+ Plus

GP Wegrace Australi

Casey Stoner beseft nu echt dat hij wereldkampioen is. “Hij zal zich nu wel voelen zoals ik na een overwinning in Mugello”, las Valentino Rossi de gedachten van de jonge Australiër. Ruim 50.000 landgenoten waren naar het kille Phillip Island gekomen om hun nieuwe held in eigen huis te zien schitteren. Stoner stelde de fans niet teleur. Glunderend keek Casey Stoner over de enorme mensenmassa voor het podium heen. Even daarvoor had hij op overtuigende wijze zijn negende overwinning van het seizoen behaald en het Australische legioen vond dat reden genoeg voor een feestje. Negen jaar nadat Mick Doohan voor het laatst als thuisrijder winnend over de streep was gegaan in Phillip Island zorgde Casey Stoner er weer voor dat het Australisch volkslied uit de luidsprekers klonk. De jonge Ducati-coureur werd volledig overdonderd door de ovatie die hem ten deel viel. “Ik geloof niet dat ik me ooit zo heb gevoeld”, stamelde Stoner. “Ongelooflijk hoe de mensen me hier hebben gesteund. En om te horen dat ze mijn naam harder roepen dan die van Valentino, dat is wel heel bijzonder. Een fantastisch gevoel. Ik liep de trap op naar het podium en ik zag hoe druk het was. Mensen op en aan mekaar zo ver ik kon zien…” De impact van zijn drie weken eerder behaalde MotoGP-wereldtitel werd de nieuwe nummer 1 nu daadwerkelijk duidelijk. “De manier waarop ik in Motegi wereldkampioen werd, was een beetje raar”, vond Stoner zelf. “Het was een rare wedstrijd en het wilde na die race ook maar niet echt tot me doordringen dat ik dat waar ik altijd naar gestreefd had nu ook behaald had. Voor dit weekend kon ik veel meer ontspannen en genieten. Hier winnen is bijna net zo mooi als het winnen van de titel. De slagroom op de taart, zeg maar. Er zijn nog twee wedstrijden te rijden, maar dit heeft het plaatje compleet gemaakt voor mij.”De negende seizoenszege kwam er echter niet zonder slag of stoot. Op vrijdagochtend ging de Ducati-kopman nog vrij onschuldig onderuit, maar zijn stevige highsider een dag later had heel wat ernstiger af kunnen lopen. Stoner bleef echter ongedeerd. Dat hij in de kwalificatietraining Dani Pedrosa en Valentino Rossi voor zich moest dulden, zinde Stoner niet omdat hij in alle trainingen – inclusief de warm up op zondagochtend – de snelste was geweest. Zijn revanche kwam tijdens de race. Stoner stond een achttal ronden zwaar onder druk van Nicky Hayden. Toen die echter door een tegensputterende Honda af moest haken, reed de thuisfavoriet onbedreigd naar een start-finish-overwinning. “Het rijden als wereldkampioen voelde niet anders, maar makkelijker omdat er geen druk meer was”, stelde hij vast. “Het is ontzettend leuk om gewoon motor te rijden en lol te hebben zoals het vroeger ooit is begonnen. Ik heb altijd wel mensen om me heen gehad, maar ik heb inmiddels wel geleerd hoe ik me af moet sluiten voor afleiding om me heen.” Met Loris Capirossi als tweede man was de Ducati-dominantie met de eerste dubbel van het jaar compleet. Bovendien kan Stoner met winst in de twee laatste GP’s het seizoensrecord van Valentino Rossi evenaren. “Met dat soort statistieken houd ik me niet bezig”, liet hij zich weer van zijn eigenzinnige kant zien. “Ik ga voor het gevoel. Ik krijg de motivatie wel van andere dingen. Als het bij negen blijft, kan ik toch niet ontevreden zijn?”Stoners demonstratie van macht in Phillip Island was andermaal imponerend. Nadat Hayden zijn vastgelopen machine aan de kant had moeten zetten, slaagden de jagende Valentino Rossi en Dani Pedrosa er geen moment in om dichterbij de oppermachtige Stoner te