+ Plus

GP Wegrace Catalunya, Spanje

Nog niet zo lang geleden werd algemeen aangenomen dat Casey Stoner de ware favoriet was voor de MotoGP-wereldtitel in 2012. Maar in Barcelona finishte de regerende wereldkampioen voor het eerst dit jaar niet op het podium, terwijl Jorge Lorenzo op koninklijke wijze naar zijn derde overwinning van het jaar reed en zijn voorsprong op Stoner in het WK vergrootte tot twintig punten. Dani Pedrosa greep weer naast de winst, Andrea Dovizioso pakte zijn eerste podium voor Yamaha. Zijn veertigste pole position uit zijn carrière bleek geen garantie voor een nieuwe master class, merkte Casey Stoner op zondag. “We hadden gewoon de snelheid niet voor het podium”, stelde de Honda-coureur ogenschijnlijk gelaten vast. Zijn ultieme poging om de sterk rijdende Andrea Dovizioso van de derde positie te verdringen strandden: de Italiaan op de satelliet-Yamaha hield een gaatje van minder dan 0,2 seconde. Stoner koos voor de harde compound, Dovizioso liet de softe variant monteren. Net als Jorge Lorenzo. De thuisrijder reed geen foutloze race, maar liet zich niet van de wijs brengen en vocht een hard duel uit met landgenoot Dani Pedrosa, die net als Stoner voor de harde Bridgstone-achterband had gekozen en wél kans de 25 punten behield. Tot in de negentiende van 25 ronden. Een ongewilde wheelie zorgde er voor dat Pedrosa even het momentum kwijt was en meteen prikte Lorenzo zijn machine in het gaatje dat ontstond. Eerder had hij aan het eind van het rechte stuk Pedrosa al een keer niet kinderachtig naar de curbstones verwezen – een actie die de Honda-coureur maar matig kon waarderen – maar Pedrosa kwam terug en hield tot vijf ronden voor het einde de hoop dat hij eindelijk zijn eerste zege van 2012 zou kunnen behalen. Maar eenmaal aan de leiding ontsnapte Lorenzo resoluut en bouwde een voorsprong van vijf seconden op. “Ik ben ontzettend blij, want het was geen makkelijk weekend”, vertelde de van de tweede plek vertrokken Lorenzo na zijn twintigste MotoGP-zege. “Het ging een stuk beter dan in de kwalificatie toen een een stuk warmer was. Nadat het vanmorgen in de warm up had geregend, was er ook niet zo veel grip. In het begin zat ik achter Dani en Ben (Spies, die crashte toen hij net de eerste plaats had overgenomen en nog finishte als tiende, red.) en je kon zo maar een foutje maken. Toen Dani op kop zat, werd hij wat langzamer en toen hij het foutje maakte, ben ik er vol voor gegaan.” Het feit dat Stoner niet verder kwam dan de vierde plaats – zijn eerste niet-podium finish in Repsol/Honda-dienst – was voor Lorenzo geen reden om meteen te denken dat de titel binnen handbereik was. “Mensen die denken dat Casey niet meer aan het kampioenschap denkt nu hij stopt, kennen hem niet”, meende Lorenzo. “Hij zal blijven pushen tot het einde. Maar vandaag had hij problemen. En als ik denk dat ik na vijf wedstrijden als wereldkampioen ben, zou ik de grootste fout uit mijn carrière maken. Ik moet blijven doorgaan en geen fouten maken.” Pedrosa ontkende dat de keus voor de harde achterband een fout was geweest. “Ik heb beide opties geprobeerd en het heeft te maken met het karakter van de motor”, legde Pedrosa uit. “De Honda is wat agressiever en de achterband spint meer. Met een softe compound spin je soms nog meer. Normaal is bandenslijtage geen probleem, maar de achterkant ‘pompte’ heel erg bij het uitkomen van bochten met de softe band. Ik koos voor een meer stabiele machine.” Zijn gebrek aan bochtensnelheid was de doorslaggevende factor geweest. “Ik probeerde daarom defensieve lijnen, maar de druk van achter was erg groot en toen ik in de fout ging, was het gebeurd. Ik wilde heel graag winnen en daarom is een tweede plaats een beetje teleurstellend.” Achter de uitstekende Dovizioso, die in de openingsfase vervaarlijk bij Pedrosa en Lorenzo wist te