+ Plus

GP Wegrace Brno

Hij had zich eens even goed boos gemaakt na zijn derde tijd in de kwalificatie, vertelde Jorge Lorenzo. Hij wist dat er een gevaar in de kwaadheid schuilde. En dat klopte. Vooral voor de concurrentie, die voor de zevende keer dit seizoen kansloos geklopt werd. Dani Pedrosa bleef nog enigszins in de buurt, Casey Stoner zag een stipje, maar vijfde man Valentino Rossi kon alleen maar dromen van de snelheid van zijn teamgenoot. Met zijn zevende overwinning van het seizoen plaatste Jorge Lorenzo zich boven een zeer select groepje van Giacomo Agostini, Wayne Rainey, Mick Doohan, Kevin Schwantz én Valentino Rossi dat in de eerste negen races van het jaar op het podium finishte. “Van die statistieken word ik wel blij, maar niet zo blij als wanneer ik wereldkampioen word”, sprak de 33-voudig GP-winnaar. “Statistieken zijn van secundair belang.” Lorenzo is nog niet lager gefinisht dan een tweede plaats en in Brno was hij oppermachtig. Op de belangrijkste dag, de zondag. Op zaterdag baalde de 23-jarige Spanjaard van zijn “slechts” derde tijd en een crash, een absolute zeldzaamheid dit jaar. In exact dezelfde minuut als Valentino Rossi ging Lorenzo gestrekt en parkeerde zijn machine bovenop de bandenstapels. Ook in zijn derde jaar in de MotoGP bleef een pole in Brno buiten zijn bereik. “Hij was kwaad”, vertelde zijn teammanager Wilco Zeelenberg. “Maar daarna hebben we samen de training nog eens bekeken en toen zei hij ‘ik heb een goede pace’.” Dat bleek een understatement. Hoewel de race veertien seconden langzamer was dan vorig jaar – toen Rossi won en Lorenzo in leidende positie crashte – bleek Lorenzo’s pace veel te snel voor de concurrentie. “Soms is het goed om een slechte training te hebben. Als ik boos word, wil ik harder gaan. Dat kan gevaarlijk zijn, maar het kan ook goed uitpakken”, vertelde Lorenzo. De WK-leider wees al na drie bochten Dani Pedrosa en Ben Spies terug en probeerde meteen een gat te slaan. Op de grid leek hij nog in heftige discussie met crewchief Ramon Forcada. “De voorvork voelde in de warm up-ronde niet goed. Ik wilde nog een aanpassing, maar Ramon zei dat dat niet meer kon. Ik wilde voor de volle honderd procent pushen, want ik dacht dat Dani mij nog zou passeren, eerlijk gezegd. Ik dacht dat hij makkelijk op de tweede plaats reed, maar hij moest blijkbaar ook tot op de grens gaan om mee te komen en moest later lossen. Het was ook heel zwaar vandaag, ook door de wind die het erg lastig maakte.”Toch had Lorenzo niet echt een verklaring voor de relatief lage racepace. “Bridgestone zegt dat we dezelfde banden hebben als vorig jaar.” In die opmerking klonk ook na zijn eerste MotoGP-zege in Brno – eerder won hij al twee keer in de 250 cc-klasse en een keer in de 125 cc – twijfel door. “Ik wilde zeker geen gekke dingen doen, maar met de voorkant zat ik toch op de limiet”, verwoordde Lorenzo een veelgehoorde opmerking van de MotoGP-rijders. “De hele race, maar vooral halverwege de wedstrijd, gleed de voorkant een paar keer bijna onder me vandaan.” Het leek er echter nauwelijks op dat hij het tempo drukte. “Ik dacht dat het vandaag moeilijk zou worden om te winnen, maar als het kan, laat ik het niet schieten. Ik weet niet hoe ik langzaam moet rijden. Als ik het kalmer aan doe, crash ik misschien wel. Dan rijd ik liever op de limiet.”Met een voorsprong van 77 punten op tweede man Pedrosa lijkt Lorenzo op rozen te zitten. “Maar hij is snel en wordt hier weer tweede. Dus het gat groeit niet zo veel.” Teammaat Rossi kwam voorafgaand aan de trainingen nog ter sprake. Op de vraag of hij Pedrosa, Stoner en Dovizioso als grotere bedreigingen voor de titel beschouwde, antwoordde Lorenzo bevestigend. Evenals op de vraag of het beter was dat Rossi zou winnen als hij er zelf niet toe in staat zou blijken. Op zondag sprak hij voor het eerst zijn gevoel uit over samenwerking met zijn aanstaande teamgenoot Ben Spies. “Ja, ik heb de indruk dat ik een betere relatie met hem kan krijgen dan met Valentino.”