzij een telefoontje van Iwema-mentor Jan Abbink in beeld bij Lambretta Reparto Corse dat 2009-Loncins omdoopte en update tot Lambretta. Van der Mark nam de plaats in van Luis Salom die uit eigen beweging na het betalen van een afkoopsom vertrok bij het team – en Quentin Jacquet verving bij het Molenaar. Van der Mark finishte als 22e en glunderde breeduit na afloop. “Ik was vrijdag zenuwachtig, maar voor de race was het nog wat erger”, gaf de Nederlandse kampioen glimlachend toe. “Mijn start was wel goed, maar die moet de volgende keer toch wat agressiever. Het was niet makkelijk, want het grootste deel van de race heb ik alleen gereden, net als in de training. Ik had toen geen zin om anderen te wachten.” Van der Mark reed redelijk constante racetijden en vertelde zich steeds beter te voelen op de motor. “Het vermogen komt er anders in dan bij de Aprilia waar ik begin dit jaar mee reed. Het lijkt wel wat op de Honda van vorig jaar. Maar ik voel het steeds beter aan en hij stuurt ook gemakkelijker. Ik ben tevreden. Het was ook pas het eerste weekend met een nieuwe motor en een nieuw team.”125_iwemaJasper Iwema reed voor de derde opeenvolgende race in de punten. Hij werd netjes twaalfde.125_vandermarkMichael van der Mark startte in Le Mans voor het eerst op een Lambretta. Moto2: CrashfestijnMet GP-rookie Kenny Noyes op pole position, WK-leider Shoya Tomizawa slechts als vijftiende – en achtste in de warm up – en met 27 rijders binnen een seconde was duidelijk dat er tijdens de Moto2-race weer van alles kon gebeuren. Iets wat Noyes’ 21e tijd in de warm up ook nog eens onderstreepte. Spektakel kende de race genoeg, spanning was er echter minder. Kopstarter Alex Debon maakte een jumpstart, Karel Abraham en Dominique Aegerter kwamen niet verder dan de eerste chicane. Tom Lüthi en Yuki Takahashi –derde en vierde in Jerez – crashten, even later gevolgd door polesitter Noyes die zo een derde plaats verloor. Een ronde later legde raceleider Jules Cluzel zijn machine te plat. In de zevende ronde gingen Mattia Pasini en Tomizawa gezamenlijk onderuit, nadat de Japanner enkele ronden daarvoor nog maar net de voor hem onderuit geschoven Raffaele de Rosa had kunnen ontwijken. Alex De Angelis haalde ook nu weer geen punten, omdat hij door de onbemande machine van de gecrashte wild card-rijder Xavier Simeon midscheeps werd geraakt. Uiteindelijk hield de van de zevende plek gestarte Toni Elias zijn hoofd nog het koelst – nadat hij op zaterdag zijn Moriwaki stevig verkreukeld had. De nieuwe WK-leider won 1,3 seconde voor Julian Simon, wiens team de RSV’s aan de kant gezet had voor Suters. Simone Corsi hield Andrea Iannone achter zich. Slechts dertig van de gestarte 41 rijders haalden de finish. Na drie races hebben inmiddels 25 coureurs punten gescoord.

Lees meer over

Ducati Honda Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-