+ Plus

25 enduro\’s: Master-Enduro 2007

E1: tot 125cc tweetakt/250cc viertakt E2: tot 250cc tweetakt/450cc viertakt E3: tweetakt van meer dan 300cc/ 475cc viertakt 25 Krachtige grondverzetmachines in één vergelijkingstest. Houdt KTM zijn overwicht in het sport-enduro segment? En wie trekt er de diepste sporen in de bagger? Waarom zou je het makkelijk doen als het ook moeilijk kan? Er zijn immers genoeg mensen die bij goed weer en op een strakke piste best snel over de baan kunnen gaan. Als de zaken er minder goed voor staan is dat anders. Maar gelukkig houden echte off road rijders van echte uitdagingen. En bij deze test waren de omstandigheden extreem zwaar. Het off road parcours in de buurt van Talavera de la Reina, op ongeveer 80 kilometer ten westen van Madrid lag er steenachtig, smal en bochtig bij. De recente regenbuien hadden het terrein doorweekt en overal diepe voren uitgeslepen. Maar ja: wat voor weer dan ook, het feest moest doorgaan. Dat geldt zeker voor de Masterenduro 2007. De grootste en meest uitgebreide test in zijn soort die dit jaar een paar veranderingen in het deelnemersveld kende. De Spaanse fabrikant Beta doet voor het eerst mee. Alle drie de modellen van het merk worden door KTM motoren aangedreven. Het Frans/Spaanse merk Sherco brengt voor het eerst de nieuwe 5.1I aan de start in de E3 klasse. Jammer genoeg kon Yamaha wegens de te late levering van de nagelnieuwe WR modellen met alu frames niet op tijd in Spanje verschijnen. Honda glansde door afwezigheid. Ook TM en Aprilia meldden zich af. Jammer. Want de tweecilinder enduro van Aprilia was een waardevolle aanvulling in het testveld geweest. Het ontbreekt de Italianen blijkbaar nog aan zelfvertrouwen om de strijd met de gevestigde orde publiekelijk aan te gaan. Onder de heel zware omstandigheden maakten de lichte tweetaktmotoren een verrassende come back nadat ze tijdens de vorige Masterenduro de zaken echt niet meer konden bijbenen. Ditmaal redde de KTM 125 EC het zelfs tot in de finale. De Oostenrijkse off road specialisten konden hun prestatie van vorig jaar bijna evenaren. Toen hadden KTM’s de eerste drie plaatsen. Nu hadden de drie topscorers in elk geval een KTM krachtbron. De mannen die de motoren testten hadden samen een hele stapel aan kampioenschappen behaald. Mario Rinaldi is viervoudig wereldkampioen, Sacha Eckert is drievoudig off road kampioen en professioneel testrijder (www.saschaeckert.de) en ga zo maar door. De spelregels Onze Spaanse collega’s van Motociclismo laten bij de Masterenduro niets aan het toeval over. Er is precies voorgeschreven hoe de machines aan de start moeten verschijnen: helemaal standaard. En voordien mag er alleen gereden worden om de afstelling van de motor en de vering plus demping af te stellen. Alles moet volgens de regels. Alle motoren zijn conform de serieproductie. Eventuele onrechtmatigheden zorgen voor definitieve uitsluiting. Om het vergelijk nog zuiverder te maken rijden alle motoren op Dunlop D908 banden. De rijtest bestaat uit twee delen. De zware off road test en de het stoere broertje daarvan: een test op de cross baan. Het berekenen van de resultaten is een gecompliceerde zaak. De behaalde tijden tellen mee, de afstand tot de klassewinnaars, het aantal gereden beste tijden en de subjectieve ervaring van de rijders zelf, alles weegt mee en alles is mede bepalend voor het eindresultaat. Aan het eind vechten de winnaars van de twee- en viertaktklassen in drie halve finales tegen hun klassewinnaars om de finale te bereiken. De drie finalisten rijden dan met de snelste rijders er op een ronde enduro en een crossronde. Daarna is bekend wie de “Masterenduro 2007” is. Fotobijschrift: BANDEN: DUNLOP 908 E1 