+ Plus

Eicma 2008: Honda

Applaus bij de presentatie van nieuwe modellen is doorgaans van het lauwe soort. Honda ontving bij de presentatie van de nieuwe DN-01 en CB1000R op de EICMA in Milaan echter een daverend applaus. Uiteraard voor de gespierde nieuwe naked, maar misschien nog wel meer voor de bijzondere DN-01, een gedurfde cross-over tussen een motor en een scooter waarmee de Japanners een compleet nieuwe markt willen aanboren. Honda’s webmaster valt deze dagen niet te benijden, want in het welk hokje gaat hij de opvallende DN-01 stoppen? Scooter? Custom? Cruiser? Toer? Een lastige opgave, aangezien de DN-01 eigenlijk een beetje van alles wat heeft. Wat dat betreft verdient deze excentriekeling bijna een compleet nieuw hokje, als je hem al in een hokje wilt dwingen. Dat zou dan ‘Dream New Concept’ kunnen heten, want dat is waar de letters ‘DN’ in de typeaanduiding voor staan, ‘01’ illustreert in Honda’s modelfilosofie het begin van een nieuw tijdperk. Een tijdperk waarin de Japanners toekomstgerichte en makkelijk toegankelijke motoren op de markt willen gaan zetten. Dat verklaart meteen ook het futuristische uiterlijk van de DN-01, dat trouwens als twee druppels water lijkt op dat van het prototype dat in 2005 op de Tokyo Motorshow werd gepresenteerd. Overwegend organische vormen, waarbij de achterpartij wat weg heeft van een scooter en de haaivormige voorkant juist weer meer van een motor, zeker gezien de aanwezigheid van een benzinetank tussen de benen. Ook de zithoogte, een lage 690 mm, en het zadel zelf doen denken aan een scooter, maar de treeplanken en het brede en naar achteren gepositioneerde stuur roepen duidelijk associaties met een cruiser op. Dat het design intrigerend is, staat in ieder geval buiten kijf en dat geldt ook voor de opvallende techniek. De DN-01 wordt namelijk aangedreven door een uit een motorfiets afkomstig blok en wel de 680 cc 52° V-twin uit de Deauville en de onlangs gepresenteerde nieuwe Transalp. Interessanter is echter de transmissie, want waar je wellicht een op een scooter gebruikelijke CVT zou verwachten, heeft Honda voor een compleet nieuwe ontwikkeling gekozen, de Human Friendly Transmission (HFT). HFT is een hydro-mechanisch systeem met een hydraulische koppeling die automatisch en schokvrij van ratio wisselt. Daarbij heb je de keuze uit twee standen: een D-stand voor normaal gebruik en een S-stand voor een sportieve rit, waarbij je lekker pittig wilt accelereren. Maar je kan er ook voor kiezen om handmatig te schakelen, waarbij je met knoppen op de stuurhelft een zesbak bedient. Eveneens met een druk op de knop is de bak in de neutraalstand te zetten, wel zo handig als je voor een stoplicht staat te wachten. HFT is verder voorzien van een zogeheten ‘lock-up systeem’ wat kort gezegd moet zorgen voor meer snelheidssensatie vergeleken met andere automatische en/of aandrijfriemsystemen. Dit systeem is tevens voorzien van een gas gestuurd terugschakelmechanisme, waardoor ook onder zware omstandigheden – bijvoorbeeld het beklimmen van een steile passage – een optimale vermogensafgifte gegarandeerd is. Zo geavanceerd als de aandrijving is, zo conventioneel is in feite het rijwielgedeelte van de DN-01. Het blok hangt namelijk in een redelijk doorsnee stalen dubbel wiegframe, terwijl ook de veerelementen vrij standaard zijn. Een 41 millimeter telescoopvork voor en een monoschokdemper achter. Het doet in ieder geval eerder denken aan een motorfiets dan aan een scooter. En dat geldt ook voor de wielen: