+ Plus

Eerste Test Suzuki Gladius ABS

ABS is met een opmars bezig. Enkele jaren geleden was ABS een optie op de topmodellen, nu kan een fabrikant zich niet meer permitteren om een middenklasser zonder ABS aan te bieden. Vandaar dat nu ook de Gladius met ABS leverbaar wordt.Voor 500 euro extra (onze Belgische zuiderburen betalen overigens slechts 300 euro meer) is de Suzuki Gladius nu ook leverbaar met een anti-blokkeer-systeem. De Gladius is een jaar geleden gepresenteerd en we vonden het al opmerkelijk dat deze sympathieke middenklasser niet van meet af aan met dit veiligheidsonderdeel leverbaar was. Juist omdat de Gladius voor veel motorrijders hun eerste motor kan zijn, is het ABS extra belangrijk om bij een noodstop niet ongewild een wiel te blokkeren en jezelf op die manier onderuit te remmen.Het ABS op de Gladius is gelijk aan dat van de GSX650F, zij het dat de software wel is aangepast, omdat de gladius 290 mm remschijven met dubbelzuiger-remklauwen heeft, terwijl de Bandit 650 is uitgerust met 310 mm schijven en vierzuiger-remklauwen. Dat verschil tussen de Gladius en de Bandit 650 komt sterk naar voren bij een remwegmeting. In de grote ABS-vergelijkingstest, die we in het vorige nummer van MotoPlus publiceerden, noteerden we voor de Bandit een remweg van 38,9 meter met een vertraging van 9,9 m/s² op een droge weg vanaf 100 km/uur. Daarmee scoorde die Suzuki Bandit ABS in die test zelfs een hele keurige derde plaats. De Gladius kan die prestatie echter niet evenaren. Diens remmen zijn gewoon wat minder mans en dat blijkt uit de benodigde remweg: hij heeft 42,9 meter nodig om onder dezelfde condities stil te komen staan. Daarbij haalt hij een vertraging van 9,0 m/s² en dat is geen echte topwaarde. Zoals gezegd is dat ook louter te wijten aan de ‘hardware’ van de Gladius.Ondanks de mindere absolute remwaarde van de Gladius ABS, weten de remmen in de praktijk toch volledig te overtuigen. Vergeleken met diezelfde Bandit scoort de Gladius namelijk veel bonuspunten als het op de doseerbaarheid en de bedieningskracht aankomt, want die zijn beiden helemaal top. Juist minder ervaren motorrijders zullen daar veel plezier van hebben. En rem je inderdaad zo hard dat het ABS moet ingrijpen, dan voel je ook slechts een licht kloppen in het remhendel, om aan te geven dat je de wrijvingsgrens tussen band en wegdek bereikt hebt. De tijd van angstaanjagend wild kloppende hendels en pedalen is daarmee gelukkig echt voorbij. De voetrem vervult zijn taak daarbij heel onopvallend en netjes.Afgezien van het leverbare ABS gaat de Gladius ongewijzigd zijn tweede modeljaar in. De fijne krachtbron, die we al kennen uit de populaire SV650 en zeer populaire V-Strom 650 draait als een zonnetje en is bovendien lekker zuinig. Het rijwielgedeelte van de Gladius is erg op rijcomfort afgestemd: voor de beginnende rijders is dat heel lekker, maar wil je wat harder de bocht door of regelmatig met zijn tweeën op stap, dan kom je snel aan de grenzen van de vering. Gelukkig zijn er specialisten als Hyperpro, die in zo’n geval de Gladius sportiever kunnen afveren.De Gladius ABS kost in Nederland € 7.990,-; in België betaal je er dankzij de afwezigheid van BPM-belasting slechts € 7.230,- voor.[[BU]]De Gladius ABS heeft 290 mm remschijven met dubbelzuiger-remklauwen.Het dashboard kreeg een extra oranje ABS-controlelampje, verder bleef het ongewijzigd.Het ABS regelt zeer fijngevoelig en op een constant nivo. Desondanks is de absolute vertraging heel modaal. Dat komt door de relatief eenvoudige opbouw van de voorremmen.VERTRAGINGSDIAGRAMVertraging in m/s²TijdDe gemiddelde remvertraging van 9,0 m/s² komt overeen met een remweg van 42,9 meter vanaf 100 km/uur

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.