+ Plus

GP Wegrace Doha, Qatar

Bij zijn Ducati-debuut was zijn overwinning een verrassing, nu hij voor het eerst aantrad voor het Repsol/Honda Team werd een zege van Casey Stoner eigenlijk al verwacht. De Australiër maakte die hooggespannen verwachtingen meer dan waar in Qatar. Wereldkampioen Jorge Lorenzo was dolblij met een tweede plek voor Dani Pedrosa, terwijl Valentino Rossi als zevende finishte. Maar vanaf de eerste training – op donderdagavond – was de nieuwe aanwinst van het Repsol/Honda Team de man die het – moordende – tempo bepaalde. In de kwalificatietraining was Casey Stoner zelfs licht teleurgesteld dat hij het polerecord van Jorge Lorenzo uit 2008, gereden met qualifiers, niet dichter genaderd was. Dat hij de Spaanse Yamaha-coureur op de grid 0,8 seconde achter zich wist, was toch minstens veelzeggend. Stoner raakte niet in paniek toen in de zesde ronde teamgenoot Dani Pedrosa langszij kwam, nadat zij gezamenlijk Lorenzo na een rondje kopwerk hadden afgelost. Zes ronden voerde Pedrosa het veld aan en even leek het zelfs alsof de de kleine Spanjaard – al blij met het feit dat hij voor het eerst in Qatar tussen Stoner en Lorenzo vanaf de eerste rij had mogen starten – weg kon rijden van Stoner. Maar in de twaalfde ronde toonde Stoner dat hij zich in had gehouden: met een superieure actie schoot hij rechts langs een verbouwereerde Pedrosa en reed vervolgens naar zijn vierde Qatar-zege in vijf jaren. “Het is een droom om mijn eerste race met Honda meteen te winnen. Deze voelt goed”, hield de nu 24-voudige MotoGP-winnaar zich aanvankelijk op de vlakte. De grijns zei echter meer dan woorden. “Het is heel speciaal, maar hij is niet specialer dan een overwinning met Ducati. Bij Ducati verwachtte niemand dat ik bij mijn debuut zou winnen en was ik een underdog. Ik dacht dat ik misschien één of twee races zou kunnen winnen in 2007, maar het werden er tien en ik werd kampioen. Daarna is het ‘up and down’ gegaan. Het lijkt er op dat het dit seizoen was soepeler verloopt en tot nu toe is het echt een droom geweest. Deze overwinning voelt daarom misschien net wat beter, want toen ik met de Ducati de eerste keer won, meende iedereen te weten hoe dat kwam. Nu vast wel weer, maar ‘big deal’.” In tegenstelling tot zijn optredens op de wispelturige Ducati van 2010 is de Honda makkelijker op de limiet te rijden, zonder dat direct een catastrofe op de loer ligt, vertelde Stoner. “Het voelt niet alsof ik met deze machine zo hard moet pushen als eerder. De Ducati zocht steeds de kerbs op en dan schudde hij zijn kop, terwijl je je handen vol had om hem in het spoor te houden, dan grip te zoeken en vol door te gaan. De Honda moet je met iets meer finesse rijden, je moet de lijnen goed kiezen, maar je hebt niet de hele baan nodig. Want met de grip en de acceleratie die we hebben, betekent het dat je juist tijd verliest als je op de kerbs terecht komt. Het uitkomen van bochten is eenvoudiger met de Honda, merk ik. Ik hoef niet zo hard te pushen om de motor om te gooien voor het uitkomen. Hij gaat vloeiender van het ene deel van de bocht naar het volgende. Dat voelt een stuk makkelijker.”Stoner meende ook dat de Honda RC212V een mentaal minder veeleisende racer is dan de Ducati, iets wat vooral over een gehele raceafstand een voordeel is, aldus de Qatar-winnaar. “Als we iets veranderen aan de Honda, wordt het niet meteen een drama. Maar op de Ducati konden één of twee