komen. Voor de als vierde gestarte Hayden was zijn derde DNF van het jaar erg triest, vooral omdat hij eerder in het weekend de betrouwbaarheid van de Honda nog had geroemd en de extra inzet van de fabriek (Hayden had in Phillip Island een nieuwe stroomlijn – die hij niet gebruikte – en een andere swing arm tot zijn beschikking) bewierookt. “Dit is zuur”, vond de ontkroonde wereldkampioen. “Zo goed had ik me dit seizoen nog niet gevoeld. De machine voelde ook erg sterk aan. Toen begon hij op drie cilinders te lopen en ging het slechter en slechter. Zelfs op drie cilinders kon ik nog even 31-ers rijden.” Oorzaak voor de uitval bleek uiteindelijk een kapotte klep te zijn. Voor Hayden was het niet minder bitter. “Ik heb tenminste mijn werk gedaan.”Het onderlinge duel tussen Rossi en Pedrosa was het aanzien beslist waard, maar de Spanjaard moest door slechter wordende banden de Yamaha-coureur laten gaan. Pedrosa was op zondagochtend nog op zonderlinge wijze gecrasht bij een proefstart. Toen de kleine Repsol-rijder het gas opendraaide, sloeg de RCV achterover, terwijl een verbaasde John Hopkins niet wist wat hij zag. Pedrosa startte in de race op zijn reservemachine, omdat de gecrashte machine met een technisch probleem kampte. Loris Capirossi had in de openingsfase met een hardnekkig tegenstand biedende Marco Melandri te maken, maar slaagde er in om langs zijn landgenoot te sturen en op jacht te gaan naar Rossi en Pedrosa. Binnen een kilometer wees hij het duo terug. Rossi kon een tijdlang in het achterwiel van de Ducati-coureur mee, maar moest hem in de laatste paar ronden laten gaan. Capirossi finishte op 6,7 seconden van zijn teamgenoot, Rossi kwam tien tellen na Stoner over de streep. Voor Capirossi betekende de tweede plaats veel. “Er waren mensen die zeiden dat ik te langzaam was geworden nadat ik vader was geworden”, sprak een getergde Capirossi. “Ik zou maar beter kunnen stoppen, omdat Casey me zo vaak verslagen had. Ik zou het gas niet meer vol opendraaien. Allemaal dom geklets. Ik ben terug met een toekomst voor me.” De strijdwijze van zijn opvolger bij Ducati was de 34-jarige coureur in het verkeerde keelgat geschoten. “Ik vond dat hij te agressief reed. Toen ik hem eindelijk voorbij was, heb ik hem aangegeven dat hij het wat kalmer aan moest doen.” Rossi finishte voor de tiende achtereenvolgende keer op het podium in Phillip Island en vond dat hij er het maximale uit had gehaald. Hij had zich opgemaakt voor een ouderwets duel tot de finish met maatje Capirossi. Zo ver kwam het niet. “Helaas zeiden de banden ‘tot ziens’ na een paar ronden en begon ik heel veel te glijden”, vertelde Rossi. “In de tweede helft van de race krijgen wij problemen. Dat moet beter als we het gevecht aan willen gaan met Casey en Ducati. Bij Yamaha is men hard aan het werk aan de nieuwe machine voor 2008, maar we moeten ook in overleg met Michelin. Wat ik niet snap, is dat de Michelins het niet meer tot het einde volhouden. In het verleden was dat steeds hun sterke punt. Met de 800 cc-motoren is dat allemaal anders geworden.”Hoewel de Italiaan andermaal zijn grieven over het Franse rubber ventileerde en al weken meer dan alleen maar flirt met Bridgestone (zie Pitstop), was Rossi in Phillip Island ongemeend kritisch over zijn werkgever Yamaha. Als de Japanse fabriek volgend jaar niet meer een meer competitieve machine komt, voelt Rossi er weinig voor om zijn contract na 2008 te verlengen, zo heeft hij zijn werkgever duidelijk gemaakt. Zelfs het onmetelijke talent van de zevenvoudig wereldkampioen was de afgelopen twee jaar niet genoeg om de MotoGP-wereldtitel