+ Plus

GP Wegrace Indinanapolis, Amerika

Zelfs de uitlopers van de hurricane Ike konden Valentino Rossi in Indianapolis niet stuiten. De weergoden speelden Rossi zelfs in de kaart, toen de wedstrijdleiding de race acht ronden voor het geplande einde stopte met een rode vlag. De rijders werd niet opnieuw gestart en daarmee was Rossi voor de zevende maal dit seizoen de beste. De hoge verwachtingen die veel rijders, teams én Dorna hadden bij de eerste MotoGP-race in Indianapolis werden slechts ten dele waar gemaakt. Dat er een goede voedingsbodem voor de MotoGP is in het automekka Indianapolis bleek wel uit de – officiële en mogelijk wat optimistische – bezoekerscijfers. Op de door regen en wind geteisterde zondag zochten ruim 91.000 mensen een plek op de immense tribunes rond de legendarische “oval”, terwijl dankzij veelvuldige promotie over het hele weekend 174.000 belangstellenden de kassa’s passeerden. Indrukwekkende en hoopgevende cijfers die vooral Dorna tevredenstelden. Naast de GP in Laguna Seca – waar dit jaar het bezoekersaantal op de wedstrijddag onder de 50.000 bleef – is er in Amerika dus wel degelijk plaats voor een tweede GP. De belangstelling voor de eerste MotoGP-race op “The Brickyard” had echter nog veel groter kunnen zijn als niet al dagen van te voren Hurricane Ike al het nieuws had gedomineerd. Na een lange periode van warm en droog weer kondigden zich op vrijdag de eerste buien aan. De MotoGP-rijders zochten vanwege de hevige regenval en de grote plassen voortijdig de pitboxen op. “Als het zo hard regent, is het op zondag onmogelijk om te rijden”, liet Valentino Rossi op zaterdagochtend in een zonovergoten paddock weten. “Alle rijders zijn dat van mening en gelukkig is de wedstrijdleiding het met ons eens.” Diezelfde wedstrijdleiding speelde echter met vuur door op zondagochtend te gokken dat het wedstrijdschema ongewijzigd zou kunnen blijven. Daags eerder passeerden scenario’s de revue waarin onder meer gesproken werd over het vervroegen van – vooral – de publicitair meest belangrijke MotoGP-klasse. Alle weersprofeten stelden na het middaguur op zondag regen en harde wind in het vooruitzicht, wat er toe leidde dat de 125 cc-race uiteindelijk moest worden ingekort. De kwartliterklasse werd uitgesteld en de MotoGP-mannen dienden uiteindelijk toch op het geplande tijdstip van drie uur op het startveld te verschijnen. De “wet race” kende een voortijdig einde, acht ronden eerder dan gepland, toen niet de regen maar de stormachtige wind niet alleen rijden onmogelijk maakte. Een airfence – die ondanks advies van Nicky Hayden niet in het beton was vast gepind – danste alsof het een veertje was. Toch ontstond zich in de pitlane ophef bij de rijders toen aanvankelijk leek dat de acht ronden alsnog zouden moeten worden verreden, waarbij tijdens die “Indy-sprint” de WK-punten zouden worden verdeeld. “Dat zou Russische roulette zijn geweest”, maakte Valentino Rossi namens de rijders duidelijk. Daarop werd de Italiaan tot de terechte winnaar uitgeroepen, vóór Nicky Hayden en Jorge Lorenzo. Bij Valentino Rossi maakte aanvankelijke scepsis over de krappe bochten en de veiligheid in Indianapolis plaats voor groot enthousiasme. “Ik vind het een erg leuk circuit, dat mij doet denken aan het oude circuit van Rio”, meende Rossi. “Er zijn veel technisch moeilijke bochtencombinaties, maar mogelijkheden om in te halen zijn er ook genoeg.” Wel plaatste de Italiaan enkele kanttekeningen bij de veiligheid. “In ‘turn 5’ staat de muur te dicht op de baan, terwijl je daar in de derde versnelling met 180 op af komt. Te gevaarlijk. Maar ik denk dat er wel aanpassingen gedaan kunnen worden. Zo was het ook toen we in 2005 voor het eerst in Laguna kwamen. Een jaar later was het al veel