+ Plus

De specialist: Huijsmans Service Center

Naast gewone motorzaken kent de motorwereld ook een aantal heel specialistische bedrijven, die doorgaans achter de schermen actief zijn. Huijsmans Service Center uit Nieuw-Vennep is zo’n bedrijf. Jaarlijks worden daar meer dan tweehonderd motoren (dus bijna 1 per werkdag) omgebouwd voor beroepsgroepen zoals politie, marechaussee en ambulancediensten.
Ton Huijsmans was jarenlang werkzaam als technische man bij de BMW-importeur, maar na een reorganisatie startte hij met zijn opgedane kennis op het gebied van motorombouw en –aanpassing onder de naam Huijsmans Service Center (HSC) begin 1994 een eigen bedrijf, die uitgroeide tot de exclusieve servicewerkplaats voor overheidsfietsen. In het begin liepen alle opdrachten via BMW en zodoende had het bedrijf nagenoeg geen contact met de klant en gebruiker. “Daar komt misschien ook wel een beetje de geheimzinnigheid rond ons bedrijf vandaan. Maar we hebben niets te verbergen”, aldus Ton. “Inmiddels zitten we ook zelf aan tafel met de overheid en krijgen we ook specialistisch werk, voornamelijk aan overheidsfietsen, van BMW-dealers doorgeschoven, als ze daar zelf geen tijd voor hebben. Voor klanten als politie, marechaussee en ambulancediensten geldt er immers een strak schema, omdat die motorfietsen weer zo snel mogelijk inzetbaar moeten zijn. Daarom gebeuren reparatie en schadeherstel ook in eigen huis, maar onze specialiteit is toch wel de ombouw van standaardmotorfiets naar functionele motorfiets met de bijbehorende elektronica en communicatieapparatuur”.

Met het oog op de hoge verkeersintensiteit in ons land maken politie en hulpverleners steeds meer gebruik van de motorfiets om de aanrijdtijd naar een incident zo kort mogelijk te houden. In veel grote steden en bij grote evenementen heeft de ambulancemotor zijn toegevoegde waarde inmiddels bewezen. BMW is daarbij lang hofleverancier van de politie en marechaussee geweest, maar de laatste tijd zijn Honda en Yamaha geduchte concurrenten. Tegenwoordig moet er aanbesteed worden en zodoende kunnen meerdere fabrikanten met modellen die aan de gestelde eisen voldoen meedingen. Onlangs hebben de 26 politiekorpsen een grote aanbesteding gedaan voor nieuwe motorfietsen en BMW met de R1200RT en Yamaha met de FJR1300A strijden uiteindelijk om de gunst van de Nederlandse motoragent. Best een spannende periode voor HSC. HSC-technicus (en oud-politieman) Jan Broertjes: “Ik geef de R1200RT-P, zoals wij de politie-uitvoering noemen, een goede kans. Het is een geweldige motorfiets met multifunctionele mogelijkheden. Een echt werkpaard waar je goed mee uit de voeten kan.” De luchtgekoelde boxer moet de K1200P, de watergekoelde viercilinder die thans bij de meeste korpsen in gebruik is, gaan vervangen.

BMW heeft als één van de weinige merken een speciale overheidslijn. Deze zijn af-fabriek voorzien van zwaailicht, sirene en een enkelzits buddy waardoor er ruimte ontstaat voor de inbouw van speciale apparatuur zoals de mobilofoon. De ontstoorde kabels zorgen ervoor dat de elektronica niet stoort op de communicatieapparatuur. Ook de overbrengingsverhouding van de bak is daarbij aangepast: dankzij de kortere eerste versnelling kan er makkelijker stapvoets gereden worden en de koppeling minder te lijden heeft. Omdat de R1200RT-P standaard is voorzien van een CAN-bus-elektronica, wordt er door Huijsmans een afzonderlijk analoog elektrisch circuit aangelegd voor de extra’s.
Elk politiekorps stelt andere eisen aan de motoren. De keuze voor de modellen hangt sterk af van het gebruik. Rijdt men veel snelweg of juist alleen maar in de stad; moet de motor opvallen of juist onopvallend uitgevoerd worden. Als dit alles is afgewogen en de motorkeuze is gemaakt, begint voor HSC het ombouwtraject. Per motorfiets zijn daar twee monteurs gemiddeld vijf dagen mee bezig. Na de ombouw wordt de motor uiteindelijk bestickerd volgens de strenge huisstijlregels van de politie.
Elk korps laat de motor daarbij uitrusten met de extra’s en accessoires die zij voor hun specifieke gebruik nodig achten. De accessoirelijst bestaat onder meer uit speciale flitsers, uitlaten, koffers, valbeugels, striping, navigatie- en communicatieapparatuur, routerollen, led-verlichting en stopborden. Ook een verhoogde kuip, in combinatie met een hoger stuur, is een optie. Die verhoogde kuip is samen met Jos Schurgers ontwikkeld. Tot slot kan de complete vering naar wens aangepast worden.
Bij de ‘samenstelling” van een overheidsmotorfiets staan veiligheid en bedieningsgemak altijd voorop. Een mooi voorbeeld hiervan vind je bij de ambulance-uitvoering. In principe wordt deze hetzelfde opgebouwd als de politie-uitvoering, maar er moet ook nog de nodige medische apparatuur aan boord komen. HSC heeft hiervoor een speciaal stalen frame ontwikkeld waarin de koffer met de hartmachine is geïntegreerd, zonder dat dit van invloed is op het rijgedrag van de motor. Dat frame beschermt tevens de communicatieapparatuur. Om snel ter plaatse te zijn, kunnen de motoren tegenwoordig ook worden voorzien van een navigatiesysteem, waarbij het scherm zo wordt gemonteerd dat de klokken goed zichtbaar blijven.
Ook aan de communicatie wordt veel aandacht besteed. Veelal worden de motoren uitgerust met een speciaal ontwikkeld mobilofoon-systeem, waardoor er meerdere mobilofoons gelijktijdig beluisterd kunnen worden. En in een enkel geval wordt ook de uitlaatdemper aangepast: deze wordt op de K1200P soms lager geplaatst, waardoor er links een grotere zijkoffer gemonteerd kan worden.

HSC richt zich dus vooral op de overheid, maar kan een particulier ook terecht voor een aanpassing of onderhoud? Ton Huijsmans: “Nee, dat niet. Wij doen sowieso geen verkoop van motorfietsen; we hebben alleen een werkplaats en een magazijn. Maar indirect kan de particulier wel van onze kennis profiteren, maar dat loopt dan doorgaans via de gewone dealer. Bijvoorbeeld bij een grote of moeilijke technische storing, of bij een speciale ombouwwens van een klant, wil de BMW-dealer nog wel eens een beroep doen op onze expertise. Hetzelfde geldt voor de inbouw van communicatie-apparatuur in helmen, waarvoor wij als bedrijf door de overheid gecertificeerd zijn. Voor dat werk hebben wij een speciale monteur in dienst, die niets anders doet. Hij kan eventuele comfort-klachten ook oplossen door aanpassingen van het binnenwerk, zonder dat de geldende veiligheidsnormen in het gedrang komen.”

[kasten]
INFO
Huijsmans Service Center bv
Haverstraat 10
2153 GB Nieuw-Vennep
T 0252-62 05 16
I www.huijsmansservicecenter.nl
Plaats hier uw tekst

Lees meer over

BMW Honda Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Eerste Test Yamaha MT-09

Eerste Test Yamaha MT-09

29 februari, 2024

Time flies when you’re having fun! In dat licht beschenen biedt Yamaha’s MT-09 klaarblijkelijk rijplezier ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-