+ Plus

GP Wegrace Jerez, Spanje

Voor een enthousiast thuispubliek maakte Marc Marquez zijn favorietenrol tijdens de Grand Prix van Spanje volledig waar. Vanaf de derde startplaats pakte de regerende wereldkampioen al voor de eerste bocht de leiding en stond die vervolgens niet meer af. De Honda-coureur schreef geschiedenis, want met zijn 72e grand prix-zege werd hij ook de winnaar van de 300e MotoGP race én de 400e in Spanje verreden grand prix. Belangrijker voor Marquez was dat hij de leiding in de tussenstand heroverde. Alex Rins en Maverick Viñales zorgden voor een volledig Spaans podium.

Met enige terughoudendheid begon Marc Marquez aan de Grand Prix van Spanje na de race in Austin. Pas na zorgvuldige analyse had het team ontdekt wat de oorzaak was van zijn crash op het Circuit of The Americas. Marquez gaf geen volledige opening van zaken, wel vertelde hij na de eerste dag in Jerez dat hij het vertrouwen had hervonden in de voorzijde van zijn RC213V bij hard remmen. Op het Circuito de Jerez Angel Nieto straalde Marquez weer vertrouwen uit en beleefde na de kwalificatie op zaterdag een primeur. Met zijn 26 jaar en bijna drie maanden was hij de oudste man op de eerste rij, een dag later was hij de oudste man op het podium. “Ik ben vooral blij met de manier waarop ik gewonnen heb”, aldus Marquez. “Dit was het doel. In het begin van de race ging ik een paar keer wijd, maar toen de achterkant begon te glijden en de tank leger raakte, ging ik me beter voelen. Vanaf de vijftiende ronde besloot ik aan te vallen.”

Na het treurige uitvallen van de zeer indrukwekkende Fabio Quartararo sloeg Marquez een beslissend gat met zijn achtervolgers Alex Rins en Franco Morbidelli. “Zo deel je een tik uit naar de concurrentie.” Marquez’ winnende tijd was 31 seconden sneller dan het racerecord van vorig jaar, mede dankzij het nieuwe asfalt op 80 procent van het circuit. Marquez’ race was een toonbeeld van regelmaat met achttien van de 25 ronden tussen de 1.38 en 1.38,5 minuten. Helemaal tevreden was hij echter niet. “We hebben nog wat meer feedback aan de voorkant nodig. Maar Honda werkt heel hard en we hebben het beste pakket.”
In de laatste tien races finishte Alex Rins negen maal in de top 5; in Jerez reed de Suzuki-coureur naar zijn vijfde podium in een elftal wedstrijden. “Alex is is nu één van toprijders”, concludeerde zijn teammanager Davide Brivio. “Hij weet hoe hij met zijn banden om moet gaan en hij kan inmiddels een race leiden. Hij heeft veel geluisterd en belangrijk is dat hij niet twee keer dezelfde fout maakt.” Eén zwak punt dient de 23-jarige Rins echter wel te verbeteren, weet ook hij zelf. “De race was ongelooflijk. We wisten dat mijn pace ongeveer gelijk was aan die van Marc, maar ik zat lang achter Dovizioso. Daarna kon ik Marc voor me zien. Maar we moeten de kwalificatie verbeteren”, wist ook de vanaf de negende plaats gestarte Rins. “Ik weet niet of het aan mij of aan de motor ligt. Ik rij op de limiet, maar met het remmen komen we te kort.” Winnaar Marquez schaart Rins samen met Andrea Dovizioso en ‘de Yamaha’s’ tot zijn grootste concurrenten. “Het grote voordeel voor Alex is dat hij geen druk heeft”, meende Marquez. “Maar dat komt nog wel.”
Maverick Viñales vierde in Spanje zijn terugkeer op het podium. Kwaad na een slechte zaterdagochtendtraining, moest hij via Q1 een plek verdienen in Q2, de kwalificatie voor de snelste twaalf rijders. De Yamaha-coureur klokte een vijfde tijd en toonde ook in de warm-up aan dat hij podium-pace had. Viñales reed aanvallend, maar moest aanvankelijk de Petronas Yamaha’s van Quartararo en Morbidelli laten gaan. Tien ronden voor het eind claimde hij achter Marquez en ;Rins de derde plaats. “Alles was aan de start te danken”, vond de Spanjaard. “We hebben veel fouten gemaakt tot nu, maar hier hebben ons doel bereikt om beter te starten. Ik denk dat we het hebben gevonden. Op één van de slechtste circuits van de kalender voor ons voelt een derde plaats als een overwinning. Ik heb gepusht tot het eind met de twee Ducati’s achter me.”
Ook in zijn twaalfde MotoGP-race op Jerez lukte het Andrea Dovizioso na een vierde startplaats niet om op het podium te finishen. Vooraf dacht de Ducati-kopman in de kopgroep met Marquez mee te kunnen; dat bleek te hoog gegrepen. In de slotfase zette hij Viñales zwaar onder druk, maar aanvallen kon Dovizioso net niet. In de laatste twee ronden reden Viñales en Dovizioso hun snelste raceronden. “Een vierde plaats is niet slecht, maar als Marc op een voor hem slecht circuit tweede of derde wordt, is vierde niet goed genoeg meer”, stelde Dovizioso met spijt vast. De Italiaan verloor zijn leidende positie in het kampioenschap aan Marquez en weet ook nog Rins voor zich. “Ik reed absoluut op de grens, maar in de snelle bochten laten we te veel liggen. En de Suzuki van Rins is zó snel midden in de bocht… De Suzuki is de best sturende fiets van het veld. Vorig jaar ging het tussen de Honda en de Ducati, nu zijn de Suzuki en ook de Yamaha daar bij gekomen.”