beter.” De coureurs maakten slechts gedeeltelijk gebruik van de “oval” en doken na het rechte stuk voorbij de pits links af het “infield” in. Speciaal voor de MotoGP werd daar de baan aangepast met een viertal nieuwe bochten. Het nieuwe asfalt bleek daar echter zeer weinig grip te bieden, terwijl op vrijdag bleek dat de afwatering ernstig te wensen over liet. Dat bleek ook in de wedstrijd toen onder meer Nicky Hayden door één van de plassen een flinke stap opzij zette. “Een wonder dat iedereen zonder brokken binnen is gekomen”, verbaasde vierde man Casey Stoner zich. De wereldkampioen zelf kon slechts kort het tempo aan de kop bijhouden. Stoner stootte vanaf de tweede startplek door naar de kop, maar werd al in de eerste kilometers gepasseerd door de gedegen sturende Andrea Dovizioso. Eén doorkomst nam de op en top gemotiveerde Nicky Hayden de leiding over, met na de zesde ronde polesitter Rossi als grootste belager. Er ontspon zich een fascinerend gevecht tussen de herboren Hayden en Rossi die zich in de veertiende ronde langs de Amerikaan werkte. “Een duel met Nicky is altijd goed”, vertelde Rossi na afloop. “Nicky reed agressief, remde erg laat, maar bleef fair. Ik heb Nicky vanaf zijn debuut in de MotoGP meegemaakt, omdat hij mijn teammaat was bij Repsol/Honda. Toen wist hij in het begin niet wat hem overkwam, nu is hij wel veranderd.” Rossi sloeg een klein gaatje, maar Hayden liet pas los toen het harder begon te regenen. Vervolgens diende de Amerikaan met de in de regen verrassend sterke Jorge Lorenzo af te rekenen. De rode vlag hielp hem daar uiteindelijk bij. Toch toonde Lorenzo met zijn prestatie aan een steeds completere rijder te worden. Zijn gevoel in de regen had hem zelf verbaasd. “Ik ging eerst Pedrosa voorbij, toen Valentino en toen Dovizioso. In de regen! Waanzinnig! Toen Vale me weer inhaalde, was hij te snel voor mij”, gaf Lorenzo na zijn zesde podium van het jaar toe. Maar dit was ook goed.” Met twee rijders op het podium en drie in de top vijf deden de Michelin-banden het onverwacht goed. “De Michelins zijn goed. Maar het probleem is dat de Bridgestones dat ook zijn”, vertelde Lorenzo. “Ik weet dat de mensen bij Michelin hard werken, maar ze moeten nóg harder werken om de Bridgestones te kunnen verslaan.” Voor Hayden was het zijn eerste podium sinds de GP van Tsjechië van 2007 en Honda’s eerste met de RCV met pneumatische kleppen, voor Lorenzo was het “mijn allereerste podium in mijn carrière op een natte baan”. Stoner moest alles uit de kast halen om – op 28 seconden achter Rossi – zijn vierde plaats veilig te stellen vóór Dovizioso en de indrukwekkende Ben Spies. Dani Pedrosa sloot zijn eerste optreden op Bridgestone-regenbanden af als achtste. De Spanjaard reed in Indianapolis ook voor het eerst met het RCV-blok met pneumatische kleppen. De ook in Amerika razend populaire Rossi was zeer content met zijn hattrick – de pole, de snelste ronde en de overwinning – en verbeterde bovendien het ruim 32 jaar oude record van Giacomo Agostini van 68 overwinningen in de belangrijkste GP-categorie. “Evenaren was leuk in Misano, verbeteren is nog leuker”, grijnsde Rossi. “Ik hoop dat dit record ook dertig jaar blijft staan. En 69 is een leuk getal.” Belangrijker waren echter de 25 punten die hem een hele stap dichter bij zijn achtste wereldtitel brachten. Dat hij niet de geplande 28 ronden had kunnen rijden, speet Rossi. “Maar het waren de slechtste weersomstandigheden waarin ik ooit heb gereden”, vertelde de Italiaan. “In het begin was het een normale race. Ondanks alle water op de baan konden we een hoog tempo vasthouden en behoorlijke hellinghoeken rijden. Eerst was het een beetje angstig, maar toen begon ik in te lopen op Nicky. Ik kon hem passeren, maar daarna kwam