+ Plus

Eerste Test Husaberg FE390

Minder cilinderinhoud voor meer controle, onder dat motto brengt terreinmerk Husaberg nu een kleinere variant van de FE450 op de markt: de FE390. Een kennismaking.Voor de foto van Jens Elmwall, de veertigjarige ontwikkelingschef van Husaberg, lijkt inmiddels een plekje vrijgemaakt te zijn aan de muur van de fabriek, waar de roemruchte historie van het van oorsprong Zweedse merk wordt weergegeven. Met zijn zeer onconventionele concept wist Elmwall het op sterven na dood zijnde Husaberg vorig jaar immers weer nieuw leven in te blazen en het bestaansrecht te garanderen. Husaberg begon in 1987 toen een handvol ex-Husqvarna-werknemers de koppen bij elkaar staken en een eigen merk opstarten. Zij waren immers werkeloos geworden nadat het Italiaanse Cagiva hun Husqvarna over had genomen en de productie naar Italië verhuisde. Als een kleine ‘David’ nam Husaberg het met hele gespecialiseerde en vernuftige machines jarenlang op tegen de ‘Goliaths’ in de endurowereld, zoals KTM en Husqvarna. En met succes en veel wereldtitels, maar omdat het toch steeds moeilijker werd om het hoofd boven water te houden met zo’n smal modelgamma, werd het merk ruim een decennium geleden overgenomen door KTM. En vijf jaar geleden herhaalde de geschiedenis zich, want toen werd de productie overgebracht vanuit Zweden naar de KTM-fabriek in Oostenrijk…De terreinliefhebbers vroegen zich vanaf dat moment af wat er met Husaberg zou gebeuren, aangezien KTM zelf in feite hetzelfde (en meer) kon bieden aan de terreinklanten. Waarna Elmwall dus de geheel nieuwe FE450 bedacht. Juist met dat model kan Husaberg zich onderscheiden en voortaan als exclusief merk (en rijdend testlaboratorium voor KTM) door het leven.Die FE450 wist afgelopen jaar direct te overtuigen met zijn tractie en verfijnde stuureigenschappen, onder meer in de vergelijkingstest in MotoPlus 23/2008. Is er dan toch een variant met minder cilinderinhoud nodig? Qua stuureigenschappen maakt het niet zoveel uit. Ook de ‘kleine Berg’ excelleert met zijn sublieme stabiliteit en geweldige stuurprecisie. Het voorwiel lijkt wel aan de bodem vastgekleefd in de bochten, waardoor erg krappe lijnen te rijden zijn. De FE draait heel makkelijk af, waarbij de rest van de machine het voorwiel heel trouw volgt. Ook het machtige gevoel van tractie heeft de 390 behouden: zonder stressige motorreacties ploegt de FE390 keurig door de diepe zandsporen.Pas als de omstandigheden echt lastig worden, zoals een steil klimmetje vol stenen of gladde boomwortels, speelt de FE390 zijn troefkaart uit. De krachtbron is door de 7,5 millimeter kortere slag (FE450: 63,4 mm en FE390: 55,9 mm, de boring bleef bij beide modellen gelijk met 95 mm) en de wat zwaardere krukas minder bruut en beter te controleren. Waar je op een lastig parcours de FE450 heel goed in de hand en ‘kort’ moet houden, kun je op de FE390 ongestraft het gas helemaal open zetten. De machine vraagt dan wat minder rijkunst en ‘fingerspitzengefühl’ en rijdt daardoor veel makkelijker. Het gaat allemaal minder heftig en veel soepeler. Op lange ritten kost de FE390 daardoor veel minder kracht, hij hakt er niet zo in en trekt ook niet zo hard aan zijn ketting. De keerzijde van het hele verhaal is dat de FE390 ook wat minder spontaan reageert. Waar op de 450 een korte draai aan het gas voldoende is om het voorwiel over een greppel te lichten, moet je op de 390 verder vooruit kijken en sneller inspelen op dat soort situaties. Dat red je niet meer alleen op het gas.De FE390 maakt dankzij zijn kortere slag wel makkelijker toeren en laat zich net even wat langer doortrekken in een versnelling. Dat kan net een keer schakelen voor een bocht schelen. En door de kortere slag werkt de aandrijving ook minder door in het rijwielgedeelte. In vergelijking met de FE450 spreekt de WP-vering nog beter aan en is het stuurgedrag nog beter en is de 390 vooral op de kleine oneffenheden net wat beter.Toch kun je je afvragen of het verschil tussen de nieuwe 390 en de bestaande 450 wel groot genoeg is. Op de prijslijst geldt er een verschil van 300 euro en met de wetenschap dat juist in het zware (Nederlandse) zand het meer bullige karakter van de 450 beter tot zijn recht komt, gaat daar waarschijnlijk toch de meeste aandacht naar uit.TECHNISCHE GEGEVENSMOTOR vloeistofgekoelde ééncilinder viertaktmotor met een bovenliggende nokkenas en vier kleppen per cilinder, balansas, boring maal slag 95 x 55,9 mm, cilinderinhoud 393,3 cc, compressie 11,1 : 1, benzine-injectie, zes versnellingenRIJWIELGEDEELTE stalen brugframe met aangeschroefd kunststof achterframe, 48 mm WP voorvork, direct aangestuurde WP monoschokbreker, veerweg v/a 300/335 mm, tankinhoud 8,5 liter, gewicht 114 kg.PRIJS NL € 10.160,- / B € 9.225,-INFO www.husaberg.com[[kasten Supermotor 2010]]SUPERMOTO 2010In het verleden rolden meer dan de helft van de geproduceerde Husabergs niet op noppenbanden, maar op gladde straatbanden uit de fabriek: als Supermoto-modellen dus. Het afgelopen jaar concentreerde zich alle aandacht van ‘het nieuwe Husaberg’ op de bijzondere FE450, maar vanaf 2010 pakt men de draad ook op Supermoto-gebied weer op met de nieuwe FS570.Als basis voor deze machine dient de nieuwerwetse FE570 enduro. De FS is uitgerust met gespaakte 17 inch wielen met tubeless-banden. In het voorwiel zit een 320 mm remschijf met radiale remklauw, ook de Magura-pomp op het stuur is radiaal. De WP-vork is aangepast aan het Supermoto-gebruik, evenals de afstelling van de achtervering. In wedstrijdtrim levert de nieuwe ‘Berg’ ruim 60 pk.[BU im Kasten]Comeback: de FS570 Supermotor van Husaberg met kleine wielen met tubeless-banden, een dikke voorrem en wit plasticwerk. Hij staat in Nederland voor 10.250 euro op de prijslijst.[[Bildunterschrifte]]+Geweldig goed handelbaarFraaie details met oog voor de praktijkMotor heeft zeer veel tractie-Motortrillingen op hogere toerentallenAanspreken bij lage toerentallen kan krachtigerHet koppelingshendel kan de verkeerde kant op scharnieren, zodat hij niet afbreekt bij een val.Heel bijzonder: het motorblok lijkt ‘ondersteboven’ gemonteerd met zijn hoogliggende krukas en vlak liggende cilinder. Helemaal bovenaan zie je de balansas zitten.

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.