Tot 125cc tweetakt/ 250cc viertakt Gas Gas EC 125 98,4 kg*; 35 pk, in Nederland € 7325, – In België € 6800, – Tegen over het vorige modeljaar is er weinig veranderd aan de kleine Gas Gas. Voor 2007 kreeg de motor alleen een lichter vliegwiel en andere veren voor de uitlaattiming. Bruikbaar vermogen is er voornamelijk in het midden- en hoge toerengebied. Dat is hinderlijk merkbaar tijdens het enduro rijden. De hanteerbaarheid is daar tegen over goed. Of het nu door krappe doorgangen of snelle afdalingen is, de EC 125 pakt zijn bochten met gemak. Tegelijkertijd is hij tijdens het recht uit rijden veilig en stabiel. Volgens Gas Gas is de buddy in vergelijk tot het vorige modeljaar vlakker en harder geworden. En dat is teveel van het goede. De schuimvulling geeft nauwelijks mee en dat was het grote kritiekpunt van de meeste testrijders Husqvarna WR 125 100,9 kg*, 33,5 pk, in Nederland € 7199, – In België € 6499, – Zonder veel veranderingen – afgezien van het nieuwe design van de buddy bekleding en de nieuwe achterste remcilinder- heeft de WR 125 het nogal moeilijk met zijn deels stevig opgewaardeerde concurrenten. Net als vorig jaar voelt de zitpositie wat eigenwijs aan. De motor zelf overtuigt omdat hij mooi op endurogebruik is afgestemd. Het blok levert vermogen in de onderste- en midden toerentallen en het reageert erg zacht op gascomando’s. Dat werkt positief uit op de controleerbaarheid op moeilijke stukken. De afstemming van het rijwielgedeelte is geslaagd. De Marzocchi vork werkt goed samen met de Sachs veerpoot. Het aanspreekgedrag van de vering is goed en de vering heeft voldoende reserve. Al met al een prima motor zonder duidelijke zwakke- of sterke punten. Husqvarna TE 250 114,1 kg*, 36,5 pk, in Nederland € 8999, – In België € 7999, – De Husqvarna lijkt, als je er voor het eerst op zit, nogal lang en groot. Maar na even wennen is de brede tank niet meer hinderlijk. De viertakt is met zijn 114,1 kg de zwaarste in zijn klasse. Het blok is er een van het goedmoedige soort. In vergelijking tot de KTM lijkt de Husky bijna traag. Dat werkt niet in zijn nadeel want op de TE 250 klokken we nagenoeg dezelfde tijden als op de KTM. De veranderingen voor de 2007 modellen beperken zich tot een versterkte versnellingsbak, een versterkte koppelingskorf en een verbeterd decompressie systeem om het starten te vergemakkelijken. Het rijwielgedeelte, voor met een 45 mm Marzocchi vork en achter voorzien van een Öhlins veerpoot, overtuigt door zijn geslaagde set up. De veerelementen spreken subtiel maar effectief aan. KTM 125 EXC 95,6 kg*, 37,2 pk, in Nederland € 7340, – In België € 6790, – Als je er de scherpste tijd in de enduro proef mee zet, zegt dat genoeg. De kleine oranje tweetakt neemt duidelijk afstand van de concurrentie en overtuigt ook in de andere disciplines als beste in dit segment. De belangrijkste verschillen met het vorige modeljaar: een nieuwe vork, andere remschijven en een geoptimaliseerde cilindertuning. Net als in het vorige modeljaar gaat het blok er met overtuiging op los. Speciaal bij de middelhoge- en hoge toerentallen is de motor heel sterk en komt hij fantastisch op toeren. Tel daarbij het levendige karakter en de prima handling. Ook prima: de prestaties als het op vering en remmen aan komt. En ten slotte is de 125cc KTM met zijn gewicht van 95,6 kg ook nog eens de lichtgewicht van het deelnemersveld in de Masterenduro. KTM 250 EXC-F let op: dit is de 4 takt. In onze prijslijst staat de 2 takt 106,1 kg*, 39,4 pk, in Nederland € 9230, – In België momenteel onbekend Tot nu toe kon KTM met de oude motor met een bovenliggende nokkenas niet door zijn overmaat aan kracht overtuigen. Voor 2007 model zetten de Oostenrijkers, een