+ Plus

De fotograaf aan het woord

Een test, reportage of sportverslag in MotoPlus is niets zonder foto’s. Goede foto’s welteverstaan. Daarvoor werken we al jarenlang samen met een groot aantal gerenommeerde buitenlandse én uiteraard ook Nederlandse fotografen. Stuk voor stuk toppers in hun vak. Hoog tijd dus om drie toonaangevende motorfotografen uit eigen land eens een keer vóór de lens te halen en ze uit hun enorme archieven drie foto’s te laten kiezen waar ze een bijzondere band mee hebben of die voor hen het perfecte plaatje vormen.

Henny B. Stern (60)
Specialiteit: sport- en lifestyle-fotografie

MXGP Valkenswaard – 2020 – Jeffrey Herlings
Het eerste en voorlopig door de Corona-crisis helaas ook laatste evenement waar ik foto`s heb gemaakt dit jaar. Door de vele regen was de baan erg moeilijk te rijden, maar de organisatie had alles in het werk gesteld om toch goed te kunnen crossen. Toen het op zaterdag begon, was het behoorlijk koud, maar we hadden geluk dat de zon lekker scheen. Schitterend licht was er! En dan is een dag voor een fotograaf al snel geslaagd! Ik ben snel op zoek gegaan naar een mooie en niet voor de hand liggende en aan het werk gegaan. Met als resultaat deze spectaculaire foto van Jeffrey Herlings. Ik heb mooi van het licht gebruik kunnen maken en van de voorgrond om een speciaal effect te krijgen. In mijn ogen een bijzonder foto, waar ik zelf heel blij mee ben!

Specs:
Camera: Canon eos-1 D Mark 2; sluitertijd: 1/800 sec; diafragma: 3.5; iso: 100; lens: 300 mm

WK IJsspeedway Assen – 2015
Vanaf het moment dat het WK verhuisde naar een overkapte baan, was het gedaan met het licht. Vaak moest je iso 4000 gebruiken om nog bruikbaar beeld te kunnen schieten. Maar met een beetje geluk vielen er toch nog wat verdwaalde zonnestralen naar binnen en kon je met de schaduwen spelen om toch een andere foto te maken dan veel andere fotografen. Dit is er een prachtig voorbeeld van. Let wat dat betreft ook op de ogen van de coureur.

Specs:
Camera: Canon eos-1 D Mark 1; sluitertijd: 1/800 sec; diafragma: 4.0; iso: 200; lens: 300 mm

MotoGP Assen – 2018
Dit was misschien wel een van de mooiste races ooit op het TT Circuit. Vaak begin ik op zaterdagavond als in bed lig alvast na te denken over waar ik met de MotoGP-race op zondag wil gaan staan. Dat jaar besloot ik om eens vanaf de Geert Timmer-tribune sfeerbeelden van de race te maken en eens keer niet in een bocht te gaan staan. Het is ook echt de sfeer die de foto maakt, met mensen die opveren uit hun stoeltje. Het publiek zit ook dicht op de baan en de actie op de baan en het lekkere zonnetje maken het af. Het is technisch niet de mooiste foto die ik heb gemaakt, maar wel een heel mooi totaalbeeld.

Specs:
Camera: Canon eos-1 D Mark 2; sluitertijd: 1/640 sec; diafragma: 6.3; iso: 100; lens: 24 mm

Tip van Henny:
Geef niet te snel op als het niet meteen lukt met een foto die je in gedachten hebt. Probeer met verschillende sluitertijden te werken om te zien wat het best bij jouw soort beelden past!


Jacco van de Kuilen (52)
Specialiteit: mens en motor of alleen motoren, bij voorkeur in een passend oud-industrieel ‘gritty’ decor.

De berghond
Tijdens een Alpenrit waren we de motoren voor fotografie aan het positioneren. De bergen en het imposante kasteel dienden als achtergrond. Terwijl ik op de grond zat, kwam de hond in een kaarsrechte lijn op me afgelopen, stoïcijns en met hangende kop. Op afstand dacht ik dat het beestje wellicht nieuwsgierig was, maar toen hij dichterbij kwam veranderde de gefocuste blik totaal niet. Zou de hond me aanvallen of gewoon doorlopen? De zachte klik van de camera deed de hond uit z’n trance ontwaken. Z’n kop ging direct omhoog. De blik veranderde en hij maakte gelijk vaart tussen mij en de motoren. Een opgeluchte zucht en een glimlach op m’n gezicht. Deze plaat heeft voor mij als motor- en reisliefhebber, maar zeker ook als hondenliefhebber, alle ingrediënten.

Specs:
Camera: Sony RX10 IV; sluitertijd: 1/200 sec; diafragma: 9.0; iso: 200 iso; lens: 24 mm

Rebel
Voor een verhaal over 500 jaar Maarten Luther reisden we naar het Duitse Wittenberg. Compleet met een heuse dominee en de toepasselijke Honda Rebel. De sympathieke dominee is zelf een fervent motorrijder en werkte graag mee aan het artikel. Het halve tegenlicht bij de bekende slotkerk was perfect. Hier had Maarten Luther vijf eeuwen terug zijn 95 stellingen op de kerkdeuren tegen de gespijkerd. De dominee poseerde met een bijbeltje in de handen. De opname is gemaakt met behulp van een handflitser, die met een afstandbediening werd geactiveerd. De foto is bewerkt in Color Effects Pro en in Lightroom om de sfeer te versterken. Als overtuigd atheïst koester ik deze plaat toch, waarschijnlijk vanwege het rebelse ingetogen karakter.

