+ Plus

GP Wegrace Aragon, Spanje 2013

Voor Jorge Lorenzo was het een eer en een droom dat op zijn 26e verjaardag de laatste bocht op het circuit van Jerez naar hem werd vernoemd. Elf jaar geleden maakte de MotoGP-wereldkampioen er zijn Grand Prix-debuut, een dag na de ceremonie werd hem uitgerekend in de ‘Curva Jorge Lorenzo’ op hardhandige wijze de tweede plaats ontnomen door Marc Marquez. Terwijl Dani Pedrosa zijn eerste overwinning van het jaar behaalde, ging het na afloop vooral over het duel om de tweede plaats. “In Qatar won ik en had niemand vragen voor mij”, zei Jorge Lorenzo na afloop enigszins cynisch, verwijzend naar de race waarin het duel tussen Valentino Rossi en rookie Marquez de meeste aandacht opeiste. “Nu zijn er wel allemaal vragen. Beetje vreemd. Maar sorry, ik heb besloten er niets over te zeggen.” Lorenzo dacht dat hij in die laatste ronde een veilig gaatje had ten opzichte van Marquez nadat die eerder een fout had gemaakt. Lorenzo rekende echter buiten de dadendrang van de MotoGP-rookie. Marquez naderde zijn landgenoot met grote snelheid en dook in het gat dat Lorenzo open liet in de nieuw gedoopte Curva Jorge Lorenzo. Marquez knalde buiten zijn lijn tegen de niets vermoedende Lorenzo en bijna verloor de MotoGP-wereldkampioen van zijn Yamaha. Marquez kon met enige vertraging zijn weg naar de finish vervolgen; een hoofdschuddende Lorenzo volgde een paar seconden later. In de uitloopronde zwaaide hij vermanend met het vingertje naar de nummer 2, in het parc fermé weigerde Lorenzo de uitgestoken hand van de nieuwe WK-leider. Ook op het podium wilde Lorenzo niet proosten met Marquez. Dani Pedrosa zag het tafereel aan en leek als troost de geslagen Lorenzo een schouderklopje te geven. Het schouderklopje had Pedrosa zelf zeker ook verdiend. Na een mat optreden in Qatar en de nederlaag in het directe duel tegen teamgenoot Marquez in Austin was Pedrosa in Jerez op zijn best. Op de baan waar hij sinds 2005 de gang naar het podium mocht maken, behaalde hij zijn 46e Grand Prix-zege; geen onaardige score voor een coureur die eerder in de week door Kevin Schwantz bekritiseerd werd als een rijder die ‘niets gewonnen had’. “Het was erg moeilijk om goed met de banden om te gaan, maar het was ook een geweldige race en prachtig om het enthousiasme van de fans (ruim 111.000, red.) te zien”, glunderde Pedrosa, die in de zesde ronde aan het eind van het rechte stuk de leiding heroverde. Als derde winnaar in evenveel races bezet hij nu de tweede plaats in het WK, achter Marquez. De geschiedenis herhaalde zich in die laatste hairpin. De alles-of-niets-actie van Marquez deed denken aan de inhaalactie in 2005 van Valentino Rossi ten opzichte van Sete Gibernau – die zich al winnaar waande. In 1996 beroofde Mick Doohan in die laatste bocht Alex Crivillé bruut van de zege. Crivillé vloog spectaculair van zijn machine. Dit keer ging het om twee Spanjaarden. Marquez vertelde het te betreuren als zijn strijdwijze Lorenzo had gestoord, maar wat hem betreft zou de tot voor het incident in Jerez keurige verstandhouding tussen de twee niet hoeven verslechteren, gaf Marquez aan. “Dit is geen oorlogsverklaring”, aldus Marquez. “Dit is racen en in de laatste ronde geeft iedereen honderd procent. Ik zou boos op mezelf zijn geworden als ik het niet geprobeerd had. Ik wil mijn excuses aanbieden aan Jorge. Ik zou genoegen hebben genomen met de derde plaats, maar hij liet de deur