(pagina 3)________________________________________Tevreden met een troostprijsZijn derde poleposition van het jaar kon Dani Pedrosa niet omzetten in een derde overwinning. Hoewel de Honda-coureur vanaf de eerste training indrukwekkend snel was geweest, miste hij op zondag iets. “Misschien kwam het omdat de warm up nat was en dat ik daardoor niet hetzelfde goede gevoel kreeg als in de trainingen”, zocht Pedrosa ook zelf naar een verklaring. Zijn start was wederom erg sterk, maar lang hield de Spanjaard zijn leidende positie niet vast. “In de eerste linker bocht was ik bang dat die zijkant band nog niet op temperatuur was en ik remde veel te vroeg”, legde hij uit. “Toen kwamen Jorge en Ben (Spies) meteen voorbij. De achterkant spinde veel en ik had te weinig drive. Verderop in de race was ik wel gewend hoe ik daar mee om moest gaan en kon ik de tweede plaats consolideren.”In de eerste wedstrijdhelft leek het er op dat Pedrosa rivaal Lorenzo nog kon bedreigen. Het was echter te veel gevraagd. “Ik ben vooral blij dat ik na de crash in Laguna weer op het podium sta”, vond de Spanjaard na zijn zesde podiumfinish van het seizoen. Casey Stoner beklom voor de vijfde achtereenvolgende race het schavot. “Maar daar blijft het ook bij”, klonk de Australiër enigszins mismoedig. “Hoe het weekend ook begint, verder dan dat komen we niet.” In de tijdtraining zocht hij tevergeefs naar een goede balans. “Pas aan het einde van de training ging het wat beter. In de warm up wilden we nog wat proberen, maar wat moet je als het nat is? We wisten niet hoe de motor zich zou gedragen met oude banden. In de race had ik te veel gewicht voor en ik ging nogal eens wijd of de voorkant wilde weg. Ik ben tevreden met deze derde plaats, maar niet blij.”In de kwalificatietraining leek het typische “pompen” van de achterkant weer terug te komen (“Nu we met een carbon chassis rijden voelt dat tien keer zo erg als in 2008”), in de race bereidde de voorkant Stoner juist problemen. “Sinds we de oude voorvork gebruiken, hebben we eigenlijk alleen problemen meer met de voorkant, omdat we moeten ‘overrijden’, meer moeten doen dan mogelijk is. Het lijkt er toch op dat er niet meer in deze machine zit, dat we ons maximum hebben bereikt en dat we het hier mee moeten doen. Deze problemen zijn niet zo maar op te lossen.” De Ducati-coureur constateerde dat de problemen telkens gedurende een GP-weekend verergerden. Juist in het begin van de race laat Stoner tegenwoordig tijd liggen, terwijl dat tot voor kort zijn sterke punt was. “Ik moet voorzichtiger rijden en ik heb ook vandaag de voorkant vaak op moeten vangen met m’n knie. Het ging allemaal goed, maar een keertje gaat het fout”, sprak Stoner zijn vrees uit.