Marc Marquez was niet de enige die geschiedenis schreef in Jerez. Met zijn 20 jaar en veertien dagen ontnam Fabio Quartararo in pas zijn vierde MotoGP-race de wereldkampioen het record van jongste polesitter in de MotoGP. Vier jaar eerder startte Quartararo ook in de Moto3 vanaf pole in Jerez. Net als Morbidelli beschikt Quartararo over een 2019-Yamaha, wel draait zijn M1 500 toeren minder en is de machine voorzien van een 2018-voorvork. “Hij heeft veel talent”, complimenteerde Marquez op zaterdag de glunderende Quartararo naast hem. “Ik zat een beetje in dezelfde positie als hij toen ik in de 125 cc-klasse begon. Maar ik had een goed team en goede steun. Misschien is hij wat nerveuzer, maar hij is snel en absorbeert heel snel. Nu moet hij nog meer ervaring krijgen.”
Franco Morbidelli maakte de sensatie compleet door de tweede startplaats op te eisen achter zijn teamgenoot – de eerste keer sinds de Grand Prix van Duitsland dat satelliet-Yamaha’s de eerste twee startplaatsen bezetten. Teammanager Wilco Zeelenberg was een blij man. “Het is nu een uur of drie geleden dat het gebeurde”, keek een trotse Zeelenberg op zijn horloge. “Maar het voelt als een drie uur lang orgasme! Het is kippenvel, dit hadden we zeker niet verwacht. Reken dat tien van de negentien poles in een jaar voor Marquez zijn en als je er dan één pakt, moet je daar voor tekenen. Met dit resultaat in de kwalificatie moet je ook niet meer denken aan de eerste vijf of eerste tien. Eén van de twee moet op het podium.”
Vier jaar geleden tipte Zeelenberg Quartararo bij Yamaha Managing Race Director Lin Jarvis. “Toen hij bij ons kwam, heb ik wel gezegd ‘Fabio, werk aan je image’. Hij had er nog wel eens een handje van wild te zwaaien en te gebaren als hem iets niet zinde op de baan. ‘Dat wil ik niet meer zien’, heb ik hem wel duidelijk gemaakt. Maar als je 14 bent en iedereen zegt dat jij de nieuwe Marquez bent, dat helpt niet. Gelukkig luistert hij goed, hij is een teamplayer, is intelligent en handelt daar naar. Hij voelt zich heel goed op de Yamaha.”
Een dag na de sensationele ‘coup’ van het Petronas Yamaha SRT kampte Zeelenberg met ‘mixed feelings’ na het uitvallen van Quartararo en de zevende plaats van de door versleten banden teruggevallen Morbidelli. Door Cal Crutchlow in de voorlaatste ronde nog terug te pakken, finishte de Italiaan wel als beste ‘independent rider’. “We hadden dit weekend kans op een podium en als dat niet lukt, is dat een gemiste kans. Maar beide jongens hebben veel geleerd”, aldus Zeelenberg. De afgebroken schakelpin in het pedaal kwalificeerde de eerstejaars teammanager als ‘een beginnersfout’. “Het gebeurt wel eens dat die dingen afbreken, dat weet je… Maar om nou elke keer voor een race iets te vervangen zonder dat het aan zijn kilometrage zit? We hadden misschien wel tweede en derde kunnen worden, en als je zevende wordt, ben je niet tevreden.”
Bij binnenkomst in de pits na het frustrerende euvel huilde Quartararo tranen met tuiten, aldus Zeelenberg. “Na een kwartiertje was hij er weer. ‘Joh, denk aan de toekomst, het komt wel’, hebben we hem voorgehouden. Hij reed ook zó makkelijk in het begin van de race, ik denk dat hij tweede had kunnen worden. Hij wachtte ook niet af toen hij Franco voorbij kon, terwijl ik niet de indruk had dat hij naar Marquez wilde. Toch had ik het aan het eind van de race wel eens willen zien.” Volgens Zeelenberg past Quartararo’s stijl goed bij de hedendaagse Michelins. “Hij heeft een unieke stijl. Hij zit in het midden van de fiets en beweegt zijn lichaam vooral van voor naar achteren, hij hangt er niet extreem naast. Erg spectaculair is het niet, maar hij heeft heel veel vertrouwen. Sinds we hier aankwamen, hebben we nauwelijks iets aan de machine nauwelijks veranderd. Voor het seizoen zei ik dat hij dit jaar vijftig punten moest halen. Als hij hier tweede was geworden en als hij in Qatar niet vanuit de pits had moeten starten (Quartararo liet zijn machine op de grid afslaan, red.) had er daar een zesde plaats ingezeten. Dan had hij die vijftig punten al bijna binnen gehad. Maar we moeten ons doel niet voorbijschieten. Hij moet dit jaar beste rookie worden.” Wijzend naar de trucks van het Yamaha-fabrieksteam: “Het zou mooi zijn als als we dit jaar kunnen vechten met de jongens van hiernaast.”
De volgende grand prix is Quartararo’s thuiswedstrijd in Le Mans; Johann Zarco kon vorig jaar de druk niet aan. Zeelenberg haalde zijn schouders op. “Hij moet rustig blijven. En ik was in mijn thuisrace altijd sterker.”

Lees meer over

Ducati Honda Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...
Eerste test: Honda NT1100

Eerste test: Honda NT1100

28 november, 2024

NT is een acroniem voor New Tourer en drie jaar geleden werd de Honda NT1100 gelanceerd om het gapende gat in ...
Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...