er weer meer regen. Het grootste probleem was de wind, want er waaiden bierblikken, plastic zakken en graspollen de baan op. De windstoten waren totaal onvoorspelbaar. Ik dacht dat ik misschien mijn hand moest opsteken om aan te geven dat de race gestopt moest worden. Elke ronde keek ik of de wedstrijdleiding met de rode vlag kwam. Toen die kwam, was het voor mij duidelijk: geen sprake van dat we nog zouden herstarten.” Nicky Hayden liet op zaterdag al weten dat hij “over de beste racepace sinds tijden” beschikte. Na de opwarmronde liet de Honda-coureur snel een zachtere band monteren. Zijn knappe optreden in de regen voor eigen publiek deed de man uit Kentucky zichtbaar goed. “Het is lang geleden dat ik in de kopgroep heb gezeten, laat staan een wedstrijd heb geleid”, lachte Hayden. “Eerst dacht ik nog ‘twee races niet gereden door een blessure (Hayden brak in juli een botje in zijn hiel tijdens een Supermoto-evenement, FW) en dan terugkomen met een overwinning, zoiets gebeurt alleen in de film’. Maar toen kwam Valentino voorbij. Hij was snel in het derde deel van de baan, maar ik zag ook dat hij een keer net overeind bleef toen hij op de witte lijn kwam. Ik dacht dat er misschien nog wat te halen viel. Totdat het weer harder begon te regenen. Ik kon horen dat Valentino in de buurt was en ik probeerde zo vloeiend mogelijk te rijden om mijn banden te sparen. Maar ik had veel van mijn banden gevraagd en had eigenlijk geen grip meer. Ik ben wereldkampioen geweest en dan wil je wedstrijden winnen. Dan denk je niet ‘cool, een podium’. Maar voor vandaag was ik tevreden met die tweede plaats.” Even had Hayden het idee dat een herstart voor hem goed zou kunnen uit pakken. “Ik dacht ‘hé, laten we maar weer beginnen’. Maar ik leid het kampioenschap ook niet. Dit was de beste beslissing. Ik werd een paar keer van de droge lijn geblazen.” Op donderdag voor de race was Hayden voor het eerst zeer open over zijn aanstaande dal met Ducati. “Iedereen weet waar de volgende stop in m’n carrière ligt”, meende Hayden. “Het is tijd om te verkassen.” Met het eind van de verbintenis in zicht, leek hij weinig reden te zien om zijn frustraties voor zich te houden. “Ik heb mooie tijden gekend met Honda en ik ben de mensen dankbaar voor wat ze voor me gedaan hebben. Maar de laatste tijd is het allemaal niet meer netjes.” Hayden duidde daarmee op het feit dat teamgenoot Pedrosa in Misano bij Honda voor elkaar kreeg dat hij mocht switchen van Michelin naar Bridgestone. Hayden kreeg die keus niet. “Ik was geschokt toen ik dat hoorde”, vertelde Hayden met een stoïcijns kijkende Pedrosa naast zich. “Ik kon het niet geloven. In feite verandert er weinig voor mij, afgezien van het wandje dat tussen ons wordt geplaatst. Maar in feite stond die wand er al.” Hayden gaf een rake tekening over zijn positie binnen het team. “Als het aan mij ligt, maak ik gewoon het seizoen af. Of ze moeten de deur voor me op slot draaien. Er zouden dan vast mensen daar zijn die niet eens merken dat ik er niet ben.” Na de race was de bitterheid voor een groot deel weggespoeld met champagne. “Iedereen die me kent, weet dat ik niet opgeef. Dat ben ik aan Honda en aan mijn monteurs verplicht. Die hebben ook in de tijden dat het minder ging net zo hard gewerkt als in 2006 toen ik kampioen werd. Ik heb nooit aan mezelf getwijfeld, maar dit is wel lekker voor het zelfvertrouwen. We hebben een tijd gehad dat er helemaal niets leek te lukken. Dit is een mooie opsteker voor het team.” Wereldkampioen Casey Stoner kende na de race een tweeledig gevoel. De Ducati-coureur kwam na twee DNF’s weer eens aan de finish en tankte weer wat zelfvertrouwen bij. Maar op vrijdag crashte Stoner erg hard en mocht van geluk spreken dat hij ongedeerd bleef. De