blijven, finishte Stoner als vierde. Volgens eigen zeggen had hij behoorlijk wat risico’s genomen om nog als derde te finishen, maar chatter en gripproblemen remden de Australiër. “Ik voelde me goed met de softe compound, maar we hadden niet het vertrouwen dat die het de hele race vol zou houden”, aldus Stoner. “Onze machine warmt de softe compound te snel op. Misschien was de harde band de verkeerde keus, maar het was wel de veiligere keus.” Vijfde man Cal Crutchlow kwalificeerde zich als derde en streed ronden lang met Stoner, maar moest de tweevoudig wereldkampioen in de slotfase laten gaan. Zo’n anderhalve seconde later kwam Alvaro Bautista als zesde binnen. De Spanjaard had keurig afgerekend met Valentino Rossi, die op zijn beurt Stefan Bradl en Nicky Hayden van zich afschudde in de slotfase. Rossi en teamgenoot Hayden hadden voorafgaand aan de race in Catalonië onder meer nieuwe elektronica – om de agressieve vermogensafgifte van de Ducati te beteugelen – en een aluminium swingarm getest in Mugello. Op zaterdag koos Rossi toch weer voor de oude carbon swing, omdat hij vond dat het nieuwe exemplaar nog meer testwerk vergde. Van een verbeterd gevoel bij het ingaan van bochten in Mugello was in Barcelona weinig te merken. “Met de elektronica gaan we de goede kant op, maar ook daar moeten we nog meer aan werken”, merkte Rossi. “Het is nog niet goed genoeg.” Crewchief Jeremy Burgess legde de voordelen van de verbeterde elektronica uit. “Valentino kan nu met overstuur uit de bochten komen zonder dat de elektronica te veel ingrijpt. Het is een duidelijke verandering. Maar ook met de nieuwe swingarm blijven grip in het laatste stuk van het insturen van de bocht en grip bij het eerste aanspreken met het gas de grootste problemen.” Rossi benadrukte nog eens dat ook het chronische onderstuur nog niet uitgebannen is. “De voorkant draait niet genoeg af in de bochten en daardoor moet ik te achterkant laten ondersturen. Dat leidt het dan weer toe dat de achterband sneller slijt dan bij de anderen.” In Barcelona bleek andermaal dat door het naderende afscheid van Casey Stoner bij Yamaha en Honda weer deuren op een kier staan voor Rossi. “Onze intentie is om Jorge te houden, maar ik kan me niet voorstellen dat Honda hem niet zal benaderen”, aldus Yamaha-baas Lin Jarvis die Rossi die vier van zijn negen wereldtitels veroverde voor Yamaha. “Mocht Jorge om wat voor reden dan ook besluiten om te vertrekken, dan zie ik geen beletsel voor hem (Rossi, red.) om terug te keren.” Jarvis vertelde zich niet te laten verleiden om op te bieden tegen Honda en ontkende daarnaast dat Ben Spies ter discussie staat. “We geloven nog steeds in hem. Maar dit is een competitieve sport en we moeten resultaten zien. Net als Ben. Het is nog vroeg in het seizoen, maar de klok tikt.” Bij Repsol ziet men overigens een terugkeer van Rossi ook wel zitten; het droomscenario zou volgens sponsorship-directeur Gonzalo Vasquez zijn als de eind 2003 bij Honda vertrokken Italiaan een team zou vormen met rookie Marc Marquez. “Dat zou voor de fans waanzinnig zijn”, schatte de Spanjaard in. “Het zou zijn alsof de oude koning zijn kroon overgeeft aan de prins. Wij willen een Spaanse rijder en onze eerste keus is Marc. Daarna heb je ook nog Dani en Lorenzo.” Lorenzo’s manager Marcus Hirsch zei dat er nog geen contact is geweest met HRC. HRC’s Shuhei Nakamoto gelooft niet in een volledig Spaans Repsol/Honda Team met Lorenzo en Pedrosa. “Ik denk niet dat dat goed is voor de sport”, aldus Nakamoto. Of Rossi dan een plek zou kunnen krijgen? “Dat zal erg moeilijk worden. Als hij voor een satellietteam wil rijden, is dat aan hem. Valentino is een goede coureur, maar hij stopt misschien over een paar jaar. Wij moeten ook kijken naar de toekomst en naar jonge rijders als Marquez en Bradl.” Moto3: VINALES KLASSE APART Maverick Viñales (25) werd in Barcelona de eerste Moto3-coureur met twee overwinningen achter zijn naam. De Spanjaar ontworstelde zich aan de greep van een grote groep achtervolgers en profiteerde optimaal van de onderlinge schermutselingen achter hem. Sandro Cortese (11) behield dankzij een tweede plaats de leiding in het WK. De Duitser crashte hard op zaterdag en kreeg op de grid nog een pijnstillende injectie toegediend. Miguel Oliveira werd de eerste Portugees op een GP-podium. Le Mans-winnaar Louis Rossi (96) kwam met een bijna afgebroken uitlaat als vierde over de streep. Luis Salom kwam met een nieuw Kalex-frame niet verder dan de tiende plaats achter Romano Fenati, maar blijft vóór de jonge Italiaan derde in de WK-stand. Jasper Iwema vocht zich knap van een 25e plaats naar voren, maar kwam minder dan 0,2 seconde tekort voor het laatste WK-punt. Moto2: VUURWERK OP EN NAAST CIRCUIT Alsof de Moto2-race in Barcelona nog niet spraakmakend genoeg was, kreeg de knap door Andrea Iannone gewonnen wedstrijd een vervelend staartje voor derde man Marc Marquez. In zijn pogingen om Iannone en tweede man Tom Lüthi bij te houden crashte de jonge Spanjaard bijna en toen hij terugkeerde op de racelijn kwam hij hard in botsing met WK-leider Pol Espargaro. Die crashte spectaculair en lang na de podiumceremonie kreeg Marquez van de wedstrijdleiding te horen dat hij vanwege gevaarlijk rijgedrag – Marquez kreeg na een twijfelachtige actie ten opzichte van Lüthi in Qatar al een ‘gele kaart’ – een minuut straftijd kreeg. Marquez’ team ging in beroep tegen de beslissing en FIM-stewards veegden het besluit van de wedstrijdleiding ’s avonds van tafel. De meeste van zijn collega’s – hij kreeg onder meer bijval van Lorenzo, Rossi en Stoner – meenden dat Marquez bij een typisch race-incident betrokken was geraakt. Marquez verontschuldigde zich meteen na de finish bij Espargaro’s team en zei Espargaro niet gezien te hebben. Espargaro’s Pons Team ging akkoord met de beslissing van de FIM-stewards. Na de tumultueuze race nam Lüthi de WK-leiding over, met twee punten voordeel ten opzichte van Marquez. Pitstop • Cal Crutchlow ziet niet in waarom hij niet met een Ducati overweg zou kunnen. De Brit meent dat zijn rijstijl vergelijkbaar is met die van Ducati’s enige topper Casey Stoner. “Zijn agressieve stijl werkte op de Ducati en ik rijd ook agressief”, luidde Crutchlows verklaring. Stoner was een andere mening toegedaan. “Cal remt veel later en rijdt andere lijnen. Wij lijken misschien wat meer ongepolijst dan andere rijders en we vinden het niet zo erg als een motor veel beweegt, maar ik geloof niet dat onze stijlen overeenkomen”, aldus Stoner. Crutchlow voegde er aan toe dat hij het liefste bij Yamaha zou blijven, maar dan wel op een fabrieksmachine en ook nog bij voorkeur in Tech3-kleuren. Yamaha’s Lin Jarvis liet weten dat die optie niet bespreekbaar is. Crutchlow liet weten verder te zullen kijken dan Yamaha als de Japanners niet kunnen voldoen aan zijn finianciële en technische eisen. • Een terugkeer van Suzuki in de MotoGP in 2013 ligt niet voor de hand, meent Paul Denning, tot vorig jaar manager van het Rizla/Suzuki Team. Onlangs lekten foto’s uit van een Suzuki MotoGP-machine op Sugo, maar volgens Denning houden de Japanners vast aan hun voornemen om zich in 2014 weer te melden in de MotoGP. “Ik denk niet dat de machine op tijd klaar is en ik denk ook dat de tijd te kort is om een volledige structuur op te zetten”, aldus Denning. Over het gerucht dat de Suzuki niet langer een V4 is maar een vier in lijn liet Denning zich niet uit. • Wordt de ‘rookie rule’ toch geschrapt? De regel die voorkomt dat nieuwelingen in de MotoGP direct bij een fabrieksteam belanden, staat ernstig onder druk en ondanks eerdere beweringen dat de regel gehandhaafd blijft, lijkt Dorna’s Carmelo Ezpeleta nu toch genegen om