+ Plus

Dolf’s Domein MP 05-2012

De lente start als de Utrechtse Motorbeurs de deuren opent. Begonnen als marktplaats voor dealeroccasions is het evenement uitgegroeid tot Nederlands enige serieuze motorbeurs: een groot treffen van liefhebbers en een presentatieplatform voor de importeurs, dealers en handelaren. We ontdekten verder dat metal-flake het nieuwe wit is.  Een nieuwe lente, een nieuw geluid. En deze lente zijn de ‘Seventies’ terug. Dat waren swingende jaren en met als spetterend hoogtepunt de ‘metal flake lakken’. Een verflaag waarin grof gemalen zonnestralen rondzwommen in transparant gekleurde candy topcoats met een metersdiepe glans. Harley gaf met de Seventy-Two de aanzet, maar het idee is ook al opgepikt door leveranciers van helmen en andere producten. Op 23 februari om half elf was het al lekker druk en die trend bleef, met zondag als de absolute topdag qua bezoekers. De beursgangers van de eerste twee dagen zijn de fanatiekelingen en kopers. De zondagsbezoekers gaan meestal voor het dagje uit en onderhandelingen op het scherpst van de snede. En deze vier dagen kwamen alle partijen, inclusief de standhouders aan hun trekken. Bij de stands van de Europese merken en dat Amerikaanse merk was het altijd druk. Ducati en MV zijn natuurlijk droommotoren en publiekstrekkers. Het meer gebruikersvriendelijke Guzzi had ook al niet over gebrek aan aandacht te klagen. Aan de drukte bij BMW en Harley was zichtbaar hoe verschillend het publiek voor die merken is. Bij Triumph zonken mensen door de knieën om de motorblokken van de twins en de triples, plus hun lakwerk te bewonderen. De ruime stands van Honda en Yamaha lieten zien dat de Japanners het hoofd nog lang niet tussen de schouders hebben hangen. Suzuki presenteerde zich dit jaar via een grote gezamenlijke stand van de exclusief-dealers. Tussen alle bezoekers liepen er dit jaar prettig veel jongeren, plus veel dames en meiden die duidelijk niet tegen hun zin naar het evenement waren gesleurd. Op onze eigen MotoPlus-stand was het ook constant gezellig druk, de mensen kwamen daar niet alleen om te praten, maar ook om zich te verbazen over de Aston Martin V12 motorfiets die we op de kop van de stand hadden staan. Die V12 is overigens te koop, al is het gene beurs-aanbieding… De georganiseerde activiteiten hielden de mensen ook prettig bezig, waarbij het project ‘Men at Work’ veel bezoekers de rit naar Utrecht twee keer liet maken. De conceptie en geboorte van een echte motorfiets maak je immers niet vaak mee! Maar ook de buitenactiviteiten waren voor meer dan alleen de verstokte rokers onweerstaanbaar. Weer binnen was het aanbod van kleding en helmen overweldigend en de aanbieders van zichtbaarheidverbetering op licht- en lampengebied hadden duidelijk de aandacht. Terecht. Want goede verlichting werkt bewezen beter dan fluo-hesjes. Het team van DoubleTronics deed even goede zaken als hun buurman de gemaksaanbieder Vulcanet. Dat bedrijf verkoopt droog reinigende multivezel doeken waarmee het schoonmaken van je motor een feestje wordt. Het spul komt uit de professionele reconditioneringshoek en bewijst dat vroeger niet alles beter was. De BikeBox 24 is een soort enorme Samsonite koffer waar een hele motor in past en levert bescherming tegen het weer en diefstal. Een paar jaar geleden flopte een dergelijk slim product door zijn prijs van ongeveer vier mille. Denk nu aan de helft. “Noizezz” is een van de vele aanbieders van gehoorbescherming. Ze onderscheiden zich door hun naam, hun ambitie en hun prijsstelling. De naam en ambitie vallen daarbij het meest op. Tel daarbij de aanbieders van reizen, accessoires en onderdelen, opvouwbare aanhangers en noem maar op. De stands en folderaars van verzekeringen, snuisterijen en bikers-jewelry aanbieders, plus de altijd drukke catering. Een in een verbijsterend strak pakje geklede jonge dame werd door veel beursbezoekers met de arm over haar schouders vereeuwigd. Ze moest giechelen toen we haar vroegen hoeveel ze al die bikkels moest betalen om met ze op de foto te mogen. Okay, we moeten de komende lente en zomer maar weer zien door te komen, maar volgend jaar februari kunnen we weer lekker naar Utrecht! Bij het teruglopen naar de motor kwamen we weer langs onze eigen MotoPlus-bus. Op het door de KNMV vrijwilligers bewaakte parkeerterrein stond de Russische zijklepper die we ‘s ochtends al hadden gezien intussen op het wat vochtig aangeslagen asfalt. Eronder een plas met fraaie regenboogkleuren. Blijkbaar had het ergens op de dag toch even wat geregend. Er stonden wat mensen vertederd bij te kijken. Met motorfietsen bezig zijn is domweg leuk!

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-