te behouden voor Yamaha. “Ik heb twee wereldtitels behaald voor Yamaha en ik vind dat ze nu wel iets voor mij terug mogen doen”, opperde Rossi. “De bazen en technici moeten beseffen wat ik voor ze gedaan heb en nu wacht ik op hun reactie. Als er niets veranderd, ga ik op zoek naar wat anders. Yamaha moet mij met een goede motor overtuigen dat het verstandig is om te blijven. Mijn team gelooft in mij en ik geloof in mijn team. Het probleem ligt niet bij ons, maar in Japan. Yamaha heeft dit jaar veel fouten gemaakt met de motor. Het blok is niet goed en we hebben iets nieuws nodig. Soms lijkt het wel dat de organisatie te groot is en dat er te traag wordt gereageerd. Wij hebben in een seizoen geen tijd om op nieuwe onderdelen te wachten.”Rossi opperde zelfs om het traditionele concept van de viercilinder in lijn ter zijde te schuiven. Nu Ducati, Honda en Suzuki met een V4-blok werken, is wellicht ook voor Yamah de tijd rijp om die weg te bewandelen, vindt Rossi. “Het probleem van de Yamaha is niet alleen het gebrek aan vermogen, maar ook de vermogensafgifte. Die is te agressief. We moeten de elektronica ook verbeteren. Ducati doet op dat gebied heel goed werk. Met de komst van de 800’s zijn de dingen veranderd, want met de 990’s kon niemand het vermogen vol benutten. Het belangrijkste was om een goede set up te vinden om met dat vermogen om te gaan. Nu hebben we meer pk’s en kunnen meer rijders daar mee omgaan. De elektronica moet ons dus een voordeel geven.” Terwijl Rossi andere partijen bekritiseerde, kwam de Yamaha-coureur zelf ook onder vuur te liggen. Rossi kreeg tijdens de persconferentie na de kwalificatietrainingen op zaterdag een duidelijke veeg uit de pan van wereldkampioen Stoner. Die ergert zich al maanden aan de discussie over banden en de rol die Rossi en ook Dani Pedrosa daar in spelen. Niet onder de indruk van het feit dat het duo hem aan tafel flankeerde, vertelde Stoner op zaterdagmiddag nog een maal zijn mening. “Dit seizoen zijn er veel dingen veranderd en sommige mensen zeggen dat dit (het nieuwe bandenreglement, red) niet goed is geweest. Plotseling zijn er dan mensen die over willen stappen en niemand kan daar mee om gaan. Het is altijd zo geweest dat een aantal rijders bepaalt wat er gebeurt. Nu wil iedereen weer andere regels. Of misschien maar een paar mensen… Misschien is dit niet persoonlijk tegen mij bedoeld, maar het feit dat wij met Ducati kampioen werden, geeft misschien wel die indruk. Misschien bevalt het niet iedereen. Ik denk dat we allemaal wel weten over wie ik het heb.”Stoner, die afgelopen dinsdag zijn 22e verjaardag vierde, gelooft ook dat zijn nieuwe status zijn verstandhouding met Rossi geen goed heeft gedaan. “Ik geloof dat er mensen zijn die moeite hebben met het feit dat ik wereldkampioen ben geworden. Maar wij hebben hier hard voor gewerkt. In de 250 cc heb ik Dani in 2005 al zwaar onder druk gezet. Omdat Dani toch kampioen werd, dacht niemand daar mee aan en zag iedereen hem als de nieuwe rivaal van Rossi. Maar wat maakt het nou uit of Dani Valentino onder druk zet of ik? Waarom zou ik geen kampioen kunnen worden? Niemand mag onderuit halen wat wij dit jaar bereikt hebben.” Toch gelooft Stoner niet dat hij in het rijtje Max Biaggi en Sete Gibernau zal worden geplaatst door Rossi. “In het begin van het seizoen heb ik daar met Valentino over gesproken en ik heb hem verteld dat ik daar niet op zat te wachten. Hij heeft wat dingen over mij gezegd waar ik niet zo blij mee was, maar ik heb geen problemen met hem of met andere rijders in de paddock. Ik denk dat we geen problemen