jaar nadat ze dat op hun crosser hadden gedaan, ook een kop met dubbele nokkenas op hun off road. Dat resulteert in duidelijk meer vermogen onder alle omstandigheden. Het nieuwe blok draait sneller en makkelijker zijn toeren. Dat zal voor sommige rijders op moeilijke passages nu zelfs iets te agressief gebeuren. Op terrein waar er weinig grip is pakt de soepeler Husqvarna motor de winst. Op het gebied van handling, vering en remmen overtuigt deze KTM net als de andere KTM’s dat doen. Dat heeft dan weer tot resultaat dat de hele testcrew de motor op subjectieve gronden ook hoog waardeerde. De score in de E1 klasse Het aantal geteste motoren was dit jaar wat kleiner omdat Yamaha en Honda ontbraken. Er verschenen maar twee viertakts aan de start. De Husqvarna TE 250 bleef dit jaar nagenoeg onveranderd, terwijl KTM met een nieuwe motor verscheen. Toch kon KTM, dat vorig jaar klassekampioen werd, dit jaar niet winnen. Ondanks het nieuwe, uit de crosswereld overgenomen blok met dubbele bovenliggende nokkenassen. Die krachtbron is sterker en draait makkelijker toeren, maar er was geen testrijder die er de snelste rondetijd mee liet klokken. En terwijl de tweetakten in 2006 geen kans hadden tegen de kleppenfietsen, veranderde die zaak in 2007. De KTM 125 EXC liet zien dat tweetakten nog mee kunnen in de strijd en draafde dapper door tot in de halve finale en de finale. Iets wat zeker meespeelde in die zegetocht was het gewicht van de KTM: 95,6 kg. Daarmee was de KTM de absolute lichtgewicht in deze test. De krachtige motor zorgt er voor dat de KTM er vlot vandoor gaat, maar de motor vraagt daarbij wel een erg oplettende rijstijl. Op de cross baan waren de verschillen tussen de tweetaktmotoren niet groot. Maar op het off road traject scoorde de KTM aanzienlijk beter. IN DIAGRAM KTM 250 EXC-F 29,0 kW (39,4 pk) bij 11950 tpm Husqvarna TE 250 26,8 kW (36,5 pk) bij 12000 tpm KTM 125 EXC 27,4 kW (37,2 pk) bij 11300 tpm Gas Gas EC 125 25,9 kW (35,2 pk) bij 10900 tpm Husqvarna WR 125 24,6 kW (33,5 pk) bij 10250 tpm VERTICAAL Motorvermogen in kW/ pk\\HORIZONTAAL motortoerental in tpm x 1000 TEKSTBLOKJE ONDER IN DIAGRAMKADER: Als het op vermogen aankomt zitten de twee viertakten over een breed deel van het toerenbereik duidelijk boven de tweetakten. De topvermogens liggen duidelijk dichter bij elkaar Winnaar in de klasse E1: de KTM 125 EXC KADERS BIJ DE RESULTATEN in word Viertakt Viertakt Tweetakt Tweetakt Tweetakt KTM 250 EXC-F Husqvarna TE 250 KTM 125 EXC Gas Gas 125 EC Husqvarna WR 125 Cross test1 2.04,70 2.04,89 2.06,38 2.05,58 2.07,98 Off road test1 3.10,31 3.09,59 3.09,30 3.15,61 3.13,11 Punten2 115 112 143 98 60 PLAATS 1 2 1 2 3 E2 Tot 250cc tweetakt/450cc viertakt Beta RR 400 118,8 kg*, 44,6 pk, in Prijzen momenteel nog niet bekend. Dit is de eerste keer dat Beta met drie modellen meedoet aan de Masterenduro. Alle modellen zijn voorzien van de niet meer helemaal actuele KTM blokken met een enkele bovenliggende nokkenas. Net als de Oostenrijkers bieden de Italianen als alternatief voor de 450cc machine 400cc motoren aan. Maar op het gebied van het rijwielgedeelte gaan ze hun eigen gang. De achtervork is met een hefboom afgeveerd. De vering komt van Marzocchi en Sachs. En dat werkt prima. De voor- en achtervork vering zijn heel goed op elkaar afgestemd. De buddy is naar verhouding smal. De motorfiets komt compact en hanteerbaar over. Maar aan de voorkant is hij wat nerveus. Voor wat betreft het blok geldt hetzelfde als bij de KTM: het vraagt niet overdreven veel van de berijder, reageert zeer voorspelbaar en eet als het ware uit de hand. Beta RR 450 117,9 kg*, 50,0 pk, Prijzen momenteel niet bekend. www.betamotor.com Technisch bezien zijn