+ Plus

GP Wegrace Austin, VS

Op de knieën zat Marc Marquez kort na het begin van de derde vrije training op het Circuit of the Americas in het grind. Wat critici en sceptici hadden voorspeld was die zaterdagochtend gebeurd: Marquez crashte zwaar. Minder dan dertig uur later dwong de MotoGP-rookie de voltallige concurrentie op de knieën. ‘The Lone Star State of Texas’ kende op zondag maar één Lone Star. Marc Marquez ging de geschiedenis is als de jongste MotoGP-winnaar ooit. En hoe vreemd ook: niemand was echt verrast. Tijdens een test in maart had Marquez al geïmponeerd met rondetijden waar Dani Pedrosa, Stefan Bradl en vooral ook Jorge Lorenzo en Valentino Rossi alleen maar konden dromen. Tijdens de Grand Prix ging Marquez verder waar hij zo’n zes weken eerder was gestopt. De highsider op zaterdagochtend bracht hem geenszins van zijn stuk. Met zijn tweede machine reed hij vervolgens veel harder en ’s middags was hij de jongste polesitter in de zwaarste Grand Prix-klasse ooit. Het was niet het laatste record dat Freddie Spencer het weekend zou kwijtraken. De highsider deed Marquez bijna lacherig af. “Het was mijn fout: te hard pushen met koude banden”, gaf de snelle leerling toe. Twaalf ronden lang mocht teamgenoot Dani Pedrosa op zondag de race aanvoeren. Daarna trok schaduw Marquez met een prachtige cleane inhaalactie het initiatief naar zich toe. Pedrosa klampte aan, maar moest zijn jonge teammaat laten gaan toen hij zelf een fout maken. Freddie Spencer was 20 jaar en 196 dagen toen hij op 4 juli 1982 in Francorchamps Barry Sheene, Franco Uncini, Kenny Roberts, Randy Mamola en consorten versloeg. Marc Marquez had minder dan anderhalf uur racen in de MotoGP nodig om met een leeftijd van 20 jaar en 63 dagen een nieuw record bij te laten schrijven. “Een ongelooflijk moment in de geschiedenis van de MotoGP”, twitterde ‘Fast Freddie’ Spencer zelf. “De dag behoort toe aan Marc Marquez. Ik verheug met op de rest van zijn carrière.” Alleen al vanwege de wijze waarop hij zijn nieuwe tegenstanders tegemoet treedt, lijkt Marquez beslist geen MotoGP-rookie. Zijn eerste MotoGP-overwinning kwam eerder dan die van Valentino Rossi, Jorge Lorenzo en Dani Pedrosa. En wat zijn bijna bedrieglijke jongensachtige en ontwapenende voorkomen ook mag doen vermoeden, Marquez’ wil om te winnen is onverzadigbaar. “Of hij nu op een mountain bike stapt, een partijtje voetbal speelt of achter de PlayStation of Xbox kruipt, Marc wil altijd winnen”, vertelde zijn vader Julian na de historische overwinning. Op de vraag waarom hij zo snel was in Austin, had Marquez echter geen antwoord. “Misschien omdat er hier op zoveel plaatsen hard geremd moest worden”, probeerde hij een verklaring te zoeken. “Dan voel ik me sterk. Ook bij het uitkomen van krappe bochten. Een beetje vreemd is dat wel, want in Qatar voelde ik me juist het best in de snelle bochten. Mijn stijl is nog niet optimaal, maar op dit moment rijd ik goed.” Marquez’ adembenemende stijl was de rest van het veld echter te machtig. Het feit dat hij op spectaculaire wijze met zijn ellebogen over het asfalt schraapt, is geen trucje, vertelde Marquez na zijn 29e Grand Prix-overwinning in tachtig starts. “Dat geeft me een goed gevoel. Soms zoek ik het ook op. Het is als wanneer je voor de eerste keer met je knie het asfalt raakt: zonder dat te doen, kun je niet snel zijn. Zo voelt het voor mij ook met mij elleboog. Maar als we mijn data met die van Dani vergelijken, blijkt dat onze stijlen veel met elkaar overeenkomen.” In de dertiende van 21 ronden wist Marquez dat hij met zijn harde compound achterband – het overgrote deel van de rijders prefereerde de softe optie – de juiste keus had gemaakt. De zenuwen die hem tijdens zijn debuut-GP in Qatar nog parten hadden gespeeld, bleven dit keer volledig achterwege, zei Marquez. De gedachte dat hij op het punt stond