+ Plus

GP Wegrace Brno en Silverstone

Na zijn derde plaats in Brno leek het even alsof Jorge Lorenzo het hoofd in de schoot zou leggen. Maar in Silverstone richtte de wereldkampioen zich op en versloeg op weergaloze wijze het Repsol/Honda-duo Marc Marquez en Dani Pedrosa. Voor de vijfde keer in twaalf races verdeelden de drie Spanjaarden onderling de podiumplaatsen. Valentino Rossi was zowel in Brno als in Silverstone ’the best of the rest’. In Brno, niet één van zijn favoriete circuits, zei Marc Marquez vooraf nog, schreef hij weer een nieuw hoofdstukje geschiedenis. Niet eerder had een rookie in de belangrijkste klasse vijf races gewonnen. Marquez deed het, nadat hij een bijna wanhopig sturende Jorge Lorenzo vijftien van de 22 ronden het vuile werk had laten opknappen. Lorenzo startte briljant vanaf de vijfde plek op de grid – ‘misschien wel mijn beste start ooit’, schatte hij in – en probeerde uit alle macht een gaatje te slaan met Marquez en Dani Pedrosa. Alle moeite was vergeefs. Want nadat eerst Marquez voorbij kwam, passeerde drie ronden voor het einde ook Pedrosa Lorenzo nog. Aan de streep hield Marquez slechts 0,3 seconde over op teamgenoot Pedrosa, maar het was genoeg om voor het eerst sinds 2008 (toen Valentino Rossi) weer een MotoGP-coureur vier races op rij te zien winnen. Met zijn 31e Grand Prix-zege kwam de 20-jarige Spanjaard op gelijke hoogte met Eddie Lawson en Kork Ballington. In de kwalificatie was hij nog afgetroefd door Cal Crutchlow en – de bij Marquez aangehaakte – Alvaro Bautista, maar in de race was de WK-leider niet af te stoppen. Iets wat hij zelf niet had verwacht, zei hij. “Yamaha heeft hier pas nog getest en Dani won hier vorig jaar”, vertelde hij met de inmiddels bekende big smile. “Maar ik heb iets meer geriskeerd dan bij vorige races.” De nog niet geheel fitte Pedrosa meende dat hij een ronde meer nodig zou hebben gehad om zijn jonge teammaat te passeren – “ik heb te lang gewacht met de aanval”- en de moegestreden Lorenzo had vooral moeite met het feit dat hij in de vorm van zijn leven op de Yamaha geen partij was voor de Honda’s. De tactiek om zoveel mogelijk te pushen bij Marquez in de hoop dat die tot een foutje te verleiden was, werkte niet. “Ik ben trots op mijn race, maar teleurgesteld in het resultaat”, meende Lorenzo. Zijn opmerking dat het zelfs zonder blessures moeilijk zou zijn geworden om zijn titel prolongeren, deed even vermoeden dat hij zich neer zou leggen bij het verlies van zijn titel. “Ik vecht door tot het eind van het seizoen”, voegde hij er voor de zekerheid maar aan toe. Lorenzo voegde de daad bij het woord in Silverstone. “Er is niemand die zo hard kan rijden met de Yamaha als Jorge”, complimenteerde teamgenoot Valentino Rossi hem nog eens, en niemand die daar aan hoefde te twijfelen na Lorenzo’s magistrale optreden tijdens de Britse Grand Prix. Na de trainingen had polesitter Marquez Lorenzo al tot favoriet gebombardeerd – en terecht, zo bleek. Marquez kende een tumultueuze wedstrijddag. In de koude warm-up ging hij hard onderuit op een punt waar even daarvoor Cal Crutchlow zijn derde crash van het weekend had gehad. Marquez’ Honda gebruikte Crutchlows Yamaha als springschans en miste op een haar de toegesnelde marshals. Bij Marquez raakte de schouder uit de kom, maar niet veel