de 400- en de 500 cc modellen vrijwel hetzelfde. Maar desondanks voelde de afstemming van het rijwielgedeelte van de 450 toch iets fijner aan. De motor gaat rustig maar zelfverzekerd van zijn plek en heeft een breed bruikbaar toerenbereik. Dat zijn stevige voordelen op het moeilijke, deels erg gladde traject van de Masterenduro van dit jaar. De hendel van de hydraulische AJP koppeling ligt niet zo goed in de hand als die van Magura of Brembo. De plaats van de luchtinlaat is slim bedacht op de Beta: in het achterspatbord, direct achter de buddy. De RR 450 is op bochtige stukken erg levendig en simpel onder controle te houden. Gas Gas EC 250 106,5 kg*, 44,2 pk, in Nederland € 7795, – In België € 7090, – De Gas Gas EC 250 is het bewijs dat tweetakt motoren nog recht van bestaan hebben in de off road wereld. De motor draait los en levendig en is toch prettig te doseren. In vergelijk met vorig jaar zijn alleen de veren van de uitlaattiming veranderd en is de radiateur wat groter geworden. Het bruikbare toerenbereik is zo breed dat het tweetaktrijden bijna ontspannend maakt. Alleen het stuur wekt wat irritatie door zijn eigenwijze vormgeving. De buddy is er een voor de echt stoere berijders: keihard. De handling en de afstemming van de vering en demping bewezen zich heel goed in orde op ons zware parcours. In zijn algemeenheid overtuigt de EC 250 als een heel uitgewogen machine. En dat vinden we terug in de einduitslag. De Gas Gas werd klasse winnaar. Gas Gas FSR 450 117,8 kg*, 45,0 pk, in Nederland € 9395, – In België € 8480, – Terwijl de Spaanse tweetakten in hun klasse hoog scoren kan de FSR 450 niet overtuigen. De van elektronische brandstofinjectie voorziene motor maakt onder alle omstandigheden de indruk dat hij het er moeilijk mee heeft. Dat is terug te vinden in de rondetijden. De motor komt niet erg harmonisch over. De extreem harde buddy en de eigenzinnige ergonomische verhoudingen met de ongewone vorm van het stuur versterken die indruk nog eens. De verschillen met de in het vorige modeljaar duidelijk beter in de Masterenduro presterende 450’er: een herzien frame en de net als bij de andere Gas Gas modellen opnieuw vormgegeven plastic delen plus een nieuw luchtfilter. Bovendien kreeg de motor een nieuw carter en een lichtere krukas. Husaberg FE 450e 112,7 kg*, 46,5 pk, Prijzen momenteel nog niet bekend. Intussen helemaal gespecialiseerd op het enduro en Supermoto segment richt Husaberg zich op de grotere cilinderinhouden. De 450 is daar dan de kleinste in het spel. Voor het oog lijken de FE modellen wat gedateerd maar in de enduro sport staan ze nog hun mannetje. De modelontwikkeling houdt dit jaar op met een nieuwe vork brug en wat veranderingen aan de vering en demping. Aan de brede tank moet je even wennen, maar dat is bij normaal off road gebruik geen probleem. De goedmoedige en mooi rond lopende motor en de prima kwaliteit van de toeleveringsdelen zorgen voor een keurig geheel. Vreemd genoeg is de toch wat conventioneel gebouwde Husaberg de minst wegende motor van de E2 viertakten. Husqvarna WR 250 107,3 kg*, 47,7 pk, in Nederland € 7999, – In België € 7099, – Voor 2007 bleven de veranderingen bij Husqvarna bij een nieuwe rode laklaag en een veranderd inlaatmembraan plus een nieuwe achterrem met een ingebouwd expansievaatje. De intussen niet meer dauwfrisse motorconstructie komt niet zo juichend op toeren als de blokken van de meer opgewaardeerde concurrentie uit Spanje en Oostenrijk. Bovendien was de sproeierbezetting op onze testmachine niet helemaal in orde. Dat deed wat afbreuk aan de overigens goede totaalindruk. De vering, voor van Marzocchi en achter van Sachs, spreekt prettig aan en werkt goed progressief. De WR