________________________________________(pagina 4)Het raadsel van RossiNatuurlijk werd Valentino Rossi in Brno aan zijn allereerste GP-overwinning herinnerd. Het gebeurde precies op deze plek, veertien jaar geleden. Maar in een race die zijn teamgenoot soeverein naar zich toetrok, boekte Rossi met een vijfde plaats zijn een na slechtste resultaat in dertien Brno-finishes. Op zaterdag was de Italiaan vooral boos op zich zelf toen hij zich een “front row start” door de neus boorde door onderuit te gaan, enkele minuten voor het einde van de kwalificatie. Op zondag wist hij niet op wie hij boos moest zijn. Maar boos was hij. “Het was een slechte race met een slecht resultaat. We hadden na de trainingen (die hij als vijfde afsloot, FW) een podium verwacht. Ik weet niet wat het was, maar de meeste jongens waren 0,2 langzamer dan gisteren, ik een hele seconde. Zonder dat ik weet hoe het kwam”, tastte de negenvoudig wereldkampioen volledig in het duister. Al in de eerste bocht voelde hij dat het niet goed zat, vertelde Rossi. “Ik viel meteen drie, vier plaatsen terug en Capirossi raakte me. Het leek wel alsof ik in de regen reed. De grip voor was niet goed, vooral bij het insturen. Ik moest continu met de voorrem er op rijden en daardoor was mijn bochtensnelheid veel lager. In Laguna had ik in het begin van de race ook problemen met de voorkant, maar na een ronde of zeven kon ik versnellen en kwam ik nog op het podium. Nu ging dat absoluut niet.”Volgens zijn artsen zat Rossi op ongeveer 60 tot 65 procent van zijn fysieke kunnen, vertelde de coureur. De beperkingen had hij vooral in Laguna nog gevoeld. “Ik heb de race teruggezien en ik zag dat ik niet relaxt reed, niet als normaal. Ik had niet de automatismen en dan verlies je tijd.” Lichamelijke beperkingen wilde Rossi in Brno niet als een reden voor zijn teleurstellende resultaat aanvoeren. “Aan het eind van de wedstrijd had ik wel wat pijn, maar daar ging het niet om. Waardoor het kwam dat het niet ging? Ik kan alleen maar zeggen dat ik het niet weet.”Door de veelvuldige klachten over een gevoelige voorkant van verschillende coureurs, leek alles in Brno te wijzen op een probleem met de voorband – een band waarvan Bridgestone zei dat die identiek was aan die van vorig jaar. Rossi had zijn eigen gedachten. “Het enige dat ik weet is dat we hier vorig jaar met een harde compound achter reden, dit jaar kon niemand daar mee rijden.”________________________________________Pitstop• De GP Commissie maakte in Brno de reglementen voor de MotoGP bekend voor 2012. De Claiming Rule Teams – de niet-fabrieksteams – mogen twaalf blokken gebruiken terwijl de machines 24 liter aan boord mogen hebben. Bij de fabrieksprotoypes liggen die waarden op zes en 21. Ook werd bevestigd dat de blokken een maximale boring mogen hebben van 81 mm. De gewichtslimieten liggen bij 153 kilo voor 1000 cc-motoren, terwijl eventuele 800’s 150 kilo mogen wegen. Ook details over de nieuwe Moto3-klasse die in 2012 de 125 cc-klasse vervangt, werden vrijgegeven. Ook hier mogen de eencilinder 250 cc-viertakten een maximum boring van 81 mm hebben. Fabrikanten moeten bereid zijn vijftien rijders te voorzien van materiaal, blokken mogen niet meer dan 10.000 euro kosten en ze moeten minimaal drie races mee gaan. Daarnaast kondigde men aan dat in Aragon met vier trainingssessies van drie kwartier wordt geëxperimenteerd. Mogelijk wordt ook in Estoril en Valencia dat tijdschema gehanteerd.