later werd zijn start voor de wedstrijd gewoon bevestigd; mede te danken aan het feit dat de schouder zonder verdoving weer in de kom werd geduwd. “Ik moest een beetje pijn lijden”, lachte Marquez later. De wedstrijdleiding besloot de Spaanse jongeling echter wel twee strafpunten toe te kennen, omdat hij onvoldoende had gereageerd op de gele en olievlag; met vier strafpunten start een coureur vanaf de laatste plaats. “Ik kan er weinig over zeggen. Ik weet wat de vlaggen betekenen, maar ik heb ze niet gezien”, vertelde Marquez met grote onschuldige ogen. Met pillen en een pijnstillende injectie begon Marquez aan een geweldige race, waarin hij tot het einde meedeed voor de winst. Samen met Lorenzo sloeg hij al direct een gat met Pedrosa, die na veel pushen de aansluiting tot stand bracht. De laatste twee ronden toonden aan hoe vastbesloten Lorenzo was om te winnen. Met Pedrosa als gevaarlijke toeschouwer passeerde het duo elkaar een aantal keren totdat Lorenzo op briljante wijze profiteerde van een klein foutje van Marquez. De wereldkampioen hield zijn M1 prachtig aan de binnenkant en denderde over de kerbstones naar zijn derde Silverstone-zege in vier jaar en zijn vierde overwinning van het seizoen. De met 0,081 seconde verslagen Marquez beloonde de winnaar met een applaus. “Het was een heel emotionele race, één van mijn beste overwinningen ooit”, vond Lorenzo niet geheel verrassend. “Met Marc op dit niveau moeten we zelf ook perfect zijn. Ik voelde me beter dan in Brno en ik pushte aan het eind nog harder dan aan het begin. Maar zelfs geblesseerd was Marc nog heel moedig en snel en moest ik alles geven. Toen hij me inhaalde, zag ik dat hij wat problemen had met het remmen en ik kon hem weer voorbij in de chicane. Toen maakte ik een remfout in de laatste ronde en de voorkant was bijna weg. In de enige bocht waar hij sneller was dan ik, kwam hij weer voorbij en even dacht ik ‘oké, ik word tweede. Maar daarna dacht ik ‘nu of nooit’. En het lukte.” Over de laatste messcherpe inhaalmanoeuvre was Lorenzo kort. “Ik moest het gewoon proberen.” Over zijn kansen op titelprolongatie vertelde hij wat uitgebreider. “We zijn competitief, maar we staan te ver achter in het kampioenschap. De titel is bijna beslist. We moeten ons richten op het verbeteren van de motor en op het winnen van wedstrijden. En dat hebben we vandaag gedaan.” Die verbetering ligt niet alleen op motorisch vlak, gaf de winnaar aan. “Ik zou graag zien dat de motor beter reageert met het remmen. Daar mis ik het vertrouwen. Het is dit weekend iets beter geworden, maar de Honda is op dat gebied beter. Onze bochtensnelheid is wel goed. Als we het remmen verbeteren, kan ik weer vechten zoals ik wil.” De ‘seamless shift’-bak werd volgens verwachting ook weer een gespreksonderwerp. “De Honda-bak heeft twee voordelen”, doceerde Lorenzo. “Ten eerste win je er mee tijdens het accelereren als je opschakelt. Het lijkt wel alsof ze met een automaat rijden. En ten tweede gebruiken ze bij het terugschakelen de koppeling ook niet. Ik denk dat dat voor ons juist één van de problemen is. Het is bijna onmogelijk om een Honda-coureur uit te remmen. Als wij dat punt kunnen verbeteren, ben ik blij en kan ik op gelijk niveau met Marc het gevecht aan gaan. Hij is een fenomeen, een uitzonderlijk talent en