vijf jaar oude polsblessure die plotseling in Misano opspeelde, liet zich ook in Indy gelden. “Maar dat mag niet het excuus zijn voor het resultaat”, vond Stoner. “Vandaag heb ik toch ook een redelijke race kunnen rijden.” Stoner slaagde er echter maar matig in om zijn teleurstelling te verbergen. Die gaf hij uiteindelijk ook toe. “Ik had een band met een hardere compound gekozen. Die had wat langer nodig om op te warmen. Daarna kon ik ook dezelfde tijden rijden als de jongens vooraan. Maar dat kon ik niet lang volhouden. De band voelde aan alsof hij steeds wilde ‘smeren’. Het tempo van de top drie lag veel te hoog en daar ben ik wel teleurgesteld over.” De Ducati-coureur had zich na de finish flink opgewonden over de gang van zaken omtrent een eventueel vervolg van de wedstrijd over acht ronden. “Dat is de meest belachelijke regel die ik ooit heb gehoord”, foeterde Stoner. “Alles wat je dus als leider in de race hebt opgebouwd, kan in acht rondjes weg zijn. Een walgelijke regel. Voor mij was het misschien wel een kans geweest om op het podium te komen of misschien wel om te winnen. Maar er zijn in dat soort situaties altijd jongens bij wie het rood voor de ogen wordt en die hun kans ruiken. Dat is vragen om problemen. Ik vind dat de regel terug moet komen waarbij racetijden bij elkaar opgeteld worden. Nu gaat het alleen maar om de show en om de tv.” Het vroegtijdige einde van de race kreeg de steun van Stoner. “De regen was niet het issue. Het ging om de onvoorspelbare wind. Ik heb nog nooit met zo’n harde wind geracet. Elke keer als ik schakelde, werd de motor opzij geblazen.” Nu zijn titelkansen vrijwel verkeken zijn, denkt Stoner hardop na over een operatie aan zijn linkerpols. De situatie wordt per race ingeschat. “Voorlopig blijven de hand nog intapen. Het kan zijn dat we al snel na het seizoen laten opereren. Dat ik dan de eerste testen voor 2009 mis, moet dan maar. Het gaat me niet om hoeveel testen ik doe, maar hoe goed ik kan testen.” Stoner stelde vorig jaar in Japan zijn eerste wereldtitel veilig. Dit jaar kan Valentino Rossi op de Twin Ring Motegi, dat eigendom is van Honda, zijn twee jaar geleden verloren titel terughalen. “Ik sta op matchpoint”, wist ook Rossi. Bij winst van Stoner heeft de Italiaan aan een derde plaats om zijn achtste wereldtitel binnen te slepen. Pitstop • Na de GP van Misano maakte Honda bekend dat Dani Pedrosa bekend dat de Spanjaard met onmiddellijke ingang met Bridgestone zou gaan rijden. Lorenzo bekritiseerde de switch van zijn landgenoot, omdat die plaatsvond terwijl het seizoen in volle gang is. Op maandag bleek echter dat Lorenzo ook een verzoek ingediend had bij de Yamaha-leiding. In Indianapolis ontkende Lorenzo dat. “Dat is een beslissing van het team. Doorgaan met Michelin is het beste. Wat er volgend jaar gaat gebeuren, weet ik niet.” Zijn teammanager Daniele Romagnoli bevestigde echter dat een overstap naar Bridgestone voor volgend jaar niet uitgesloten is. “Het is iets waar we over praten. Jorge wil niet per se overstappen, hij wil hebben wat de andere snelle jongens ook hebben. En dat is momenteel Bridgestone”, aldus Romagnoli. “Misschien rijden we volgend jaar door een nieuwe bandenregel wel allemaal op hetzelfde merk.” • De verwachting is dat Andrea Dovizioso door HRC in de loop van de week na de Indy-GP zou worden bevestigd als de nieuwe man in het Repsol/Honda Team. Op zondagochtend maakte Kawasaki bekend dat Marco Melandri voor twee jaar had getekend. Hoewel het team ontkent, zou de 26-jarige Italiaan na de GP van Laguna Seca op het Japanse Autopolis al hebben getest. Het kostte hem in Brno bijna zijn plek bij Ducati, maar op het laatste moment trok het management de ontslagbrief in. • Het touwtrekken om Niccolo Canepa is