volwassen 17 inch wielen met achter een behoorlijke vette slof 190/50. De DN-01 is standaard voorzien van ABS met gecombineerde remmen. Interessant is natuurlijk de vraag of Honda’s gedurfde DN-01 gaat aanslaan. Dat weten we in de tweede helft van het komende jaar als de DN-01 op de markt komt. Die vraag lijkt vooralsnog niet gesteld te hoeven worden als het om de nieuwe CB1000R gaat. Honda’s gelikte nieuwe troef in het naked segment kreeg de handen eveneens stevig op elkaar en bezorgt concurrenten als de Kawasaki Z1000, de Yamaha FZ1 en Triumph’s Speed Triple nu ongetwijfeld al zwetende koppakkingen. Met deze opvolger van de in 2002 geïntroduceerde, maar in Nederland niet bijster succesvolle CB900F Hornet gaat Honda duidelijk ruigere zeeën bevaren. De ronde lijnen van die Hornet zijn vervangen door een behoorlijk gehoekt lijnenspel, waarbij de nadruk op de stevige, maar goed geproportioneerde schouderpartij ligt. De achterkant is lekker minimalistisch uitgevoerd met een duidelijke vingerwijzing naar Honda’s RC212V MotoGP-racer. Hierdoor krijgt de enkelzijdige swingarm en met name het mooi uitgevoerde achterwiel de volle aandacht. Het korte uitlaatstompje doet natuurlijk denken aan de vorig jaar gelanceerde CB600F Hornet en dat geldt eveneens voor de wulps onder het blok door krullende uitlaatbochten. Wel heeft de CB1000R een heel eigen gezicht gekregen met een opvallende neus, uitgesproken maar minder pompeus van vorm dan die van de 600. Opvallend detail is het onder de koplamp geplaatste ronde LED-stadslicht. Net als de Hornet 900 destijds wordt het vooronder van de nieuwe CB1000R bemand door het blok van de Fireblade, de 2007-versie in dit geval. De exacte specificaties zijn nog niet vrijgegeven, maar er is uiteraard topvermogen ingeleverd ten faveure van meer koppelslagkracht bij lage toeren en in het middengebied. Die operatie is echter niet zo ingrijpend geweest als bij de eveneens van een Fireblade-blok voorziene CBF1000, die pk-technisch redelijk werd onthoofd tot 98 pk. Honda geeft op dat de CB1000R ruim dertig procent sterker is dan de CBF, waarna een simpel rekensommetje leert dat het maximum vermogen ergens in de buurt van de 130 pk zal liggen. Het teruggetunede Blade-blok is een dragend onderdeel van een aluminium brugframe dat qua constructie lijkt op dat van de Hornet 600. Net als de Fireblade heeft de CB1000R een volledig instelbare 43 millimeter upside-down voorvork. Ook de tussen de achterkant van het frame en de enkelzijdige swingarm geplaatste achterschokdemper is volledig instelbaar. De remmen hebben eveneens een sportieve inslag. Standaard is de ‘R’ voorzien van radiaal gemonteerde vierzuiger klauwen en forse 310 millimeter remschijven, maar er komt ook een ABS-versie met gecombineerde remmen. [Unterschriften][Lay-out Anfangen mit DN-01][MDN012008SBA, ohne Unterschrift][MDN0120088XA]De 680 cc V-twin van de DN-01 wordt ook in de Deauville en de Transalp gebruikt.[MDN0120088XC]Volledig digitaal instrumentarium.[MDN0120088XG]De hydro-mechanische transmissie wisselt automatisch en schokvrij van ratio. [CB1000R][MCB102008DGA, ohne Unterschrift][MCB1020088GC]Opvallende neus met rond LED-stadslicht.[MCB1020088GE]Ook de CB1000R gaat volledig digitaal.[MCB1020088GQ]In het minimalistische kontje gaat puntige LED-verlichting schuil.[MCB1020088GU]Aandachttrekkers: de enkelzijdige achterwielophanging en het korte dempertje.

Lees meer over

Honda Kawasaki Triumph Yamaha

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-