hij geeft nooit op. Met een betere machine had ik misschien in een aantal wedstrijden weg kunnen rijden, maar dat is nu onmogelijk.” Het vastleggen van Lorenzo voor 2015 en 2016 heeft prioriteit bij Yamaha. De regerende wereldkampioen werd vorig jaar al benaderd door HRC toen Casey Stoner zijn afscheid bekendmaakte maar bleef bij Yamaha. Daarna liet hij doorschemeren misschien wel te snel te hebben getekend. Volgens geruchten zou Honda afsturen op een droomteam met Marc Marquez vanaf 2015. Lin Jarvis van Yamaha ontkende dat hij al met Lorenzo had gesproken over contractverlenging. "Jorge is naar mijn mening nog steeds de meest complete rijder in de MotoGP en zijn waarde voor ons is groot", aldus Jarvis. "Ik denk dat Jorge nog tot het begin van 2014 zal wachten om te kijken hoe het niveau van onze Yamaha is ten opzichte van de Honda. Wij willen onze machine verder ontwikkelen. Niet alleen voor Jorge, maar ook voor Valentino of voor welke andere Yamaha-rijder dan ook." Na afloop maakte Lorenzo nog een belofte waar. “Donderdag zei ik dat we de schaar in onze haren moesten zetten als ik zou winnen”, verklaarde hij de hanenkam waarmee hij, teammanager Wilco Zeelenberg en een aantal teamgenoten rond liepen. Na zijn elfde podiumplaats in twaalf races maakte Marc Marquez niet de indruk van een verslagen coureur. “Na de crash in de warm-up dacht ik ‘het weekend zit er op’”, aldus de Repsol/Honda-man. “Maar de doktoren lapten me op en daarom besloot ik om het te proberen met pijnstillers. In het begin viel het wel mee. Vooral aan het eind was het heel zwaar, want ik was moe en had nauwelijks kracht om de motor om te gooien. Toch kon ik Jorge bijhouden en ik probeerde hem te passeren. Bij het omgooien wist ik dat hij zou komen en dat gebeurde ook. Maar tweede is goed en ik ben weer uitgelopen op Dani.” Zijn puntenvoorsprong op Pedrosa en Lorenzo had niets aan zijn strijdwijze gewijzigd; de val evenmin. “Je zag dat ik net zo veel risico nam als anders. We hebben vier races op rij gewonnen en zijn hier tweede geworden, op een circuit waar Jorge altijd erg sterk is. En ik ben weer vier punten uitgelopen op Dani.” Pedrosa was dan ook de minst tevreden man op het podium. “Het resultaat maakt me niet heel erg blij, maar met mijn rijden ben ik tevreden”, vertelde de nummer 2 in de tussenstand. “Ik startte vanaf de tweede rij en dat was geen voordeel. Iedereen kwam naar binnen en het kostte me zelfs een plaats. Toen ik naar de derde plaats kwam, gaf ik alles maar ik vergde ook veel van de banden, vooral van de achterband. De banden waren te warm en ik besloot om even rust te nemen achter Jorge en Marc, maar ik had geen drive meer uit de bochten. In de laatste ronde maakte ik een fout. Ik zal weer wedstrijden moeten gaan winnen. Dat is al te lang geleden.” Achter het Spaanse supertrio waren alle andere MotoGP-coureurs veroordeeld tot bijrollen. Ook Valentino Rossi. In Brno klaagde hij over remproblemen, maar versloeg desondanks Bautista in een rechtstreeks duel om de vierde plaats. Tien seconden achter winnaar Marquez had hij echter geen schijn van kans tegen de snellere top 3, gaf Rossi ook eerlijk toe. Ook in Silverstone kwam Rossi’s killer instinct in de laatste ronde weer bovendrijven. Aan zijn uitstekende start – Rossi stootte van de zesde startplaats