klikjes van een goede motor een slechte maken. Het was zó moeilijk om het goed te doen. De Honda is meer uitgebalanceerd.”Jorge Lorenzo was bijna extatisch na zijn tweede plaats. Tijdens de test vóór de GP noemde de Yamaha-coureur de tractie van zijn machine “shit” en meende dat zijn oma met een betere set up harder zou hebben gereden. Minder dan een week later noemde Lorenzo zijn tweede plaats in Qatar zijn misschien wel beste MotoGP-race ooit! In een soort kat en muis-spelletje met landgenoot Pedrosa trok hij uiteindelijk aan het langste eind en voltooide vervolgens jubelend zijn uitloopronde. Begrijpelijk, want de Yamaha was in snelheid en balans duidelijk de mindere van de Repsol/Honda’s. “Deze tweede plaats is misschien wel de grootste verrassing voor mij sinds ik voor Yamaha rijd”, glom Lorenzo. “Het is één van mijn beste races ooit. Een week geleden was ik een seconde langzamer dan Casey en Dani en dat was geen goed gevoel. In de race had ik ongeveer datzelfde tempo, maar ik moest veel meer op de limiet rijden en zoals dit kan ik niet elke race en op elk circuit rijden. Dat kan crashen betekenen en ik hoop dat Yamaha snel de machine kan verbeteren. De machine is zeker beter dan vorig jaar, maar we moeten meer vermogen hebben en meer tractie. Als die dingen worden verbeterd, kan ik mee met onze rivalen. Deze M1 kan races winnen, maar het zal lastiger worden dan de afgelopen drie seizoenen.”In de 22 ronden lange wedstrijd kreeg Lorenzo wel de mogelijkheid om vanaf de eerste rang de concurrentie van nabij te beschouwen. “Het belangrijkste verschil is het gemak waarmee Casey en Dani hun machine overeind kunnen zetten en hoe snel zij op het gas kunnen gaan. En daarnaast hebben ze op het rechte stuk enorm veel power. Wij hebben een voordeel met remmen, maar de Honda is over het geheel beter.” Met een aantal gewaagde acties werkte Lorenzo zich voorbij Pedrosa, maar op de rechte stukken blies de Honda moeiteloos voorbij de Yamaha. “Daar heb ik me niet te veel door laten afleiden”, aldus Lorenzo. “Dan was ik zeker geen tweede geworden. Voor mij was het duidelijk dat ik dus de winst ergens anders moest pakken.”Pedrosa leek lange tijd minimaal de meeste kansen te hebben op de tweede plaats. Bij zijn terugkeer in het parc fermé gaf het van pijn vertrokken gezicht van een balende Pedrosa aan dat er iets anders mis was dan een minder presterende Honda. De schouderblessure die hij vorig jaar tijdens de trainingen in Motegi had opgelopen door een haperende gashendel, bleek weer ernstig op te spelen. Tijdens de GP’s van Estoril en Valencia in 2010 had Pedrosa al last van een gevoelloze linkerarm en hij hoopte dat in de winterstop zenuwschade zou helen. Gedurende de wintertesten reed hij niet eenmaal een racesimulatie en de rekening werd gepresenteerd in Qatar. “Ik maak me echt zorgen”, gaf Pedrosa toe. “Aan het einde van de race was mijn arm helemaal gevoelloos en ik had al moeite met het vasthouden van de clip ons. Ik had gedacht dat ik vandaag voor de winst kon gaan, maar uiteindelijk werd het een van de moeilijkste wedstrijden uit mijn carrière en dat is een grote ramp. Het is moeilijk voor te stellen dat de problemen snel verdwijnen, want de schade is al weer een half jaar geleden ontstaan.”Marco Simoncelli moest in een zeer fysiek gevecht met de derde Repsol/Honda-rijder Andrea Dovizioso ondanks een knietje nipt het onderspit delven. Ben Spies zat ronden lang aan het