+ Plus

Column Jurgen van den Goorbergh

‘De aanval is de beste verdediging’, zou Johan Cruijff hebben gezegd, en dat is waarschijnlijk ook wat Jorge Lorenzo in gedachten had toen hij in Mugello vol in de aanvalsmodus ging op ‘wonderkind’ Marc Marquez. Ook ‘The Legend’ Rossi had twee superweekenden achter elkaar en zit Marc op de hielen.

In Le Mans was het nog steeds Marquez die er op uit was om 5 uit 5 te scoren. Een sterk staaltje machtsvertoon om, na een zeer matige eerste ronde (met veel kleine fouten), toch weer de race naar zich toe te trekken. Wat dat betreft is Marc net een huurauto; hij remt later, schakelt sneller en stuurt scherper dan wie dan ook. Vooral zijn capaciteiten als het om inhalen gaat, zijn uitmuntend. Waar hij ook maar een klein gaatje ziet, duikt hij erin.
Dit ontbreekt er jammer genoeg een beetje aan bij zijn Honda-collega Dani Pedrosa. Helemaal foutloos gaat het niet altijd bij Marquez, maar controle is er wél altijd. In Le Mans wist hij in de eerste snelle rechterbocht, voor de chicane, een andere lijn te rijden, waarbij hij iets eerder in de snelle knik remde, maar dan juist bij het uitkomen nog even het gas erbij zette om zodoende zijn concurrenten alsnog uit te remmen! Zijn snelle denkvermogen en constante anticiperen maken van hem een moeilijke verslaanbare tegenstander.Valentino Rossi reed in het begin erg sterk, maar had om te winnen een grotere voorsprong moeten pakken, juist in het begin van de race. Toch valt er met hem niet te spotten dit jaar, hoezo tweede jeugd?! Daarentegen viel in deze race zijn teamgenoot Lorenzo nog door de mand. Hij lijkt geen vertrouwen te krijgen in de achterkant(band) van zijn Yamaha. De Ducati’s kunnen met de zachtere compound banden in het begin nog wel meekomen, maar dat is van te korte duur. De voorkant blijkt nog steeds erg moeilijk in te sturen op het moment dat de achterkant grip verliest. Men zal dus moeten blijven experimenteren met offsets, balhoofdhoeken, chassistijfheid etcetera. Zowel Pol Espargaro als Alvaro Bautista reden een prima race, nu alleen deze lijn doorzetten.De GP van Mugello zou voor Lorenzo weleens de ommekeer van het seizoen kunnen betekenen. Marquez won weliswaar, de ‘cobra’ is back! Beide Spanjaarden vochten om voor iedere meter, en het was mooi om te zien dat dit gepaard ging met veel onderling respect, daar kan de F1 wat van leren! Lorenzo had duidelijk meer vertrouwen in de achterkant van de Yamaha. Waarom nu wel? Misschien was het een andere veringafstelling of iets met de elektronica, of  toch het hoofd van de Spanjaard? Feit blijft dat Marquez zijn lijnen makkelijker kan aanpassen dan Lorenzo, die niet graag van de ideale lijn afwijkt. Dat de Honda iets sneller is op het rechte stuk, komt ook doordat Marc dieper in de laatste bocht doorremt en zodoende de motor ineens oplift om snel uit te accelereren
Je zag wel duidelijk dat de Honda op alle fronten meer beweegt vergeleken met de Yamaha.Maar dit wordt juist veroorzaakt door de rijstijl; bij Bradley Smith bijvoorbeeld, beweegt juist de Yamaha weer erg veel. Dat Rossi net de aansluiting niet kon pakken in zijn alweer 300e GP was een kleine domper voor de Italiaan, die vooral in de training moeilijk een afstelling kon vinden en daar de tol voor moest betalen in de race. Vooral Ducati-rijder Andrea Iannone liet een sterke en vechtlustige indruk achter bij de Tifosi en wie weet wordt dat binnenkort nog wel beloond met een fabriekscontract! Ducati moet zeker snel Andrea Dovizioso vastleggen, want bij hem ligt de weg naar meer succes. Aan Cal Crutchlow het advies om snel met Suzuki te gaan  praten! De pechvogel-van-het-weekend was toch wel Stefan Bradl met zeer gemene, harde crashes. Maar deze Duitser lijkt haast van staal en komt zeker terug.
In de lichtere klassen zien we felle gevechten, waarbij nogal eens een duwtje wordt gegeven. Zeker in de Moto3 waar steeds 15 man aan een touwtje rijdt, kon niet goed blijven gaan. Maar wat Jack Miller in de laatste ronde deed ging té ver. Ook in de training is Miller te druk bezig met rijders die hem volgen. Hij kan beter zijn focus bij zichzelf leggen, iets waar het team hem op moet wijzen! De Honda’s hebben nog steeds niet van de KTM’s gewonnen in deze klasse, maar zitten er wel aan te komen. Vooral de Honda-motoren van teamgenoten Vasquez en McPhee zijn razendsnel.
Zowel Bryan Schouten als Scott Deroue staan nog op een vervelende nulscore, dat zouden ze zelf ook graag anders hebben gezien. Er zal eerst een betere Kwalificatietraining moeten worden gereden om zo de aansluiting met de top 15 niet gelijk te missen. Dus niet wachten op dat ene slipstreampje, maar er zelf constant voor gaan. Hierbij kan een voorbeeld worden genomen aan WK Supersport-rijder Michael van de Mark, die zijn tweede overwinning op zak heeft en bezig is met de titelstrijd, top!

Lees meer over

Ducati Honda Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-