+ Plus

Coupes Moto L

Natuurlijk kennen we de Bikers Classic op Francorchamps als klassiek-racefestival. Maar aan het begin van de zomer wordt op het circuit van Dijon-Prenois altijd een typisch Frans racefeest gehouden: de ‘Coupes Moto Légende’, een festival waar het plezier vanaf spat. Zowel bij de 1.000 rijders als bij de 40.000 bezoekers.Coupes Moto Légende is een feest voor de liefhebbers van klassieke racemachines. En typisch Frans feest met tentjes en barbecues in het rennerskwartier, plus flessen Pastis en wijn op geïmproviseerde tafels. Gezelligheid troef dus. Plus klassieke racers natuurlijk: Norton Manxen, ze zijn er bij bosjes, Velocette’s, klassieke Honda’s, BMW’s, Laverda’s en ook heel veel echt oud spul. De vele Franse, Zwitsers, Duitse, Belgische, Engelse èn Nederlandse deelnemers hebben de complete motorhistorie van het begin van de vorige eeuw tot en met 1985 meegebracht, waarbij opvalt dat het racen met klassiekers duidelijk een familiegebeuren is, want het hele gezin is meegekomen, inclusief kleinkinderen, opa’s en oma’s en ooms en tantes. Dat neemt niet weg dat er elk jaar (in 2009: 30 en 31 mei) ook weer veel oud-toppers naar Dijon-Prenois komen. Mannen als Phil Read, onze eigen Jan de Vries, Gérard Coudray, Jean-Claude Chemarin, Rodney Gould en Dieter Braun verschijnen steevast aan de start. Alleen deze zes zijn samen al goed voor zestien wereldtitels!Naast rijden op de baan is het vooral leuk om rond te neuzen in het rennerskwartier, waar talloze ‘Heilige Gralen’ uit de motorhistorie te bewonderen zijn. Ubaldi Elli had diverse fabrieks-MV’s meegenomen, Ferry Brouwer was er met zijn onvolprezen Yamaha Classic Racing Team en wat te denken van een heuse replica van de oude Moto Guzzi V-8 fabrieksracer uit 1957. Dat is dus een 500 cc V8-viertakt met open pijpen, waar een bloedstollend geluid uitkomt. Destijds liep deze machine al 280 échte kilometers per uur!Voor ons Nederlanders gaat er altijd speciale aandacht uit naar de 50 cc, ook wel de ‘Borrelglas-klasse’ genoemd. Zodat we de gouden tijden van welleer met mannen als Cees van Dongen, Aalt Toersen en Jan de Vries weer even kunnen beleven. Bij een kijkje langs de baan moet je concluderen dat die mannen weliswaar tientallen jaren ouder en grijzer zijn geworden, maar nog steeds strak en bloedhard rijden.Maar iedereen komt aan zijn trekken, of je nou van Vintage Bikes (vanaf 1899 tot en met de jaren ’40), de Classics (tot en met de jaren ’70) of de Endurance-kanonnen uit het begin van de jaren ’80 houdt. Een grotere diversiteit aan klassieke circuitmotoren kom je nergens anders tegen.Naast het gebeuren op de baan zelf, wordt dit Franse evenement gecompleteerd met een unieke en grote onderdelenmarkt, met naast tientallen stands van bedrijven en professionals ook veel particulieren die wat te koop aanbieden. Er wordt van alles aangeboden, van fraaie restauratieprojecten tot kleine nippeltjes en stickers. Maar ook clip-ons, racetanken en zitjes. Op deze markt staan ook veel klassieke raceclubs, varieërend van Aermacchi’s tot Vincents. Met name deze clubs proberen elkaar te overklassen met fraaie stands en nog fraaiere motoren.Op de baan zijn alle circa 1.000 deelnemers verdeeld over dertien klassen, gerangschikt naar bouwjaar en type motorfiets. Zo komt iedereen aan zijn trekken, zowel op als naast de baan. Zo zijn er échte raceklassen, enkele klassen voor zijspannen en ook pure ‘hobbyklassen’. Dat betekent dus dat je mensen héél erg hard in de rondte kunt zien daveren, maar je ziet ook mannen en vrouwen met een sigaartje aan in een ribbroek genoeglijk rondkeutelen op bijvoorbeeld hun AJS uit 1925. Met een brede grijns van oor tot oor op het gezicht! Het mooie van de Coupes Moto Légende is ook vooral de diversiteit: sommigen hebben dikke pret op tot racers omgebouwde Liberators, maar er rijden ook mannen rond op hele snelle 1.000 cc Honda RCB Endurance-fabrieksracers. En die brullende viertaktkanonnen gaan nog steeds hele erg hard! Het belangrijkste is echter dat iedereen zo’n plezier beleeft aan dit evenement: racen, kijken, rondslenteren, lekker eten en drinken. En ’s avonds kijken naar de live-bands rond het circuit. En niet te vergeten diep in de nacht wakker worden omdat er tien meter naast je tentje iemand zijn BSA met open race-megafoon start: "BraHaHaa". En welterusten maar weer…INFOwww.coupes-moto-legende.fr[streamer 1]DAT IS DUS EEN 500 CC V8-VIERTAKT MET OPEN PIJPEN, WAAR EEN BLOEDSTOLLEND GELUID UITKOMT.[streamer 2]JE ZIET OOK MANNEN MET EEN SIGAARTJE AAN IN EEN RIBBROEK GENOEGLIJK RONDKEUTELEN OP HUN AJS UIT 1925.[[Bilder]]Von die NEF-bilder kannst du gebrauchen:042.tif064.tif067.tif oder das action-bild 6 (das sind dieselbe Niederländische fahrer)192.tif oder 209.tif (das ist der Autor)[[bildunterschrifte]]1Mannen van staal op motoren met houten wielen. Of zoiets. De achterste cilinder van deze HD schijnt wel wat olie te verbruikten…2Voor de Coupes Moto Légende verzamelen zich elk jaar eind mei duizenden liefhebbers rond het circuit van Dijon-Prenois.3Een hele fraaie en zeldzame Norton.4Soms zegt een foto meer dan 1000 woorden…5De onderdelenmarkt rond de Coupes Moto Légende is ook zeer de moeite waard, zeker als je op zoek bent naar dat ene unieke nippeltje.6 (oder 067.tif)Jan de Vries en Cees van Dongen: Nederlandse 500 cc grootheden.7Halsbrekende toeren in de klassieke zijspanraceklasse.8Kan het mooier: geheel in stijl een klassiek race-evenement bezoeken!9Alles op zijn Frans, dus ook lekker gemoedelijk tijd nemen voor een hapje en een drankje.10Genieten met een grote G op je Monet & Coyon.11-12-13-14Van klassiekers als een mooie Vincent tot unieke Honda-Elf-racers, moderne 500 cc viercilinder-tweetakt GP-fietsen of de zeldzame Britten: ze zijn er allemaal in Dijon.042.TIFDe Duitse Megola (1921-1925) was in zijn tijd dankzij zijn 640 cc vijfcilinder-stermotor in het voorwiel een echte winnaar!064.TIFNet als vroeger: gespannen wachten op de start.192.TIFAuteur Bart Ezendam in actie op een BMW R51/3 uit 1952 van Jan en Harrie Gol uit Nijkerk.

Lees meer over

BMW Honda Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-