+ Plus

GP Wegrace Jerez, Spanje 2010

Er werd wel eens gezegd dat Jorge Lorenzo zijn feestjes viert met een heel scherp, verbeten randje. In Jerez besloot de man uit Mallorca een perfect opgebouwde wedstrijd op verkoelende wijze door een duik in een waterbassin langs de baan. Vijf ronden voor het einde passeerde hij teammaat Valentino Rossi, in de laatste ronde zette hij landgenoot en leider vanaf de eerste meter Dani Pedrosa zonder pardon aan de kant. In het parc fermé was de verbeten blik weer terug op het gezicht van de doorweekte winnaar. Voor Lorenzo was de duik ook een manier geweest om af te koelen van een zeer opwindende slotfase van een wedstrijd die lange tijd een optocht was aan de kop. In de openingsfase leek Lorenzo net als een jaar eerder jammerlijk te verzuipen in de race – toen ging hij ten onder aan de druk en crashte – nu hield hij dankzij een verbluffend staaltje reddend zwemmen het hoofd fier boven water. “Er zijn drie banen in de wereld waar in de buurt van de baan water te vinden is”, vertelde Lorenzo na zijn zesde MotoGP-zege. “In Phillip Island, maar daar is het wat koud en zwemmen misschien haaien. Dan heb je nog Valencia en dus hier. Op donderdag dacht ik al ‘als ik win, ren ik als een duivel naar het meer en duik ik er in’. Ik wist niet of ik er wel in kon zwemmen en misschien zou mijn pak wel twintig kilo zwaarder worden door het water. Maar ik besloot om het toch te doen. Ik was nog even bang dat de overwinning op een nachtmerrie uit zou lopen, omdat er water in mijn helm en mond kwam.” Lorenzo overleefde de sprong in het diepe en nam bovendien de leiding in het WK over van zijn teamgenoot Rossi. De slechts als vijfde gefinishte Casey Stoner was vol bewondering. “Jorge heeft ons vandaag voor gek laten staan.”Voor het eerst in vijf seizoenen startte de Spanjaard in Jerez niet van de pole, maar Lorenzo oogde geen moment uit het veld geslagen. “Ik heb een goed raceritme en ik hoop morgen net als de afgelopen twee dagen te kunnen rijden. Druk voel ik niet, wel de drukte als ik van de box naar mijn motorhome wil. Iedereen wil een handtekening van me.” Met de snelste tijd in de warm up gaf hij blijk van zijn snelheid. De openingsfase van de race zakte Lorenzo zelfs af naar de vijfde plaats. “Ik ben wel vaker slecht aan een race begonnen. Die start en mijn eerste tien ronden zijn een probleem en daar moeten we aan werken. Maar misschien is het meer een mentaal dan een motorisch probleem”, zocht de winnaar het bij zichzelf. Lorenzo dankte zijn overwinning aan een sterk eindschot, iets wat zijn handelsmerk lijkt te gaan worden. “In het begin dacht ik dat het moeilijk zou worden, dacht ik ook ‘dit is niet mijn dag’. Toen kwam Vale in beeld en dacht ik dat ik hem kon pakken. Ik heb hem een paar ronden bestudeerd en hij remde heel laat. Maar ik kwam er langs en toen maakte het me niet meer uit of ik zou crashen of winnen.” De Fiat/Yamaha-coureur achterhaalde zelfs Dani Pedrosa die vanaf de start de race had gedomineerd. “Dani gooide een paar keer de deur dicht en in de laatste bocht voor start-finish wilde ik er buitenom voorbij, ‘por fuera’. In zo’n situatie, op zo’n moment denk je steeds minder na en ik wist dat Dani me niet voorbij zou laten. We raakten elkaar, maar we bleven op de baan. Dani was dapper, ik heb hem nog nooit zo zien vechten om zijn plek te behouden.” In de laatste ronde sloeg Lorenzo toch zijn slag; een kwestie van tijd, realiseerde iedereen zich. “Dit was de mooiste race van mijn leven, ik ben op dit moment de meest blije man ter wereld.” Dat Lorenzo niet alleen als coureur, maar ook als mens gegroeid is, bewees hij op het podium. Twee jaar geleden weigerden Pedrosa en hij elkaar zelfs na tussenkomst van koning Juan Carlos nog de hand te schudden op het podium, nu pakte hij de arm van zijn geklopte landgenoot en stak die in de lucht. Een vorstelijk gebaar. [Opener: 286179]Jorge Lorenzo en Dani Pedrosa gingen tot aan het gaatje in hun strijd om de winst. [Inzet: 286794 + 286416]Jorge Lorenzo vierde zijn winst op bijzondere wijze met een verkoelende duik. [Seite 3]PEDROSA STRIJDEND TEN ONDERMet een zuur gezicht nam Dani Pedrosa zaterdagmiddag de felicitaties in ontvangst voor een onverwachte pole vóór favoriet Jorge Lorenzo. De Honda-kopman hamerde er andermaal op dat de stabiliteit van de RC212V ernstig te wensen over liet. Goed, met het in Jerez gebruikte nieuwe chassis kon hij wat makkelijker de machine omgooien, maar nog steeds was de Honda voor de kleine coureur meer dan een handvol recht uit en in de bochten. Dat Pedrosa kopstart nam, was weinig verrassend, dat hij tot de laatste ronde een zeer serieuze kans had op een grandioze overwinning was dat wel. Pedrosa moest echter buigen. “Dit is een veel beter resultaat dan in Qatar (waar Pedrosa als zevende finishte, FW), maar om een halve ronde voor het einde toch te worden ingehaald…. Dat is teleurstellend”, zuchtte een totaal leeg gevochten Pedrosa eerlijk. “Aan het begin van de race had ik niet verwacht dat ik het zo lang kon volhouden. Ik bleef pushen en op het pitboard zag ik +3. Maar toen werd het +2,3 en werd het per ronde een halve seconde minder. Toen wist ik ook ‘dat wordt krap’ en ik reed al elke ronde op de limiet. In de laatste bocht wilde hij buitenom en toen ik hem naast me zag, dacht ik dat ik misschien te vroeg geremd had en daarom liet ik mijn rem weer los. Ik heb alles geprobeerd, maar hij was te snel.”Niet vaak eerder oogstte Pedrosa zo veel respect met een tweede positie. Op zaterdag sprak zelfs Nicky Hayden – “en ik ben niet echt Dani’s grootste fan” – zijn respect uit voor Pedrosa op de bij tijd en wijle vervaarlijk zwabberende Honda. “De grip en de stabiliteit zijn twee dingen die we moeten verbeteren”, zei de Spanjaard dan ook nog maar eens.Op de maandag na de race zouden hij en teammaat Dovizioso een nieuw blok testen met een soepeler vermogensafgifte. Of hij daar lang geleden om had gevraagd? Pedrosa liet het hoofd diep tussen de schouders zakken. “Heel, héél, héél lang geleden. Ik was hier wel sneller in de bochten dan in Qatar, maar we kunnen er niet omheen: we hebben gewoon een probleem.” Pedrosa stelt dat de handelbaarheidsproblemen in 2008 begonnen. “Het blok met klepveren maakte de motor makkelijker te rijden. De komst van de pne

Lees meer over

Honda Yamaha

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-