geeft daarbij ook nog een prettig compromis tussen wendbaarheid in de bochten en koersvastheid op het rechte eind Husqvarna TE 450 117,6 kg*, 52,0 pk, in Nederland € 9499, – In België € 8449, – In verhouding met de sierlijker gebouwde concurrentie lijkt de voor 2007 zo goed als onveranderde TE 450 naar verhouding groot en lang. De motor is er een als een viertakt van het oude stempel: hij heeft bij lage toerentalen al veel vermogen. Maar ook in de hoge toerentallen draait het blok vrolijk en onbelemmerd door en bereikt zo met 52 pk de hoogste waarde onder de viertaktmotoren in deze vergelijkingstest. De grotere roterende massa’s laten de motor wat trager aanvoelen, maar ze zorgen er ook voor dat de motor in glad terrein altijd controleerbaar blijft. En zo kun je ook met een wat mindere conditie heel prettig bezig zijn op deze Husky. Voor wat het rijwielgedeelte geldt hetzelfde dat er voor het kleppenloze broertje geldt: de vering spreekt subtiel aan, het rijcomfort is goed maar heeft toch voldoende reserves als het echt hard gaat KTM 200 EXC 100,3 kg*, 38,6 pk, in Nederland € 7680, – In België € 6920, – Als het op cilinderinhoud aan komt ligt de 200 EC dicht bij de 250’ers. Als het op het rij gevoel aan komt lijkt hij het meest op een 125 cc. Dat betekent dat de motor zo snel mogelijk hoog in de toeren gereden moet worden om daar te blijven. En dan is er duidelijk meer vermogen dan bij de achtste liter motoren aan boord. De ‘bite’ vraagt om een agressieve rijstijl. En dat brengt onder moeilijke omstandigheden weinig voordeel tegen over een 250 cc machine. Dat wordt dan onder de streep ook niet goed gemaakt door de makkelijke handling die de KTM in het korte bochtenwerk heeft. Bij snelle afdalingen voelt het rijwielgedeelte onrustig aan en dat helpt ook niet om scherpe tijden neer te zetten. De afstemming van de WP veer elementen is helemaal voor elkaar. FOTOBIJSCHRIFT BIJ QUAD p 136 137 En als het dan helemaal niet meer lukt, dan bellen we de vierwielige afsleepdienst KTM 250 EXC 101,2 kg*, 45,9 pk in Nederland € 8130, – In België € 7360, – Net als de 250 cc Gas Gas overtuigt de KTM met scherpte tijden en alle mooie dingen die een tweetakt kan bieden. De herziene cilinder, een andere carburateur plus een verbeterde voorvork zijn de dingen die dit tot een 2007 model maken. Met de gekozen ontstekingscurve – er is keuze tussen twee settings- loopt de motor duidelijk mooier maar met minder koppel dan de Gas Gas. Dat heeft geen negatieve uitwerking op de gemeten tijden. De zitpositie en de kwaliteit van de toegeleverde delen zijn, net als op alle KTM’s, dik voor elkaar. In zijn geheel is de KTM voor de enthousiaste hobby rijder een wat betere keus dan de meer temperamentvolle Gas Gas KTM 400 EXC Racing 114,9 kg*, 43,1 pk, in Nederland € 9330, – In België € 8390, – Eigenlijk zou de 450’er EXC de koning van het middenveld moeten zijn. Maar door de grote vraag bleef de kleinere 400 cc machine ook nog in het programma. Want veel berijders waarderen de soepele vermogensafgifte en het rijgemak dat deze motor biedt. Terecht zoals deze Masterenduro weer bewijst. De EXC overtuigt door zijn uitgebalanceerde handling en zijn op de prettige omgang afgestemde motorkarakter. Het ‘gebrek’ aan vermogen en koppel is in praktijk niet merkbaar. In tegendeel. De motor pakt de klasse zege juist door dat soepele, beschaafde motorkarakter. En dat karakter werkt door in de handling. Van koers veranderen gaat op deze KTM simpel en zonder veel krachtsinspanning. E2 KTM 450 EXC Racing 113,6 kg*, 47,3 pk, in Nederland € 9390, – In België € 8490, – De finalist van de vorige jaar moet nu tevreden zijn met de derde plaats in het E2 klassement. Motorisch gezien kwam er