+ Plus

Eerste Test Husqvarna SMS630

Meer cilinderinhoud, paar pk’s extra. Met de nieuwe SMS630 tilt Husqvarna de dikke supermoto single naar een nog hoger plan. Tijd om te knallen in de overtreffende trap!BMW XMoto, Honda FMX650, Suzuki DRZ400 SM: geen van hen is meer onder ons en daarmee bevestigen ze een welhaast ontnuchterende conclusie: een dikke supermoto single is niet per definitie trendy. De reden? Die ligt waarschijnlijk in het feit dat de tweecilinder tegenhangers schermen met meer vermogen, vriendelijker draai-eigenschappen en een iets meer allround karakter. Daar is natuurlijk geen stok tussen te krijgen, maar als het gaat om ultieme handling en puur rijplezier op een technisch tot het hoognodige gereduceerde machine, dan excelleert hij nog altijd, die dikke éénpitter supermoto. Precies die vlam wil Husqvarna met de nieuwe SMS630 doorgeven. De gloednieuwe Italiaan vertrouwt daarbij grotendeels op de technische basis van de in 2005 voorgestelde SM610. Het rijwielgedeelte bleef nagenoeg intact, de grootste veranderingen zitten in het blok. Door een iets grotere boring werd de longinhoud met 24 cc vergroot, maar echt grote stappen zet de SMS dankzij de nieuwe klepbediening. Geen enkele, maar dubbele bovenliggende nokkenassen huizen er nu in de kop van de exact 600 cc metende ééncilinder.Een lekkere oppepper, en dat geldt ook voor het nieuw gestylde plastic. Kon de SM610 al overtuigen met z’n lekkere strakke, cleane looks, de SMS ziet er welhaast nog een stuk sportiever uit, harmonieuzer ook. À propos sportief, zoals het een goed Husky betaamt valt ook de zit op deze 630 weer in diezelfde categorie. Rijkelijk smalle buddy die op 91 centimeter hoog boven het asfalt zweeft. Zo moet een supermoto-coureur zich voelen. Een indruk die al bij de eerste bochten wordt bevestigd. Lichtvoetig als een kindercrossfietsje laat de potente éénpitter zich over het slingerende asfaltlint aan de hand nemen. Branden wil je, en die vlam wordt niet alleen extra aangewakkerd door de actieve zit, ook het lage gewicht gooit wat extra kolen op het vuur. Het drooggewicht van 151 kilo – met volle twaalf liter tank zal de naald tot zo’n 160 kg uitslaan – voelt ook geen gram zwaarder aan. Wat dat betreft kan de uitmuntende Brembo remmerij, met reusachtig 320 millimeter schijf voor, nog heel wat extra pondjes de baas.Maar minder is meer, zeker in het geval van de SMS. Want ondanks de vergrote cilinderinhoud gaat de ééncilinder weliswaar resoluut, gecultiveerd en goed beheersbaar van de plaats, aan de agressiviteit van de standaard 65 pk sterke KTM 690 ontbeert het hem enigszins. Dat is deels te wijten aan het feit dat de hogere toerentallen, theoretisch mogelijk door de nieuwe dubbele bovenliggende nokkenassen, in de praktijk niet worden aangesproken omdat het blok boven de 7.000 toeren stevig vibreert. Desondanks is de sterkere ‘punch’ van de 630 ten opzichte van zijn voorganger overduidelijk merkbaar. De tot 57 pk opgepepte machine legt, daar waar hij volledig tot zijn recht komt (lees kronkelende landwegen), in ieder geval één zenuw genadeloos bloot: er zijn nog altijd legio bestaansrechten voor de vette supermoto single. Gelukkig maar.________________________________________[KASTEN TECHNISCHE DATEN]HUSQVARNA SMS630MOTOR vloeistofgekoelde ééncilinder viertaktmotor, dubbele bovenliggende tandriem / kettingaangedreven nokkenassen en vier kleppen, kledbediening via slepers, wet-sump smering, benzine-injectie Ø 45 mm, geregelde katalysator, 340 watt dynamo, accu 12 V/12 Ah, hydraulisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, O-ring ketting.Boring x slag 100,0 x 76,4 mmCilinderinhoud 600 ccCompressie 12,4 : 1Max. vermogen 42,0 kW (57 pk) bij 7.500 tpmMax. koppel n.b. RIJWIELGEDEELTE stalen wiegframe, upside-down voorvork Ø 45 mm, uitgaande demping instelbaar, aluminium swingarm met hevensysteem, volledig instelbaar, schijfrem voor Ø 320 mm met vierzuiger remklauw, schijfrem achter Ø 220 mm met enkelzuiger remklauw.Aluminium spaakwielen 3.50 x 17; 4.25 x 17Bandenmaat 120/70ZR17; 150/60ZR17MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.495 mm, balhoofdhoek 63º, naloop 83 mm, veerweg v/a 250/290 mm, zithoogte 910 mm, drooggewicht 151 kg, tankinhoud 12,8 liter.Garantie twee jaarKleuren wit, rood/wit/zwartPrijs NL € 8.799,- / B € 7.899,-INFO NEDERLAND EN BELGIË MotoMondo, tel. +31 (0)184-657 171, www.motomondo.nl________________________________________[KASTEN WAS IST NEU?]WAT IS ER NIEUW?Motor- Cilinderinhoud vergroot van 576 naar 600 cc- Cilinderkop met dubbele bovenliggende nokkensassen (2009: OHC)- Maximum vermogen van 49 pk naar 57 pk- Zwaardere waterpomp- Hydraulische in plaats van kabelbediende koppelingRijwielgedeelte- Nieuw ontworpen kuipdelen met ‘ingegoten’ logo’s- Eén graad vlakkere balhoofdhoek- Taps toelopend stuur________________________________________[BILDUNTERSCHRIFT]Studio Sport: de radiale remtangen van Italiaanse makelij en het minimalistische cockpitje zijn stille getuigen van het sportieve venijn van de 630.

Lees meer over

BMW Honda Suzuki

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-