door naar de derde positie – kon hij geen vervolg geven, maar in een ‘déjà vu’ wees hij andermaal Bautista terug in het duel om de vierde plaats. “Maar het voelt alsof je te laat op het feestje aankomt en niet meer naar binnen mag”, beschreef Rossi zijn prestatie nadat hij andermaal in de openingsfase de aansluiting met de kopmannen was kwijtgeraakt. Zijn crewchief Jerry Burgess wilde niet meegaan in de bewering dat voor de 34-jarige Rossi de jaren beginnen te tellen in de strijd met de jongere concurrentie. “Als je negen keer wereldkampioen bent geweest, ben je niet jong meer”, sprak de Australiër. “Hij heeft nog steeds het gevoel dat er meer in zit en samen geloven ook dat hij regelmatig voor podiumplaatsen zou moeten kunnen gaan. Als hij bij die jongens kan blijven tot het eind heeft hij kansen Maar wedstrijden winnen is een ander verhaal.” Voor Cal Crutchlow was er twee races op rij helemaal geen reden tot feest. In Brno vergooide hij zijn kansen op de vierde plaats weg toen hij, net weggereden van Rossi en Bautista, onderuit gleed. De Brit pakte zijn gehavende M1 op en finishte nog wel, maar buiten de punten. Voor eigen publiek in Silverstone had de taaie Tech3-coureur na drie harde crashes – waarvan één met 293 km/u – geen reserves meer in de race. Crutchlow finishte ruim achter Stefan Bradl als zevende. Tot Silverstone was Andrea Dovizioso de enige MotoGP-coureur die in alle races punten had gescoord. Aan die reeks kwam een einde toen hij twee ronden voor het einde in gevecht om de achtste plaats met teamgenoot Nicky Hayden en Bradley Smith ten val kwam. Moto2: DUBBEL VOOR MARC VDS Het Belgische Marc VDS Racing Team mocht twee races op rij met beide rijders vieren. Mika Kallio reed een zeer sterke wedstrijd in Brno. Vooraf had hij zichzelf kansen toegedicht op de overwinning en de Fin kreeg gelijk. In een geweldige race trok hij uiteindelijk aan het langste eind, met polesitter Takaaki Nakagami en Tom Lüthi kort achter hem. Het was Kallio’s eerste Moto2-zege en zijn eerste GP-overwinning in vijf jaar. Pol Espargaro finishte als vierde met Johann Zarco en Nico Terol in zijn slipstream, terwijl Scott Redding niet verder kwam dan de achtste plaats. Voor eigen publiek in Silverstone was Redding echter in grootse doen. In een prachtige race gaf hij de weer van pole vertrokken Nakagami en Lühti even de illusie dat ze op meer dan een tweede plaats mochten rekenen. In de slotfase toonde Redding voor een uitbundig juichend publiek toch de beste. Het was de eerste overwinning voor een Brit voor eigen publiek in de een na zwaarste klasse sinds Tom Herron in 1976. Omdat Pol Espargaro niet verder kwam dan de achtste plaats pakte Redding zeventien punten extra voorsprong. Moto3: SALOM IN KAMPIOENSVORM Luis Salom is dit seizoen de beste Moto3-rijder. In Brno toonde de Spanjaard zijn kracht. Hoewel hij zich vanwege zijn in Indianapolis opgelopen voetblessure nog voortbewoog op krukken, bleek er met zijn wedstrijdinzicht helemaal niets mis. De race telde vijf koplopers, maar niemand was zo slim als de krachten sparende Salom. Pas in de slotfase schakelde hij bij en profiteerde bovendien optimaal van polesitter Alex Rins en zijn teamgenoot Alex Marquez die elkaar hinderlijk in de weg reden en zo het podium misten. Salom won zijn vijfde race van het