• Andrea Dovizioso heeft de hoop nog niet opgegeven op een plek in het Honda-fabrieksteam. “Ons doel is om verder te gaan binnen dit team en ik hoop dat we dat binnen een maand voor elkaar hebben”, aldus de Repsol/Honda-coureur. Aan andere opties wil de Italiaan niet denken, ook niet als hij binnen een ander team op dezelfde Honda-steun kan rekenen. “We hebben natuurlijk alternatieven, maar daar wil ik niet over denken en niet over praten. Ons doel is duidelijk.” Teamgenoot Dani Pedrosa liet weten dat het “hopelijk een kwestie van tijd is” voordat hij zijn contract met Honda verlengt. [BILD PITSTOP_2]• Eugene Laverty was al op donderdag in Brno. De WK Supersport-titelkandidaat bekeek zijn opties in het MotoGP-paddock en is in gesprek met de Moto2-teams van Marc VDS (als vervanger van Hector Faubel) en Tech3. Cal Crutchlow vertoonde zich ook in Tsjechië. Hoewel Yamaha Europe dat zijn salaris betaalt hem graag voor het WK Superbike wil behouden, heeft de Brit duidelijk zijn zinnen gezet op een plek in Hervé Poncharals Tech3 MotoGP-team. • Goed maar verwacht nieuws was er voor Suzuki. De GP Commissie bepaalde dat met onmiddellijke ingang fabrikanten die in 2008 en 2009 niet twee of meer races hebben gewonnen, gebruik mogen maken van negen in plaats van zes blokken. Loris Capirossi en Alvaro Bautista bleken ernstig in de problemen te komen met de zes blokken waarmee ze het dit jaar moesten doen. “Wij hadden vorig jaar al problemen en in Phillip Island moest ik ook al achteraan starten”, aldus Capirossi. “Het grote probleem voor ons is dat er maar zo weinig testmogelijkheden zijn”, aldus Capirossi. “Wij moeten dingen proberen tijdens een GP-weekend en dat werkt niet. Het is een heel stressvolle situatie voor het hele team. Het gevolg van de testbeperkingen is dat de MotoGP gevaarlijk wordt (refererend aan het opgeblazen M1-blok van Lorenzo, FW). Voor 2012 als de regels veranderen, moéten we meer testen.” Het GSV-R-blok is volgens Capirossi beter dan vorig jaar, de beperking ligt in de elektronica en dan met name de afstelling van de traction control.________________________________________(pagina 5)Wonderbaarlijke genezing of vervagende grenzen? Randy de Puniet meldde zich weer in Brno, slechts 26 dagen na zijn crash tijdens de Duitse GP waarbij hij zijn scheenbeen en kuitbeen brak. De Fransman vertelde dat hij Brno direct na de crash als come back-moment in gedachten had gehad. “De dokter had het over anderhalve maand, maar ik zei meteen ‘no way’. Voor mij stond voor 90 procent vast dat ik er hier bij zou zijn.” ’s Maandags voor Brno reed hij op een Fireblade op een klein Frans circuit. “Ik had een beetje last van mijn enkel, maar het was belangrijk voor mijn hoofd”, gaf De Puniet aan. “Toen wist ik zeker dat ik naar Brno wilde. Je weet pas of het kan als je het probeert.” Al tien dagen voor de trainingen in Brno legde De Puniet de krukken aan de kant en met fietstrainingen kwam hij weer op kracht. Sessies in een hyperbare cilinder waarin patiënten honderd procent zuurstof ademen onder meer dan één atmosfeer druk hadden – net als bij Valentino Rossi – bijgedragen aan het snelle herstel. “Die sessies waren zó saai. Je zit daar met een masker op en na een kwartier heb je het al wel gehad. Maar het duurt uren. Ik heb tijdens het herstel geen enkele terugval gehad, er zat steeds verbetering in.” De keuring bij de dokter op het circuit was een formaliteit. “Hij voelde aan m’n been, zag me lopen en zei ‘oké, je kunt rijden’. Ik ben een minuut of tien binnen geweest. Zo ging het ook toen ik vorig jaar mijn enkel had gebroken.” Na drie ronden in de vrijdagtraining kreeg De Puniet echter een halve highsider die als een overduidelijke waarschuwing gold. De Fransman, die reed zonder pijnstillers, was