open staan. Het belangrijkste is dat we beide zijn gefinisht. Ik heb drie keer geprobeerd mijn verontschuldigingen aan te bieden, maar ik begrijp heel goed dat hij daar even geen zin in had.” Dat hij het stempel opgedrukt krijgt een coureur te zijn die de controverse aantrekt, ontkende Marquez. “Als ik me daar zorgen over zou maken, had ik die actie niet ingezet. Zo rijd ik. Er zijn wel meer agressieve rijders geweest in het verleden, maar uiteindelijk is dit ook waar de fans voor komen.” Lorenzo paste er voor zijn emoties de vrije loop te laten en later spijt te moeten betuigen voor uitspraken. De geklopte kampioen had eerder gezegd dat de Yamaha echt beter moest worden en dat hij slechts twee fouten had gemaakt. “Bij de start (hoewel polesitter Lorenzo al in de tweede bocht kopstarter Pedrosa verdrong, red) en bij de laatste bocht waar ik de deur dicht had moeten houden. Ik dacht dat Marc veel verder achter me zat. Verder was het een perfecte race. Ik heb zestien punten gepakt en nu wil ik denken aan de volgende wedstrijd.” Of hij vond dat Marquez een straf had verdiend van de wedstrijdleider voor zijn actie? “Sorry, ik zeg er verder niets over. Ik win daar niets mee.” Ook op de vraag of hij door de botsing niet bijna gecrasht was, onthield Lorenzo zich van een antwoord. Evenmin wilde hij zich uitlaten over zijn verstandhouding met Marquez, de coureur die hij eerder nog bewierookt had als coureur – een concurrent ook die beter voorbereid en stabieler was dan hijzelf in zijn MotoGP-debuutjaar 2008, meende Lorenzo. “Ik denk niet dat dat onze verstandhouding er op dit moment niet veel toe doet.” De wedstrijdleiding vergaderde ruim een half uur over het incident. Met ingang van dit seizoen geldt een strafpuntensysteem voor overtredingen, een maatregel die mede is genomen na incidenten van vorig jaar – waar enkele malen toenmalig Moto2-coureur Marc Marquez een hoofdrol speelde. In Jerez kwam een panel dat naast wedstrijdleider Mike Webb ook onder meer bestaat uit Loris Capirossi en Franco Uncini tot de conclusie dat verdere actie onnodig was. Lorenzo had eerder Webb duidelijk gemaakt dat Marquez een grens had overtreden die rijp was voor een terechtwijzing. “Wij waren het er samen over eens dat het een race-incident was”, verduidelijkte Webb. “We hebben het voorval vanuit meerdere hoeken bekeken, maar onze beslissing werd er niet anders door. Dit soort dingen is eerder gebeurd in de laatste bocht van een laatste ronde. In een vrije training zouden we zijn opgetreden, nu niet. Ik snap Lorenzo’s kwaadheid en dat hij het oneens is met ons.” Webb ontkende dat Marquez’ eerdere strafblad mee had gespeeld. “Maar dat gelooft toch niemand als ik dat zeg. Iedereen begint met een schone lei aan het seizoen. Als zoiets gebeurt, kijken wij er objectief naar, ongeacht de betrokken rijders en een eventuele historie. Maar wij zullen van geen enkele rijder accepteren dat hij constant een ander in gevaar brengt.” Yamaha-baas Lin Jarvis gaf toe dat hij had overwogen om een protest in te dienen, maar na beraad had besloten dat niet te doen omdat het geen kans zou hebben. “Het behoort tot mijn werk om over dat soort dingen na te denken”, aldus Jarvis. Volgens Jarvis had Lorenzo zich te vroeg rijk gerekend en had hij er beter aan gedaan een defensievere lijn te kiezen in de laatste bocht. “Ik denk dat Jorge verrast werd. Was het een agressieve actie van Marquez? Ja, maar het is aan de