achterwiel van Valentino Rossi, zijn voorganger in het fabrieks-Yamaha team. Spies merkte hoe moeilijk de nog niet fitte Rossi zich liet passeren. “Hij kent geen zwakheden”, concludeerde Spies, die na een matige start toch teleurgesteld was over zijn zesde plaats – één plek lager dan in 2010. Zeven ronden voor het einde perste Spies na een eerdere mislukte uitremactie zijn machine langs de Ducati van Rossi. Volgens de Italiaan raakten de twee elkaar en zijn rechtervoet gleed van de voetsteun nadat de coureur zelf bijna links van zijn GP11 viel. “Ben ging een beetje wijd en we raakten elkaar onder volledige hellingshoek. Daarna probeerde ik nog bij hem te blijven, maar dat ging absoluut niet”, analyseerde Rossi die 16,4 seconde achter Stoner finishte. Zijn nog zwakke schouder bleek de grootste handicap voor de negenvoudig wereldkampioen. “Ik heb nog niet genoeg kracht. Ronde na ronde werd ik zwakker. Dat had ik ook met de Yamaha, dus dat betekent dat het aan mij ligt. In het verleden was het eind van de race juist mijn sterke punt. Ik ben nu te langzaam bij het omgooien van de machine en om deze motoren voluit te kunnen rijden, moet je 100 procent zijn. Het kost me nog wel een maand of zes weken om helemaal fit te worden.”Direct na de GP van Qatar vloog Rossi terug naar Italië om daar in gesprek te gaan met Ducati Corse-brein Felippo Preziosi. Gespreksonderwerp zou onder meer een soepeler vermogensafgifte van de GP11 zijn. Teammanager/testrijder Vitto Guareschi bevestigde dat er zal worden gesproken over het agressieve motorkarakter van de Desmosedici. “Vergeleken met de Yamaha die Valentino gewend was, is onze Ducati agressiever. We hadden een zogenoemde ‘soft pulse’-motor, maar ook die voelde nog te agressief. Een probleem is de tractie bij het eerste open draaien van het gas. Valentino verliest grip als hij op het gas gaat, gaat dan wijd en verliest ook weer tijd. Ik weet niet of dit helemaal aan de motor ligt. Maar we hadden hier een anti-spin systeem om dit punt te verbeteren. Misschien is het noodzakelijk om een blok te maken dat vriendelijker is, maar ik weet niet of het mogelijk is om met een compleet nieuwe krachtbron te komen. Ik weet ook niet of hele ingrijpende veranderingen goed zijn. Deze motor is niet helemaal verkeerd; we hebben veel races gewonnen met dit concept. De motor is anders en je moet hem begrijpen. We willen niet iets vernietigen door iets compleet nieuws te bouwen.”Ondanks alle problemen was Rossi met zijn zevende plaats wel de beste Ducati–coureur – een mager resultaat op een circuit waar Stoner vorig jaar voor zijn crash oppermachtig leek en Nicky Hayden, nu met pijn en moeite negende achter Colin Edwards en voor Hiroshi Aoyama, vorig jaar net het podium miste. Hector Barbera, met een knappe zesde startplaats de beste Ducati-man in de trainingen, werd in de race afgebluft door MotoGP-rookie Cal Crutchlow. Drie tellen later kwam Karel Abraham als dertiende en laatste over de streep. Het Pramac Ducati Team was al in de tweede ronde uitgeschakeld door een bizarre speling van het lot. Randy de Puniet overschatte de temperatuur van de linkerkant van zijn achterband in de eerste ronde en klapte tegen het asfalt. Hij raakte daarbij de koppeling van zijn teammaat Loris Capirossi die een ronde later binnen kwam met een beschadigde koppeling en een gekneusde hand. Toni Elias’ MotoGP-comeback werd geen succes. De Moto2-wereldkampioen reed het