te luisteren naar de bezwaren van de fabrikanten. In de praktijk kwam het er sinds 2010 op neer dat Honda (voor Marco Simoncelli bij Gresini/Honda) en Yamaha (Ben Spies bij Tech3) de salarissen van ‘rookies’ voor hun rekening namen zonder dat ze fabriekskleuren verdedigden. “Dat was een goede regel voor satellietteam, maar in de economische tijden kunnen we een dergelijke constructie niet meer garanderen”, aldus Livio Suppo van Honda. Ezpeleta ontkende dat hij onder druk van Honda de regel af zou schaffen. • In Barcelona werd weer gesproken over nieuwe reglementen. Eén van de voorstellen is één machine per rijder zoals dat nu al het geval is in de Moto2, Moto2 en – sinds dit seizoen – ook in het WK Superbike. Dat voornemen werd niet door iedereen met applaus begroet. Rossi wuifde het plan weg en ook constructeurs staan niet te juichen, omdat fabrieksteams toch een tweede machine in onderdelen voor hun rijders in de vrachtwagen hebben staan. Voor CR-teams zou het de instap naar de MotoGP vereenvoudigen. IRTA-voorzitter en Tech3-baas Hervé Poncharal liet weten dat er in Assen verder gepraat gaat worden. Bijschriften Opener Jorge Lorenzo brak het verzet van Dani Pedrosa en won zijn derde race van het jaar. Andrea Dovizioso pakte zijn eerste Yamaha-podium. Lorenzo Het feit dat hij twaalf punten uitliep op Casey Stoner was voor Lorenzo reden tot vreugde. Start Vanaf de vijfde startplaats schiet Pedrosa naar de leiding voor Spies, Lorenzo, Stoner, Dovizioso en Crutchlow. Stoner Casey Stoner gleed naar de pole, maar slaagde er voor het eerst dit seizoen niet in om het podium te halen. Rossi Rossi voorspelde voor aanvang dat hij waarschijnlijk met Bautista (19) en Hayden (69) in de slag moest. Dat klopte, maar Bautista moest hij laten gaan in het gevecht om de zesde positie. Spies Ben Spies kende een uitstekende start, maar crashte toen hij net de leiding had overgenomen. Lin Jarvis (rechts) gelooft nog in de Amerikaan, maar ‘de klok tikt’, aldus de Yamaha-topman. GP VAN CATALONIË, SPANJE Moto3 1. Maverick Viñales (E), FTR Honda; 2. Sandro Cortese (D), KTM; 3. Miguel Oliveira (POR), Suter Honda; 4. Louis Rossi (F), FTR Honda; 5. Alexis Masbou (F), Honda; 6. Alex Marquez (E), Suter Honda; 7. Hector Faubel (E), Kalex KTM; 8. Zulfahmi Khairuddin (MAL), KTM; 9. Romano Fenati (I), FTR Honda; 10. Luis Salom (E), Kalex KTM; 11. Jakub Kornfeil (CZ), FTR Honda; 12. Niccolò Antonelli (I), FTR Honda; 13. Alan Techer (F), TSR Honda; 14. Alberto Moncayo (E), Kalex KTM; 15. Jack Miller (AUS), Honda; 16. Jasper Iwema (NL), FGR Honda. WK Tussenstand: 1. Sandro Cortese, 87 punten; 2. Maverick Viñales,80; 3. Luis Salom, 55; 20. Jasper Iwema, 9. Moto2 1. Andrea Iannone (I), Speed Up; 2. Thomas Lüthi (CH), Suter; 3. Marc Marquez (E), Suter; 4. Esteve Rabat (E), Kalex; 5. Simone Corsi (I), FTR; 6. Takaaki Nakagami (J), Kalex; 7. Dominique Aegerter (CH), Suter; 8. Randy Krummenacher (CH), Kalex; 9. Mika Kallio (SF), Kalex; 10. Scott Redding (GB), Kalex; 11. Johann Zarco (F), Motobi; 12. Bradley Smith (GB), Tech 3; 13. Claudio Corti (I), Kalex; 14. Alex de Angelis (RSM), Suter; 15. Nicolas Terol (E), Suter. WK Tussenstand: 1. Thomas Lüthi, 88 punten; 2. Marc Marquez, 86; 3. Pol Espargaro, 71. MotoGP 1. Jorge Lorenzo (E), Yamaha; 2. Dani Pedrosa (E), Honda; 3. Andrea Dovizioso (I), Yamaha; 4. Casey Stoner (AUS), Honda; 5. Cal Crutchlow (GB), Yamaha; 6. Alvaro Bautista (E), Honda; 7. Valentino Rossi (I), Ducati; 8. Stefan Bradl (D), Honda; 9. Nicky Hayden (USA), Ducati; 10. Ben Spies (USA), Yamaha; 11. Hector Barbera (E), Ducati; 12. Karel Abraham (CZ), Ducati; 13. Aleix Espargaro (E), ART; 14. Michele Pirro (I), FTR; 15. Randy de Puniet (F), ART. WK Tussenstand: 1. Jorge Lorenzo, 115 punten; 2. Casey Stoner, 9

Lees meer over

Ducati Honda Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-