uiteindelijk zestiende. “Ik denk dat het moeilijker voor hem was dan verwacht”, vertelde zijn crew chief Christophe Bourguignon in tegenstelling tot de rijder zelf. “Hij begon meteen te pushen en toen kwam die bijna-highsider. Hij stootte zijn been hard tegen het chassis en dat veroorzaakte veel pijn. Automatisch gaat dan de focus wat weg je pusht minder hard en je krijgt minder gevoel. Tegen het einde ging het wat beter, maar die bijna-crash heeft hem toch twee ‘stints’ gekost.” Op zaterdagochtend crashte De Puniet wel. Zonder lichamelijke schade, maar de comeback bleek verre van gemakkelijk. Toch reed de taaie coureur naar een elfde startplaats en in de race toonde hij andermaal aan het gevecht niet te schuwen. In een treurig stemmend veld met maar dertien finishers legde De Puniet beslag op de tiende plaats, anderhalve seconde achter achtste man Marco Melandri. De Puniet, nu wel rijdend met pijnstillers, was zeer tevreden. “Met nog zeven ronden te rijden was ik helemaal kapot en ik moest diep in de reserves”, vertelde De Puniet. “Ik ben heel blij met dit resultaat.”Nadat eerder Valentino Rossi zeer snel terug kwam van een beenbreuk, meldde De Puniet zich dus nog sneller weer op de grid. Niemand leek vraagtekens te plaatsen bij het feit of het verantwoord is – en de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat De Puniet opmerkelijk goed ter been was. “Mijn medische keuring toen ik terugkwam in Duitsland was goed, vond ik”, vertelde lotgenoot Rossi. “Als het niet kan, zullen de doktoren je niet laten starten.”________________________________________Vertraging voor Suter MotoGP-machineTijdens de test op maandag in Brno werd aanvankelijk ook de MotoGP-machine van Eskil Suter verwacht. De Zwitser liet echter weten dat daar geen sprake van kon zijn. “Met het reglement is het niet mogelijk dat er naast de 800’s ook een 1000 cc en anderzijds is de machine gewoon nog niet klaar”, aldus Suter. “Er is wat vertraging in het project geslopen, mede omdat het reglement voor 2012 nog niet definitief is en toen duidelijk was dat we volgend jaar niet mee zouden doen, hebben we de druk een beetje van de ketel gehaald. Maar voor 2012 zullen we goed voorbereid zijn.” Toch houdt Suter een slag om de arm, vanwege een kleine kans dat hij volgend jaar een 800 cc-prototypeblok in zijn chassis kan bouwen. “Maar ik heb niet met een fabrikant gesproken.” Een eerste “roll out” van de 1000 cc-machine met Carmelo Morales of Roberto Rolfo staat nu gepland in september, de presentatie van de machine zal tijdens de GP in Misano plaatsvinden. Over de kosten van een complete machine tast Suter nog in het duister. Een eerder genoemd bedrag tussen de vier en vijf ton is “absoluut onhaalbaar. Maar het is afhankelijk van hoeveel teams geïnteresseerd zijn, maar voor minder dan een miljoen zal het niet gaan. Maar met technologie uit de Moto2 willen we een betaalbaar alternatief bieden.” Die toch zeer hoge prijs zal door weinig teams omarmd worden, terwijl Suter niet mikt op bestaande MotoGP-satellietteams, omdat die – Tech3 met Yamaha, Pramac met Ducati, Gresini en LCR met Honda – allemaal aan fabrieken gelinkt zijn. “Er zijn twee, drie Moto2-teams geïnteresseerd, dus het gaat vooral om nieuwe teams in de MotoGP.” In Brno kreeg Suter met het Scot Team een veertiende klant in de Moto2. De groeiende clientèle betekent echter niet dat Suter volgend jaar de kosten zal drukken. “We hebben veel geïnvesteerd en hopen dat we eind volgend jaar eindelijk