geschiedenis te schrijven, had hij niet toegelaten. “Ik was vooral geconcentreerd op de race. Als ik zou relaxen, zou ik kunnen crashen.” De finishvlag bracht echter wel de ontlading. “Zo’n eerste overwinning is altijd speciaal en dat het gebeurt in je tweede race maakt het nog meer bijzonder. Het is een eer om het record van iemand als Freddie Spencer over te nemen. Met de derde plaats in Qatar was ik al erg blij, hier nóg meer. Maar we mogen niet vergeten dat het pas mijn eerste seizoen is. Ik weet dat er nog moeilijke momenten zullen komen en dat Dani en Jorge niet zullen opgeven.” De zege was een moment waar hij van had gedroomd. “Als je begint te racen, is je eerste gedachte dat je in het wereldkampioenschap terecht wilt komen. Vervolgens wil je je eerste podium en dan jaag je op je eerste overwinning. Maar in de MotoGP verwacht je dat die momenten ver weg liggen. Toen ik in deze klasse kwam, zei ik dat mijn droom uit was gekomen en dat het moeilijk zou zijn om te winnen. Nu het is gebeurd, voelt dat fantastisch.” Emilio Alzamora is een onmisbare pion in de carrière van Marc Marquez. De 125 cc-wereldkampioen van 1999 was dolgelukkig. “Hij is één van die hele bijzondere rijders die geschiedenis kunnen schrijven”, aldus Alzamora. “Zijn benadering voor de race was heel slim. De Bridgestone-technici adviseerden hem anders, maar Marc wilde zelf de harde band. Hij wist dat hij in het eerste deel van de race niet voluit moest gaan, daarna moest versnellen en vervolgens moest toeslaan. Het is niet eenvoudig om zo’n strategie ook uit te voeren. Hij had moeite om met de softe compound veel ronden te rijden, maar hij wist ook dat de harde compound nadelen had. Toch vond hij die op dit circuit en met zijn rijstijl hier beter. Ik was ook nerveus, want ik kende ook de voor- en nadelen. Honda stemde in, want de rijder moet het uiteindelijk doen. Op dit soort momenten is Marc heel sterk in zijn overtuiging. Hoewel zijn wintertesten al goed waren, had ik nooit verwacht dat hij al zijn tweede race zou winnen. Toen hij werd afgevlagd, was dat ook voor mij heel bijzonder. Ik ken hem al sinds zijn twaalfde en het lijkt allemaal erg snel gegaan, want hij rijdt pas sinds 2008 in de GP’s. Het is mooi dat hij nu gewonnen heeft, maar het belangrijkste is dat hij dit jaar leert en zich voorbereidt op 2014.” Ook de verslagen collega’s waren vol lof over Marquez’ prestatie. Op een aantal acceleratiepunten leek Pedrosa in het voordeel, maar het loodzware karakter van het circuit eiste ook bij de vice-wereldkampioen van 2012 uiteindelijk zijn tol. “Ik probeerde mezelf te sparen voor een aanval in de slotfase, maar ik verpestte het zelf”, vond Pedrosa. “Ik had een probleem met mijn triceps en ik had gewoon geen energie meer. Het is moeilijk om deze zware machines onder bedwang te houden en hier moet je veel armkracht gebruiken bij het remmen en bij het vele omgooien. Daar verloor ik tijd. Dat ik dan ook nog zo klein ben, helpt niet echt. Maar Marc reed geweldig. Hij is erg sterk en rijdt met een groot hart. Hij weet zeker dat hij altijd en overal snel is. Hij concentreert zich alleen maar op het verslaan van iedereen.” Jorge Lorenzo voert samen met Marquez na twee GP’s de tussenstand aan. De wereldkampioen liet voor de warm-up de gearing aanpassen en kwam beter uit de hairpins. Lorenzo was blijer met zijn honderdste GP-podium dan met zijn derde plaats, 3,3 seconden achter Marquez. Wilco Zeelenberg verwoordde het duidelijk. “Het ging vandaag om het beperken van de schade en dat heeft Jorge uitstekend gedaan. We zijn blij dat we hier maar één race hebben.” “Wanneer je een fantastische rijder op een competitieve machine zet op een baan waarop hij graag rijdt, wordt het moeilijk om hem te slaan, heb ik steeds gezegd”, aldus Lorenzo. “Dat was wat er vandaag is gebeurd. Hij is een uitzonderlijke rijder en hij verdient zijn