+ Plus

GP Wegrace Jerez, Spanje 2011

Jorge Lorenzo kreeg tijdens zijn thuiswedstrijd op het circuit van Jerez alle medewerking van de concurrentie. De Spaanse wereldkampioen was na zijn derde trainingstijd gereserveerd over zijn kansen, maar Lorenzo reed foutloos op zondag. En dat was al een hele prestatie op het natte Jerez. De Yamaha-coureur kreeg terecht het meeste applaus, maar de meeste aandacht ging uit naar de blunderende Valentino Rossi die Casey Stoner onderuit reed. Jorge Lorenzo leek weinig meer dan een bijrol te kunnen vervullen toen hij in de zevende ronde terugverwezen was naar de vierde plaats achter de verrassend leidende Marco Simoncelli, Casey Stoner en Valentino Rossi. Maar vier ronden later waren alle drie concurrenten voor hem op spectaculaire wijze uit de wedstrijd gegleden. Simoncelli leek een goede kans te hebben op zijn eerste MotoGP-zege, maar in de elfde ronde nam hij bij het uitkomen van de eerste bocht met een highsider afscheid van de Spaanse GP. De lange Italiaan beklaagde zich later over het feit dat de baancommissarissen hem onvoldoende geholpen hadden. “Ik draaide het gas iets open en ik raakte de controle over de voorkant kwam. Dat kon ik nog weer opvangen, maar toen stapte de achterkant opzij en het werd het nog een akelige highsider. Ik ben heel erg teleurgesteld. Maar ik heb ook laten zien dat ik kan vechten en dat ik mee kan rijden met de sterkste MotoGP-rijders”, aldus Simoncelli die in 2004 in Jerez zijn eerste GP-zege boekte in de 125 cc-klasse. Door de crash van Simoncelli kon Lorenzo voorzichtig beginnen te denken aan zijn tweede MotoGP-zege op Jerez op rij – en zijn 36e Grand Prix-overwinning in totaal. Drie ronden eerder was de voorzichtig rijdende Spanjaard al als tweede voorbij start-finish gekomen: bij het ingaan van de achtste ronde ging een zeer gretige Valentino Rossi namelijk grandioos in de fout toen hij van heel ver kwam en zich – ook al bij het ingaan van de eerste bocht – voorbij tweede man Casey Stoner remde. Nog voor de achtvoudig Jerez-winnaar het gas van zijn grillige Ducati open kon draaien gleed hij onderuit en nam daarbij polesitter Stoner mee. Rossi raakte kort beklemd onder zijn machine, terwijl Stoners Honda half bovenop de Ducati lag. Dankzij de hulp van een horde marshals kon Rossi weer verder, maar voor de onfortuinlijke Stoner eindigde de Spaanse GP daar. Ook de Australiër was na afloop woedend over het feit dat de volgens hem gebrekkige hulp van de marshals. Lorenzo boekte zo zijn eerste zege op een natte baan, terwijl een dag eerder nog had betwijfeld of hij wel een vuist zou kunnen maken tegen het sterke Repsol/Honda-duo Stoner/Pedrosa. “Als iemand me een week voor de eerste Grand Prix zou hebben gezegd dat ik tweede zou worden in Qatar en zou winnen in Jerez, had ik hem gevraagd wat hij geslikt had”, lachte de nieuwe WK-leider. “Ik heb hier geluk gehad met de crashes van Valentino en Stoner (die tweede en eerste waren in de natte warm up, red.). En dat Simoncelli crashte was ook een mazzeltje voor mij, maar ik pak wat ik pakken kan. Misschien is de Yamaha niet zo slecht als ik dacht, maar het is nog veel te vroeg om aan het kampioenschap te denken en we moeten niet met het hoofd in de wolken gaan lopen.”In een van de meest bizarre races van de afgelopen vijf jaar verdiende Dani Pedrosa de tweede plaats – en dat terwijl hij na een matige start afzakte naar de negende plaats. Na de trainingen op vrijdag sprak de kleine Spanjaard met zijn manager Alberto Puig. “Toen besloten we bijna om ons terug te trekken. Het was bijna ondoenlijk om te rijden, want mijn arm was helemaal gevoelloos”, verklaarde Pedrosa, die op maandag na de race werd geopereerd aan zijn geblesseerde schouder, een aandenken