hele weekend achter de feiten aan en crashte vier ronden voor het eind hard. (kader)125 cc: Adel verplichtNog meer dan Casey Stoner in de MotoGP heerste Nico Terol in de 125 cc. De vice-wereldkampioen van 2010 was in alle trainingen de snelste en liet in de race niemand in de buurt komen. Terol won met ruime voorsprong voor Sandro Cortese en 125 cc-herintreder Sergio Gadea, Efren Vasquez en Jonas Folger. Jasper Iwema kende een sterk optreden. Ondanks een ernstig gebrek aan testkilometers stuurde de Drent zijn fabrieks-Aprilia van de 21e startplaats naar de twaalfde plek. In de trainingen maakte Iwema nadrukkelijk kennis met het complexe karakter van de RSA, maar in de warm up kwam de doorbraak. In de laatste twee ronden pakte de rijder van het Ongetta-Abbink Metaal Team nog twee plekken winst. (kader)Bradl ijzersterkStephan Bradl maakte na de laatste race van vorig jaar de overstap van Suter naar het Duitse Kalex. Een juiste move, zo leek het tijdens de wintertesten al. De definitieve bevestiging kwam in Qatar, waar de 21-jarige Duitser zijn beste race ooit reed. Bradl vertrok voor het eerst in zijn GP-carrière vanaf pole en trok er meteen tussenuit. Bradls winnende tijd was maar liefst 33 seconden sneller dan vorig jaar; een bewijs dat de Moto2 nog volop in beweging is. Opvallend was dat Bradl op het podium werd vergezeld door twee andere rijders die in de winter ook van framefabrikant waren veranderd. Andrea Iannone (vorig jaar op Speed Up-FTR) stuurde zijn Suter van de zestiende naar de tweede plaats en Tom Lüthi (vorig jaar op Moriwaki) bekroonde een solide optreden met de derde plaats. Alex de Angelis werkte zich knap naar voren en pakte in de laatste ronde nog Yuki Takahashi. 125 cc-wereldkampioen Marc Marquez kwalificeerde zich fraai als tweede, maar miste de start volledig. Toen hij zich had opgewerkt naar de zesde plaats, ging het in ronde 5 volledig mis. Dat de 18-jarige Spanjaard ongedeerd bleef na de spectaculaire highsider mocht een wonder heten. Pitstop* Blijkbaar zit er nog wat oud zeer tussen Ducati en Stoner. De 2007 wereldkampioen vertelde Wayne Gardner dat Ducati de laatste twee seizoen gedurende het jaar geen echte aanpassingen aan hun GP machine had gedaan, iets dat hij in Qatar nog eens zachtjes herhaalde. Ducati team manager Guareschi sprak de aantijgingen tegen en wees op de verschillende swingarmen, kroonplaten en stroomlijn die afgelopen jaar zijn getest.* De verwoestende aardbeving die afgelopen week Japan trof heeft ook gevolgen voor het debuut van Honda’s 1000cc MotoGP machine. Deze zou komende week zijn eerste rondjes draaien op de Twin Ring Motegi, dat echter beschadigd raakte bij de natuurramp. Door de heersende brandstofschaarste kunnen de trucks ook niet uitwijken naar een alternatief circuit in het westen van Japan.* De GP van Australië zal zoals de traditie voorschrijft ook in 2012 weer gewoon in oktober worden verreden. De Safety Commission, waar onder meer Rossi zit in heeft, wilde Phillip Island graag naar voren halen op de kalender in verband met betere weersomstandigheden en dus betere veiligheid, maar de Australian GP Corporation heeft voet bij stuk gehouden. Stoner noemde de eisen van de Safety Commission onredelijk. “Phillip Island is al jaren lijdend voorwerp van een lastercampagne wat betreft de veiligheid, maar tegelijkertijd gaan we wel gewoon naar Portugal en Indianapolis waar het asfalt een ‘friggin’ 50 years old’ is en op sommige plekken domweg gevaarlijk.”