krijgen.”Pitstop• Hij wilde een discussie ontketenen, zei Carmelo Ezpeleta in Phillip Island. Drie weken eerder kondigde de Dorna-baas aan dat het MotoGP-veld volgend jaar wel eens op één bandenmerk zou rijden, in Australië werd duidelijk dat de plannen zo goed als zeker niet door gaan. Nu de bandenfabrikanten Michelin, Bridgestone en Dunlop hebben ingestemd om voor 2008 het aantal banden per weekend te verhogen van 31 naar veertig (vijf extra achterbanden, vier extra voorbanden), lijkt Ezpeleta bereid zijn voorstel in te trekken. “Het wordt in Sepang beslist, maar het gaat voor tachtig procent niet door”, aldus Ezpeleta. “Ik geef ook de voorkeur aan competitie, maar mijn probleem was dat Yamaha en Honda niet tevreden waren met de bestaande situatie. Als zij zich kunnen vinden in de nieuwe plannen van de bandenfabrikanten, ben ik tevreden.” De merken, bandenleveranciers, de overgrote meerderheid van teams (met uitzondering van Team Roberts) en de IRTA lieten al weten tegen de in Japan gepresenteerde plannen te zijn. • Valentino Rossi rijdt volgend jaar op Bridgestone-banden. Hoewel de deal nog niet helemaal rond is, kan het contract al in Maleisië getekend worden. Rossi had een ontmoeting met Dorna-baas Carmelo Ezpeleta, Yamaha-baas Masao Furusawa en Bridgestone-kopstuk Hiroshi Yamahaguchi. Tijdens dat gesprek werden de laatste plooien glad gestreken. Rossi geeft Michelin de schuld van zijn tegenvallende prestaties in 2007 en weigerde ronduit volgend jaar nog met de Franse bandenfabrikant in zee te gaan. “De banden hebben de uitkomst van het seizoen beslist, dat geldt voor mij maar ook voor Honda”, vond Rossi. De Italiaan haalde fors uit naar de fabrikant die hem begeleidde naar vijf wereldtitels. “De gevolgen van de nieuwe bandenregel verrasten Michelin dit jaar totaal. Hun grote voordeel, het leveren van banden op zondagmorgen, moesten ze laten vallen. Ik snap niet dat ze dat geslikt hebben. Ze dachten ‘wij zijn zo goed, Bridgestone kan ons niet bedreigen’. Yamaha heeft ook fouten gemaakt, maar mijn grootste probleem zijn de banden. Een rijder moet het gevoel hebben dat hij kan pushen en dat gevoel heb ik niet.” Rossi gaf aan dat de problemen in feite vorig jaar al waren begonnen. Casey Stoner ziet de Rossi-switch wel zitten. “De gedachte dat we dan op dezelfde banden zitten, spreekt me wel aan”, aldus de wereldkampioen. • Fiat/Yamaha-teammanager Davide Brivio vindt niet dat Rossi Yamaha en de teamleiding te sterk onder druk zet. “Valentino wil de titel terug en wil voor zichzelf het beste pakket”, zegt Brivio. “En het is ook het doel van Yamaha om het kampioenschap weer te winnen. Dan gaat het er niet om om Valentino tevreden te stellen.” Aanvankelijk leek Rossi de enige Yamaha-rijder met Bridgestones te worden, maar Jorge Lorenzo heeft in zijn 2008-contract staan dat hij over hetzelfde materiaal zal beschikken als Rossi. Bridgestone wees eerder een aanvraag van Yamaha en Repsol/Honda van de hand, maar leek nu bereid één extra rijder van materiaal te voorzien. Bridgestone-baas Hiroshi Yamada bekritiseerde Rossi nog in Japan, omdat hij bij Dorna zou hebben gepusht om slechts één bandenmerk toe te staan. “Het streelt ons dat een rijder als Rossi onze banden wil hebben”, zei Yamada nu. • Voor Jean-Phillippe Weber van Michelin komt Rossi’s waarschijnlijke overstap niet als een verrassing. Yamaha had al gesprekken gevoerd met Michelin over de mogelijkheid om slechts drie rijders van banden te voorzien. Weber voelde er niets voor om zijn teleurstelling uit te spreken. “We werken al lang samen, maar als Valentino dat echt wil, moet Yamaha dat serieus bekijken”, aldus de Fransman. “Het geeft echter wel aan dat de invloed van rijders steeds groter wordt. Voor ons zou het een groot verlies zijn als we Valentino kwijtraken.” Rossi’s chefmonteur Jeremy Burgess wist niets van de plannen en betwijfelt of het de oplossing voor de problemen is. “Van samen problemen oplossen word je sterker”, meent hij. “Maar een rijder wil altijd het beste pakket en Bridgestone doet het goed met een zekere Ducati-rijder.”