wedstrijdleiding om te beslissen of het te agressief was.” Wilco Zeelenberg, teammanager van Jorge Lorenzo, nam het op voor zijn pupil. “Als Jorge daar niet was geweest, had Marc de bocht nooit gehaald”, vond de Nederlander. “Maar hij duikt in ieder gaatje dat hij ziet. Ik vond het op de grens. Hij had kunnen crashen en Jorge mee kunnen nemen in zijn val. Hij verdient respect voor de manier waarop hij rijdt in zijn eerste MotoGP-seizoen, maar je wilt niet bij dit soort acties betrokken raken als je voor het kampioenschap rijdt. Marc denkt dat dit normaal is, maar het is geen contactsport. De drie man die op het podium stonden zijn alle drie erg getalenteerd, maar je hoeft niet extreem getalenteerd te zijn om zo’n actie uit te voeren. Je volgt gewoon degene voor je, remt laat en je raakt hem.” Evenmin onverwacht koos HRC-teammanager Livio Suppo de zijde van Marquez. “Marc reed agressief, maar correct. Uiteindelijk was dit niet de eerste keer dat zoiets gebeurde in die bocht”, benadrukte Suppo. “De laatste bocht, de laatste ronde, de Spaanse Grand Prix… Ik heb Marc een een beetje leren kennen en ik wist zeker dat hij zou aanvallen. Dat ligt in zijn karakter. Hij is een winnaar en dit hoorde wat mij betreft bij de strijd. Ik snap dat Jorge ontzettend teleurgesteld is. Ik kan me voorstellen dat het voor een rijder lastig is om in zo’n situatie kalm te blijven.” Valentino Rossi had zich vooraf meer toegedicht dan een weinig opwekkende vierde plaats. Door de hogere temperaturen kampte de Italiaan met een gebrek aan grip. Vanaf startplaats vijf ging Rossi even het duel om de derde plaats aan met Marquez, maar even later moest hij buigen voor de jongeling. Daarna concentreerde Rossi zich tot het veiligstellen van de vierde positie. “De drie voor me waren duidelijk sneller”, was Rossi eerlijk. “We hadden hier ook verwacht dat onze Yamaha’s beter zouden zijn, maar het lijkt er toch wel erg op dat de Honda’s beter om kunnen gaan met minder grip. Onze machine begint te veel te glijden. Daar maak ik me zorgen over.” Rossi’s mening over het incident in de laatste bocht was duidelijk. “Het lijkt er op dat Jorge wat ruimte liet aan de binnenkant en vervolgens raakten ze elkaar. Zo gaat dat in de racerij”, meende Valentino Rossi, zelf in 2005 in een soortgelijk incident verwikkeld met Sete Gibernau. “Het was de laatste bocht in de laatste ronde en soms kan de rijder achter je dan voor een laatste kans gaan. Dan kun je zo’n finish krijgen. Ik baal er alleen van dat ik niet snel genoeg was om daar bij te zitten. Met z’n drieën op die laatste bocht af had leuk kunnen worden. Soms is Marc in het verleden over de grens gegaan, maar hier ging het om twee grote kampioenen die voor een laatste kans vechten. Dat is het mooie van racen.” Moto2: RESPECT VOOR RABAT (Foto: 451855.jpg Image Description: Rabat) Voor aanvang van het seizoen werd Tito Rabat (80) hier en daar genoemd als outsider voor de Moto2-titel. Zijn teamgenoot Pol Espargaro werden echter grotere kansen toegedicht. Voor eigen publiek voerde de 23-jarige Rabat echter een one-man-show op zoals die nog niet eerder te zien was geweest in 2013. De tengere Spanjaard trad nadrukkelijk uit de schaduw van de eerdere Spaanse winnaars Espargaro en Nico Terol en nestelde zich met zijn allereerste Grand Prix-zege aan de kop van het Moto2-klassement. Scott Redding was de enige die nog enigszins in de buurt kon blijven, maar Espargaro moest