quitte spelen.” In de Moto3-klasse is Suter niet geïnteresseerd, omdat hij denkt dat de investeringskosten te hoog zullen zijn. ________________________________________(pagina 6)125 cc: IJzersterke inhaalrace Iwema“Daar had ik kunnen staan”, zuchtte Jasper Iwema toen hij “come back-kid” Nico Terol, Pol Espargaro en Esteve Rabat op het podium zag staan. Iwema was niet tevreden met zijn race, terwijl hij zich na een start vanuit de pitlane juist had opgewerkt van de dertigste naar een meer dan voortreffelijke achtste plaats, zijn beste GP-klassering ooit. Op het moment dat de rijders wilden beginnen aan hun opwarmronde, begon het kortstondig te regenen. “Kort voor de start hoorde ik dat het aan de andere kant van het circuit al opdroogde. Daarom wilde ik (als enige, FW) slicks. Mijn monteurs zeiden ‘dat kan niet’. ‘Dan start ik wel vanuit de pitlane’, zei ik toen. Mijn starts zijn toch al niet goed…”, vertelde Iwema na negentien bizarre ronden na een onwaarschijnlijke inhaalrace waarin hij beloond werd voor zijn dappere gok. In de laatste negen ronden pakte Iwema dertien plaatsen winst. De CBC Corse-coureur reed de een na snelste ronde van de race. “In het begin kon ik gewoon niet sneller. Toen het droog werd, pakte ik ze een voor een. Ik baal dat ik niet verder ben gekomen. Mijn motor liep niet goed genoeg.”Marc Marquez finishte als zevende. De klassementsleider crashte hard op vrijdagmiddag. Bij de klapper raakte zijn schouder uit de kom en de training op zaterdagochtend liet Marquez vervolgens schieten. Michael van der Mark kreeg een week voor de race te horen dat er voor hem geen start meer zou zijn in Brno. Hoewel het team er wel degelijk was onder de naam Lambretta en Van der Marks plaats werd ingenomen door de Spanjaard Isaac Vinales stelde vader Henk dat het merk als sponsor de samenwerking met het team zou hebben verbroken. “Lambretta heeft tegen de mensen van het team gezegd dat hen een competitieve motor was beloofd en die is er niet gekomen”, aldus Van der Mark. “In feite is het nog steeds hetzelfde blok dat eerst Malaguti en toen Loncin heette. Ons werd gezegd dat het een nieuw blok was. Ja, in feite zijn we dus voor de gek gehouden.” Van der Mark kreeg in Duitsland al te horen dat Lambretta met de gedachte speelde om te stoppen, waarna de persoonlijke geldschieters van de rijder ook hun twijfels hadden over het inbrengen van nieuw sponsorgeld. “Dat betekende dus ook dat wij niet het geld bij elkaar kregen om het seizoen af te maken. Heel jammer, want Michael had het verschrikkelijk naar zijn zin binnen het team.” UITSLAGEN 125 CC: 1. Nicolas Terol (E), Aprilia; 2. Pol Espargaro (E), Derbi; 3. Esteve Rabat (E), Aprilia; 4. Jonas Folger (D), Aprilia; 5. Jakub Kornfeil (CZ), Aprilia; 6. Bradley Smith (GB), Aprilia; 7. Marc Marquez (E), Derbi; 8. Jasper Iwema (NL, Aprilia; 9. Tomoyoshi Koyama (J), Aprilia; 10. Luis Salom (E), Lambretta; 11. Adrian Martin (E), Aprilia; 12. Alberto Moncayo (E), Aprilia; 13. Marcel Schrotter (D), Honda; 14. Louis Rossi (F), Aprilia; 15. Zulfahmi Khairuddin (MY), Aprilia. WK Tussenstand: 1. Marc Marquez, 166 punten; 2. Pol Espargaro, 151; 3. Nicolas Terol, 143; 14. Jasper Iwema, 28.