• Casey Stoner reed in Phillip Island met een andere stroomlijn, waarmee de Australiër al eerder testte. In het zeer winderige Phillip Island bleek het voordeel van het smallere exemplaar. “Het was een verschil van dag en nacht”, vertelde Stoner. “Ik dacht dat de wind was gaan liggen. We monteerden de stroomlijn en waren meteen sneller. De machine stuurde veel lichter.” Stoner gaf toe dat de stroomlijn voor problemen zorgt als de temperaturen hoger zijn. • Valentino Rossi ontkende dat hij al een deal heeft gesloten met Fiat om deel te gaan uitmaken van hun rallyteam dat werkt aan de ontwikkeling van een speciale Punto Super 2000. “Ik weet dat Fiat plannen heeft om mee te gaan doen aan het WK Rally als de reglementen veranderd worden, maar op dit moment heb ik daar niets mee van doen.” Rossi en teammaat Edwards reden in speciale kleuren om de aandacht te vestigen op de herintroductie van Abarth, de sportieve afdeling van Fiat. • Kawasaki zal naast John Hopkins en Anthony West volgend jaar geen derde rijder in zetten. De teamleiding speelde lang met dat plan, maar Competition Manager Michael Bartolemy vertelde in Australië dat de financiële situatie het niet toelaat. Bovendien zag bandenfabrikant Bridgestone geen kans nog meer rijders van materiaal te voorzien. “Zonder de financiën of een injectie van Dorna is het niet mogelijk”, aldus Bartholemy. Hij hielp ook het gerucht uit de wereld dat zijn team in gesprek zou zijn met Max Biaggi. “We hebben nooit met hem gesproken. Geen idee waar dat verhaal vandaan komt.” • Op 12 november zullen Casey Stoner, Valentino Rossi, John Hopkins, Loris Capirossi en Dani Pedrosa een test uitvoeren in donker Qatar. Het vijftal zal rijden op straatmotoren en moet oordelen over de mogelijkheden om volgend jaar het seizoen te openen bij kunstlicht. Slechts een aantal geselecteerde bochten op het circuit van Losail zal bij de test worden gebruikt. Al snel daarna moet een definitieve beslissing worden over het doorvoeren van de plannen. • Team Roberts breekt met Honda en probeert een deal overeen te komen met Ducati om de beschikking over complete machines te krijgen. Het team wil volgend jaar twee rijders in zetten en krijgt daarvoor geen medewerking van Honda. “Alles valt of staat met het geld”, zegt Chuck Aksland. Het team wil verder carte blanche om zelf te werken aan de verdere ontwikkeling van de machines. “Ducati is welwillend en we praten, maar meer ook nog niet”, aldus Aksland. De teammanager heeft twee rijders op het oog, maar wil niet bekend maken wie. • Op zondagmorgen werd de vorige week verongelukte Norick Abe herdacht met een minuut stilte. Valentino Rossi was een grote liefhebber van de stijl van de Japanner. “Hij was de enige rijder van wie ik ooit een handtekening heb gevraagd”, vertelde Rossi. “Ik heb heel lang ’s ochtends voor schooltijd de Japanse GP van 1994 gekeken waar hij met Schwantz en Doohan vocht. Op het moment dat hij crashte, zette ik dan de video uit. Ik had posters van Colin McRea en Norick aan de muur. Nu zijn ze er geen van beiden meer en dat is ongelooflijk.” Ook Chuck Aksland was diep geraakt door het