alleen een demontabel koppelingsdeksel als update. Verder bleef het bij de veelvoudig bewezen techniek. De voorvork kreeg een andere afstelling. De monoshockdemper ook. Daarmee hoort de EXC 450 nog steeds bij de toppers van zijn klasse. De koersvastheid en het bochtengedrag zijn bijna ideaal. De KTM neemt neutraal en precies alle hindernissen. De motor is levendig en goed doseerbaar. In vergelijk met de EXC 400 is dit blok duidelijk sterker, maar het rijden op de 450 vraagt meer kracht. Sherco 4.5i 120,0 kg*, 48,9 pk, Prijs momenteel onbekend. www.sherco.com Net als Gas Gas voorziet Sherco zijn motoren van brandstofinspuiting. Op de 4,5i werkt dat systeem beter dan op de Gas Gas als het op de mengselvoorziening en de afstemming daarvan gaat. De goede motorloop heeft ook te maken met de wat zwaardere roterende massa’s. De krachtsontplooiing is soepel, het koppel in de lage toerentallen is stevig. In het midden- en hoge toerengebied is dat wat minder. De motorkarakteristiek is vanaf het stuur regelbaar. Dat is positief. De Paioli voorvork is zacht gedempt, maar dat was op het enduro parcours geen nadeel. Alleen werd de wiellastverdeling er nogal door naar het voorwiel gebracht. De motor voelt lang en groot aan. De tank is breed. De score in de E2 klasse Het scheelde in deze klasse niet veel dit jaar. Twaalf motoren vochten om de zege. De modellen met een kleinere cilinderinhoud waren het meest verrassend. Dat geldt voor de dartele KTM 200 EXC bij de tweetakten. Bij de viertakten blonken de 400cc Beta en KTM uit door hun soepele motorkarakteristiek en hun prettige rijgedrag. Maar dat juist een van de lichtere deelnemers, de KTM 400, won was niet zo’n verrassing. Want de soepele vermogensafgifte maakt deze machine bij uitstek geschikt voor het rijden op een doorweekte, glibberige ondergrond. In de enduro wereld is ‘veel vermogen’ geen garantie voor succes. Daardoor bleven de duidelijk sterkere 450’ers in de achterhoede. Met een tweede- en een vierde plaats in de viertaktklasse zette de nieuweling Beta zich stevig in beeld. Daartegenover was het resultaat voor de enduro routiniers van Husqvarna teleurstellend. Dat gold ook voor de Gas Gas 450, die in de vorige editie nog in de top drie eindigde. Waarschijnlijk was een niet correct afgestelde inspuiting de reden dat de tamelijk zware machine ondergemotoriseerd aanvoelde. Bij de tweetakten pakte de Gas Gas de overwinning. Al was dat maar krap voor de KTM 250 EXC. De 200cc KTM had voor de modderige ondergrond een te agressief motorkarakter. Daar kon zelfs de goede handling niet tegen op. De zo uitgebalanceerd lijkende Husky scoorde verrassend laag en werd de hekkensluiter in dit verhaal. De halve finale was echter een bekeken zaak voor de KTM 400 EXC die de tweetakt van Gas Gas in zijn zak stak. IN DE DIAGRAMMEN Husqvarna TE 450 38,2 kW (52 pk) bij 8650 tpm Beta RR 450 36,8 kW (50,0 pk) bij 7800 tpm Sherco 4,5i 36,0 kW (48,9 pk) bij 8600 tpm KTM 450 EXC Racing 34,8 kW (47,3 pk) bij 7550 tpm Husaberg FE 450e 34,2 kW (46,5 pk) bij 7700 tpm Gas Gas FSR 450 33,2 kW (45,0 pk) bij 9750 tpm Beta RR 400 32,8 kW (44,6 pk) bij 8750 tpm KTM 400 EXC Racing 31,7 kW (43,1 pk) bij 8150 tpm Husqvarna WR 250 35,1 kW (47,7 pk) bij 8350 tpm KTM 250 EXC 33,8 kW (45,9 pk) bij 8850 tpm Gas Gas EC 250 32,5 kW (44,2 pk) bij 8650 tpm KTM 200 EXC 28,4 kW (38,6 pk) bij 8550 tpm Verdere bijschriften in kader als boven. De plaatsing in word DE VIERTAKTEN KTM 400EXC Beta RR 450 KTM 450EXC Beta RR 400 Husaberg FE450e Sherco 4,5i Husqvarna TE450 Gas Gas FSR450 Crosstest 1 2.04,25 2.03,83 2.06,19 2.05,42 2.05,49 2.05,94 2.06,51 2.09,70 Endurotest 1 3.04,66 3.05,98 3.06,30 3.09,71 3.07,99 3.07,95 3.11,31 3.13,76 Punten 2 