jaar voor Maverick Viñales en Jonas Folger, die in de laatste bocht de strijdende teammaten Rins en Marquez passeerde. Met uitzondering van Folger waren in Silverstone dezelfde hoofdrolspelers te zien. In een race met constante positiewisselingen was het weer Salom die aan het langste eind trok. Rins werd tweede en Marquez zorgde er voor dat Viñales voor het eerst dit seizoen niet op het podium mocht klimmen. Jasper Iwema crashte zwaar in de warm-up in Brno, maar reed een goede wedstrijd. Zijn opmars van de 26e naar de zestiende plaats bleef echter onbeloond. Een week later noteerde de RW Racing GP echter een dramatisch resultaat. Iwema trainde als een na laatste en finishte als twee na laatste. Pitstop • Colin Edwards is er van overtuigd dat hij zijn plek binnen het NGM Forward Team zal behouden voor 2014. Het team dat volgend jaar met M1-blokken en Yamaha-frames zal starten, beschikt over twee van de meest gewilde zitjes in het kampioenschap. Edwards reed zeven seizoen op een Yamaha in de MotoGP, maar heeft als CRT-rijder sinds begin vorig jaar maar een top 10-klassering gescoord. Zijn teambaas Giovanni Cuzari liet doorschemeren dat de 39-jarige Amerikaan een streepje voor heeft. "De tweede machine wordt voor Colin of voor onze huidige tweede man Claudio Corti", aldus de Italiaan. Ook Jonathan Rea en Eugene Laverty waren geïnteresseerd, maar Cuzari wil ‘een rijder met MotoGP-ervaring’. Nicky Haydens naam werd wat minder prominent genoemd. Hij is kandidaat om Aleix Espargaro op te volgen bij het Aspar Team. De 24-jarige Espargaro is namelijk de eerste keus bij Forward, zo liet Cuzari weten. • Het Aspar Team gaat volgend jaar verder met Aprilia. In Silverstone vertelde Gino Borsoi dat het team een compleet nieuwe ART is toegezegd voor 2014. De fabriek bouwt een nieuwe frame en de V4-krachtbron wordt voorzien van pneumatische kleppen en een ‘seamless shift’-versnellingsbak. "Misschien krijgen we voor het eind van het seizoen nog een nieuwe stroomlijn en misschien kunnen we de bak dit jaar ook al inzetten. Wanneer het nieuwe blok klaar is, weet ik niet", aldus Borsoi. "Ik hoop al aan het begin van het nieuwe seizoen, maar dat hangt ook van de ontwikkeling af." Het Aspar Team overwoog ook om nieuwe Honda-productieracers te kopen, maar zag daar van af. "We hebben een goede relatie met Aprilia en bij Honda zouden we een van de klanten zijn", verduidelijkte Borsoi. Hij wilde echter niet bevestigen dat Espargaro zijn vertrek al heeft aangekondigd. "Aleix heeft voor volgend jaar ook nog een contract met ons, dus we zullen de situatie moeten bekijken. Ik schat de kansen 50-50 in dat hij blijft. Hij vindt de Yamaha voor volgend jaar de beste optie. Met Nicky hebben een aantal gesprekken gevoerd. Hij zou een goede man zijn voor ons team vanwege zijn rijke MotoGP-ervaring." Ook Aprilia-superbikecoureur Eugene Laverty is bij Aspar in beeld. De toekomst van Randy de Puniet binnen het team is onzeker. • Zoals verwacht kwam in Silverstone de definitieve bevestiging dat Scott Redding volgend jaar de tweede man wordt in het team van Fausto Gresini. De 20-jarige Brit krijgt de beschikking over de nieuwe Honda RCV1000R-productieracer en heeft voor 2015 uitzicht op een RC213V-prototype. "Scott is een goede coureur en de productieracer is voor hem een goede