overlijden van zijn voormalige rijder. “Het voelt een beetje als het verlies van een familielid. Hij kwam als jongen van 16 al naar Californië om daar dirt track te rijden. Toen hij in 1996 voor ons de GP van Japan won, was dat totaal onverwacht. In de training was hij maar veertiende. Hij had een heel ongebruikelijke stijl waarvan ik niet weet of het de juiste was, maar het was altijd spannend om te zien. Ik kan me niet herinneren dat ik hem ooit boos heb gezien. Hij was een ontzettend aardige, hardwerkende en nooit klagende jongen, die vooral hard wilde rijden met een motor.”125 ccTitelstrijd naar climaxLukas Pesek blijft een onvoorspelbare rijder. Na zijn eerste GP-overwinning in China leek de 21-jarige coureur eindelijk zijn crashreputatie te hebben afgeschud. Vervolgens buitelde hij in vier GP’s van zijn Derbi. Opmerkelijk genoeg kwam hij in drie van die races nog wel aan de finish. Sinds de Chinese GP stond de Tsjech nog maar twee keer op het podium. Ondanks inmiddels 73 GP-starts blijft Pesek de meest hardnekkige crasher in de 125 cc-klasse. In Phillip Island ging de rijder van het team van Clarence Seedorf echter niet één maal in de fout. En dat leverde resultaat op. Pesek bouwde zijn race opvallend volwassen op en bewaarde de rust. Vanaf een derde startplaats nestelde hij zich in een tien man sterke kopgroep en kwam slechts een doorkomst niet als een van de snelste drie mannen voorbij start-finish. Pesek zag Tomoyoshi Koyama, Mattia Pasini, Hector Faubel en Gabor Talmacsi voor zich de race leiden, maar liet zich nooit verleiden tot een traditioneel foutenfestival. In de voorlaatste ronde werkte hij zich voorbij titelkandidaat Faubel en de verrassende Joan Olivé en bood het Spaanse duo in de laatste paar bochten geen kans meer om te counteren. Pesek won zo zijn tweede GP en klom naar de vierde plaats in de stand. Hoger dan een derde plek in de eindstand zal de man met 250 cc-aspiraties (hij is in gesprek met het Café Latte Team van Tom Lüthi) niet kunnen reiken. De strijd om de wereldtitel gaat namelijk tussen de teamgenoten Gabor Talmacsi en Hector Faubel. De laatste maakte in Australië acht punten goed op zijn tegenvallende Hongaarse concurrent en heeft nu nog slechts één puntje minder. Joey Litjens reed een goede GP van Australië. Andermaal startte hij weergaloos door van de 23e naar de zestiende plaats te knallen. Een hele race lang bleef de coureur van het De Graaf GP Team in de running voor een WK-punt. In de laatste paar ronden zorgde een ongeduldige Lorenzo Zanetti er voor dat hij samen met Litjens de aansluiting met Steve Bonsey en Brad Smith miste. “Hij remde me er op de raarste plekken uit”, vertelde Litjens. “Zo kwam er een gaatje. Jammer, want ik weet zeker dat ik een kans had gehad.” Litjens’ teammaat Danny Webb zat eveneens in die groep, maar crashte. 250 ccLorenzo’s IslandJorge Lorenzo had wat goed te maken na de dramatisch verlopen Japanse GP. Daar kwam de trotse Spanjaard niet verder dan een elfde plek; nooit finishte hij lager in een 250 cc-race. In Phillip Island was het droog – zoals Lorenzo het graag heeft. Op zijn feilloos functionerende Aprilia was hij van de eerste vrije training tot en met de warm up de snelste. In de race maakte hij het plaatje af. Lorenzo hield zijn opmerkelijke traditie om dit jaar elke pole om te zetten in een overwinning in ere en pakte zo al weer zijn negende zege van het seizoen; met nog twee races te rijden al één meer dan in 2006. De wijze waarop hij dat deed, was imponerend. De wereldkampioen schoot direct naar de leiding en bouwde in 25 ronden een voorsprong van ruim