________________________________________Moto2: Elias laat zich niet gek makenToni Elias kreeg op vrijdag vrijaf. De Spaanse lijstaanvoerder in de Moto2-klasse werd namelijk uitgesloten van de eerste vrije training. Elias had met zijn team getest in Misano, iets wat in de zomerstop niet toegestaan is. Daarnaast kreeg de coureur ook een boete van 3.000 euro. Het Gresini Team ging niet in beroep tegen de straf. Niet iedereen was het eens met deze relatieve lichte straf, aangezien een dag trainen op een circuit waar in september een GP gepland staat mogelijk waardevoller is dan een uurtje vrije training in Brno. Dat het missen van een training geen negatief effect op zijn snelheid had gehad, bewees Elias op zondag met zijn vierde zege van het jaar. Na een onstuimige openingsfase met vier verschillende leiders liet Elias zich niet gek maken en ook zijn grote concurrent Andrea Iannone kreeg zelfs de ruimte van de Spanjaard. Halverwege de race verkleinde Elias het gaatje echter en acht ronden voor het einde passeerde hij de Italiaan, op weg naar de honderdste podiumfinish van het Gresini Team. Ook de weer sterk rijdende Roberto Rolfo ging mee, maar die stond even later stil met pech. Iannone moest toch de tweede plaats prijsgeven aan Barcelona-winnaar Yuki Takahashi. De Japanner was slechts twaalfde na de eerste ronde. Polesitter Shoya Tomizawa voerde de eerste drie ronden het veld aan, maar finishte teleurstellend als tiende, net voor de eveneens tegenvallende Tom Lühti. UITSLAGEN Moto2: 1. Toni Elias (E), Moriwaki; 2. Yuki Takahashi (J), Tech 3; 3. Andrea Iannone (I), Speed Up; 4. Jules Cluzel (F), Suter; 5. Julian Simon (E), RSV; 6. Gabor Talmacsi (HON), Speed Up; 7. Alex Debon (E), FTR; 8. Simone Corsi (I), Motobi; 9. Stefan Bradl (D), Suter; 10. Shoya Tomizawa (J), Suter; 11. Thomas Luthi (CH), Moriwaki; 12. Hector Faubel (E), Suter; 13. Fonsi Nieto (E), Moriwaki; 14. Sergio Gadea (E), Pons Kalex; 15. Raffaele de Rosa (I), Tech 3. WK Tussenstand: 1. Toni Elias, 161 punten; 2. Andrea Iannone, 106; 3. Thomas Lüthi, 99.________________________________________(Pagina 7)Circuit BrnoLengte 5.403 meterBreedte 15 meterRechter bochten achtLinker bochten zesLangste rechte eind 636 meterTopsnelheid 2010 Dani Pedrosa, 303,4 km/uRonderecord Jorge Lorenzo, Yamaha, 1.56,670 (2009)Pitstop• Op het circuit van Brno, eigendom van de schatrijke Cardion AB-baas Karel Abraham bevestigde Ducati de eenjarige MotoGP-deal met Cardion AB. Karel junior maakt volgend jaar zijn debuut in de MotoGP-klasse nadat hij onlangs in Mugello met goed gevolg een test afrondde. De coureur zelf liet na drie trainingscrashes in de Moto2 en een hersenschudding verstek gaan bij de presentatie en bij zijn thuisrace. Alessandro Cigognani van Ducati gaf tekst en uitleg over de eenjarige MotoGP-deal. “Het team krijgt van ons dezelfde steun als andere klantenteams, dus een chefmonteur, een elektronicaman en een onderdelenman. En natuurlijk worden de monteurs door ons opgeleid. Zes rijders is voor ons op dit moment wel het maximum dat wij aan kunnen.” Over de – logische – keuze voor Karel Abraham was Cicognani gereserveerd. “Er is een grote passie voor de MotoGP hier in Tsjechië en het is belangrijk voor de grid. Wij willen als Ducati niet te veel invloed hebben in de keus van de rijders.” Casey Stoner was niet bang zijn mening te geven over de aanstaande MotoGP-debutant. “Hij heeft een paar redelijk resultaten behaald in de Moto2, maar er zijn veel rijders die het meer zouden verdienen dan hij”, aldus de uitgesproken Australiër. [BILD PITSTOP_1]• In Silverstone klokte Cal Crutchlow tijdens het WK Superbike een poleronde die 0,7 seconde langzamer was dan Jorge Lorenzo’s M

Lees meer over

Ducati Honda Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-