machine om ervaring mee op te doen", meende HRC-topman Shuhei Nakamoto. Redding zelf meende dat hij in een eerste jaar in de luwte kan groeien. “Op Motegi zijn de Honda-testrijders sneller met de productieracer dan met het prototype, omdat hij makkelijker te rijden is”, aldus Redding. “In feite is het gewoon een prototype zonder de pneumatische kleppen en de seamless shift-bak. En met de Magneti-Marelli-elektronica hebben we vier liter benzine extra. Ik ben heel benieuwd wat mogelijk is.” • De al kleine kansen op een wild card-optreden voor Casey Stoner zijn verdwenen na interventie van Dorna-baas Carmelo Ezpeleta. De Spanjaard liet weten dat hij een formele aanvraag voor een wild card voor de tweevoudig MotoGP-wereldkampioen naast zich neer zou hebben gelegd. "Hij is meer dan welkom om terug te komen in het kampioenschap, maar voor een wedstrijd en dan meer specifiek de Grand Prix op Phillip Island, nee, dat kan niet", verbaasde Ezpeleta iedereen. "Daar is het kampioenschap niet mee gediend. Wild cards zijn voor jonge rijders die ervaring willen opdoen." Met name die laatste opmerking – in Motegi start Yamaha-testrijder Nakasuga weer met een wild card – deed vermoeden dat Stoners harde kritiek op het kampioenschap van vorig jaar op deze wijze beantwoord werden. Uiteraard ontkende Ezpeleta. "Hij mag roepen wat hij wil, maar hij heeft niet de ervaring die ik heb als organisator. Ik heb veel respect voor Casey als coureur en ik hoop dat hij ook respect heeft voor iemand die al veertig jaar met toch wel enig succes als organisator werkt. Als hij volgend jaar terug wil komen: graag. Hij heeft bijzondere dingen gedaan als coureur, hij is een MotoGP-legende." Een formele aanvraag voor een wild card was er echter ook niet geweest, vertelde Ezpeleta. "Als Casey had gewild, hadden wij graag voor Phillip Island een machine voor hem klaargezet", zei Shuhei Nakamoto. "Maar hij wil niet." Wel werd bekend gemaakt dat Stoner binnenkort voor de tweede keer op een 2014-RCV gaat testen in Motegi. • Suzuki is niet van plan om volgend jaar wild card-optredens in te plannen. De huidige testteammanager Davide Brivio belichtte twee kanten van de zaak. "Wij hebben eigenlijk alleen nog maar bekend gemaakt dat Suzuki in 2015 terugkeert en dan heeft het vanuit een zakelijk standpunt weinig zin om volgend jaar wild cards aan te vragen", aldus Brivio. "Maar vanuit technisch oogpunt zou het heel welkom zijn geweest om zo een beeld van de concurrentie te krijgen. Pas in wedstrijden kun je het ware niveau van de machine en de rijder zien." Brivio bestreed overigens dat Suzuki haar licht had opgestoken bij Casey Stoner. "Als hij al terug zou willen komen, zal hij toch voor HRC kiezen. Wij hebben geen contact gehad met hem." UITSLAGEN GP WEGRACE TSJECHIË, BRNO Moto3 1. Luis Salom (E), KTM; 2. Maverick Viñales (E), KTM; 3. Jonas Folger (D), Kalex KTM; 4. Alex Rins (E), KTM; 5. Alex Marquez (E), KTM; 6. Alexis Masbou (F), FTR Honda; 7. Jack Miller (AUS), FTR Honda; 8. Jakub Kornfeil (CZ), Kalex KTM; 9. Miguel Oliveira (POR), Mahindra; 10. Niccolò Antonelli (I), FTR Honda; 11. Efren Vazquez (E), Mahindra; 12. Alessandro Tonucci (I), FTR Honda; 13. John Mcphee (GB), FTR Honda; 14. Arthur Sissis (AUS), KTM; 15. Zulfahmi Khairuddin (MAL), KTM; 16. Jasper Iwema (NL), Kalex