negentien seconden op. Op zijn bekende extraverte wijze vierde hij de overwinning, waarbij hij weer een Lorenzo’s Land vlag in de grond plantte. Voor het vierde achtereenvolgende jaar finishte Lorenzo op het podium in Phillip Island, maar kwam vijf punten te kort om de titelprolongatie te vieren. Na de trainingen waren die voortekenen er wel. Concurrent Andrea Dovizioso kwam op zijn Honda ernstig te kort, maar toonde in de race weer een bewonderenswaardige wedstrijdmentaliteit. De Italiaan vloog van de zevende startplaats naar de tweede positie. Dovizioso kon niet meer dan zich ver achter Lorenzo met Alvaro Bautista, Hiroshi Aoyama, Tom Lüthi en de sterk rijdende Julian Simon om de verdeling van de laatste twee podiumplaatsen bezig te houden. In de een na laatste ronde hield Bautista Dovizioso van de tweede plaats af. Aoyama frustreerde de teleurgestelde Lüthi door de Zwitser de kans op het podium te onthouden. Daar had ook Hector Barbera graag gestaan. In de eerste ronde strandde de als tweede vertrokken Spanjaard echter al met pech. Een rondje later kwam ook het einde voor Mika Kallio. De Finse winnaar van de Japanse GP kampte het hele weekend met set up-problemen en vloog in de race met een highsider van zijn KTM. Alex de Angelis zag zijn minimale kansen op de titel verdwijnen na een zeer fletse negende plaats.Uitslagen Phillip Island, Australië125 cc – 23 Ronden = 102,304 Km1. Lukas Pesek (CZ), Derbi 2. Joan Olive (E), Aprilia3. Hector Faubel (E), Aprilia4. Simone Corsi (I), Aprilia 5. Esteve Rabat (E), Honda6. Tomoyoshi Koyama (J), KTM7. Mattia Pasini (I), Aprilia – pole8. Gabor Talmacsi (HON), Aprilia – snelste ronde9. Sergio Gadea (E), Aprilia 10. Sandro Cortese (D), Aprilia 11. Pol Espargaro (E), Aprilia12. Randy Krummenacher (CH), KTM 13. Nicolas Terol (E), Derbi 14. Mike di Meglio (F), Honda 15. Stevie Bonsey (USA), KTM17. Joey Litjens (NL), HondaWK-tussenstand1. Gabor Talmacsi 2372. Hector Faubel 2363. Tomoyoshi Koyama 1664. Lukas Pesek 1615. Simone Corsi 155250 cc – 25 ronden = 111,200 km1. Jorge Lorenzo (E), Aprilia – pole en snelste ronde2. Alvaro Bautista (E), Aprilia 3. Andrea Dovizioso (I), Honda 4. Hiroshi Aoyama (J), KTM5. Thomas Lüthi (CH), Aprilia 6. Julian Simon (E), Honda7. Marco Simoncelli (I), Gilera 8. Shuhei Aoyama (J), Honda9. Alex de Angelis (RSM), Aprilia 10. Yuki Takahashi (J), Honda 11. Roberto Locatelli (I), Gilera 12. Jules Cluzel (F), Aprilia 13. Karel Abraham (CZ), Aprilia14. Aleix Espargaro (E), Aprilia 15. Dirk Heidolf (D), ApriliaWK-tussenstand1. Jorge Lorenzo 287 2. Andrea Dovizioso 2423. Alex de Angelis 2154. Alvaro Bautista 1815. Hector Barbera 146MotoGP – 27 ronden = 120,096 km1. Casey Stoner (AUS), Ducati 2. Loris Capirossi (I), Ducati 3. Valentino Rossi (I), Yamaha – snelste ronde4. Dani Pedrosa (E), Honda – pole 5. Alex Barros (BRA), Ducati 6. Randy de Puniet (F), Kawasaki7. John Hopkins (USA), Suzuki 8. Chris Vermeulen (AUS), Suzuki 9. Colin Edwards (USA), Yamaha 10. Marco Melandri (I), Honda11. Carlos Checa (E), Honda 12. Anthony West(AUS), Kawasaki 13. Shinya Nakano (J), Honda 14. Sylvain Guintoli (F), Yamaha15. Toni Elias (E), HondaWK-tussenstand1. Casey Stoner 3222. Valentino Rossi 2303. Dani Pedrosa 2014. John Hopkins 1655. Chris Vermeulen 160Kijk voor volledige standen en uitslagen op www.motoplus.nl

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Kawasaki Z500

Eerste Test Kawasaki Z500

28 maart, 2024

Voor Kawasaki staat 2024 in het teken van een halveliter-offensief. Liefst drie nieuwe modellen zien het daglicht. ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-