136 130 111 86 86 82 71 30 Plaats 1 2 3 4 4 6 7 8 Gas Gas EC 250 KTM 250 EXC KTM 200 EXC Husqvarna WR 250 2.06,29 2.07,85 2.09,19 2.09,45 3.05,12 3.05,12 3.08,38 3.11.33 140 127 62 29 1 2 3 4 1 tijd in minuten 2 zie: ‘De spelregels’ E3 Meer dan 300 cc tweetakten/ 475 cc viertakten Husqvarna TE 510 119,0 kg*, 55,6 pk, in Nederland € 9899, – In België € 8799, – Als het alleen tussen de Husqvarna’s zou gaan, dan zou de TE 510 koploper zijn. De motor levert vermogen in overvloed en doet dat op een gemoedelijke manier waarbij hij ook monsterlijk veel tractie levert. De krachtige, goed doseerbare acceleratie zorgt voor snelheid onder alle omstandigheden. Schakelen is bijna niet nodig. Een leuk detail: de TE 510 heeft als enige motor in deze test een toerenteller. Een grappig accessoire dat in het terrein helemaal overbodig is. Alle Husky viertakten hebben op het stuur een enorm handige schakelaar waarmee de motorkarakteristiek met een druk veranderd kan worden.’\’Langzaam’ voor de gladde- en bochtige stukken en ‘snel’ voor de rechte einden. Ook de TE 510 komt lang en groot over. Maar de maten passen goed bij het stabiele rijwielgedeelte en de krachtige motor. KTM 300 EXC-E 107,0 kg*, 50,7 pk, in Nederland € 8300, – In België € 7670, – Als nieuwigheid in de tweetaktklasse presenteert KTM de 300 EXC in ‘E’ versie. Voor het eerst maakt een startmotor het aantrappen overbodig. Dat is in praktijk een verbetering die je meer gaat waarderen naar gelang het terrein slechter is. Er is keuze tussen twee verschillende ontstekingscurves. Wij reden in de ‘milde’ afstelling. Ten opzichte van het vorige model is de sproeierbezetting in het binnenwerk van de voorvork veranderd. Deze zware tweetakt gaat zacht en soepel door het terrein en hij lijkt in niets meer op de brute, onbeheersbare tweetakten van vroeger. Ook deze 300 cc machine heeft de voor KTM zo kenmerkende messcherpe handling en pakt alle winst van de prima afstemming van de WP vering en demping. KTM 525 EXC Racing 113,9 kg*, 51,1 pk, in Nederland € 9750, – In België € 8850, – Bij de viertaktcrossers van KTM zijn de motoren met dubbele bovenliggende nokkenassen al ingeburgerd. Bij de enduro motoren houden de Oostenrijkers het nog bij de bewezen goede 525 blokken met maar een bovenliggende nokkenas. Daarvan is dit jaar alleen het losse koppelingsdeksel een wijziging. Maar dat is nog geen zwaktebod. Want ondanks de grote cilinderinhoud en de grotere roterende massa’s is de 525 EXC ook in het korte werk verbazend wendbaar. Het feit dat dit blok mooi uitgerijpt is blijkt ook uit de mooie manier waarop het op gascommando’s reageert en de soepele vermogensontplooiing. Deze motor was vorig jaar niet voor niets de winnaar in het algemeen klassement van de Masterenduro. En dan moet het de Oostenrijkers pijn doen dat de Beta, met nagenoeg hetzelfde motorblok er nu nog beter afkomt. Sherco 5,1i 120,0 kg*, 51,9 pk Prijs op dit moment niet bekend. www.sherco.com Ook in de grootse inhoudsklasse laat Sherco onder zware omstandigheden een heel goede indruk na. De vermogensontplooiing is net als die van de 450’er maar de 510 heeft duidelijk meer kracht in het middengebied. Dat klinkt veelbelovend, maar aan het eind verloor de Sherco punten door zijn niet optimale afstemming van het rijwielgedeelte. Zeker de neiging om over het voorwiel te gaan schuiven maakte het bochtenwerk in vlakke bochten er niet beter op. De handling was dus wat minder ondanks het feit dat de geklokte tijden zo slecht nog niet waren. Met wat detailzorg kan de Sherco er nog veel op vooruit gaan. De score in de E3 klasse Met acht deelnemende motoren in deze klasse was er keuze genoeg voor de testrijders. Sherco en Beta waren hier de viertakt