voorbij. In Brno vertelde zijn management dat de onlangs tijdens een Mugello-test geblesseerde coureur zo goed als rond was met het Pramac Ducati Team, maar twee weken later leek de deal alsnog afgeketst. In Indianapolis werd bekend dat de 20-jarige EK Superstock 1000-kampioen van 2007 volgend jaar toch voor het Pramac Team zal starten. Zijn teamgenoot wordt zeer waarschijnlijk Mika Kallio – met Red Bull-geld. Alex De Angelis, ook even in beeld bij Pramac/Ducati, maakte in de week voor de Indy GP bekend dat hij bij het Gresini Team blijft. In diezelfde week meldde Rizla/Suzuki dat het rijderskoppel Capirossi/Vermeulen voor 2009 gehandhaafd blijft. • Toni Elias keert na een jaar bij Pramac/Ducati terug bij het team van Fausto Gresini. De Spanjaard kreeg van Ducati-teammanager Livio Suppo voor de GP van Misano te horen dat men nog wil wilde wachten om te beslissen over zijn toekomst. Na zijn derde plaats in Misano kreeg de coureur te horen dat men hem wil behouden. Elias vertelde toen echter dat hij nog andere opties had. “Er is nog niets getekend, maar het is net als de situatie met Dovizioso en Repsol: het is duidelijk hoe het zit”, vertelde Fausto Gresini in Indianapolis. Elias wil wel de toezegging dat hij in 2009 over Honda-fabrieksmateriaal kan beschikken. • Op korte termijn zal men bij Ducati ook een beslissing nemen over het inzetten van een vijfde machine met Onde 2000-sponsoring in 2009 voor Sete Gibernau, onder management van de familie Nieto (Angel senior en junior en Pablo). Gibernau zou na twee jaar zijn GP-comeback zou maken. Suppo gaf in Indianapolis toe dat de kans groot is dat de bijna 36-jarige Spanjaard terugkeert, maar dat nog niets getekend is. Gibernau reed in Estoril in 2006 zijn laatste GP en werd daar van de sokken gereden door Casey Stoner, zijn opvolger bij Ducati. Gibernau eindigde dat jaar als twaalfde in het WK. • Het LCR Team van Lucio Cecchinello is het enige Honda-team dat met Öhlins-vering rijdt. Er bestaat echter een kans dat het team volgend jaar weer op Honda-product Showa rijdt. Showa heeft weer besprekingen opgestart met Cecchinello om terug te keren. De Italiaan twijfelt nog. De discussie over één bandenmerk in 2009 laat Michelin-klant Cecchinello evenmin ongemoeid. “Ook daar zijn voor- en nadelen aan verbonden. Als satellietteam kun je het verschil maken als je een ander merk hebt en als je drie vier goede resultaten in scoort, is dat belangrijk voor de sponsors. Anderzijds is het zo dat een satellietteam kan profiteren als de bandenregel goed uitgewerkt wordt en iedereen over dezelfde bande kan beschikken. Op die manier haal je één factor weg waar je als team mee moet werken. Als ik het in procenten weer moet geven, zeg ik 60/40 in het voordeel van de bandenregel. Welk merk het dan wordt, maakt mij niet uit.” Ceccinello gaat volgend jaar verder met De Puniet. De Fransman is de meest frequente crasher in de MotoGP. “Als ex-coureur begrijp ik Randy wel, maar hij moet leren om zijn fouten beter te analyseren. Hij moet weten waarom hij valt. Als dat zo is, kun je je crashes beperken.” • In Indianapolis lekte uit dat het Gresini Team niet uitsluit om volgend jaar met Michelin-banden te gaan rijden. Hoewel de Italiaanse teambaas officieel niets wilde bevestigen, werd het op het eerste gezicht wonderlijke gerucht als zeer betrouwbaar ingeschat. Het zou een opmerkelijke move zijn, nadat Gresini twee jaar geleden op uitdrukkelijk verzoek van zijn toenmalige kopman Marco Melandri Michelin verwisselde voor Bridgestone. Gresini’s redenen voor een terugkeer zijn exact dezelfde als de motivatie die zijn collega Lucio Cecchinello geeft: financiële voordelen en een kans om als satellietteam met een ander bandenmerk het verschil te kunnen maken. In Amerika