plaats in de geschiedenis. Als hij zo doorgaat, kan hij de titel winnen.” Cal Crutchlow leverde een knappe prestatie met de vierde plaats. Een remfoutje vroeg in de race ontnam de Brit de mogelijkheid om de slag aan te gaan met fabrieksrijder Lorenzo. Crutchlow, niet aanwezig tijdens de test in maart, vond Marquez ‘ongelooflijk’. “Maar dit was zijn wedstrijd om te verliezen nadat hij de test had gedomineerd en de pole had veroverd. Hij maakte de klus af, maar het verschil was kleiner dan iedereen dacht. Ik wist dat Pedrosa met hem mee zou gaan.” Vier seconden achter vijfde man Stefan Bradl kwam Valentino Rossi over de streep. Van de magie van Qatar was in Austin weinig te bespeuren bij de Italiaan. Rossi klaagde het hele weekend over een gebrek aan grip en werd op zondag nog geplaagd door een hardnekkig probleem met een remschijf in het voorwiel van de Yamaha. “In mijn outlap verloor ik iets aan de voorrem”, legde een niet blije Rossi uit. “Ik wist dat ik het hier moeilijk zou krijgen, maar dit maakte het bepaald niet makkelijk. Aan de voorkant had ik last van veel vibratie met remmen.” Na de race namen mensen van Brembo meteen de schijf in beslag die er voor had gezorgd dat Rossi’s voorband ernstig beschadigd was. Rossi was teleurgesteld dat hij ook satellietcoureur Crutchlow moest laten gaan, maar wist ook: zelfs zonder de tegenslag had ook hij het Marquez nooit moeilijk kunnen maken. “je tweede MotoGP-race winnen, dat is erg knap”, vond Rossi. “Hij is een fantastische coureur en samen met Jorge is hij de enige die in beide races het podium haalde. Het wordt erg lastig om hem te verslaan.” Moto2: TEROL BREEKT DOOR Nico Terols debuutseizoen kreeg pas op de valreep enige glans. Met een derde plaats in Valencia deed de laatste 125 cc-wereldkampioen enigszins vergeten dat hij de voorgaande zestien races niet één keer in de top 10 was gefinisht. In de wintertesten toonde de nummer 18 van 2012 zijn groeiende vorm; in Austin won Terol (18) op overtuigende wijze zijn eerste Moto2-wedstrijd. Scott Redding (45) had na zijn eerste pole uit zijn carrière goede hoop op de winst, maar door vroege bandenproblemen strandde hij na een paar ronden kopwerk op de vijfde plaats. Toch vertrok de Brit als leider in het klassement uit Texas. Qatar-winnaar Pol Espargaro besloot een moeizaam weekend met een crash in de vierde ronde. Teamgenoot Tito Rabat hield de eer hoog. In de laatste bocht nam hij de tweede plaats over van de sterk rijdende Mika Kallio (36). Samen delen Terol, Rabat en Kallio wel de tweede plaats in het kampioenschap. Moto3: ZORG OM IWEMA In de elfde ronde sloeg het voltallige team van RW Racing GP de schrik om het hart. Jasper Iwema werd met een angstaanjagende highsider met 160 km/u uit het zadel geworpen. De racedirectie liet meteen de rode vlag zwaaien. De Drent was een paar minuten buiten bewustzijn en herinnerde zich later niets meer van het voorval. “Toen ik bijkwam gaf ik allemaal verkeerde antwoorden, ik wist niet waar ik was en stelde rare vragen”, vertelde de coureur later. “Daarom wilde de dokter dat ik even naar het ziekenhuis ging om te kijken of ik niets had.” Daar werden foto’s gemaakt van hoofd, borst en longen. “Ik heb barstende koppijn, verder heb ik nergens last van”, stelde Iwema de volgers enigszins gerust. Hij kreeg toestemming om op maandag met het team terug te vliegen. De race werd herstart over vijf ronden. De ijzersterke polesitter Alex Rins rekende in een tumultueuze sprint af met Luis Salom en Maverick Viñales. Salom zag in de laatste bocht een wanhoopsaanval mislukken en ook nog Viñales voorbij komen. Pitstop • Het nieuwe Circuit of the Americas werd over het geheel met instemming begroet. Door regen in de dagen voorafgaand aan de eerste training en de kou was er op de openingsdag weinig grip, maar de dagen daarna verbeterde dat. De bouw van het circuit en