debutanten. In de MX3 cross klasse zijn de dikke viertakten bijna uit beeld verdwenen. Maar in de tegenhanger er van, onze E3 klasse zijn ze nog net zo populair als ooit. Voor het Italiaanse Beta had het niet mooier kunnen zijn. Voor het eerst meedoen en dan direct winnen. De bij KTM gekochte, bewezen goede 510’er motor is natuurlijk belangrijk voor die zege geweest. Maar met alleen een goed blok heb je nog geen goede motorfiets. De handling, de vering en demping en de rest van het verhaal moet ook kloppen. En dat hebben de Beta techneuten voor elkaar gekregen. KTM’s 525 EXC – de winnaar van vorig jaar – werd met een neuslengte voorsprong verslagen. De afstand tot de winnaar van de derde plaats, de Husaberg FE550E was wat groter. Maar die motor liet toch, ondanks zijn klassiek aandoende viertakt karakter een heel goede indruk achter. Heel verrassend was dat de zo uitgebalanceerd aanvoelende Husqvarna 510 hier niet in de top drie eindigde. Daar tegen over bewijst de Gas Gas EC 300 dat de rol van de tweetaktmotoren ook in de E3 klasse nog niet voorbij is. Niet van belang voor de testuitslag, maar wel belangrijk genoeg om te noemen: de startmotor op de KTM 300 EXC. In de halve finale ging het er tussen de Gas Gas EC 300 en de Beta RR 525 heel heet aan toe. Al met al is de Spaanse 300cc tweetakt een heel mooi aanbod, maar aan het eind van het verhaal was de viertakt net even beter. IN DE DIAGRAMMEN Husaberg FE 650 e 43.9 kW (59,7 pk) bij 7600 tpm Husqvarna TE 510 40,9 kW (55,6 pk) bij 7850 tpm Husaberg FE 550 e 40,3 kW (54,8 pk) bij 7500 tpm Sherco 5.1 i 38,2 kW (51,9 pk) bij 8300 tpm KTM 525 EXC Racing 37,6 kW (51,1 pk) bij 7200 tpm Beta RR 525 37,3 kW (50,7 pk) 7300 tpm KTM 300 EXC-E 37,3 kW ( 50,7 pk) bij 9000 tpm Gas Gas EC 300 32,5 kW (44,2 pk) bij 7900 tpm Rand teksten in diagram als boven De Husaberg en de Husky leveren meer vermogen dan nodig bruikbaar is. De 525’er van Beta en KTM zijn wat bescheidener. De tweetakten hebben onverwacht goede manieren en zijn bijna hand tam De winnaar in de E3 klasse: de KTM 300 EXC Racing Viertakten Tweetakten Beta RR 525 KTM 525 EXC Husaberg FE 550e Husqvarna TE 510 Sherco 5.1i Husaberg FE 650e Gas Gas EC 300 KTM 300 EXC-E Cross test 1 2.04,50 2.05,32 2.06,28 2.06,84 2.06,68 2.07,72 2.05,14 2.07,72 Enduro test 1 3.04,58 3.04,79 3.07,85 3.10,35 3.09,59 3.08,45 3.08,20 3.09,98 Punten 2 153 129 74 49 49 45 165 60 Plaats 1 2 3 4 4 6 1 2 1 tijd in minuten, 2 zie ‘de spelregels’ DE FINALE Tijd 1 KTM 450 EXC Beta RR 525 KTM 125 EXC Gemiddelde enduro 3.11,17 3.14,89 3.12,15 Gemiddelde cross 2.04,61 2.03,80 2.06,19 Punten 2 126 113 76 Plaats 1 2 3 Nadat de finale van vorig jaar nog een en al ‘oranje boven’ was zorgde Beta er in 2007 voor dat er ook een ander merk op het podium kwam. Dat kwam niet alleen door het goede – KTM- motorblok, maar ook door de geslaagde rijwielgedeelte afstemming die van de Beta een prettig rijdende motorfiets maakt. Het spande er alleen nog om op welke trede de Beta kwam. Want in tegenstelling tot eerdere enduro vergelijkingstests waren de verschillen nu niet zo groot. Dat blijkt ondermeer uit het feit dat elk van de drie finalerijders op elk van de drie finalemotoren wel een scherpste tijd hebben neer gezet. Bij de snelle cross proef won de sterke Beta. Op het enduro traject bleef de 400 cc KTM maar net voor de 125 cc KTM. Maar het was de 400 EXC die na het puntentellen toch de hoogste podiumplaats verdiende. En die motor staat voor waar het in het terrein op aan komt: een goede handling, een geslaagde afstemming van de vering en de demping en – als belangrijkste – het aan boord hebben van voldoende bruikbaar vermogen.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-