vertelde Dorna-baas Carmelo Ezpeleta echter nogmaals dat bij de volgende race in Japan de “one tyre rule” voor 2009 wordt aangenomen. • Hervé Poncharal toonde zich na afloop van de Indy GP zeer teleurgesteld over de verrichtingen van zijn rijders Colin Edwards (vijftiende) en James Toseland (achttiende). Poncharal, doorgaans zeer clement voor zijn coureurs, kon zijn frustratie niet verbergen. “Je kunt dit niet aan de banden toeschrijven”, vond Poncharal. “Er stonden twee Michelin-rijders op het podium, één daarvan ook nog eens met een Yamaha. Wij hebben hetzelfde pakket en rijden achter aan. Dat kan ik niet accepteren.” Al na enkele races verlengde Toseland dit jaar zijn contract en eind juli tekende ook Edwards bij. “Of dat te vroeg was…. Ik weet het niet. Maar Colin behaalde in de eerste negen GP’s 98 punten en in de laatste vijf races maar elf. Dat kán niet.” Of hij maatregelen gaat nemen en wat die dan zijn, hield Poncharal voor zich. “Maar er moet wat gebeuren. Wij doen niet mee op het veld op te vullen.” • Het JiR Team van Gianluca Montiron verkeerde lange tijd in de veronderstelling dat het in 2009 over satelliet-RCV’s kan beschikken. In Indianapolis werd officieus gemeld dat de machine echter volgend jaar naar JiR-hoofdsponsor Scot gaat, waarmee Honda al een twee decennia samenwerkt. Voor de GP van Motegi moet bekend zijn welke rijder gecontracteerd is, maar Scot wil graag dat hun 250 cc-coureur Yuki Takahashi de overstap maakt naar de MotoGP. Takahashi zou dan de enige Japanner in de MotoGP zijn, want Shinya Nakano’s GP-carrière lijkt ten einde te lopen nadat hij geen nieuwe aanbieding heeft gekregen van teambaas Fausto Gresini. JiR had al een intentieverklaring met Ben Spies. Voor de drievoudige Amerikaanse Superbike-kampioen lijkt voor volgend jaar geen plek in het MotoGP-paddock. JiR-baas Gianluca Montiron denkt echter met “een grote Italiaanse sponsor die interessant is voor de Amerikaanse markt” Spies nog op de grid te kunnen krijgen. Montiron heeft ook “meerdere mogelijkheden” in het WK Superbike, maar wil in de MotoGP blijven. MotoGP 1. Valentino Rossi (I), Yamaha B Heel overtuigend naar tweede pole van het jaar. Zevende zege van het jaar was niet minder overtuigend. 2. Nicky Hayden (USA), Honda M Rokend en driftend naar vierde startplek. Goed om hem eindelijk weer op het podium te zien. 3. Jorge Lorenzo (E), Yamaha M Knap derde in de droge tijdtraining. En dan naar zijn allereerste podium in een regenrace. Indrukwekkend. 4. Casey Stoner (AUS), Ducati B Crash op vrijdag, technische problemen op zaterdagochtend. Toch tweede in QP. IJzersterk in warm up, minder op dreef in de race. 5. Andrea Dovizioso (I), Honda M Droge set up niet perfect, wel zevende tijd. Leidde na goede start bij de eerste doorkomst, maar moest later lossen. Was desondanks tevreden. 6. Ben Spies (USA), Suzuki B Trainde met Nobu Aoki’s testmachine als vijfde en was beste Suzuki-coureur. Was dat ook in de race. Ondanks beslagen vizier. Erg knap. 7. Sylvain Guintoli (F), Ducati B Crash op vrijdag en foutje in kwalificatie. Veertiende op de grid, in “zijn” weer na slechte start heel netjes zevende in de race. 8. Dani Pedrosa (E), Honda B Eerste keer met Bridgestone-qualifiers én nieuwe blok. Startte als achtste, finishte daar ook. Achtste plaats na voorzichtige race was het maximum. 9. Chris Vermeulen (AUS), Suzuki B Dramatische/slechtste kwalificatie (vijftiende) voor crashende Vermeulen. Kwam in de race wel top 10 binnen, maar daar bleef het ook bij. 10. Alex De Angelis (RSM), Honda B Werd in snelste trainingsronde gedwarsboomd door andere rijder. Had als regenspecialist meer verwacht, maar band bood weinig grip. 11. Anthony West (AUS), Kawasaki B Snelste in de regen van vrijdag, laatste in de zonneschijn van zaterdag. Geen tractie. Raceresultaat viel niet mee. Oók al gripproblemen. 