van zijn trainingscrash in Motegi. Op zondag was de Honda-coureur – die sinds zijn entree in de MotoGP in 2006 niet lager dan de tweede plaats finishte op Jerez – zeer opgelucht, hoewel hij in de slotfase het tempo flink moest drukken. “Tweede en derde worden in de eerste twee races is voor mij ongelooflijk. Door de regen was het minder zwaar voor mijn schouder. De operatie is noodzakelijk, want zo kan ik niet verder.” De oprukkende Ben Spies kon Pedrosa aanvankelijk niet houden, maar de Amerikaaan, die een 1-2 voor Yamaha wilde, gleed drie ronden voor het einde roemloos onderuit. “En dat terwijl ik op dat moment juist overal langzamer was dan daar voor. De voorkant gleed weg zonder waarschuwing”, vertelde Spies. Daardoor kwam de verrassende Colin Edwards de derde plaats in handen nadat hij net zijn landgenoot Nicky Hayden gepasseerd was. Ook Edwards haalde het einde echter niet: in de laatste ronde moest hij zijn Yamaha aan de kant zetten met een kapotte benzinepomp. Zo kreeg de van plaats 11 gestarte Nicky Hayden totaal onverwacht de laatste podiumplaats in handen, slechts 0,4 voor een eveneens foutloos rijdende Hiroshi Aoyama. Met een regenband die meer op een slick leek kwam Hayden binnen. “Ik was er meer mee bezig over hoe ik Aoyama achter me kon houden dan dat ik derde kon worden. De regenbanden hebben een erg zachte compound en mijn elektronicaman dacht zelfs dat ik de traction control uitgeschakeld had, want ik kwam spinnend voorbij de pits in de vijfde versnelling. Niet leuk. Maar een podium is tegenwoordig niet zo makkelijk en als je zo een podiumplek krijgt ga je je ook bij anderen niet verontschuldigen”, meende de fortuinlijke Hayden.Dat deed Valentino Rossi wel. Na een ongelooflijke inhaalrace kwam Rossi nog als vijfde binnen, vóór Hector Barbera. Rossi werd met applaus onthaald door zijn Ducati-crew, maar liep al snel naar de Repsol/Honda-pitbox waar Casey Stoner al fris gedoucht zat. Op de voet gevolgd door een camera bood Rossi zijn verontschuldigingen aan. Duidelijk hoorbaar zei een ogenschijnlijk begripvol lachende Stoner tegen de negenvoudig wereldkampioen “je ambitie was duidelijk groter dan je talent”. Rossi begreep de Engelse tekst niet en toen die hem later uitgelegd werd, maakte hij zich er met een grapje van af. “Ik ben blij dat ik met mijn helm op die box binnen gestapt ben”, aldus een grinnikende Rossi. “Ik begreep echt niet wat hij zei, maar ik weet dat je op zo’n moment kwaad bent. Ik ben direct na de race naar hem toe gegaan, want ik wist niet of ik hem later nog had kunnen vinden en de volgende race is pas over een maand.”De Italiaan realiseerde zich echter terdege dat hij een fout had gemaakt én dat hij een unieke kans op zijn eerste Ducati-zege door zijn vingers had laten glippen. “Ik was heel snel toen ik richting Stoner ging, maar ik wilde hem niet passeren met het remmen. Maar ik remde te diep door en ik kwam te hard aan op de eerste bocht. Ik had niet genoeg ruimte om naar buiten te sturen en daarom probeerde ik binnendoor te gaan, maar jammer genoeg gleed ik voor weg en nam ik hem mee in mijn val. Gelukkig hield ik mijn hand aan de koppeling en daardoor bleef de machine lopen. Daarom kon ik ook vrij snel weer verder.”Rossi gaf ook toe dat hij te vroeg in de race de aanval had ingezet. “Als je zo’n moeilijk voorseizoen hebt gehad en ook een moeizame eerste race wordt het plotseling wel heel spannend als je een kans krijgt om te winnen. Ik denk dat dat alleen maar menselijk isIk denk dat ik daarom die fout gemaakt heb. Ik wilde Casey niet aanvallen. Ik ging in de fout met het remmen, maar de afloop blijft hetzelfde, dus ik heb die fout gemaakt.”Dat zijn Ducati GP11 op een droge baan kansloos zou zijn geweest voor de overwinning – Rossi crashte in de kwalificatie en kwam op zijn anders afgestelde reservemachine niet verder dan de twaalfde startplaats – wist de Italiaan ook. “Ik had hier een prachtige kans om eerste of tweede te worden dankzij het weer.” Zijn crewchief Jerry Burgess was zeer uitgesproken. “In Bologna zouden ze na een overwinning hebben gevierd tot Kerstmis. Voor mij zou het niet een extra motivatie hebben betekend, alleen een bewijs dat we in de regen zouden kunnen winnen. Dat is niet genoeg om het kampioenschap te behalen.”Ondanks zijn vriendelijke voorkomen was Stoner echter wel degelijk woedend. In de negende ronde stond de Australiër sarcastisch applaudiserend langs de baan toen Rossi voorbij kwam. Naar buiten toe wilde Stoner zich nog niet al te veel zorgen maken over het kampioenschap. “In 2008 stond meer dan vijftig punten achter en kwam ik nog terug tot op twintig totdat ik last kreeg van mijn pols. Alles is nog mogelijk. Je zag hoeveel rijders vandaag crashten en zoiets kan ook in de toekomst nog gebeuren. Het was duidelijk dat Rossi daar wijd zou gaan, dus waarom probeerde hij die lijn nog te houden?” De enerverende Grand Prix van Jerez leverde aan de finish slechts twaalf rijders op. Ondanks hun bijzondere top 10-finishes gingen beide MotoGP-rookies Karel Abraham en Cal Crutchlow in de race onderuit, terwijl Bautista-stand in John Hopkins achter een vleugellamme Toni Elias knap binnen kwam als tiende, nog voor de worstelende Loris Capirossi (waarmee Hopkins in de Rizla/Suzuki-pits voor vreugde zorgde) en Andrea Dovizioso. De Italiaan kwam tijdens de race binnen om zijn versleten achterband te laten verwisselen. Met zijn twaalfde plaats scoorde de balende Dovi echter nog wel vier punten – vier meer dan zijn teamgenoot Casey Stoner. (Kader)125 cc: Terol blijft verstandigMet het 125 cc-seizoen van Nico Terol verloopt het vooralsnog allemaal voorspoedig. De winnaar van de GP van Qatar schreef voor de eerste keer in zijn carrière ook zijn thuisrace in Jerez op zijn naam, maar moest daar wel veel meer voor doen dan tijdens de seizoensopener. Terol moest afrekenen met teamgenoot en 125 cc-herintreder Hector Faubel. In de laatste ronde maakte Faubel echter op het natte asfalt een beginnersfout door de witte lijn en de glibberige kerbs op te zoeken. De “klasse-oudste” crashte, maar werd nog – net als in Qatar – elfde. Jonas Folger werd erg fraai tweede voor de Fransman Johann Zarco die voor het eerst op het podium finishte. Sandro Cortese veroverde op zaterdag de pole, maar net als na zijn twee eerdere poles gleed ook nu de Duitser onderuit in de race. Ook Jasper Iwema haalde finish helaas niet na een crash. Moto2: Iannone klasse apartIn de winter stapte Andrea Iannone over naar het nieuwe team van Valentino Rossi’s beste vriend Uccio Salucci. Dat betekende ook dat Iannone zijn Speed up/FTR waarmee hij vorig jaar drie races won moest inwisselen voor een Suter. Na een moeizame periode heeft de Italiaan nu de snelheid te pakken. Ondanks een elfde trainingstijd blies Iannone de voltallige concurrentie aan de kant en werd in een race vol incidenten afgevlagd als winnaar voor Tom Lüthi en de sterke Simone Corsi, die beiden ook nog enige tijd het veld aanvoerde. Polesitter Stefan Bradl kwam tot een vijfde plaats, achter de verrassend sterke Bradley Smith. Bradl raakte ook de WK-leiding kwijt aan Iannone. Publiekslieveling Marc Marquez bleef voor de tweede opeenvolgende race buiten de punten. De Spanjaard, tweede op de grid, werd van achteren getorpedeerd door Jules Cluzel. Alex de Angelis leverde een bijzondere prestatie: hij werd na een jump start en een “ride through”-penalty nog zevende achter Ju

Lees meer over

Ducati Honda Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-