* Valentino Rossi denkt dat Hayden, De Puniet en Capirossi hun hoop hebben gevestigd op zijn ontwikkelingskwaliteiten in combinatie met de ervaring van Jerry Burgess om van de GP11 een machine te maken die voor verschillende rijstijlen geschikt is. Een kunstje dat Rossi eerder al met de Yamaha M1 flikte, maar echt makkelijk zal het niet worden: “We experimenteren ons momenteel helemaal suf en dan is het makkelijk om het overzicht te verliezen.”* Honda’s nieuwe versnellingsbak, die ervoor zorgt dat er onder een hellingshoek sneller en soepeler geschakeld kan worden, was afgelopen weekend hét onderwerp van discussie. Rossi claimt dat de nieuwe bak Honda wel eens vier tienden per ronde kan opleveren, zijn crew chief Burgess daarentegen kleineert de boel: “Dat men denkt dat Honda nu hagelnieuwe techniek in huis heeft, dan komt dat waarschijnlijk omdat Honda lange tijd achter de feiten heeft aangelopen.”* Voor het eerst in 37 jaar stond er in Qatar geen Suzuki aan de start van een GP. Fabrieksrijder Alvaro Bautista brak vrijdag zijn linker dijbeen en is daardoor minimaal tot Le Mans uitgeschakeld. Bautista zal vanaf Jerez worden vervanger door John Hopkins, die na een turbulente periode zijn leven weer op orde lijkt te hebben.* Er zou per direct een systeem kunnen worden geïntroduceerd waarmee coureurs middels een rood of groen lampje op de hoogte worden gebracht over de status van de banden. De Bridgestones komen moeilijk op temperatuur en verschillende rijders zijn al het slachtoffer geworden omdat ze te snel te hard pushten. Onder hen Valentino Rossi, Hiroshi Aoyama en nu dus Alvaro Bautista.Uitslagen125CC1. Nicolas Terol (E), Aprilia; 2. Sandro Cortese (D), Aprilia; 3. Sergio Gadea (E), Aprilia; 4. Efren Vazquez (E), Derbi; 5. Jonas Folger (D), Aprilia; 6. Johann Zarco (F), Derbi; 7. Alberto Moncayo (E), Aprilia; 8. Luis Salom (E), Aprilia; 9. Maverick Viñales (E), Aprilia; 10. Miguel Oliveira (POR), Aprilia; 11. Hector Faubel (E), Aprilia; 12. Jasper Iwema (NL), Aprilia; 13. Danny Kent (GB), Aprilia; 14. Simone Grotzkyj (I), Aprilia; 15. Louis Rossi (F), Aprilia. WK Tussenstand: 1. Nicolas Terol, 25 punten; 2. Sandro Cortese, 20; 3. Sergio Gadea, 16.Moto21. Stefan Bradl (D), Kalex; 2. Andrea Iannone (I), Suter; 3. Thomas Lüthi (CH), Suter; 4. Alex de Angelis (RSM), Motobi; 5. Yuki Takahashi (J), Moriwaki; 6. Simone Corsi (I), FTR; 7. Jules Cluzel (F), Suter; 8. Michele Pirro (I), Moriwaki; 9. Bradley Smith (GB), Tech 3; 10. Julian Simon (E), Suter; 11. Aleix Espargaro (E), Kalex; 12. Yonny Hernandez (COL), FTR; 13. Dominique Aegerter (CH), Suter; 14. Esteve Rabat (E), FTR; 15. Max Neukirchner (D), Honda. WK Tussenstand: 1. Stefan Bradl, 25 punten; 2. Andrea Iannone, 20; 3. Thomas Lüthi, 16.MotoGP1. Casey Stoner (AUS), Honda; 2. Jorge Lorenzo (E), Yamaha; 3. Dani Pedrosa (E), Honda; 4. Andrea Dovizioso (I), Honda; 5. Marco Simoncelli (I), Honda; 6. Ben Spies (USA), Yamaha; 7. Valentino Rossi (I), Ducati; 8. Colin Edwards (USA), Yamaha; 9.Nicky Hayden (USA), Ducati; 10. Hiroshi Aoyama (J), Honda; 11. Cal Crutchlow (GB), Yamaha; 12. Hector Barbera (E), Ducati; 13. Karel Abraham (CZ), Ducati; DNF Toni Elias (E), Honda; DNF Loris Capirossi (I), Ducati. WK Tussenstand: 1. Casey Stoner, 25 punten; 2. Jorge Lorenzo, 20; 3. Dani Pedrosa, 16.

Lees meer over

Ducati Honda Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-