KTM. WK Tussenstand: 1. Luis Salom, 208 punten; 2. Maverick Viñales, 194; 3. Alex Rins, 180; 20. Jasper Iwema, 8 punten. Moto2 1. Mika Kallio (SF), Kalex; 2. Takaaki Nakagami (J), Kalex; 3. Thomas Lüthi (CH), Suter; 4. Pol Espargaro (E), Kalex; 5. Johann Zarco (F), Suter; 6. Nicolas Terol (E), Suter; 7. Esteve Rabat (E), Kalex; 8. Scott Redding (GB), Kalex; 9. Simone Corsi (I), Speed Up; 10. Jordi Torres (E), Suter; 11. Xavier Simeon (BEL), Kalex; 12. Danny Kent (GB), Tech 3; 13. Dominique Aegerter (CH), Suter; 14. Mattia Pasini (I), Speed Up; 15. Toni Elias (E), Kalex. WK Tussenstand: 1. Scott Redding, 167 punten; 2. Pol Espargaro, 146; 3. Esteve Rabat, 122. MotoGP 1. Marc Marquez (E), Honda; 2. Dani Pedrosa (E), Honda; 3. Jorge Lorenzo (E), Yamaha; 4. Valentino Rossi (I), Yamaha; 5. Alvaro Bautista (E), Honda; 6. Stefan Bradl (D), Honda; 7. Andrea Dovizioso (I), Ducati; 8. Nicky Hayden (USA), Ducati; 9. Andrea Iannone (I), Ducati; 10. Aleix Espargaro (E), ART; 11. Colin Edwards (USA), FTR Kawasaki; 12. Michele Pirro (I), Ducati; 13. Danilo Petrucci (I), Ioda-Suter; 14. Hiroshi Aoyama (J), FTR; 15. Randy de Puniet (F), ART. WK Tussenstand: 1. Marc Marquez, 213 punten; 2. Dani Pedrosa, 187; 3. Jorge Lorenzo, 169. UITSLAGEN GP WEGRACE SILVERSTONE, GROOT-BRITTANNIË Moto3 1. Luis Salom (E), KTM; 2. Alex Rins (E), KTM; 3. Alex Marquez (E), KTM; 4. Maverick Viñales (E), KTM; 5. Miguel Oliveira (POR), Mahindra; 6. Jonas Folger (D), Kalex KTM; 7. Jack Miller (AUS), FTR Honda; 8. Alexis Masbou (F), FTR Honda; 9. Jakub Kornfeil (CZ), Kalex KTM; 10. Efren Vazquez (E), Mahindra; 11. Isaac Viñales (E), FTR Honda; 12. Romano Fenati (I), FTR Honda; 13. Niccolò Antonelli (I), FTR Honda; 14. John Mcphee (GB), FTR Honda; 15. Niklas Ajo (SF), KTM; 28. Jasper Iwema (NL), Kalex KTM. WK Tussenstand: 1. Luis Salom, 233 punten; 2. Maverick Viñales, 207; 3. Alex Rins, 200; 20. Jasper Iwema, 8. Moto2 1. Scott Redding (GB), Kalex; 2. Takaaki Nakagami (J), Kalex; 3. Thomas Lüthi (CH), Suter; 4. Esteve Rabat (E), Kalex; 5. Dominique Aegerter (CH), Suter; 6. Mika Kallio (SF), Kalex; 7. Johann Zarco (F), Suter; 8. Pol Espargaro (E), Kalex; 9. Simone Corsi (I), Speed Up; 10. Mattia Pasini (I), Speed Up; 11. Nicolas Terol (E), Suter; 12. Julian Simon (E), Kalex; 13. Jordi Torres (E), Suter; 14. Alex de Angelis (RSM), Speed Up; 15. Toni Elias (E), Kalex. WK Tussenstand: 1. Scott Redding, 192 punten; 2. Pol Espargaro, 154; 3. Esteve Rabat, 135. MotoGP 1. Jorge Lorenzo (E), Yamaha; 2. Marc Marquez (E), Honda; 3. Dani Pedrosa (E), Honda; 4. Valentino Rossi (I), Yamaha; 5. Alvaro Bautista (E), Honda; 6. Stefan Bradl (D), Honda; 7. Cal Crutchlow (GB), Yamaha; 8. Nicky Hayden (USA), Ducati; 9. Bradley Smith (GB), Yamaha; 10. Aleix Espargaro (E), ART; 11. Andrea Iannone (I), Ducati; 12. Michele Pirro (I), Ducati; 13. Hector Barbera (E), FTR; 14. Colin Edwards (USA), FTR Kawasaki; 15. Danilo Petrucci (I), Ioda-Suter. WK Tussenstand: 1. Marc Marquez, 233 punten; 2. Dani Pedrosa, 203; 3. Jorge Lorenzo, 194.

Lees meer over

Ducati Honda Kawasaki Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...
Eerste test: Honda NT1100

Eerste test: Honda NT1100

28 november, 2024

NT is een acroniem voor New Tourer en drie jaar geleden werd de Honda NT1100 gelanceerd om het gapende gat in ...