de imposante accommodatie kostte 400 miljoen dollar. Het door Hermann Tilke ontworpen circuit kent blinde bochten, snelle slingers, maar vooral ook veel eerste versnellingsbochten. In vijf van de twintig bochten schakelden de MotoGP-coureurs terug naar de eerste versnelling. “Het probleem met dit soort Tilke-banen is dat ze te veel voor de Formule 1 zijn gebouwd”, vond Valentino Rossi. “De drie hairpins zijn saai en de bochten zijn te veel Formule 1-achtig. Daarom rijd ik liever op een ‘old school’-circuit.” Rossi had sowieso aanloopproblemen voordat hij arriveerde in Austin. Hij werd tijdens een tussenstop twee en een half uur opgehouden bij de paspoortcontrole en miste de aansluitende vlucht. Pas donderdagochtend om 7 uur arriveerde hij met een taxi vanuit Houston. Hij ontbrak – met permissie – op de persconferentie op donderdagmiddag. • Kevin Schwantz speelde een belangrijke rol in de totstandkoming van het circuit en de Grand Prix in Texas. Toch was de 500 cc-wereldkampioen niet aanwezig op COTA. Schwantz is al geruime tijd in een door hem geïnitieerde juridische strijd verwikkeld met het management van het circuit en werd tijdens de test in maart als gast van het LCR-team zelfs verwijderd uit de vrijwel onbevolkte paddock. Schwantz voelt zich na zijn bemoeienissen buitenspel gezet. “Ik wil er niet te veel over zeggen omdat de zaak nog behandeld moet worden”, hield COTA-baas Steve Sexton zich nadrukkelijk op de vlakte. Dorna-baas Carmelo Ezpeleta kreeg tijdens het ontbijt in zijn hotel een dagvaarding overhandigd voor een zitting op 8 mei in Austin. • Bij het Tech3 Yamaha Team ontstond van woensdag op donderdagnacht paniek toen de teammensen uit bed werden gebeld vanwege een brandalarm in hun pitbox. Een startmotor aan de lader was oververhit geraakt en vatte vlam. Hoewel de machines onbeschadigd bleven, was er vooral sprake van waterschade omdat de sprinklers reageerden op de rookontwikkeling. Bij het naburige Yamaha-fabrieksteam werd een server afgeschreven en ook de pitboxen van LCR Honda en Karel Abraham stonden onder water. Volgens Yamaha’s Lin Jarvis is de schade nog moeilijk meetbaar. “Alle onderdelen moesten met de hand gedroogd worden om corrosie te voorkomen. Maar het zijn vooral de elektronische delen die we moeten double-checken. Pas later weten we of daar ook schade zit”, aldus Jarvis. “Maar we hebben ook geluk gehad. Niet overal hebben pitboxen sprinklers. Er hadden hier ook zes motoren kunnen zijn afgeschreven.” • Jorge Lorenzo kwam in de laatste minuten van de beslissende kwalificatie de pitlane binnen, maar reed meteen weer door. “Ik wilde niet dat Bautista en Crutchlow van mijn slipstream zouden profiteren. Ik wilde op de eerste rij blijven staan”, legde de wereldkampioen uit. Maar het ontbrak hem uiteindelijk om zelf nog een snelle ronde te klokken. “Dat was mijn fout.” Bovendien versprak hij zich tijdens de persconferentie. “Vorig jaar of twee jaar geleden hebben we ook zoiets meegemaakt in Mugello en toen raakte de elektronica in de war toen ik weer de baan op ging.” ‘Iets soortgelijks’ overkwam hem nu weer, gaf Lorenzo toe. “Maar misschien had ik dat niet moeten zeggen. Ook een fout.” • Andrea Dovizioso en Nicky Hayden krijgen waarschijnlijk na de GP van Catalonië een vernieuwde Ducati GP13 met ‘chassis- en geometriewijzigingen’ tot hun beschikking. “We hebben steeds gezegd dat we eind juni iets heel anders willen hebben en dat is nog steeds het doel”, bleef teammanager Paolo Ciabbatti voorzichtig. “Maar dat is ook afhankelijk van het werk dat testrijder Michele Pirro nu doet. We zijn op zoek naar manier om het onderstuurprobleem op te lossen en meer bochtensnelheid mogelijk te maken.” Een uitgeputte Dovizioso finishte als zevende in Austin. De ook in zichzelf teleurgestelde Hayden kwam elf seconden later als negende over de streep. Dovizioso sprak de hoop uit