12. Toni Elias (E), Ducati B Crashte in tijdtraining, omdat hij te “pumped up” was. Vertrouwde op erg goede raceritme, maar had weer moeite in de regen. 13. Randy de Puniet (F), Honda M Keurig op tweede rij gekwalificeerd en vol vertrouwen. Bleek onterecht. Gripproblemen voor en achter. 14. John Hopkins (USA), Kawasaki B Stond er in de regen van vrijdag goed bij, maar kwalificeerde op droge zaterdag als zestiende. Veertiende geen goed resultaat. 15. Colin Edwards (USA), Yamaha M Vertelde dat hij in zijn blootje langs de tribunes zou lopen als hij zou winnen. Was niet nodig met plek vijftien. Kreeg fiets niet aan het sturen. 16. Loris Capirossi (I), Suzuki B Slechts dertiende startplek na set up-problemen. In de eerste bocht aangetikt en nooit in staat terug te vechten. Teleurstellend. 17. Shinya Nakano (J), Honda B Crash in kwalificatie, zeventiende tijd. Twijfels over Nakano’s motivatie. Reed met bijna opgebruikte band in warm up sneller dan met qualifier. 18. James Toseland (GB), Yamaha M Set up veranderingen hielden hem van de tweede rij. In de race echter een te zachte setting op de opdrogende baan. Lag vijf ronden achtste. 19. Marco Melandri (I), Ducati B Geen grip voor en achter. Slechts vier van de twintig ronden niet laatste. Slecht gevoel, problemen met engine braking. WK-TUSSENSTAND 1. Valentino Rossi, 287 punten; 2. Casey Stoner, 200; 3. Dani Pedrosa, 193; 4. Jorge Lorenzo, 156; 5. Andrea Doviziozo, 129; 6. Chris Vermeulen, 117; 7. Colin Edwards, 109; 8. Nicky Hayden, 104; 9. Shinya Nakano, 87; 10. Tony Elias, 86; 11. Loris Capirossi, 86; 12. James Toseland, 85; 13. Sylvain Guintoli, 56; 14. Alex de Angelis, 55; 15. Marco Melandri, 48. 125 cc: Eerste zege voor Terol Pol Espargaro veroverde op zaterdag zijn tweede pole van het jaar en het leek er ook op dat de jonge Spanjaard in Indianapolis zijn – toch ook al – langverwachte eerste GP-zege zou boeken. De winst kwam echter terecht bij zijn landgenoot Nico Terol. Die achterhaalde kopstarter Espargaro en sloeg direct een klein gaatje. Toen de baan vochtiger werd, klampte Espargaro echter weer aan bij Terol en passeerde de Aprilia-coureur zelfs –in de ronde dat de wedstrijdleiding de rode vlag zwaaide, zes doorkomsten voor het einde. Voor Espargaro was het zuur, voor Terol een verlossing. De 19-jarige Spanjaard is bezig aan een sterk seizoen nadat hij vorig jaar in de vergetelheid leek te verdwijnen. Na een tweede plaats in Jerez en derde plekken in Estoril en Le Mans greep Terol in Amerika dus zijn eerste overwinning. Espargaro leek vrede te hebben met zijn tweede plaats. De door schakelproblemen geplaagde Stefan Bradl startte slecht, maar kwam sterk naar voren en verdrong Scott Redding van de derde positie. Sandro Cortese, volgend jaar waarschijnlijk de opvolger van Mike Di Meglio bij Derbi, kwam kort voor Marc Marquez als vijfde binnen. Terols teamgenoot Simone Corsi kwam in Indianapolis niet verder dan een teleurstellende zevende plaats. De Italiaan pakte echter wel weer drie punten terug op klassementsleider Mike Di Meglio. De Fransman was ronden lang in de running voor een podiumplek, maar zakte in de slotfase terug. Bradley Smith kreeg in de eerste ronde een tik van Michael Ranseder en kwam na de eerste doorkomst als 25e voorbij. De Brit vocht zich naar voren naar een achtste plaats. Twee van de drie DeGraaf-rijders finishten in de punten. Thuisrijder Stevie Bonsey kwam als negende over de streep, terwijl van zijn teammaat Danny Webb na een prachtige vierde startplaats juist meer was verwacht. Webb startte echter belabberd en kwam uiteindelijk op het randje van de punten binnen, drie tellen achter wereldkampioen Gabor