diep gaan om Takaaki Nakagami in de voorlaatste ronde van de derde plaats te verdringen. Texas-winnaar werd op fikse achterstand vijfde voor de sterk acterende Xavier Simeon. Moto3: VINALES PROFITEERT (Foto: 452191.jpg Image Description: Vinales) Net als in Amerika werd de Moto3-race voortijdig afgevlagd na een zware crash. De Fransman Alan Techer was door een mechanisch defect hard gevallen en behoefde medische verzorging. De verwondingen bleken uiteindelijk mee te vallen, want Techer meldde zich later in de middag weer bij zijn team met een zware hersenschudding. De vroegtijdige finish weerhield Luis Salom (39) van zijn wedstrijdplan. De winnaar van Qatar schaduwde landgenoot Maverick Viñales (25) nauwkeurig en bereidde zich voor op een slotaanval. Zes ronden voor het beoogde einde werd echter de rode vlag gezwaaid en Viñales werd tot winnaar uitgeroepen. Jonas Folger (94) werd derde. De Duitser gaf toe daar niet te hebben gestaan als polesitter Alex Rins (42) niet was gecrasht. Jasper Iwema vierde na zijn zware val in Texas een verdienstelijke comeback met een veertiende plaats. De Belgische debutant Livio Loi passeerde Iwema in de ronde dat de rode vlag werd getoond en werd daardoor nog erg knap vijftiende. Pitstop foto’s: 443578.jpg Image Description: Spies en 450924.jpg Image Description: Hayden • Cal Crutchlow veroverde in Jerez na een pittig duel met Alvaro Bautista de vijfde plaats. De Brit bezet de vijfde plaats in de tussenstand, maar verwacht niet dat hij dit jaar de beschikking krijgt over een ‘seamless shift’-versnellingsbak. Bij Yamaha wordt al langere tijd gewerkt aan de bak die door Honda en Ducati als sinds 2011 wordt gebruikt. “Ik weet dat onze bak niet goed is”, aldus de altijd uitgesproken Brit. “Wij kunnen niet opschakelen als we te veel ‘spin’ hebben. Dan moet ik van het gas. Ik weet zeker dat de CRT’s dat niet hebben. Maar al komt Yamaha met de bak, dan nog sta ik achteraan de rij na het fabrieksteam. Er is nul kans dat ik ‘m krijg. Dat accepteer ik en ik ben tevreden met het pakket dat ik heb. Natuurlijk wil ik de best mogelijke machine hebben, maar het is duidelijk dat ik geen fabrieksmachine krijg. Dat is me ook verteld.” In Jerez liet Cructhlow wel weten dat Jeremy Burgess en Ramon Forcada, de crewchiefs van Valentino Rossi en Jorge Lorenzo, de data van Crutchlows Tech3 team bestudeerden. • Ben Spies miste de Spaanse Grand Prix. De Pramac/Ducati-coureur liep tijdens de GP van Texas een zonderlinge blessure in zijn borst op. Sindsdien speelt een borstspier op. Spies gaf toe dat hij te vroeg weer is gaan racen na de operatie aan zijn zeven maanden geleden geblesseerde schouder. “Die borstspier is verbonden met een weefsel in de schouder”, legde Spies thuis in Texas uit. “Het kost tijd om dat te laten helen, maar ik zou die blessure waarschijnlijk niet hebben opgelopen als mijn schouder volledig hersteld was geweest. De spieren in mijn schouder zijn ernstig verzwakt. Doktoren hebben mij verteld dat het herstel na zo’n operatie zes tot acht maanden duurt. Naar hun mening ben ik te vroeg weer begonnen.” Spies kan niet garanderen in Frankrijk weer present te zijn. “Dit keer luister ik naar de artsen. Ik kom pas weer terug als ik honderd procent fit ben.” • Na de kwalificatie waren de Brigestone-banden lange tijd gespreksonderwerp. In de kwalificatie crashten Cal Crutchlow, Valentino Rossi, Dani Pedrosa en Randy de Puniet. Eerder waren op zaterdag