dat mogelijk in Le Mans al ‘kleine nieuwe’ onderdelen komen. • Van Ducati kwam het verrassende nieuws dat Gabriele Del Torchio de fabriek en de Raad van Commissarissen verlaat voor een plek bij Alitalia. Ducati’s nieuwe CEO wordt Claudio Domenicali die al sinds 1991 bij de fabriek werkzaam is. De aanstelling van de voormalige baas van Ducati Corse kan de MotoGP- en WK Superbike-projecten alleen maar goed doen, meent Nicky Hayden. “Het is goed om daar iemand te zien die verstand heeft van wat wij hier doen en die het belang van de sport voor de productie begrijpt”, vond Hayden. • Karel Abraham brak tijdens de eerste kwalificatiesessie op zaterdag zijn sleutelbeen. De Tsjech wilde Bryan Staring binnendoor voorbij steken in een langzame bocht en botste met de Australiër. Beide coureurs vielen en Abraham kwam ongelukkig terecht. Besloten werd om meteen het gebroken sleutelbeen te opereren. Het herstel zal enkele weken vergen, liet het team weten, en een start in Jerez in twijfelachtig. Bijschriften Opener Vanaf poleposition stormt Marc Marquez (93) direct na de start op het imposante Circuit of the Americas naar de leiding, maar al snel komt Dani Pedrosa voorbij. Podium Twee man met de blik neergeslagen, de winnaar met de ‘chin up’: Marquez voert trots en terecht een Spaans podium aan. Marquez_pedrosa Twaalf ronden mocht Dani Pedrosa de weg wijzen, daarna sloeg Marquez onverbiddelijk toe. Lorenzo Jorge Lorenzo was blijer met zijn honderdste GP-podium dan met zijn derde plaats. Hij deelt nu de WK-leiding met Marquez. Bradl_crutchlow Stefan Bradl kon Cal Crutchlow niet achter zich houden. Crutchlow maakte een dure fout die hem de kans op een podium ontnam. Marquez_rossi Dichterbij dan hier kwam Valentino Rossi niet bij Marquez. Het is een beel duit de trainingen. Rossi trainde als zevende, finishte als zesde. Marquez_marquez Broers onder elkaar: Marc neemt broertje Alex mee voor een rondje over COTA. De familie kende wisselend succes. Alex crashte in de Moto3-race. UITSLAGEN GP WEGRACE GP OF THE AMERICAS, VS Moto3 1. Alex Rins (E), KTM; 2. Maverick Viñales (E), KTM; 3. Luis Salom (E), KTM; 4. Jonas Folger (D), Kalex KTM; 5. Miguel Oliveira (POR), Mahindra; 6. Jack Miller (AUS), FTR Honda; 7. Zulfahmi Khairuddin (MAL), KTM; 8. Alexis Masbou (F), FTR Honda; 9. Brad Binder (RSA), Suter Honda; 10. Jakub Kornfeil (CZ), Kalex KTM; 11. Danny Webb (GB), Suter Honda; 12. Arthur Sissis (AUS), KTM; 13. Isaac Viñales (E), FTR Honda; 14. Efren Vazquez (E), Mahindra; 15. Niklas Ajo (SF), KTM; DNF Jasper Iwema (NL), Kalex KTM. WK Tussenstand: 1. Alex Rins, 41 punten; 2. Luis Salom, 41; 3. Maverick Viñales, 40; 17. Japer Iwema, 3. Moto2 1. Nicolas Terol (E), Suter; 2. Esteve Rabat (E), Kalex; 3. Mika Kallio (SF), Kalex; 4. Dominique Aegerter (CH), Suter; 5. Scott Redding (GB), Kalex; 6. Johann Zarco (F), Suter; 7. Anthony West (AUS), Speed Up; 8. Mattia Pasini (I), Speed Up; 9. Alex de Angelis (RSM), Speed Up; 10. Toni Elias (E), Kalex; 11. Mike di Meglio (F), Motobi; 12. Marcel Schrotter (D), Kalex; 13. Xavier Simeon (BE), Kalex; 14. Jordi Torres (E), Suter; 15. Ricard Cardus (E), Speed Up. WK Tussenstand: 1. Scott Redding, 31 punten; 2. Nicolas Terol, 27; 3. Esteve Rabat, 27. MotoGP 1. Marc Marquez (E), Honda; 2. Dani Pedrosa (E), Honda; 3. Jorge Lorenzo (E), Yamaha; 4. Cal Crutchlow (GB), Yamaha; 5. Stefan Bradl (D), Honda; 6. Valentino Rossi (I), Yamaha; 7. Andrea Dovizioso (I), Ducati; 8. Alvaro Bautista (E), Honda; 9. Nicky Hayden (USA), Ducati; 10. Andrea Iannone (I), Ducati; 11. Aleix Espargaro (E), ART; 12. Bradley Smith (GB), Yamaha; 13. Ben Spies (USA), Ducati; 14. Randy de Puniet (F), ART; 15. Yonny Hernandez (COL), ART. WK Tussenstand: 1. Marc Marquez, 41 punten; 2. Jorge Lorenzo, 41; 3. Dani Pedrosa, 33

Lees meer over

Ducati Honda Yamaha

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-