Nieuws

De 10 zuinigste motoren van 2021

Knipper even met je ogen en de benzineprijs is alweer met een paar cent gestegen. Nu kun je minder gaan rijden, of gewoon kiezen voor een extreem zuinige motorfiets. Wij zetten de tien zuinigste tweewielers van 2021 voor je op een rij!

10. Fantic Caballero Scrambler 500
Verbruik secundair: 1 op 25,0
Tankinhoud: 12,0 liter
Theoretische actieradius: 300 km
Getest in: MotoPlus 4/2021

Deze lichte scrambler-eenpitter maakte begin vorig jaar indruk in een vergelijkingstest met twee andere scramblers. Mooi gemaakt, lekker licht en ook nog eens erg zuinig. De tankinhoud is met slechts 12 liter niet al te ruim bemeten, maar door het zuinige karakter kun je toch nog een flinke 300 kilometer afleggen op een tank.

9. Triumph Street Twin
Verbruik secundair: 1 op 25,6
Tankinhoud: 12,0 liter
Theoretische actieradius: 308 km
Getest in: MotoPlus 16/2021

De zijn scheepsdieselachtige twin met zijn lage toerentallen en het wat stijve stuurkarakter maken deze Britse retro tot een ideale metgezel voor rustige types. En hij is nog zuinig ook, wat er ondanks de beperkte tankinhoud van 12 liter voor zorgt dat je nog best een eind komt.

9. Kawasaki Z650
Verbruik secundair: 1 op 25,6
Tankinhoud: 15,0 liter
Theoretische actieradius: 385 km
Getest in: MotoPlus 10/2021

Nee, de Kawasaki Z650 was niet de sterkste in de strijd met zijn direct concurrenten, maar wel een van de zuinigste motoren in de vergelijkingstest. Bovendien bleek de actieradius van de Z650 met liefst 385 kilometer het ruimst van het testveld.

9. Yamaha Tracer 7 GT
Verbruik secundair: 1 op 25,6
Tankinhoud: 17,0 liter
Theoretische actieradius: 436 km
Getest in: MotoPlus 22/2021

Lange reizen met de Tracer 7 GT? Laat maar komen! De Yamaha met alom geprezen CP2-paralleltwin is even comfortabel als dynamisch en koppelt dat aan een laag verbruik. Met de 17 liter tankinhoud kun je in theorie een afstand afleggen waar menig dikke toerbuffel met jaloezie naar zou kijken.

6. Royal Enfield Interceptor 650
Verbruik secundair: 1 op 26,3
Tankinhoud: 13,7 liter
Theoretische actieradius: 361 km
Getest in: MotoPlus 24/2021

De retro’s doen het goed als het op verbruik gaat, op plek 6 weer zo’n gezellige jongen, de Royal Enfield Interceptor 650. Als je dan toch een ontspannen wilt ‘onthaasten’ dan is een laag verbruik van 1 op 26,3 natuurlijk mooi meegenomen.

5. Yamaha MT-07
Verbruik secundair: 1 op 27,0
Tankinhoud: 14,0 liter
Theoretische actieradius: 378 km
Getest in: MotoPlus 10/2021

Dat CP2-paralleltwin van Yamaha een zuinige rakker is wisten wel. De Tracer 7 GT met dezelfde krachtbron staat een paar plaatsen onder deze MT-07, die nog net even wat zuiniger met een litertje Euro5 omspringt. Door de iets kleinere tankinhoud komt ‘ie dan wel weer iets minder ver dan zijn crossover-broer.

4. Honda Forza 750
Verbruik secundair: 1 op 27,8
Tankinhoud: 14,1 liter
Theoretische actieradius: 392 km
Getest in: MotoPlus 2/2021

Dat we in deze lijst ook scooters tegen gaan komen, is een zekerheidje. De eerste is de Honda Forza 750. Deze scooter met de stuureigenschappen van een motorfiets én kettingaandrijving schopt het tot bijna 28 kilometer op een liter brandstof.

3. Yamaha Tricity 300
Verbruik secundair: 1 op 29,4
Tankinhoud: 13,0 liter
Theoretische actieradius: 382 km
Getest in: MotoPlus 3/2021

Autorijbewijs gehaald voor 2013? Dan kun je zonder A-rijbewijs ook op deze Yamaha Tricity 300 stappen en profiteren van het ultrazuinige karakter van deze driewieler met innovatieve stuurtechniek. Een echte aanrader voor de forens dus!

3. Honda NC750X
Verbruik secundair: 1 op 29,4
Tankinhoud: 14,1 liter
Theoretische actieradius: 415 km
Getest in: MotoPlus 14/2021

Waar Yamaha het CP2-blok heeft, heeft Honda haar eigen superzuinige paralleltwin, die we tegenkomen in de Forza 750 en ook in de NC750X. Deze X komt bijna 30 kilometer ver op een liter en heeft met 415 een heel royale actieradius.

1. Piaggio MP3 300 HPE Sport
Verbruik secundair: 1 op 30,3
Tankinhoud: 11,0 liter
Theoretische actieradius: 333 km
Getest in MotoPlus: 3/2021

Op de eerste plek in deze lijst ook een scooter, en opnieuw een driewieler met dezelfde rijbewijseisen als de Yamaha Tricity 300, dus onder voorwaarden ook toegankelijk voor automobilisten zonder A-rijbewijs. De Italiaan is de enige in de lijst met een verbruik van meer dan 30 kilometer op een liter.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Kawasaki Z500

Eerste Test Kawasaki Z500

28 maart, 2024

Voor Kawasaki staat 2024 in het teken van een halveliter-offensief. Liefst drie nieuwe modellen zien het daglicht. ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-