al Marc Marquez, Andrea Iannone (diepe snee in knie) en – weer – Crutchlow onderuit gegaan. Ook in de Safety Commission hadden de rijders over de beschikbare banden gesproken. “We zijn wat teleurgesteld, omdat we eigenlijk overal maar één keus hebben”, liet Jorge Lorenzo weten. “De harde optie werkt dit jaar bijna voor niemand en daarom pakt iedereen de softe compound in elke sessie. Als je dan de harde probeert, geeft die weinig grip. We zouden graag zien dat Bridgestone in de toekomst nieuwe banden meebrengt waar we allemaal wat mee kunnen. Normaal gebruik je de softe band voor de kwalificatie en de harde voor de race. Met het aanbod van nu kan dat niet.” In de race maakten de rijders op de eerste twee rijen allemaal dezelfde keuze op het gladde en erg warme asfalt van Jerez: voor de hardere compound, achter de softe optie. De asfalttemperatuur bedroeg zondagmiddag 47 graden. • Nicky Hayden had in Jerez te kampen met een mysterieus opgezwollen rechter onderarm die de Amerikaan ernstig belemmerde in zijn doen en laten op de Ducati. Onderweg naar de Spaanse Grand Prix was de zwelling alleen maar erger geworden. “Tussen de races van Qatar en Texas is een gewricht geïrriteerd geraakt tijdens trainingen”, verklaarde Hayden. “We weten niet exact wat het is en waardoor het komt, maar het lijkt niets ernstigs. Het is ontstoken en er zit wel een schroef in het schippersbotje. Anderhalve maand geleden ben ik aan die arm geopereerd vanwege ‘arm pump’. Na de operatie was ik oké in Qatar, maar er zit duidelijk veel vocht in de arm en ik heb maar beperkte beweging in de arm. Alsof ik al niet genoeg problemen had.” Hayden reed desondanks een zeer acceptabele race. Hij verloor de aansluiting met Alvaro Bautista en Cal Crutchlow nadat Stefan Bradl crashte, maar hij hield wel zijn worstelende teamgenoot Andrea Dovizioso voor de eerste keer ruim achter zich. Hayden finishte als zevende, Dovizioso werd zestien seconden later achtste. • De bestellingen voor leaseblokken en productie-RCV’s stromen nog niet binnen bij Yamaha en Honda voor 2014. Moto2-coureur Scott Redding is wel een van de rijders die met het Belgische Marc VDS Racing Team genoemd wordt als Yamaha-klant, terwijl ook de Honda een mogelijkheid lijkt te zijn. “Beide opties zien er aantrekkelijk uit”, aldus Reddings teammanager en persoonlijke manager Michael Bartholemy. “Het wordt een kwestie van plussen en minnen tegen elkaar afstrepen.” Voor de Yamaha-optie is het denkbaar dat Marc VDS-partner Kalex wordt ingeschakeld. Het behoorlijk kapitaalkrachtige NGM Mobile Forward Team van Colin Edwards, nu rijdend met FTR/Kawasaki’s, zegt nog geen concrete plannen te hebben voor het volgende seizoen. “Als er volgend jaar iets komt met wat meer pk’s zou dat welkom zijn”, meende Edwards die na twee DNF’s in Jerez zijn eerste WK-punt scoorde. Het team werd in Jerez echter ook gelinkt aan Suzuki dat een GP-comeback overweegt. Tot nu toe werd Suzuki vooral in één adem genoemd met het team van Jorge Martinez. UITSLAGEN GP WEGRACE JEREZ, SPANJE Moto3 1. Maverick Viñales (E), KTM; 2. Luis Salom (E), KTM; 3. Jonas Folger (D), Kalex KTM; 4. Brad Binder (RSA), Suter Honda; 5. Jakub Kornfeil (CZ), Kalex KTM; 6. Niklas Ajo (SF), KTM; 7. Zulfahmi Khairuddin (MAL), KTM; 8. Efren Vazquez (E), Mahindra; 9. Romano Fenati (I), FTR Honda; 10. Alexis Masbou (F), FTR Honda; 11. John McPhee (GB), FTR Honda; 12. Arthur Sissis (AUS), KTM; 13. Danny