Talmacsi. Die brak vrijdagmiddag bij een van zijn drie crashes het schippersbotje in zijn linker pols. Hugo van den Berg scoorde een 21e plaats. In Indianapolis werd duidelijk dat Van den Berg en Bonsey volgend jaar niet meer in DeGraaf-kleuren zullen rijden. Van den Berg onderzoekt zijn opties in de viertaktscene en test zeer binnenkort voor het Nederlandse RT Team waarmee Bob Withag dit jaar achter Arie Vos tweede mee werd in het Dutch Superbike. Ook heeft Van den Berg mogelijkheden in het EK Superstock. UITSLAGEN 125 CC: 1. Nicolas Terol (E), Aprilia; 2. Pol Espargaro (E), Derbi; 3. Stefan Bradl (D), Aprilia; 4. Scott Redding (GB), Aprilia; 5. Sandro Cortese (D), Aprilia; 6. Marc Marquez (E), KTM; 7. Simone Corsi (I), Aprilia; 8. Bradley Smith (GB), Aprilia; 9. Stevie Bonsey (USA), Aprilia; 10. Mike di Meglio (F), Derbi; 11. Dominique Aegerter (CH), Derbi; 12. Joan Olive (E), Derbi; 13. Raffaele de Rosa (I), KTM; 14. Gabor Talmacsi (HON), Aprilia; 15. Danny Webb (GB), Aprilia; 21. Hugo van den Berg (NL), Aprilia. WK-TUSSENSTAND: 1. Mike di Meglio, 192 puntne; 2. Simone Corsi, 167; 3. Gabor Talmacsi, 149. Winnaar van het weekend: Ben Spies Ben Spies werd ruim een week voor de Indy-GP voor het derde achtereenvolgende jaar Amerikaans Superbike-kampioen. Spies startte in Indy voor de derde keer in een GP en liet een – bijna – verpletterende indruk achter. Niet alleen kwalificeerde sinds Troy Bayliss in 2006 in Valencia een wild card-rijder zich niet zo ver voor op de grid (vijfde), ook zijn raceresultaat was niets minder dan een fraai visitekaartje. De 24-jarige Spies werd in Indy begeleid door Suzuki’s testrijder Nobu Aoki. “Ben is een heel clevere jongen die heel snel dingen oppikt”, was de Japanner lovend. “En hij blijft onder alle omstandigheden rustig.” In Assen was Spies “stand by” om de geblesseerde Loris Capirossi te vervangen. Hij had zijn kans kunnen krijgen na de eerste trainingsdag, maar de Amerikaan bedankte voor de eer. Niet verstandig, vond zelfs zijn mentor Kevin Schwantz. Kostte die actie hem een contract bij Suzuki in de MotoGP? Niemand wil dat bevestigen. Wel is het een publiek geheim dat Spies niet voor een appel en een ei rondjes wil rijden. Maar op een voor iedereen nieuw circuit (hoewel hij er zelf na de Dutch TT twee dagen getest had op een droge baan) toonde Spies dat hij heel aardig mee kon komen en finishte anderhalve seconde achter vierde man Stoner. Dan verdien je wel een plek in de eredivisie. Dat hij zijn teamgenoten Vermeulen en Capirossi – beiden gehandhaafd bij Suzuki voor 2009 – ver achter zich liet, was leuk voor hem maar toch ook pijnlijk voor Suzuki. Verliezer van het weekend: de 250 cc De 250 cc-coureurs hadden zich zondagmiddag al opgesteld op de grid toen ze weer naar binnen werden gedirigeerd. De wedstrijdleiding deelde vervolgens mee dat de start werd uitgesteld – tot half vijf, ná de naar voren gehaalde MotoGP. Toen de viertaktcollega’s vervolgens vroegtijdig af werden gevlagd, was het de vraag of de kwartliters nog aan racen toe zouden komen. Na enig gesoebat kwam het “verlossende” antwoord: nee, dus. Spijtig voor de mannen die eindelijk in Amerika zouden starten (in Laguna is immers alleen de MotoGP-klasse present), maar een begrijpelijke beslissing, vond zelfs KTM-teammanager Francesco Guidotti. “Met het oog op de veiligheid van de rijders was dit het juiste besluit”, oordeelde Guidotti. “Bovendien was er nog meer harde wind op komst. Voor ons is dit jammer, omdat het betekent dat we één wedstrijd minder hebben om de achterstand op Marco Simoncelli goed te maken.” Simoncelli, die in Indy van de pole had mogen starten, leidt het WK met 26 punten voorsprong op KTM-kopman Mika Kallio.

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-