Specs:
Camera: Canon eos-1 DX-II; sluitertijd: 1/200 sec; diafragma: 8.0; iso: 200; lens: 24 mm

Cora van Nieuwenhuizen
Voor een interview voor Motoplus fotografeerde ik in april 2017 Cora van Nieuwenhuizen, tegenwoordig minister van Infrastructuur, in Rotterdam. De flats bij het Centraal Station vormden de achtergrond. In combinatie met de BMW K1600 was dat een stoere stedelijke setting. Cora poseerde zeer relaxed, al moest ik haar tussen de paserende drukte bij het station fotograferen. Twee personen hielden toezicht op het fietsverkeer, voorbijlopend publiek en de cameratas. De opname is belicht met een losse flitser met radiografische besturing. Het flitslicht op Cora trekt haar los van de bewust iets onderbelichte achtergrond. Door dit belichtingstrucje krijgt het hoofdonderwerp op de foto daardoor automatisch meer aandacht van de kijker. Een vereiste is dat er wel heel secuur met een losse lichtmeter dient te worden gewerkt. In de nabewerking is het karakter van deze plaat benadrukt middels Lightroom. De foto is later zelfs door haar ministerie gebruikt, hetgeen ik toch als een compliment beschouw.

Specs:
Camera: Canon eos-1 DX-II; sluitertijd: 1/200 sec; diafragma: 11,0; iso: 200; lens: 20 mm

Tip van Jacco:
Zet je hoofdonderwerp eens tegen de zon in (tegenlicht) en gebruik dan een separate flitser om de schaduwen in te flitsen/belichten. Tegenlicht en/of zijdelings licht geven karakter en fraaie schaduwdiepte aan een opname.


Guus van Goethem (65)
Specialiteit: dynamische fotografie, waarbij de beleving van de coureur/rijder centraal staat.

WK Superbike Assen – 2019 – Michael van der Mark
Dit soort fotografie bevalt me nog steeds het beste, hoge snelheden met lange telelenzen. Door relatief langere sluitertijden te gebruiken, voorkom je dat het beeld bevriest en creëer je bewegingsonscherpte. Draaiende wielen en een vervagende achtergrond horen bij dit soort fotografie. Door het gebruik van hoge sluitertijden zie je tegenwoordig helaas vaak stilstaande wielen. Twee factoren spelen hierbij een rol. Hoe langer de sluiter openblijft, hoe minder het resultaat (beweging tijdens belichting) en hoe langer de lens, des te meer bewegingsonscherpte door het niet stil kunnen houden van de lens. Ik zie soms sluitertijden van 1/1000 of zelfs 1/2000, dat komt in mijn woordenboek niet voor. Deze dynamische manier van werken moet je aanvoelen, er zijn er maar weinig die dit echt onder de knie hebben. Ik heb hier voor Michael gekozen, maar het had ook een andere rijder kunnen zijn.

Specs:
Camera: Canon eos-1 DX-II; sluitertijd: 1/320 sec; diafragma 8,0; iso: 200; lens: 400 mm + 1.4 converter (560 mm)

MotoGP Assen – 2019 – Valentino Rossi
Door een relatief lange sluitertijd te gebruiken gecombineerd met een dichtgeknepen diafragma en het beeld vervolgens in te flitsen, krijg je bewegingsonscherpte met een gedeelte scherpe vlakken. De helm en delen van het pak/bestickering worden scherp weergegeven, terwijl het lijkt of Rossi megasnel de box uit rijdt. Als je langer naar de foto kijkt, vallen steeds meer dingen op. Ook de overbelichte achtergrond tekent de plaat. Het is echt schilderen met licht.

Specs:
Camera: Canon eos-1 DX-II; sluitertijd: 1/15 sec; diafragma 9,0; iso: 200; lens: 16 mm

ONK Wegrace Zolder – 1996 – Hans Fischer
En dan deze foto uit 1996. Bijna 25 jaar geleden alweer en ik denk er nog vaak aan terug. Het was een bloedhete dag en tussen twee races door zag ik dat er rare wolken aan de horizon kwamen. Ik heb alles achtergelaten en snel een paraplu uit de auto gehaald. Ik was net op tijd terug voor de start en na een paar ronden kwam de regen met bakken uit de lucht. Alle fotografen verdwenen, maar ik stak de paraplu achter mijn shirt en bleef fotograferen. Hans Fischer domineerde de race en zijn zwarte outfit vormen samen met de motor een prachtig contrast met de neerkomende regen. Door die unieke omstandigheden, tegenwoordig zou zo’n race worden afgevlagd, kon ik dit beeld maken. Hans en zijn sponsors waren laaiend enthousiast. Iedereen wilde het beeld gebruiken en Hans bestelde veertig posters. Anderhalve week later, tijdens een race op Zandvoort, sloeg het noodlot toe en verongelukte Hans tijdens een raceongeval. Hans Fischer op het mooiste beeld van het jaar was niet meer.

Specs:
Camera: Canon eos-1; sluitertijd: 1/400 sec; diafragma: 4,0; iso: 100 (dia Fujichrome); lens: 500 mm

Tip van Guus:
Eigenlijk bestaat een foto maar uit één ding: licht! Dan komt de compositie en dat maakt het af. Als je wilt leren fotografen, moet je leren om anders te kijken. Analyseer een object, beoordeel het licht, kijk vanuit verschillende standpunten en maak dan een keuze. Die keuze bepaalt uiteindelijk je stijl. Kennis van de apparatuur is uiteraard ook een vereiste, want dat is je gereedschap. Bestudeer ook foto’s van anderen, want dat leert je veel over de zienswijze van de betreffende fotograaf. Onder de streep is fotograferen schilderen met licht!

Lees meer over

BMW Honda

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-