Webb (GB), Suter Honda; 14. Jasper Iwema (NL), Kalex KTM; 15. Livio Loi (BEL), Kalex KTM. WK Tussenstand: 1. Maverick Viñales, 65 punten; 2. Luis Salom, 61; 3. Alex Rins, 41; 18. Jasper Iwema, 5. Moto2 1. Esteve Rabat (E), Kalex; 2. Scott Redding (GB), Kalex; 3. Pol Espargaro (E), Kalex; 4. Takaaki Nakagami (J), Kalex; 5. Nicolas Terol (E), Suter; 6. Xavier Simeon (BEL), Kalex; 7. Jordi Torres (E), Suter; 8. Dominique Aegerter (CH), Suter; 9. Toni Elias (E), Kalex; 10. Marcel Schrotter (D), Kalex; 11. Thomas Lüthi (CH), Suter; 12. Anthony West (AUS), Speed Up; 13. Johann Zarco (F), Suter; 14. Simone Corsi (I), Speed Up; 15. Alex de Angelis (RSM), Speed Up. WK Tussenstand: 1. Esteve Rabat, 52 punten; 2. Scott Redding, 51; 3. Pol Espargaro, 41. MotoGP 1. Dani Pedrosa (E), Honda; 2. Marc Marquez (E), Honda; 3. Jorge Lorenzo (E), Yamaha; 4. Valentino Rossi (I), Yamaha; 5. Cal Crutchlow (GB), Yamaha; 6. Alvaro Bautista (E), Honda; 7. Nicky Hayden (USA), Ducati; 8. Andrea Dovizioso (I), Ducati; 9. Aleix Espargaro (E), ART; 10. Bradley Smith (GB), Yamaha; 11. Michele Pirro (I), Ducati; 12. Hector Barbera (E), FTR; 13. Michael Laverty (GB), PBM; 14. Danilo Petrucci (I), Ioda-Suter; 15. Colin Edwards (USA), FTR Kawasaki. WK Tussenstand: 1. Marc Marquez, 61 punten; 2. Dani Pedrosa, 58; 3. Jorge Lorenzo, 57. Bijschriften 451386.jpg Image Description: Marquez, Lorenzo touch Opener Het moment van de race in Curva Jorge Lorenzo: Marc Marquez grijpt zijn kans met beide handen in de laatste bocht. De botsing is onvermijdelijk en loopt voor Lorenzo niet goed af. 451732.jpg Image Description: Pedrosa, Lorenzo (inhaalactie Pedrosa) Dani Pedrosa won zijn eerste GP van het jaar met deze inhaalactie aan het eind van het rechte stuk. Pedrosa is de derde winnaar in drie races. 451620.jpg Image Description: Lorenzo and Marquez (touché van voren) De vraag tijdens de persconferentie was: hoe hard was de botsing? Lorenzo wilde er niet over praten. 451555.jpg Image Description: Lorenzo and Pedrosa (start met ook 46, 35, 6) Pedrosa pakte vanaf de tweede starplaats de kopstart, maar wordt al in de tweede bocht gepasseerd door polesitter Lorenzo. Rossi, Crutchlow en de later gevallen Bradl volgen. 451581.jpg Image Description: Lorenzo and Marquez (close, Dry Sack) Het was al eerder dan alleen in de laatste bocht close tussen Lorenzo en Marquez. 451720.jpg Image Description: Marquez, Pedrosa, Lorenzo (podium, Lorenzo en Pedrosa onderonsje) De glimlach bij Lorenzo is terug, maar blij is hij niet. Pedrosa wel met 46e GP-zege. Marquez geniet in stilte. (RESERVE) 451245.jpg Image Description: Rossi in crashed leathers Tijdens de kwalificatie crashte Rossi hard. Hij startte vanaf vijfde plaats, maar miste de snelheid in de race. Tijdens de koudere voorjaarstest klokte hij nog de tweede tijd achter Crutchlow. 451966.jpg Image Description: Nakamoto, Marquez HRC-vice-president Shuhei Nakamoto is blij met WK-leider Marc Marquez. 450551.jpg Image Description: Crutchlow, Bike going over the barrier Twee keer crashte Cal Crutchlow in de trainingen. Tot zaterdagmiddag was hij de snelste; in de race reed hij bont en blauw naar de vijfde plaats. 451539.jpg – Image Description: Aleix Espargaro Aleix Espargaro werd negende en was voor de derde opeenvolgende race de snelste CRT-rijder. Dovizioso kwam er nog wel langs, Pirro en Smith (op de achtergrond) niet.

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-